| |  | | |
09.11.08, 18:00
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | tiimalasi-vartalo
Tuossa äsken tajusin olevani vartaloltani tiimalasi... Olen 37v ja raskaudet on muuttaneet hoikkaa vartaloani ja olen ihan hukassa...
Tietääkö joku, mistä saisi pukeutumisvinkkejä tiimalasi-vartalolle? Joissakin lehdissä on ollut, mutta ei nyt tule yhtään käsille...
| |
| | |
10.11.08, 11:13
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tiimalasi vartalohan on paras vartalomalli, ole siis onnellinen. Kuntoilemalla ja terveellisillä elämäntavoilla voit myös pitää sen. Vai haluatko pötkylävartalon, ettei vyötäröä ja pyllyä ole lankaan.
| |
| | |
11.11.08, 20:50
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihan seksikkäältä peilikuvani näyttääkin, mutta kun pituutta on 180cm (painoa 67Kg) tunnen oloni aika "tiimalsiksi"...
Haluaisin näyttää normaalin hyvältä, enkä yli-pumpatulta seksipupulta... you know...
| |
| | |
13.11.08, 14:50
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ymmärrä miten aloittaja on muuttunut hoikasta tiimalasiksi - tiimalasi ei tarkoita lihavaa vaan kuvailee vartalon (joko hoikan tai sitten ei) suhteita. Siis oikealla tiimalasilla varsinkin lantion ja vyötärön suhde pysyy suunnilleen samana oli paino mikä tahansa (taisi olla 0.7).
Ja ohjeita pukeutumiseen kyllä löytyy, mutta ei niistä ole kokemukseni mukaan paljon hyötyä, koska et löydä sopivasti mitoitettuja vaatteita Suomesta. Ennen oli suomalaissa vaatteissa tuota D-mitoitusta, mutta nykyään taitaa löytyä vain harvoin, ja yleensä jossain mummomallisissa vaatteissa.
Olen itse keskimittainen ja keskipainoinen, mutta tiimalasimallinen, enkä löydä trendikkäitä tai edes sporttisia vaatteita mistään.
Kaikki vaatteet on tehty tasapaksuille pötkylöille. Jos ottaa isomman koon, johon venuksen lanteen mahtuisivat, on vaatteen suunnittelussa oletettu, että olet myös pitkä. Takkien ostaminen on ihan mahdotonta, koska hartiat ovat kokoa 34-36, rinnanympärys 40, vyötärö 36-38, lantio 42.
Housuissa on lisäongelma: vyötäröni korkea, mutta kaikissa urheilu- ja nuorekkaissa housuissa on matala vyötärö. Sitä vikaa ei voi edes korjaamalla poistaa.
Toivonpa siis aloittajan puolesta, ettet ole todellinen tiimalasi. Ei ole helppoa.
Tyylistä olen itse huomannut, että v-aukko on paras, eli käyttökelpoisin yläosa on esim. musta (tai perusvärisi mukainen) v-aukko pitkähihainen ohut kudottu neulepusero, jossa puoliolkainsaumat (jos hartiasi ovat kapeat). Pituus siihen vesirajaan tai vähän ylemmäs. Ei saa olla vyötäröstä liian löysä vaan istuva. Lyhyissä bleisereissä samoin, ei saisi peittää koko lantiota, ja pitäisi olla vyötäröstä muotoiltu.
Toinen hyvä yläosa on empiremallinen tai yläosastaan mutoiltu (sellainen kietaisumallinen) pusero tai paita, jossa ei liian löysä tai rypytetty vyötärön kohta. Jos lantiolla on pienen halkiot, se on vielä parempi. Kaikissa ylöosissa on iso v-aukko tai u-aukko paras. Pahin moka on korkeat kaulukset ja poolot. Bolerot ja liivit ei useimmiten myöskään sovi.
Alaosassa pitäisi olla korkeampivyötäröiset housut, takana ei taskuja tai paljon yksityiskohtia jos on pyöreä peppu. Ei liian leveälahkeiset, muttei pillitkään. Itselleni sopii aika hyvin ohutta samettia olevat bootcut-malliset housut (polveen kapeat, alas siitä hieman levenee). Tai sitten tasapaksut, ei liian leveät lahkeet. Edessä lantiolla ei saa olla poimutuksia, tai sivuttaisia taskuja, yms., ne leventävät lantiota.
Hameissa malli paras malli on ns. kynämallinen hame. Tai lievästi polven kohdalla levenevä. Sama kuin housuissa, vältä lantiolla leventäviä poimutuksia, vekkejä, ja muuta.
