Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.11.08, 23:14   #1 (linkki)
kertokaa
(Vierailija)

Hammaslaminaattikokemuksia

Kyselinkin tästä jo suomi24:ssä mutta laitan vielä tännekin.

Siis te, joilla on laitettu hammaslaminaatteja, onko kaikki sujunut ongelmitta? Ovatko laminaatit istuneet heti sovituksessa hyvin vai onko laminaatteja jouduttu paljonkin labrassa korjailemaan vai onko jopa tehty uudet? Minulle laitettiin tänään laminaatit suuhun ja ovat ihan kamalat. Ne on ihan liian paksut, kaksi etuhammasta tunkee ulos suusta, purenta on huono. Näyttävätkin joltain hautakiviltä hemmetti. Laminaattien tarkoitus oli mm. korjata pari asentovirhettä. Sanoin asiasta hammaslääkärille että enhän mä saa suuta kunnolla kiinni ni se sanoi vain että tällaiset sä halusit kun kerran asentovirheitä piti korjata ja jos haluat niin voidaan ohentaa laminaatteja hampaiden suoruuden kustannuksella. Onneksi niitä ei vielä laitettu pysyvästi kiinni vaan saan vielä ensi viikolla purnata. Mietin sitä, että onko tämä vain tottumiskysymys niin kuin hammaslääkäri väittää.
  Vastaa viestiin

21.11.08, 15:41   #2 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Minun laminaatit hiottiin kerralla sopivaksi. En ymmärrä että laminaattejasi ei laitettu kerralla pysyvästi kiinni? Ovatko posliinia? Kuulostaa kyllä aika omituiselta tuo sinun laminaattien laitto kaiken kaikkiaan.
Minäkin olin aluksi epäileväinen siitä miten teknikko tietää, millaiset hampaat haluan. Sanoinkin siitä hammaslääkärille. Vastaukseksi sain että hml kuvailee tarkkaan mitä toivon ja lisäksi apuna on otetut valokuvat ja muotit joiden pohjalta ammattitaitoinen teknikko kyllä osaa laminaatit tehdä. Olin kyllä vähän epäileväinen. Mutta tulos oli parempi kuin mitä olin ikinä uskaltanut odottaakaan.

Voihan olla että sinun laminaatit on liian pulleat ja siksi tulee suusta ulos tai sitten omaa hammasta ei ole hiottu tarpeeksi, en tiedä enkä osaakaan sanoa koska en ole asiantuntija ollenkaan. Laminaatit kyllä vaatii totutelluakin. Minulla kävi niin että sössötin aluksi kun yritin puhua englantia. Etuhampaani kun on nyt pidemmät ja paksummat niin se jotenkin vaikutti ääntämiseen. Onneksi meni nopeasti ohi.
Tässä muuten linkki aikaisempaan keskusteluun:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/muoti-ja-kauneus/keskustelu/t1721301
  Vastaa viestiin
21.11.08, 16:13   #3 (linkki)
sadnil
(Vierailija)

kiitos vastauksesta

Kiitos vastauksesta. Kävinkin lueskelemassa noita aikaisempia keskusteluja, mutta en ole kuullut että kovin monella olisi käynyt näin. En tiedä, miksei niitä nyt laitettu kiinni ja hyvä ettei laitettukaan. En edes tiedä mitä materiaalia ne ovat, luultavasti posliinia, ei ole kukaan vaivautunut kertomaan. Minulta ei ole edes otettu mitään valokuvia eikä kyselty toivomuksia sen kummemmin. Sanoin vain, että saako tuon yhden hampaan asentoa korjattua ja sen pohjalta on nyt sitten uudet suussa ja ovat kyllä ihan kamalat! Etuhampaat on ihan järkyttävän paksut, varmaan kolme kertaa pulleammat kuin alkuperäiset ja siksi varmaankin tulevat nököttämään tohon alahuulen päälle ku jollain jäniksellä, samoin suupieli jää ylipulleaan kulmahampaaseen kiinni kun yritän sulkea suuta. Minulla on nyt samanlainen tunne kuin sinulla aluksi, siis että sopivat hampaat tuntuvat kaukaiselta haaveelta. Hiottiinko laminaattisi siinä lääkärin vastaanotolla samantien? Minulle hammaslääkäri sanoi, että ei tässä tuolissa enää mitään muutoksia tehdä vaan labrassa kaikki.
  Vastaa viestiin
21.11.08, 19:57   #4 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Aika leväperäseltä toiminnalta kyllä vaikuttaa tuo sinun hammaslääkärin meininki. Omituista että ei edes kerro mitä materiaalia nuo laminaatit on. Myös, se on omituista että teknikolle ei ole otettu valokuvaa nykytilanteesta, miten hän voi suunnitella uudet hampaat kun ei tiedä lähtökohtaakaan. Toki muotista näkee hampaat mutta kuvista näkee yleiskuvan paremmin, muotistahan ei edes näe huulia ollenkaan.

Kuitenkin, teknikko siis tekee nämä laminaatit ja hml vain kiinnittää ne hampaaseen, näin minä käsitin ettei tee muutoksia. Itse kun kysyin että mitäs jos laminaatit eivät vastaa sitä, mitä olen toivonut niin sanottiin että sitten tehään uudet. Ennen kuin mitään alettiin tekemään niin lääkäri kysyi että mitä tarkalleen kuvittelen laminaateilla saavuttavan ja minä selitin suu vaahdossa. Olin kyllä tosi epäileväinen mutta hammaslääkäri sanoi että teknikko osaa juuri noista valokuvista ja muoteista katsoa millaiset laminaatit tekee ja mitkä näyttää hyvältä että neiti luottaa vaan;)

Mun mielestä, kun menet sinne uudestaan käymään niin sanot että et ole tyytyväinen tulokseen, että laminaatit ei istu suuhun niin kuin pitäisi. Eihän tarkoitus ollut muuttaa sua jänikseksi? Periaatteessahan ulkonäkö pitäisi olla muuttumaton suu kiinni, siis sehän pitäisi edelleen mahtuakin kiinni...ole tiukkana siellä lääkärissä ja ota sellainen asenne että hei, tässä nyt todellakin on virhe jonka heidän kuuluu korjata, maksutta. Jos he käy jotain mussuttamaan niin voit aina vetää kuluttaja-asiamies-kortin hihasta. Sanot että jos tämä asia ei muuten ala selviämään niin voidaan kysyä mitä mieltä kuluttaja-asiamies on tästä, kyllä he silloin viimeistään alkavat olla myönteisempiä.

Tuossa aikaisemmassa ketjussa kerroin että minä kävin kahdella hml-asemalla koska ensimmäsellä sanottiin että haluamani muutos oli mahdoton toteuttaa ja tämän arvion oli kuulemma maan parhaisiin asiantuntijoihin kuulunut tyyppi tehnyt. Joten menin sitten tänne toiseen paikkaan koska halusin kuitenkin vielä toisen mielipiteen ja onneksi menin. Taisi sitten olla vielä parempi tämä toinen joka osasi homman.
  Vastaa viestiin
21.11.08, 20:27   #5 (linkki)
sadnil
(Vierailija)

olet oikeassa

Olet oikeassa, pitäisihän valokuvat ottaa että näkee miltä naama näyttää suu kiinni. Nyt ainakin noi hampaat on muuttanut profiilia ihan selkeästi. Jos ei ensi kerralla löydy parempaa ratkaisua niin käyn kysymässä toisen mielipiteen. Kiitoksia tosi paljon kun viitsit vastata. Mulla kun ei ole aikaisempia kokemuksia tällaisesta hammashoidosta niin ei osaa oikein odottaa mitään. :)
  Vastaa viestiin
23.11.08, 08:40   #6 (linkki)
ulkkiselli
(Vierailija)

Itsellani on ollut laminaatit x 6 yli kolme vuotta. Aluksi tuntuivat oudoilta, isoilta ja paksuilta mutta kummasti niihin vaan tottuu. Minusta hymyni on nyt kaunis, ehdottomasti paljon parempi kuin omilla hampailla. Ei posliinilaminaatteja ymmartaakseni voi paljon muutella sen jalkeen kun ne on kiinnitetty. Olis kiva tietaa, miten sinulle kay.
Anna vahan aikaa kulua ennenkuin teet mitaan radikaaleja paatoksia, voi olla etta totut niihin ja alkavat nayttaa oikein kauniilta.
  Vastaa viestiin
23.11.08, 15:35   #7 (linkki)
harvahammas
(Vierailija)

Pysyykö laminaatit ikuisesti vai pitääkö ne uusia vähän niin kuin silikoni-implantitkin?
  Vastaa viestiin
23.11.08, 22:11   #8 (linkki)
ulkkiselli
(Vierailija)

Yli parikymmenta vuotta ainakin, ehka koko ikasi, kunhan vaan hoidetaa kunnolla. Harjaan kahdesti paivassa ja kaytan hammaslankaa illalla ja aamulla. Kayn hygienistin puhdistuksessa kolme kertaa vuodessa. Muuten ovat kuin ihan omat hampaat. En kylla omillakaan hampailla availlut sailykepurkkeja tai olutpullon korkkeja etta sillei.:)
  Vastaa viestiin
25.11.08, 12:22   #9 (linkki)
juu tottumista
(Vierailija)

se vaatii. Mulle laitettiin 10 v. sitten posliinilaminaatit. Hyin on pysyneet vieläkin ja valkoisena myös.
  Vastaa viestiin
25.11.08, 20:44   #10 (linkki)
Harvahammas
(Vierailija)

Laittakaa nyt hyvät ihmiset myös suosituksia hammaslääkäreistä, joissa kannattaa homma hoitaa!
  Vastaa viestiin
26.11.08, 13:31   #11 (linkki)
kysymys vain
(Vierailija)

"Etuhampaani kun on nyt pidemmät ja paksummat niin se jotenkin vaikutti ääntämiseen. Onneksi meni nopeasti ohi."

eikö hampaiden purenta sitten muutu, jos hampaita pidennetään, ja tulee särkyä, vai miten ?
  Vastaa viestiin
26.11.08, 17:54   #12 (linkki)
sadnil
(Vierailija)

Tänään saatiin kommunikaatio toimimaan hammaslääkärin kanssa. Todettiin, että nää vaatii kyllä vielä paljon muutoksia eli lähtevät labraan takaisin. :) Toivottavasti ne uudet on sitten paremmat. Jännityksellä odotan!
  Vastaa viestiin
26.11.08, 22:51   #13 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Kiva kuulla että hammaslääkäri oli sun kanssa samaa mieltä eikä tarvinnut sen kummemmin alkaa kättä vääntämään, tosi hienoa. :-)
  Vastaa viestiin
26.11.08, 23:01   #14 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kysymys vain
"Etuhampaani kun on nyt pidemmät ja paksummat niin se jotenkin vaikutti ääntämiseen. Onneksi meni nopeasti ohi."

eikö hampaiden purenta sitten muutu, jos hampaita pidennetään, ja tulee särkyä, vai miten ?
Niin, ei varsinaisesti purenta minulla muuttunut ollenkaan vaikka hampaat pidentyi, sillä kyllä purennan "rata" pysyi samana. ylähampaat ovat vaan pari milliä pidemmät kuin aikaisemmin.

Miten sen nyt tässä selittäisin....minulla oli purennassa "varaa" tehdä tällainen muutos koska purennassa ylähampaat laskeutuu alahampaiden päälle niin pituudella ei ole väliä.

Kaverini ihmetteli tätä myös kun hänellä osuu ylä- ja alahampaat päällekkäin koko ajan joten tällaista pidennystä ei voisi tehdä.
  Vastaa viestiin
26.11.08, 23:02   #15 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harvahammas
Laittakaa nyt hyvät ihmiset myös suosituksia hammaslääkäreistä, joissa kannattaa homma hoitaa!
Saakohan täällä mainostaa...no kerroin jo tuossa edellisessä ketjussa että Lahden Hammaspaikka, erinomaista työtä! :-)
  Vastaa viestiin
28.11.08, 09:26   #16 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2007
Mitä nää tälläset laminaatit noin suunnilleen maksaa? Tehdään vain yksityisen kautta..?
  Vastaa viestiin
28.11.08, 11:48   #17 (linkki)
kallista lystiä
(Vierailija)

. Etuhampaiden pitäis oppikirjojen mukaan mennä alahampaiden yli, eli alahampaat pitää olla niiden takana.
  Vastaa viestiin
28.11.08, 22:40   #18 (linkki)
niin...
(Vierailija)

kaikkien hampaat ei mene oppikirjojen mukaan...
  Vastaa viestiin
01.12.08, 09:25   #19 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -maria
Mitä nää tälläset laminaatit noin suunnilleen maksaa? Tehdään vain yksityisen kautta..?
Posliinilaminaattien hinta on yksityisellä varmaan n. 500-600e/laminaatti. (karkea arvio!).
Kannattaa pyytää hinta-arvioita eri paikoista koska hinta jonkin verran vaihtelee.

Muovilaminaatti on halvempi mutta muovi ei ole yhtä kestävä ja sen joutuu kuulemma uusimaan muutaman vuoden välein. En tiedä tarkalleen miten menee, mutta näin olen kuullut. Yksityisten muovikuorien hintaa en yhtään tiedä.

Kaverilleni laitettiin julkisella puolella juuri muovikuoret ylähampaisiin (2 hammasta) kiillevaurion takia ja hinta taisi olla n. 70e kaksi hammasta yhteensä. Julkisella puolella ei siis laiteta kuoria esteettisistä syistä vaan jos on jotain vaurioita.
  Vastaa viestiin
02.12.08, 13:52   #20 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2008
Omien laminaattien hinnaksi tuli hieman alle 400 €/hammas.
Todella kummalliselta toiminnalta vaikuttaa, jos noin on lekuri laminaatit paljoa kyselemättä/toiveita huomioon ottamatta laittanut. :/
Itseltäni ei purentaa tai muuten muotoa tarvinnut korjata, mutta kyllä silti lekuri paljon testaili sopivuutta ja purentaa jne.
Mutta ne pirun väliaikaiset kuoret viikon verran suussa - voi loiri, SE oli vähemmän mukavaa.
  Vastaa viestiin
09.12.08, 21:44   #21 (linkki)
sadnil
(Vierailija)

Tää hammaspiina ei vaan lopu. Uudet hampaat saapuivat labrasta ja lähtivät sovituksesta suoraan takaisin sinne mistä tulivatkin. Vieläkin ne on mun mielestä liian isot, eivät mahdu suuhun. Oon nyt varmaan sata kertaa sanonut hammaslääkärille, että en halua mitään hautakiviä vaan omat pienet hampaani, mutta näköjään se on syystä tai toisesta mahdoton toteuttaa. Parin päivän päästä tulee taas korjatut versiot takaisin. Olen ihan varma, että ne ovat yhtä kauheat kuin tähänastisetkin.
Kaduttaa, että ryhdyin koko touhuun. Kyllä ne kiillevauriot ja asentovirheet ois kestänyt ennemmin kuin tän kauhean ruljanssin, jolle ei tuu varmaan ikinä loppua. Maksoin kolme tonnia ja tähän asti on vaan tullut paskaa suuhun. :(((
  Vastaa viestiin
10.12.08, 10:05   #22 (linkki)
emma S
(Vierailija)

Laminaatit ei oo niinku sun omat pienet hampaas. Oo rohkea, jotaki ne lekuritki osaa.
  Vastaa viestiin
21.12.08, 18:05   #23 (linkki)
lumi*
(Vierailija)

Niin, kyllä se laminaatti on hieman suurempi kuin oma hampaasi on ollut. Vaikka hampaasta hiotaan kiilleettä pois että laminaatti saadaan asettumaan hampaan pintaan niin kuitenkin se tulee olemaan hieman kookkaampi. Tosin, hammaslääkärin olisi pitänyt sinulle se selvittää. Luulisi muuten että jos haluat saada ns. identtiset kuoret omiin hampaisiisi niiden onnistuvat helpommin...miten on voinut maksaa kolme tonnia tuo lysti. Montako kuorta sulla oikein on?
  Vastaa viestiin
27.01.09, 12:00   #24 (linkki)
Muutos
(Vierailija)

Vihlooko teillä

Vihlooko teillä laminaattien laiton jälkeen hampaita? Itselläni pitäisi korjata purentavirhe laminaateilla, ja pelottaa että hampaat on sen jälkeen tosi kylmän- ja kuumanarat kuten paikatutkin hampaat. Omat hampaat pitäisi hioa pieniksi nysiksi, ja sitten laminaatit päälle.
  Vastaa viestiin
28.01.09, 13:34   #25 (linkki)
ei tuu
(Vierailija)

kylmänaroiksi.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta: