Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
10.06.07, 10:30   #1 (linkki)
ajatus kiehtoo
(Vierailija)

Kokonaan ilman shampoota?

Onko kenelläkään kokemusta hiustenhoidosta täysin ilman shampoota?

Tässä muutama kokemus: http://www.dailymail.co.uk/pages/live/femail/article.html?in_article_id=394226&in_page_id=1879
  Vastaa viestiin

10.06.07, 10:32   #2 (linkki)
ap (2. linkki)
(Vierailija)

Erään tytön päiväkirja ilman shampoota olemisesta, kuvia eri vaiheista:
http://web.mac.com/jfmori/iWeb/nz/No%20Shampoo%20Experiment/No%20Shampoo%20Experiment.html
  Vastaa viestiin
10.06.07, 10:48   #3 (linkki)
hikka.
(Vierailija)

Eli tuossa ensimmäisessä linkissä viidestä kokeilijasta yksi oli täysin rakastunut tähän menetelmään, kaksi oli melkoisen ihastunut ja kaksi inhosivat tätä kuuden viikon koeaikaa sydämensä pohjasta. Eli yli puolella pesemättömyys toimi! Aika uskomatonta.
Tekisi mieli itsekin kokeilla, sillä olen nyt aivan vasta pidentänyt pesuvälin kahteen kertaan viikossa, ja hiukseni tykkäävät tästä kovin.
  Vastaa viestiin
12.06.07, 11:45   #4 (linkki)
water only?
(Vierailija)

Noiden linkkien perusteella taidan kokeilla. Jälkimmäisestä linkistä löytyi linkki pitkähiuksisten keskustelufoorumille, jossa oli pitkä ketju aiheesta.
Pesen nyt hiukset kaksi kertaa viikossa. Ehkä nyt kesällä voisin korvata pesun pelkällä vesihuuhtelulla, kun ei tarvitse lähteä mökiltä kauppa-autoa pidemmälle. Ehkä hiukset puhdistuvat järvivedessäkin. Sen jo tiedänkin, että järvivedellä pestynä tavallisesti piikkisuorat hiukseni menevät kiharaan.
  Vastaa viestiin
12.06.07, 17:45   #5 (linkki)
hikka.
(Vierailija)

^Tule ihmeessä sitten kertomaan kokeilustasi!!
  Vastaa viestiin
12.06.07, 20:40   #6 (linkki)
ap (vielä linkki)
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja water only?
Noiden linkkien perusteella taidan kokeilla.
Hienoa! Kerro sitten, miten tilanne kehittyy. Itse kokeilen myös shampoon unohtamista, ainakin kuun loppuun nyt aluksi.

Täällä vielä yksi linkki: http://babyslime.livejournal.com/174054.html#why

Alan jo inhota shampoota pelkästään lukemalla noita :D
  Vastaa viestiin
13.06.07, 08:36   #7 (linkki)
uuhhuh
(Vierailija)

Mulla on pitkät hiukset ja tosi rasvoittuva päänahka, jota täytyy pestä joka toinen päivä, muuten se alkaa haista TOSI pahalle, eltaantuneelle rasvalle. Olen kesäisin ja sairaana ollessa olla pesemättä tukkaa, mutta en voi, pää on ihan yököttävän näköinen ja hajuinen. En uskalla kokeilla, ellen muuta maale yksin asumaan tosi tuuliselle paikalle ;). Olisi se vaan ihanaa jos riittäisi yksi pesu viikossa kuten äidilläni... Ja sekin melkein vain muodon vuoksi.

Vastaa viestiin
13.06.07, 10:36   #8 (linkki)
..
(Vierailija)

^Oletko kokeillut pestä tukkaa pelkällä vedellä? Eikö näissä linkeissä ideana ole se, että tukka kyllä pestään joka päivä, mutta siihen ei vain käytetä muuta kuin vettä.
  Vastaa viestiin
13.06.07, 11:07   #9 (linkki)
katinka1
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ..
^Oletko kokeillut pestä tukkaa pelkällä vedellä? Eikö näissä linkeissä ideana ole se, että tukka kyllä pestään joka päivä, mutta siihen ei vain käytetä muuta kuin vettä.