Toivottavasti tästä oli apua. | |
| | |
13.11.08, 16:14
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Miss99 hartiat ovat kokoa 34-36, rinnanympärys 40, vyötärö 36-38, lantio 42.
Toivonpa siis aloittajan puolesta, ettet ole todellinen tiimalasi. Ei ole helppoa.
| Ethän sinä ole tiimalasi, vaan pehmeä päärynä. Tiimalasilla ylä- ja alakroppa ovat yhtä kookkaita ja välissä kapea vyötärö. Tiimalasikroppaan kuuluu, että olkapäät näyttävät silmämääräisesti olevan yhtä leveällä kuin lantio, kun katsot itseäsi peilistä suoraan edestä.
Itse olen TODELLINEN tiimalasi, ja ainut ongelma on tosiaan se, että koko, johon yläkroppa ja lantio mahtuu, on vyötäröstä valtava... Kietaisuyläosat on kivoja, blazer kantsii katsoa niin että loppuu lantion leveimmän kohdan yläpuolelle tai alapuolelle, muttei just siihen leveimpään kohtaan. Kaksirivinen jakku/takki on nounou, tasapaksuntaa ja lihottaa. Samoin "äitiys"paidat ja takit ovat huonoja, koska hoikka vyötärö jää pussin sisälle ja näyttää siksi yhtä muhkealta kuin rintamus ja lantio.
| |
| | |
13.11.08, 18:49
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos vinkeistä.
Olen tosiaan tiimalasi-vartaloinen, aiemmin en sitä jotenkin hiffannut. Lasten myötä lantiota ja rintamusta on kertynyt enemmän ja peilikuvani tämän nyt paljasti. Olin ennen kovin liikunnallinen, enkä ko asiaan kiinnittänyt huomiota...
Vaatteitten mitoitus tosiaan ei ole ihan yksinkertaista! "Onneksi" sentään asun Keski-Euroopassa, jossa on paljon valinnanvaraa vaatekaupoissa... | |
| | |
15.11.08, 00:17
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
'tässä joitakin'
höpsis!!!
Opiskelepa vähän mikä on tiimalasi, siinä ei hartioiden leveys ole tärkeä kuin rinnanympärys ja kuten jo yllä mainitsin, tuo vyötärön ja lantion suhde (vyötärö n. 75% lantiosta, kuten mulla täsmälleen). Tämän ymmärtää jo siitä, että ko. vartalotyyppiä pidetään hedelmällisenä, joten kyllähän naisella rinnat liittyvät hedelmällisyyteen enemmän kuin hartiat!
Rintaliivikokoni on 75E, joten mistään päärynämallista ei todellakaan ole kyse. Kyllä minä olen aivan oikea tiimalasi - sun pitäisi tarkistaa oletko edes tiimalasimalli jos olet kerran hartioista mitannut, voipi olla väärin.
Ai niin, aloittajalle, huonoja kokemuksia ollut edestä napitettavista yläosista, vältä niitä. Lievä A-linja takeissa ja mekoissa toimii hyvin. Tässä Yhteishyvän ohjeita tiimalasille
www.yhteishyva.fi/yhteishyva/pukeutuminen/naisten_pukeutuminen/muotia_kaikille_vartaloille/fi_FI/tiimalasi/
'ainut ongelma on tosiaan se, että koko, johon yläkroppa ja lantio mahtuu, on vyötäröstä valtava'.
No minulla ei todellakaan ainut ongelma, minusta ei housujen mallitkaan istu kunnolla kun niissä ei ole lantion kaarta, vaan malli menee suoraan poikamaisesti lantiosta. Usein ei edes sisäänotoilla vyötäröstä saa korjattua mallia paremmaksi. Yläosissa on hankalaa kun hartiat eivät osu kohdalleen, jos sopii rinnasta, ja jos ovat lantiosta sopivat, on vyötärö liian leveä ja liian alhaalla.
Mutta jos te löydätte jotain hyviä vaatteita, niin kerro mistä ja mallisto! Asun pääkaupunkiseudulla, mutten ole löytänyt yhtään kauppaa, jossa olisi usein sopivia vaatteita. Aina mainostetaan NP:n housuja, mutta ne ovat kamalia mummoprässejä... | |
| | |
15.11.08, 08:53
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Omasta mielestäni tiimalasiin kuuluvat myös leveäthköt hartiat :) Oma vyötärölantio suhteeni on myös 0,7, samoin hartia vyötärösuhteeni (takaapäin näytän ihan mielettömältä jos on hyvännäköinen mekko päällä:)) Rintamus on B, mutta koen olevani tiimalasi kuitenkin, koska vartalomallini on X <- tuollainen.
