| |  | |
21.11.08, 19:57
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Oikomishoito ja Damon system?
Hei!
Aloitan oikomishoidon näin aikuisiällä, kolmekymppisenä. Itselläni on edessä pitkä urakka, mutta motivaatio on kohdallaan: parin vuoden päästä ei tarvitse enää peitellä hymyään. En oikein edes malttaisi odottaa joulukuulle, jolloin raudat saan. :)
Olisinkin kiinnostunut kuulemaan kokemuksistanne rautojen kanssa. Miten olette pärjänneet, mikä on ollut hankalaa jne. Erityisesti kiinnostaisi, jos jollakulla muullakin on Damon System -raudat suussaan - millaisia kokemuksia teillä on.
| |
| | |
24.11.08, 15:40
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mikä tuo Damon system oikeen meinaa?!? Oikominen kannattaa ilman muuta. Mulla oli raudat 25-vuotiaana ja voi että nautin kauniista hymystä, nyt olen 31v! Omalla kohdalla oikominen sujui melko sutjakkaasti, yläleuassa oli kiinteät raudat 5kk (sellaiset valkoiset braketit) ja alaleuassa vuoden (ne perinteiset...). Hampaita särki aina rautojen kiristyksen jälkeen melkoisesti mutta buranalla meni ohi, ennen rautojen asennusta multa poistettiin 2 poskihammasta että saatiin tilaa. Mutta kyllä se vaan on oikeasti ihanaa kun ei tarvitse peitellä hymyään!
| |
| | |
26.11.08, 08:42
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
mulla meni 1.5h vuotta oikomisessa, ainoastaan ylähampaat sai ne ihanat perusraudat, ja sen aikana löysin elämän rakkauden ja muutenkin elämä muuttui. Sen jälkeen kun raudat on poistettu niin hymyilen ja kerran eräs perheen jäsen sanoi että hymyni on muuttunut kauniiksi.
oikominen alkoi kun olin 28 ja vaikka se olikin tuskaista välillä niin olen tyytyväinen
| |
| | |
03.12.08, 23:03
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minun etuhampaat, sekä ylhäältä, että myös alhaalta oiottiin,n.30 vuotta sitten. Tämän päivän hoitotoimenpiteet varmaan poikkeavat siitä ajasta. Kiristystoimenpiteet olivat kivuliaita, ja siinä rytäkässä täysin ehjä kulmahammas vaurioitui. Hammas alkoi vähitellen tummua. Menin hammaslääkärille, joka ennenkin oli paikannut hampaitani (ei tämä hampaiden oikaisija) ja hän sähköisellä kynällä kokeili tuota hammasta ja totesi sen kuolleen. Ei auttanut muu, kuin porata hammas auki ja tehdä sille juurihoito.
Kipu oli aina kova ns. kiristyksen jälkeen, varsinkin alaleuan. Kun rautanastat poistettiin hampaista, piti monta kuukautta varmuuden vuoksi pitää vielä hamastukea, joskin vain öisin.
Kun kaikki oli ohi, tulos oli todella hyvä, olin erittäin tyytyväinen.
MUTTA!
Nyt vuosien jälkeen, harmikseni pari yläleuan hammasta ovat alkaneet siirtyä entisille sijoilleen, takaisin vinoon. Silti vielä on hymy herkässä ja naurukin lohkeaa.
Mitä aikaisemmin tämä oionta tehdään, sitä parempi hampaiden paikallaan pysyminen on. Näin minulle hammaslääkärini on selittänyt.
| |
| | |
04.12.08, 09:32
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2007
| Minulla damon system
Mulla on oiottu ensin näkymättömällä, hampaiden taakse sijoitettavalla kojeella ja nyt viimeiset puoli vuotta ollut tuo damon system.
Mulla ei ole ollut mitään ongelmia. Ainoastaan kovia kipuja alkuvaiheessa. Voi ehkä olla tottakin, että tämä damon system on vähemmän kivulias, sillä kipuja on minulla ollut nyt näillä raudoilla huomattavasti vähemmän kuin aiemmalla kojeella.
Raudat saan muuten huomenna pois! Joten kokonaisuudessaan tässä on mennyt 12 kuukautta. | |
| | |
04.12.08, 21:14
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voi, mä haaveilen oikomishoidosta. Olen JO 35-vuotias... Kuinka paljon tuo teidän lysti maksoi?
| |
| | |
05.12.08, 06:57
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä oioin lähes nelikymppisenä!