Mutta edellyttääkö pelkkä vesipesu, että hiuksissa ei käytetä ollenkaan muotoilutuotteita? Ei kai ne lähde pelkällä vesipesulla?

Mun hiukset ei todellakaan oo kivan näköiset ihan "naturellina".
  Vastaa viestiin
13.06.07, 14:43   #10 (linkki)
..
(Vierailija)

^Käsittääkseni mitään tuotteita ei sitten saisi käyttää, ei kai edes jätettäviä hoitoaineita. Pelkkää vettä vain.
  Vastaa viestiin
13.06.07, 19:16   #11 (linkki)
water only?
(Vierailija)

Noita linkitettyjä sivustoja ja niiden linkkejä katseltuani olen käsittänyt, että muotoilutuotteitakin voi käyttää, mutta silloin siirtyminen pesuun ilman sampoota on epäilemättä hankalampaa.
Ajattelin aloittaa (tänään!) kokeilun. Pesen hiukset ruokasoodaliuoksella ja huuhtelen omenaviinietikkaliuoksella. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu. Ruokasoodan lisäksi näköjään merisuolaa ja valkoviinietikkaa käytetään hiusten pesuun, huuhteluun puolestaan jos jonkinlaisia seoksia. Löysin jotain postauksia ihmisiltä, jotka ovat olleet ilman sampoota vuoden verran ja pesevät nykyään hiuksensa enimmäkseen ihan pelkällä vedellä, käyttävät ruokasoodaa tms vain parin kuukauden välein. Kuulostaa hyvältä!

Mutta meikäläisen osalta saattaa jäädä kokeiluksi, en nimittäin yleensä ole kovin pitkäjänteinen jos tulosta ei synny nopeasti. Haluan silti kokeilla! Lähteekö joku mukaan?
  Vastaa viestiin
13.06.07, 21:05   #12 (linkki)
híkka
(Vierailija)

Mä voin lähteä kokeiluun mukaan, vaikkakin mietin, että pesisin silti otsatukkani normaalisti. Enkä varmaan jaksa tehdä noita seoksia, vaan pesen vaan suoraan pelkällä vedellä. Voi kai näinkin tehdä? Entä voiko käyttää hoitoaineita?
  Vastaa viestiin
13.06.07, 21:33   #13 (linkki)
híkka
(Vierailija)

Sorruin sittenkin sekoittelemaan tyhjään shampoopulloon ruokalusikallisen ruokasoodaa ja tyhjään hoitoainepulloon pari ruokalusikallista etikkaa. Teen ainakin ekan pesun näillä. Kohta meen saunaan ja pääsen kokeilemaan :)
Harmittaa kyllä vähän, kun juuri olin löytänyt itselleni tosi hyvän shampoon, huuhdeltavan hoitoaineen + jätettävän, pitkän etsinnän jälkeen. Nämä jäävät pian ihan käyttämättä, vaikka tykkään niistä paljon :(
Vai oiskohan jätettävän käyttö jotakin aivan kamalaa...?
  Vastaa viestiin
13.06.07, 23:52   #14 (linkki)
1221
(Vierailija)

Ukolla vuosien kokemus

Mun ukko ei ole pessyt hiuksiaan millään aineella ainakaan niinä kahdeksana vuonna kun ollaan oltu yhdessä. Pesee, eli huuhtelee ja silleen "vaahdottaa" vaikkei vaahtoa tulekaan ihan pelkällä vedellä suihkun yhteydessä. Hällä toimii hyvin, ei haise eikä rasvaa tihku. Voi riippua hiuslaadusta, hällä on vahva, jouhimainen ja kihara. Olettaisin, että jos muotoiluaineita laittaa niin on pestävä ihan shampoolla. Kemikaalit lähtee pois kemikaaleilla.
  Vastaa viestiin
14.06.07, 09:45   #15 (linkki)
Ihan uutta mulle
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja híkka
Sorruin sittenkin sekoittelemaan tyhjään shampoopulloon ruokalusikallisen ruokasoodaa ja tyhjään hoitoainepulloon pari ruokalusikallista etikkaa. Teen ainakin ekan pesun näillä. Kohta meen saunaan ja pääsen kokeilemaan :)
Hei, katselin vähän noita linkkejä mutta en ehtinyt perehtyä kunnolla. Miten tuo homma toimii, siis ruokasoodalla pestään ja etikalla huuhdellaan, saisko tarkemmat ohjeistukset tähän ja suomen kielellä?

Pelkään vaan ettei tule onnistumaan mulla (jos kokeilen), koska mulla on tosi rasvoittuvat hiukset.
  Vastaa viestiin
14.06.07, 10:07   #16 (linkki)
ap tunnelmia
(Vierailija)

1 viikko takana

Viime lauantaina pesin hoitoainepesun ja sen jälkeen pelkkiä vesipesuja. Viikko siis itseasiassa jo takana ilman shampoota, näin kaiken kaikkiaan.

Hiukset ovat ihanan kiiltävät, paksut, silkkiset ilman pörröisyyttä. Latvat eivät varmaan ole olleet näin ihanat sitten lapsuusvuosien. Mutta tyvihiukset menevät päänahan kohdalta lehmän nuolemana ja varsinkin takaraivo tuntuu nyt eilisen vesipesun jäljiltä tahmaiselta. Yöh! Tänään pesen ruokasoodalla ja omenaviinietikalla. Toivottavasti silkkisyys hiusten pituuksissa säilyy.

Lähipiirin tunnustusten mukaan en haise, mikä tuntuu aika tärkeältä tämän kokeilun jatkon suhteen.

Onko teillä -hikka- ja -water only?- kuinka pitkät tai lyhyet hiukset?
  Vastaa viestiin
14.06.07, 11:09   #17 (linkki)
híkka
(Vierailija)

Tunnelmia täältäkin :) Mulla on hiukset keskiselkään asti, leikattu kerroksittain, ylipitkä puoliotsatukka ja värjätty viimeksi vuosi sitten. Hiuslaatu on melko karhea ja paksu ja hiuksia on paljon. Hiukset ovat normaalisti hyvin suorat, mutta aivan kevyesti laineikkaat märkänä ollessaan. Toiveena olisi, että tämä laineikkuus saataisiin siirtymään myös kuiviin hiuksiin.

Viimeksi olen pessyt tukkani shampoolla lauantaina, joten on mullakin jo viides shampooton päivä menossa. Eilen tukkani oli jo selvästi rasvainen juurista, mutta pituudet olivat yhä normaalit ja hyvän tuntoiset, eivätkä olleet todellakaan pesun tarpeessa.

Tosiaan eilen illalla tein ekan pesun ruokasooda-vedellä. Ennen pesua kampasin hiukset huolellisesti, jotta rasva hieman levittyisi päänahasta pituuksiin. Tein shampoopulloon seoksen, jossa oli kukkura ruokalusikallinen ruokasoodaa ja loput vettä. Ohjeessa oli, että ruokasoodaa laitetaan tukan rasvaisuuden mukaan. Sitä ei saa laittaa liikaa, jottei tukka kuiva. Yleisohje oli laittaa sitä ruokalusikallinen kupilliseen vettä. Itsellä on hieman kuiva tukka, niin laitoin siis vettä enemmän, shampoopullollisen. Sekoitin seoksen hyvin ja kaatelin ympäri märkää päätä, varsinkin rasvaiseen etutukkaan. Sitten hieroin päänahkaa kevyesti ja huuhtelin. Tukka oli tämän jälkeen hieman sekainen ja vähän takkuinenkin.

Olin tehnyt tyhjään hoitoainepulloon sekoituksen, jossa oli kaksi ruokalusikallista etikkaa ja loput vettä. Ohjeen mukaan etikkaa laitetaan 1-2 ruokalusikallista kupilliseen vettä. Haju ei jää tukkaan, jos etikkaa ei ole laittanut liikaa. Olin todella yllättynyt etikan tehoista. Haju ei tosiaan tukkaan jäänyt, mutta mikä tärkeämpää, etikka selvitti hiukset erittäin hyvin. Tukkani ei tosin normaalistikaan ole takkuuntuvaa sorttia, mutta uskoisin etikan toimivan loistavasti hennommassakin letissä. Kaatelin siis vain etikkaseosta päänahkaani ja hiuksiini melko reilulla kädellä. En silti käyttänyt tekemistäni seoksista edes kolmasosaa tällä yhdellä kertaa.

Huuhtelin tukan hyvin, enkä tämän jälkeen tehnyt sille enää mitään kevyttä pyyhekuivausta lukuunottamatta. Annoin kuivaa vapaana aamuun asti.
Aamulla tukka oli hieman laineikas, mutta tämä laineikkuus on lähtenyt päivän myötä. Olin todella yllättynyt siitä, kuinka tehokkaasti ruokasooda on tukkani pessyt. Hieroin sitä paljon otsatukkaani, ja se onkin melkein samanlainen kuin shampoopesun jälkeen. Tosin olen jo pitemmän aikaa käyttänyt sulfaatitonta ja silikonitonta shampoota, joten harppaus ei ehkä mun tukalleni ollut ihan niin suuri kuin mitä se olisi voinut olla. Otsatukka on siis ihan hyvässä kondiksessa, mutta muuten juuret ovat hieman lähmäiset, sillä niihin en pesussani hirveästi jaksanut keskittyä. Latvat ovat hyvässä kunnossa ja tukka on ilmavampi mitä yleensä. Tämä johtuu luultavasti pitkälti siitä, että en laittanut mitään jätettäviä.

Seuraavan kerran pesen tukkani viimeistään lauantaina, jos pääni vain kestää sinne asti. Tällä hetkellä olen vielä iloisilla mielillä ja innokas kokeilemaan, joten pieni lähmäisyys tukassa ei edes haittaa. Toivotaan, että tämä kaikki on sen arvoista :)
  Vastaa viestiin
14.06.07, 13:26   #18 (linkki)
puhdistaja
(Vierailija)

Mä en jaksanut lukea noita artikkeleita kun toi enklanti ei oikein suju... Käsitin väärin, luulin et hiuksia ei pestä ollenkaan, pelkällä vedellä vain!
Ruokasooda varmasti pesee hiukset, itse valkaisen sillä hampaitani, ja tahrat ym. puhdistan sillä, todella ytyä ainetta "raakana"!
  Vastaa viestiin
14.06.07, 14:15   #19 (linkki)
oikein käsitit
(Vierailija)

^Ei kun ihan oikein olet käsittänyt. Ruokasoodaa ja etikkaa käytetään vain tätä siirtymävaihetta helpottamaan, lopussa ei pitäisi enää tarvia muuta kuin vettä.
  Vastaa viestiin
14.06.07, 14:43   #20 (linkki)
water only?
(Vierailija)

Pesin sitten eilen minäkin ensimmäisen kerran soodalla ja etikalla. Edellisestä sampoopesusta oli aikaa neljä päivää, eivätkä hiukset olleet vielä rasvaiset (eivät kyllä enää ihan freshitkään).

Huuhdoin suihkun jälkeen hiukset oikein kunnolla märiksi ja hieroin samalla vähän päänahkaa. Levitin sitten soodavettä (heh, siis ruokasoodan ja veden seosta eikä mitään drinkkiaineksia) ja hieroin taas päänahan. Sitten huuhtelu lämpimällä vedellä. Tulos: klähmäiset hiukset, auh.
Sitten laitoin hiuksiin omenaviinietikkavesiseosta ja jätin sen vaikuttamaan säärikarvojen ajelun ajaksi. Huuhtelin etikat pois viileällä vedellä ja lopuksi tein vielä huuhtelun kylmällä vedellä. Painelin hiukset kuiviksi pyyhkeellä ja annoin kuivua itsekseen. Ennen kuin hiukset olivat kuivuneet täysin, kampasin ne harvalla kammalla ja poistin hiuksista löytyneen inhan soodaklöntin. Vaikka olin huuhdellut ja huuhdellut, sitä oli silti jäänyt hiuksiin - pitänee käyttää vastaisuudessa vähän vähemmän.