Lantio 98, vyötärö 68, hartiat 98 (rinnan ympärys 95)
Eihän tiimalasivartalolla ole mitään tekemistä hedelmällisyyden kanssa, vaan miltä NÄYTTÄÄ ;) ja lantio on se, mikä hedelmällisyydestä kertoo primitiivisesti vastakkaiselle sukupuolelle. Ei hartiat, eikä rinnatkaan :) Rinnat liittynee enemmän seksikkyyteen ei siihen, kuinka helposti lapsia saa maailmaan.
| |
| | |
15.11.08, 12:34
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itsellänikin on tiimalasivartalo, mitoilla 95-62-95 ja ihmettelen teidän muiden valitusta, koska ainakin omasta mielestäni tiimalasivartalo on kaunein ja naisellisin kaikista. En vaihtaisi mihinkään tasapaksuun ikimaailmassa. Pukeutumisessa korostan useimmiten hoikkaa vyötäröäni ja muotojani. Joku sanoi, että kannattaa suosia A-linjaa, mutta siinä olen kyllä eri mieltä. A-linja kadottaa vyötärön ja tekee kropasta tasapaksun, pyöreämmän näköisen. Housut tietysti ovat usein löysiä vyötäröltä, mutta minusta silloin kannattaa valita matalampi malli, ei korkeavyötäröisiä. Kietaisumalliset neuleet tai tunikat näyttävät upeilta. Käytän usein vyötärövöitä ja hyvin istuvia vaatteita, en todellakaan piilottele kroppaani missään teltoissa.
| |
| | |
15.11.08, 14:53
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
että hedelmällisyys liittyy lantionseudulle, eikä rintoihin, pölvästi! Paasaat täällä asioista, joista et tiedä.
Leveä lantio on se asia, joka liitetään hedelmällisyyteen. Siinä ei rinnoilla ole mitään tekemistä. Että rinnat liittyy hedelmällisyyteen yhtä paljon kuin hartiat....
| |
| | |
15.11.08, 15:26
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedoksi miss99 että hedelmällisyys liittyy lantionseudulle, eikä rintoihin, pölvästi! Paasaat täällä asioista, joista et tiedä.
Leveä lantio on se asia, joka liitetään hedelmällisyyteen. Siinä ei rinnoilla ole mitään tekemistä. Että rinnat liittyy hedelmällisyyteen yhtä paljon kuin hartiat.... | Lantion leveys ei todellisuudessa kerro mitään hedelmällisyydestä eli siitä kuinka helposti nainen tulee raskaaksi. Uskomuksista ja nykyihmisenkin animaalisista vaistoista se kylläkin kertoo. | |
| | |
15.11.08, 16:28
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä vähän määritelmiä tiimalasista...
"Tiimalasi eli X-mallin vartalo
(olkapäät ja lantio leveämmät kuin vyötärö)
Tiimalasivartaloinen on saanut klassisen naisellisen vartalon. Tiimalasivartaloisella hartia- ja lantiolinja ovat suunnilleen yhtä leveät ja vyötärö on kapea. Pehmeälinjaiset vyötäröä korostavat puvut tuovat X-vartalon esiin parhaiten. Paras pukumalli tiimalasivartaloiselle on ehdottomasti kaksiosainen korsettipuku. Yksiosaiseen A-linjaiseen pukuun tiimalasivartaloiselle sopii mainiosti vyötärölle sijoitettu nauha tai vyö. Pääntie saa olla avara ja helma mieluiten A-linjaisia. Helma voi olla myös kapea, muttei kuitenkaan mieluiten suora vaan alaspäin levenevä. Runsashelmainen puku tuo lantiolle ehkä liikaa pyöreyttä ja empirepuku näyttää tiimalasivartaloiselta kummalliselta. Tiimalasivartaloisen paras asuste on hänen vartalonsa, joka tulee esiin selkeässä, näyttävässä ja vyötäröä korostavassa puvussa."
lähde: www.amoriini.com
"X-tiimalasi
X-tiimalasi on kurvikas ja ehkä se kaikkein tavoitelluin vartalotyyppi. Hartiat ja lantio ovat samanlevyiset. X-vartalo on kapeavyötäröinen ja usein povekas. Tiimalasilla on joko samankokoiset vaatteet ylä- ja alaosassa, tai yläosa vaatii suuremman koon.
Tiimalasille sopivat pehmeät ja kauniisti laskeutuvat kankaat. Puseroista vyötäröltä istuvat ovat pukevia, samoin kietaisumallit. Tiimalasille sopivat myös raglanhiha ja muut kaarevat mallit.
A-leveälanteinen
A-leveälanteisen naisen lantio on hartioita leveämpi. Takamuksen kaari on selkeä ja alkaa usein jo vyötäröltä. Hartialinja saattaa olla luisu ja leveä lantio vaatii alaosaan suuremman koon. Leveälanteinen tasapainottaa hartioiden ja lantion eriparisuutta yksityiskohdilla yläosassa: korut ja huivit ovat pukevia. Samoin väreillä on hyvä luoda tasapainoa. Vaalea yläosa tuo kaivattua volyymia yläosaan ja tumma alaosa on huomaamattomampi. Venepääntie ja kietaisumallinen pusero ovat hyviä valintoja A-vartalotyypille."
lähde: www.pukeutumisopas9fashion.com
Eli ainakin näiden lähtiden mukaan tiimalasi-vartalo määritellään juuri lantion ja hartioitten mukaan. Tällaisia määritelmiä olen lukenut useammastakin tyylioppaasta. Päärynällä on siis kapeammat hartiat kuin lantio, rinnat voivat silti olla isot. Tiimalasilla taas voi olla pienehköt rinnat, mutta hartiat ja lantio osapuilleen yhtä leveät. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että tiimalasi- eli x-vartalon tunnistaa siitä, että se näyttää x-kirjaimelta takaapäin katsottuna, kun taas päärynä näyttää alapainotteiselta. Rinnathan eivät näyt selkäpuolelta katsottuna. | |
| | |
15.11.08, 18:57
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olipa edellinen vastaus hyvä ja hyödyllinen. Kiitos siitä!
| |
| | |
15.11.08, 23:42
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
No, itselläni on ampiasvyötärö, pylly pyöreä, mutta ei leveä. Hartiat sopusutaiset, eivät "harava-mallia". Mutta muodolleni sopivia vaatteita on vaike saada tavallisista liikkeistä Suomesta. Yleensä ostan housupuvut ja hameet ulkomailta.
| |
| | |
16.11.08, 00:49
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Hartiat pois, reidet mukaan???
Itse asiassa mun viitteet tiimalasivartaloon ja sen suhteet perustuu tieteelliseen tutkimukseen. Englanniksikin termi määritellään sanalla 'bust to hip ratio' eli rinnanympärys (bust) ei hartianlevey. Vaatteissa tuo termi hartialinja tarkoittaa kehon koko yläosaa lantion vastakohtana, ei siis fyysisesti pelkkiä hartioita erotuksena rinnasta. Vartalo ja vaate on kaks eri asiaa.
Ja tajuaahan tuon jo siitä miten tiimalasin mitat annetaan: eihän missään anneta HARTIAn mittoja vaan tietysti rinnanympärys. Eikös kaikki tunne tuota klassista 90-60-90 mittaa? Eihän 90 siinä ole hartiat.
Hartia-ongelmaan sekaanutnut ymmärtää asian heti kun katsoo kahta klassista tiimalasimallista naista: Marilyn Monroe ja Raquel Welch. Toisella kapeat hartiati, toisella uimarin leveät hartiat, kumpikin tiimalaseina tunnettuja.
Ja tieteellisestä tietoa on myös mahdollinen hedelmällisyyden ja tiimalasivartalaon suhde (muistaakseni Harvardin yliopiston tutkimus, jossa löydettiin yhteys tiimalasimallin ja korkempien naishormonien välille).
Tuo X-malli on vaan joku suomalaisten keksimä, onko suoraan yksyhteen tuo tunnettu tiimalasi? Ja mainitaanhan siinä että on 'povekas' - joten ei siis hartian mukaan vaan määritellä. Päärynällä taas on pienehköt rinnat. Jos hänellä olisi yhtä iso rinnanympärys kuin lantio, niin sittenhän hän olisi taas tiimalasi!
Uusin vartalomallijako, jonka olen nähnyt on noiden englantilaisten Trinnyn ja Susannahin 12 mallia, ja kaikille vaate-ehdotuksia. Varmaan monelle hyödyllinen.
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-488236/Trinny-Susannah-reveal-12-womens-body-types--you.html
Heillä on erikseen a) tavallinen tiimalasi (lyhyt) 'hourglass', b) leveäharteinen tiimalasi, joka on erotettu malliksi 'sello' (hih) ja c) pitkä tiimalasi eli 'vase' vaasi.
Heillä tavallinen tiimalasi on selvästi mun tyyppi koska siinä mainitaan lyhyt vyötärönalue. Kuva ei tosin näytä mielestäni tiimalasilta täysin, näissä malleissa ei usein nimittäin mainita reisiä ollenkaan ja ainakin kuvan tytöllä reidet ovat lantiota mahtavammat. Mulla ainakin lantio on selvästi leveämpi kuin reidet. Tuohan vaikuttaisi mielestäni pukeutumiseen paljonkin.
Muuten näyttää olevan kenkäneuvojakin, joita muilla on niukemmin. | |
| | |
16.11.08, 03:40
|
#16 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2007 Sijainti: 東京
|
Olisipa kiva saada linkki tuohon Harvardin tutkimukseen, epäilen nimittäin hieman, että suiinä ihan tuota väitettiin. Etsinet tuolta www.harvard.edu alta?
| |
| | |
16.11.08, 08:11
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nauratti, kun joka toinen yrittää todistella "MINÄ olen OIKEA tiimalasi, sinä et ole". Ai jaa, just joo... :D Mutta kuten sanottu, oleellista on hartioiden, vyötärön ja lantion suhde, eikä esim. rintojen koko. Usein ajatellaan, että tiimalasilla on isot rinnat, leveät lanteet ja kapea vyötärö. Voi olla, mutta ei välttämättä. Pienrintainenkin voi olla tiimalasi.
| |
| | |
16.11.08, 09:20
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2007 Sijainti: 東京
|
Sitäpaitsi kahdella ihmisellä joiden rintojenympärys on vaikkapa 90cm, voi olla täysin eri kuppikoko, esim. A tai C, koska rintojen alta mitta on eri.
| |
| | |
16.11.08, 10:17
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että tiimalasivartalossa nimenomaan hartia ja lantiolinjan tulee olla samassa linjassa. Hain kuvia tuolla aiemmassa viestissä mainituista Marilynista ja Raquelista ja katsokaas kummankin hartioita. Molemmilla hartiat ovat vähintään yhtä leveät kuin lantio, itse asiassa kummallakin jopa hiukan leveämmätkin. Raquelilla vielä vähän leveämmät kuin Marilynilla.
http://www.wallpapergate.com/data/thumbnails/1847/Marilyn_Monroe.jpg | |
| | |
16.11.08, 10:17
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin ja tässä se toinen linkki, toivottavasti toimii.
http://www.chenardwalcker.com/photos/RaquelWelch1.jpg | |
| | |
16.11.08, 11:21
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä Sophia Loren, tiimalasi kait hänkin:
http://www.telegraph.co.uk/portal/graphics/2007/07/20/ftloren120.jpg
| |
| | |
16.11.08, 11:25
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ja tässä paljon näitä "entisaikojen kaunottaria", suurella osalla varmaan tiimalasivartalo, mutta todennäköisesti muitakin vartalotyyppejä löytyy. Selailkaa läpi, jos jaksatte...
http://www.galbreath.net/bill/20-60swim.htm
| |
| | |
16.11.08, 14:04
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Lisää tiimalaseja Tässä Sophia Loren, tiimalasi kait hänkin:
http://www.telegraph.co.uk/portal/graphics/2007/07/20/ftloren120.jpg | Kylläpä Shopia Lorenilla on ollut kaunis vartalo nuorena. Muistaakseni oli myös pyöreä pylly, joka ei tuossa kuvassa näy. Todella naisellinen vartalo, harvoin näkee.
| |
| | |
16.11.08, 16:56
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tiimalasin kriteeri on siis rinnat? Entäs takaapäin katsottuna jos naisella on kapeat hartiat, suuret rinnat ja suuri pylly? Näkyvätkö rinnat myös taakse? Jos eivät, silloin hän on takaa päin katsottuna päärynän mallinen. Rintateoriallanne nainen on tiimalasi vain edestä päin katsottuna. Entäs jos rinnat pienenevät? Oikea tiimalasi on myös takaa päin katsottuna tiimalasi (leveät hartiat, kapea vyötärö, leveä lantio) eikä muutu rintojen koon mukaan ts. mistä kulmasta naista tarkastelee. Ehkä suuri osa teistä onkin vain kapea harteisia ja suuri lantioisia mutta isoilla rinnoilla, eli perus suomalaisia päärynöitä?
| |
| | |
16.11.08, 17:17
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
minulla on kyllä sophian vartalo ihan tismalleen, katso vaikka miltä kantilta.
| |
| | | | |