Kokonaiskesto 2v 2kk (josta näkyviä rautoja noin vuoden ajan), hintaan noin 2.000 e MUTTA se tulee pienissä erissä maksuun, kallein käynti taisi olla noin 200e (kun otettiin kipsivalos ja samalla rautoja), yleensä käynti 35-50 e, ja noin käynti/kk. Eli en usko sen taloudellisesti haaste olevan. Suosittelen ehdottomasti!
| |
| | |
05.12.08, 11:06
|
#8 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Maantieblondi Voi, mä haaveilen oikomishoidosta. Olen JO 35-vuotias... Kuinka paljon tuo teidän lysti maksoi? | Minä kävin noin 6-8 viikon välein oikojalla ja kertamaksu oli yleensä 90-110 euron välillä. Aloitus ja kahdet kojeet teki noin 500 siihen päälle. Eli karkeasti 1500 euroa.
| |
| | |
05.12.08, 21:51
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Täällä oikomishoito meneillään parastaikaa ja olen jo nelikymppinen. Raudat ovat tavalliset, metalliset ja niitä on ylhäällä ja alhaalla. Rautojen laitto maksoin n. 900 ja kertakäynti aina n. 50 euroa kuuden viikon välein. Oikomishoito tulee kestämään 2-3 vuotta ja sen lisäki tarvitsen leukaleikkauksen, jonka hintaa en vielä tiedä. Hommaan olen ryhtynyt puolipakolla pahojen purentavikojen vuoksi.
Raudat sinällään ovat yllättävän "helppokäyttöiset". Ainoa tosi ärsyttävä asia on syöminen :). Salaatit roikkuvat aina rautojen välissä ja ruokailun jälkeen pitää rientää pesemään hampaita ja tarkistamaan peilistä, voiko hymyillä tai ylipäätään avata suutaan.
Minäkin suosittelen oikomista; varsinkin jos pääsee lyhyellä oikomisajalla.
| |
| | |
10.12.08, 02:46
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Damon-menetelma
Minulla on parhaillaan Damon-raudat ja olen tosi tyytyvainen. Olen 42 v. ja nuorena oli tavalliset kiinteat. Hampaat meni takaisin vinoon ja yksi etuhammas kuoli ilmeisesti rautojen vuoksi. Damon on paljon parempi. Kipu ei ole mitaan verrattuna perinteisiin. Minulla on paha purentavika ja yritettiin ensin laittaa perinteiset, mutta kipu oli sietamaton, koska minulla on kasvoissa hermovaurio. Damonilla hermokipua ei ole tullut. Myos tyttarellani on Damonit 12 v eika tarvinnut poistaa pysyvia hampaita. Toinen oikoja (ei Damon) sanoi etta 4-hampaat on poistettava. Damonilla tulee kaunis levea "jenkkihymy". Suosittelen Damonia-mutta Helsingissa ei montaa vaihtoehtoa. Mina asun ulkomailla ja etisn juuri patevaa Damon-oikojaa Helsingin alueelta, koska muutamme Suomeen. Kertokaa, jos tiedatte.
| |
| | |
10.12.08, 09:53
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Kannattaa ehdottomasti jos purentavikoja Minulla on parhaillaan Damon-raudat ja olen tosi tyytyvainen. Olen 42 v. ja nuorena oli tavalliset kiinteat. Hampaat meni takaisin vinoon ja yksi etuhammas kuoli ilmeisesti rautojen vuoksi. Damon on paljon parempi. Kipu ei ole mitaan verrattuna perinteisiin. Minulla on paha purentavika ja yritettiin ensin laittaa perinteiset, mutta kipu oli sietamaton, koska minulla on kasvoissa hermovaurio. Damonilla hermokipua ei ole tullut. Myos tyttarellani on Damonit 12 v eika tarvinnut poistaa pysyvia hampaita. Toinen oikoja (ei Damon) sanoi etta 4-hampaat on poistettava. Damonilla tulee kaunis levea "jenkkihymy". Suosittelen Damonia-mutta Helsingissa ei montaa vaihtoehtoa. Mina asun ulkomailla ja etisn juuri patevaa Damon-oikojaa Helsingin alueelta, koska muutamme Suomeen. Kertokaa, jos tiedatte. | Kannattaa soittaa Siluettiin! Suosittelen. Oikomiset takana ja kaunis hymy!
| |
| | |
21.12.08, 18:49
|
#12 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 05/2007
| Pysyykö?
Onko kaikilla teillä hampaat pysyneet tavoitetilassa vai onko liukumista takaisinpäin tapahtunut?
Minua houkututtaisi oikomishoito, mutta tuttu hammaslääkärini ennusti (silmämääräisesti), että koska yläleukaluuni on liian pieni hammasmäärään nähden, tulisivat hampaat palaamaan ajan myötä takaisin "vinoon tilaan".
| |
| | |
21.12.08, 23:09
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | oikominen halventunut?
Onko oikominen tosiaan noin "halpaa" nykyään yksityisellä? 15 vuotta sitten sain hinta-arvioksi 18 000 markkaa. (raudat, ei mitään leikkausta tms.)
| |
| | |
01.06.09, 13:51
|
#14 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja MiuMauuu Onko kaikilla teillä hampaat pysyneet tavoitetilassa vai onko liukumista takaisinpäin tapahtunut?
Minua houkututtaisi oikomishoito, mutta tuttu hammaslääkärini ennusti (silmämääräisesti), että koska yläleukaluuni on liian pieni hammasmäärään nähden, tulisivat hampaat palaamaan ajan myötä takaisin "vinoon tilaan". | Hampaita voi aina ottaa pois tilan tekemiseksi. Minulla on reilut puoli vuotta takana. Hampaiden takana on retentiolanka, joka pitää hampaat oikeilla paikoillaan. Jos lanka ei jostain syystä mahdu hampaiden taakse, yleensä annetaan (tai voi ostaa) sellaisen retentiokojeen, muovinen läpinäkyvä "hammassuoja", joka tukee hampaita.
| |
| | |
02.06.09, 06:31
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja MiuMauuu Onko kaikilla teillä hampaat pysyneet tavoitetilassa vai onko liukumista takaisinpäin tapahtunut? | Kolmisen vuotta aikuisoikomisesta (40vuotiaalle!) takana. Hyvin on pysynyt. Retentiolanka on sekä ylhäällä että alhaalla ja öisin käytän kitalakitukea ylähampaille (jotka olivat todella vinksin vonksin). Tarkistus vuosittain oikojalla. | |
| | |
02.06.09, 10:38
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Oikomista Oulussa?
Onko täällä oululaisia keski-ikäisiä oikomishoidettuja? Mihin kannattaa mennä, mitä maksoi, millä maksuajalla, kauanko kesti?
| |
| | |
07.06.09, 13:29
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kannattaa ehdottomasti jos purentavikoja Minulla on parhaillaan Damon-raudat ja olen tosi tyytyvainen. Olen 42 v. ja nuorena oli tavalliset kiinteat. Hampaat meni takaisin vinoon ja yksi etuhammas kuoli ilmeisesti rautojen vuoksi. Damon on paljon parempi. Kipu ei ole mitaan verrattuna perinteisiin. Minulla on paha purentavika ja yritettiin ensin laittaa perinteiset, mutta kipu oli sietamaton, koska minulla on kasvoissa hermovaurio. Damonilla hermokipua ei ole tullut. Myos tyttarellani on Damonit 12 v eika tarvinnut poistaa pysyvia hampaita. Toinen oikoja (ei Damon) sanoi etta 4-hampaat on poistettava. Damonilla tulee kaunis levea "jenkkihymy". Suosittelen Damonia-mutta Helsingissa ei montaa vaihtoehtoa. Mina asun ulkomailla ja etisn juuri patevaa Damon-oikojaa Helsingin alueelta, koska muutamme Suomeen. Kertokaa, jos tiedatte. | Minäkin olisin kovasti kiinnostunut tietämään missä tätä Damon-systeemiä käytetään Helsingin/Espoon alueella! Joten please, vastatkaa. Olen todella pitkän harkinnan jälkeen päättänyt nyt 36-vuotiaana ottaa raudat ja nyt kun päätös on tehty niin haluaisin ryhtyä tuumasta heti toimeen... Soitin muutamalla yksityiselle, mutta heillä sitä ei ollut käytössä eivätkö myöskään "osanneet kertoa" missä muualla sitä olisi.
| |
| | |
07.06.09, 19:02
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
No nyt on puoli vuotta oltu rautasuisena. Ylhällä on tapahtunut aivan uskomattoman nopea muutos: vinkurallaan ja poikittain olevat hampaat ovat jo kauniissa rivissä. Alas sain raudat tällä viikolla, ja niiden kanssa on nyt ollut enemmän totuttelemista. Raudat hankaavat huulia, puren poskiani ja purenta ylipäätään tuntuu kummalta. Ehkä tässä menee vain hetki totutellessa?
Yllättävän kivutonta tämä oikominen on silti ollut. Ja nopeaa - hammaslääkärini sanoi, että viimeistään vuoden päästä pääsen hymyilemään uudella kalustolla. Tämä tekisi prosessin kestoksi siis 1,5 vuotta! Hampaita ei ole jouduttu poistamaan, ja tuloksia alkoi näkyä todella nopeasti. Hintavaahan tämä kyllä on, minulta kun poistettiin kaikki viisuritkin samaan syssyyn, 3000 euroa on hyvin lähellä jo. Puhtaasti esteettisistä syistä oikomishoitoon ensin hakeuduin, mutta lääkärillä kävi ilmi, että purentaa pitää myös korjata. Pitkään, vuosikausia, tätä harkitsin; onneksi päätin ryhtyä urakkaan! Tsemppiä muille, kyllä tämä kannattaa. :)
Damon system -rautoja laitetaan ainakin Siluetissa.
| |
| | | | |