Eilen illalla hiukset näyttivät hyvältä mutta tuntuivat vähän tahmeilta. Tänään tahmeus on hävinnyt, mutta hiukset eivät ole yhtä kuohkeat kuin sampoopesun jälkeen. Ne ovat kuitenkin yllättävän sileät. Minulla on melko karkeat hiukset, joita ei yleensä saa sileiksi millään, ainoastaan Tigin Oatmeal & honey -hoitoaine on tepsinyt jonkin verran.
Hiukset tuntuvat kuitenkin siltä kuin viime pesusta olisi aikaa jo pari päivää, eli joudun varmaan pesemään jo huomenna uudelleen.
  Vastaa viestiin
14.06.07, 15:22   #21 (linkki)
water only?
(Vierailija)

Ai niin, minulla on puolipitkät hiukset (vähän olkapäiden alapuolelle) ja otsatukka. Yleensä minulle riittää pesu 4-5 päivän välein, koska heti pesun jälkeen hiukseni ovat ihan mahdottomat. Ne ikään kuin lähtevät sojottamaan suoraan päästä ulospäin ja vasta muutaman sentin jälkeen hiusten paino vetää latvat alaspäin. Eli sampoopesun jälkeen hiukset näyttävät siltä, että niitä olisi tupeerattu tuntikaupalla. Vedänkin yleensä pesun jälkeen hiukset tiukalle ponnarille niskaan, jotta ne eivät nouse ihan niin helposti pystyyn.
  Vastaa viestiin
15.06.07, 22:05   #22 (linkki)
híkka
(Vierailija)

Olen eilen ja tänään tehnyt perusteellilsen päänahkahieronnan, jolla olen pyrkinyt nostattamaan rasvaa päänahasta hiuksiin. Eilen päänahkaani hieman "kuumotti", mutta tämä hieronta auttoi. Hieronnassa sormiin tarttuu se ikävä päänahan rasvan haju, jota inhoan, mutta elän siinä toivossa, että tämä haju vähenee ajan myötä tai ainakin muuttuu miellyttävämmäksi.

Tukkani on yllättävän hyvän näköinen. Pidän tätä nyt ponihännällä koko ajan, sillä juuret ovat sen verran rasvaiset, että auki ollessaan tukka ei ehkä olisi kaikkein edustavimman näköinen. Mutta pituudet ovat tosi hyvät ja pehmeät, eivätkä ne kaipaa pesua vielä aikoihin.
Otsatukka on yllättävän puhdas, vaikka normaalisti se on pakko pestä joka toinen päivä.

Huomenna on sauna ja silloin teen taas WO-pesun. Ajattelin jättää ruokasoodan tällä kertaa väliin, mutta etikkahuuhtelusta tuskin luovun.
  Vastaa viestiin
16.06.07, 22:37   #23 (linkki)
1221
(Vierailija)

Sooda

Meillä käytetään soodaa esim keittiön lavuaarin putkien tukoksien poistamiseen/estämiseen. Mielenkiintoista nähdä että jotkut pitävät sitä "hellävaraisena" pesuaineena. "Kodin putkimies" luultavasti toimisi ihan samalla tavalla.
  Vastaa viestiin
17.06.07, 05:17   #24 (linkki)
sasae n.
(Vierailija)

Minuakin tuo soodan käyttö yllättää. Sitähän on pesupulvereissa, etenkin jenkeissä, kissanhiekassa estämässä hajua, ja se on tehokas esim. teentummentamien mukien valkaisemisessa, joihin ei tavallinen Fairy enää tehoa. Miettisin kyllä kahdesti ennenkuin laittaisin tukkaani.
  Vastaa viestiin
17.06.07, 10:52   #25 (linkki)
tuolta linkistä
(Vierailija)

Ruokasoodasta

^

"Baking soda is the weakest alkali of sodium compounds, it would take using a lot to do damage to your skin or hair. It has a lot of useful properties like deodorizing, leavening (for baking), whitening, polishing and clarifying. You only need a little bit, regardless of what you're using it for. Just like with vinegar, a little goes a long way. Plain water can remove almost all the dirt you can get in your hair, but a little baking soda can not only remove the rest, but take care of the build-up from hair products, shampoos and anything else you might pick up. Some people find that over time, using baking soda in their hair will lighten the colour - although most agree that if this happens you're using it too much, and perhaps not using enough ACV. Once or twice a week is fine, even less if your hair is in very good condition or easy to manage."
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku