| |  | |
02.12.08, 08:19
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | tytön kysymyksiä tamponista !
Olen kohta 15- vuotias pienikokoinen (164 cm ja 39kg) tyttö ja kuukautiset minulla on ollut vähän yli vuoden. nyt haluaisin kokeilla tamponia koska veren valuminen tuntuu ilkeältä...
kokeilin työntää pientä tamponia aivan varovasti mutta en uskaltanut työntää sitä ilmeisesti tarpeeksi kovaa. se meni sisään vain naurettavat puoli senttiä joka sekin tuntui pahalta. olen lukenut tamponeista ja lukemani perusteella se olisi minulle sopiva vaihtoehto, mutta mikä nyt neuvoksi?
miltä tamponin laittaminen tuntuu? entä pois ottaminen?
olen vähän tympeissäni koska todella haluaisin jättää siteet pois mutta en uskalla.. kylläpä ärsyttää.
vai olenko liian pieni käyttämään tamponeita?
kaikenlaiset vinkit ovat tarpeen! kiitos jo etukäteen!
| |
| | |
02.12.08, 09:37
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla oli kans samanlaisia ongelmia joskus, en saanut työnnettyä tamponia tarpeeksi syvälle. Tähän löysin avun kun kokeilin erilaisia asettimia, joita tamponeissa on.
Itselleni sopi parhaiten sellainen tamponi, jossa on muovinen asetin. Ei kovin ympäristöystävällinen paketti mutta ainakin aluksi kokeilemisen arvoinen.
Niitä myydään sellaisissa kuution muotoisissa paketeissa ja niitä on ainakin kolmea eri kokoa.
| |
| | |
02.12.08, 09:44
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Tampoonista
Voi sitä aikaa, kun itsekin opettelin käyttämään tampooneja... Olin suurinpiirtein saman ikäinen.
Itse suosittelisin aloittamaan tampoonien käytön niillä malleilla, joissa on asetin mukana. Muistan, kuinka itse yritin ensimmäisenä työntää o.b.-tampoonia paikalleen, mutta en myöskään uskaltanut työntää sitä tarpeeksi syvälle. Ajattelin, että jos tampoonin käyttö tuntuu näin ikävältä, niin en aio käyttää niitä kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Asettimella varustetut tampoonit ovat hyviä aloitteilijoille. Niillä oppii helposti millaiseen asentoon tampoonin pitää tulla. Myöhemmin voi siirtyä käyttämään muita tampooneita. Itse olen jo siirtynyt kuukuppiin.
Tampoonin asettaminen ja poisottaminen ei juurikaan pitäisi tuntua miltään. Jos se koskee, niin yritä löytää jokin asento, jossa pystyt rentouttamaan lantiopohjan lihakset. Itselläni on aina parhaiten homma onnistunut pöntöllä istuessa.
Tsemppiä kokeiluun! Hyvää joulun odotusta kaikille!
| |
| | |
02.12.08, 12:18
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla taas oli parempi opetella tamponin käyttö ilman asetinta, eli oli jotenkin helpompi tuntea mihin sen tamponi oikein menee kun oli omat sormet joukossa :-)
Tamponi on vaikea laittaa jos on hyvin kuiva ja niukka kuukautisvuoto (ainakin mulla), se jotenkin haraa vastaan. Ja se tamponi pitää tosiaan uskaltaa laittaa tarpeeksi syvälle, muuten se jää puolitiehen ja sattuu todella paljon. Mutta sitten kun sen oppii niin ei kyllä halua enää siteisiin vaihtaa..
| |
| | |
02.12.08, 12:39
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Kuukautiskuppi!
Suosittelen lämpimästi kuukautiskuppia! Sen avulla oppii tutustumaan omaan anatomiaansa paljon paremmin. Se on hygieenisempi, ekologisempi ja parempi emättimen limakalvoille.
http://kuukuppikunta.net/
| |
| | |
02.12.08, 13:36
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
voi sen pintaan laittaa liukuvoidetta. Emätinhän on suunnilleen 10cm syvä eli ei mikään hirveän suuri onkalo. Sisääsi menee siis etusormi siihen juureen asti. Itselläni alkuvaiheessa tamponi tuntui ikään kuin stoppaavan yhteen kohtaan, siinä aika suuaukolla, ja huomasin että siitä kohden tamponia pitää "kääntää" hieman taaksepäin selän puolelle. Ja rohkeasti vain työnnät. Kun tamponi on oikein paikallaan et tunne sitä ollenkaan; testaa esim. kävelemällä tai istumalla niin että nostat jalat ylemmäs. Myös narua näkyy lyhemmin.
| |
| | |
03.12.08, 15:32
|
#7 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2007 Sijainti: 東京
|
Mulla oli sun iässäsi sama ongelma, eli en saanut tarpeeksi syvälle, vaikka miten treenasin. Myöhemmin gyne on sanonut, että mulla on "ahtaat paikat" - ja vaihtaa aina pienimmät spatulat ja muut kouraansa. (Tämä ominaisuus on muuten plussaa, usko pois.) Parhaiten onnistuu, kuten jo yllä oli, asetimillinen tamponi, ja joillakin merkeillä on mini-kokoisia tamponeja pieneen vuotoon, joilla voit aloitella. Jos ei mene, ei mene, ja käytät vuoden pari siteitä ja kokeilet sitten uudestaan. Voi olla myös, että joudut odottamaan eka yhdyntään saakka, ennenkuin voit käyttää tamponia mukavasti - tällaisiakin tapauksia on.
| |
| | |
03.12.08, 18:53
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | vinkki
Jos immenkalvo on liian ahdas, sitä voi itse venyttää tai rikkoa sen pois tieltä. Silloin kupin tai tamponin käyttö on helpompaa.
| |
| | |
03.12.08, 19:13
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | kiitos ja vähän lisää..
Kyllä minä tiedän mihin reikään olen työntämässä... :)
En vaan uskalla työntää tamponin kärkeä syvemmälle koska ilmeisesti minullakin on hyvin ahtaat paikat, emättimen aukko ei tunnu sormellakaan juuri ollenkaan. ?
missä sijaitsee immenkalvo tarkalleen? onko se ihan emättimen suulla? syvemmälle en ainakaan sormia uskaltaisi laittaa... | |
| | |
03.12.08, 22:21
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Rohkeasti vaan sormi sinne, on vain pehmeää ainesta. Immenkalvo on emättimen suulla.
| |
| | |
03.12.08, 23:13
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos haluat, että immenkalvosi ei repeydy ennen yhdyntää, niin älä käytä suuria tampooneja, tuskin kuukuppikaan sinulle silloin käy. | |
| | |
04.12.08, 17:25
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Omasta mielestani jutun kikka on siina, ettei yrita tunkea sita tamponia sisaan ihan pystyasennossa, vaan etta tuontaa ikaankuin takaa eteen (kasi reilusti takapuolen suunnalle ja sielta puolelta tyonnat sisaan siten, etta tamponi liikkuu vatsaa kohti). Sen huomaa eri kulmia yrittaessa, etta vain yhdesta suunnasta se liukuu kuin itsestaan sisalle.
| |
| | |
04.12.08, 19:10
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse aloin käyttää tamponeja vasta eka yhdynnän jälkeen. Ennen sitä ei mennyt ja tuntui hirveän kipeältä (taisin menettää neitsyytenikin tampoonille :D) Kannattaa vain kokeilla just asettimella varustettua ja työntää vähän takaviistoon. jos ei mene niin ei mene, eikä sille voi mitään :) Kun aloitat seksielämän niin sitten tamponien käyttö on helpompaa (tosin ei aina silloinkaan).
| |
| | |
05.12.08, 13:29
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aloin käyttää tampooneja pian eka menkkojen jälkeen, koska siteiden kanssa piti säätää liikaa. Yritin ensin o.b.lla mikä oli tosi hankalaa sillä en saanut sitä kuin puolitiehen. Sitten ostin tampaxin tampooneja, joissa on asetin (kai niitä on nykyisin muitakin merkkejä, en tiedä). Asettimella sain tampoonin paikoilleen, mutta se tuntui epämukavalta, ahtaalta ja se oli asennosta riippumatta aina vaikea saada sisään kokonaan. Kokeilin ja käytinkin alkuun vain niitä kaikista pienimpiä kokoja. Erään vaihtokerran yhteydessä minulta tampooni repi immenkalvoni ja sen jälkeen sain tampoonin menemään huomattavasti helpommin paikoilleen. (hih, meitä on siis muitakin neitsyytensä tampoonille menettäneitä :D)
Eli voi olla, ettet osaa vielä laittaa tampoonia kunnolla. Mutta voi myös olla, että olet niin ahdas tai immenkalvosi on ns. tiellä.
Kuukautiskuppiin olen sittemmin siirtynyt ja siksipä melkein suosittelen, että opettelet ensin käyttämään tampooneja ja sitten jos kiinnostusta löytyy vasta siirryt kuppiin.
| |
| | |
05.12.08, 18:31
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Hohoijaa
Wikipedia kertoo immenkalvosta eli hymenista, netistä löytyy (asiallisia) kuviakin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hymen
Se immenkalvo ei ole yhtä kuin neitsyys, joten turha sitä on säästellä.
| |
| | |
05.12.08, 18:33
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Vielä
http://www.soc.ucsb.edu/sexinfo/?article=l1g3
Ei ne naisen paikat mitään alue21:tä ole, niihin kannattaa tutustua ja katsoa. Oppia ottamaan oma keho omaan haltuun. Siitä syystä kuukautiskuppi on loistava keksintö.
| |
| | |
10.12.10, 17:21
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla on ongelmia saada tamponi paikoilleen koska tuntuu että se ei vaa mee syvemmälle!! mitä mun pitäis tehdä??? onko mussa jotain vikaa??
| |
| | |
10.12.10, 18:54
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse käytin tamponia ensimmäisen kerran vasta liki 3-kymppisenä. Silloinkin vain jumpassa. Nuorena en sitä saanut menemään sisään. Nuorella ennen yhdyntöjä se ei välttämättä onnistukaan. Minusta aloittajankin kannattaisi harkita vielä.
Side on turvallisempia ja hygieenisempi.
| |
| | |
11.12.10, 08:33
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Isoneiti |
Siis hymen = immenkalvo?? Minulla toisessa synnytyksessä kirjattiin "osittain hymen irti, mahdollinen leikkaus jälkitarkastuksen yhteydessä". Sama riekale myös edelleen haittaa, sitä ei lopulta leikattukaan arpikudoksen pelossa. Nyt olen jo kolmen tyttären äiti, yhtä neitseellinen hymenin osalta. Kuukupin käyttökään ei ole tuota "neitsyyttäni" ole pois vienyt ;)
| |
| | |
25.07.11, 23:55
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | sama ongelma
Minulla on pitkään ollut sama ongelma: en saa tamponia sisään missään kulmassa. Tuntuu että se vaan stoppaa ja sattuu jos työnnän enemmän. Äsken kuitenkin yritin hyvin pienellä tamponilla ja se onnistuikin. Kyllä se vähän tuntuu aluksi mutta ei satu. Peilin kanssa on hyvä katsoa juuri oikea kohta ja sitten työntää vähän takaviistoon. Se liukuu hitaasti sisään. Ja kannattaa istua esim pytyllä niin on rennosti. Minulla on kuitenkin yksi kysymys: miten paljon narun pitää jäädä näkyviin? Minulla jäi n. 6-7 cm, mutta tamponi tuntui olevan ihan hyvin.
| |
| | |
26.07.11, 18:49
|
#21 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö16v Minulla on pitkään ollut sama ongelma: en saa tamponia sisään missään kulmassa. Tuntuu että se vaan stoppaa ja sattuu jos työnnän enemmän. Äsken kuitenkin yritin hyvin pienellä tamponilla ja se onnistuikin. Kyllä se vähän tuntuu aluksi mutta ei satu. Peilin kanssa on hyvä katsoa juuri oikea kohta ja sitten työntää vähän takaviistoon. Se liukuu hitaasti sisään. Ja kannattaa istua esim pytyllä niin on rennosti. Minulla on kuitenkin yksi kysymys: miten paljon narun pitää jäädä näkyviin? Minulla jäi n. 6-7 cm, mutta tamponi tuntui olevan ihan hyvin. | Itse käytän asettimellisia tampooneja ja niitä laittaessa, laitan sormet siihen suurinpiirtein asettimen puoleen väliin, sitten työnnän tampoonin sisälle, niin kauan, että sormet koskettavat pimppaa ja silloin työnnän tampoonin asettimesta. Tällä tavoin menee aina sopivan syvälle :)
| |
| | |
26.07.11, 18:51
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja quutti Itse käytän asettimellisia tampooneja ja niitä laittaessa, laitan sormet siihen suurinpiirtein asettimen puoleen väliin, sitten työnnän tampoonin sisälle, niin kauan, että sormet koskettavat pimppaa ja silloin työnnän tampoonin asettimesta. Tällä tavoin menee aina sopivan syvälle :) | Piti vielä lisätä, että en meinaan itsekään "vielä" 26-vuotiaana saada tampoonia aina helposti luisumaan, joten yleensä kostutan pimppaa hieman vedellä, jolloin tamponi liukuu helpommin.
| |
| | |
23.08.11, 22:13
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | juup
Itse olen harkinnu tampponeja mutta en uskalla kysyä äidiltä... ja pelkään että asettimella tai ilman se sattuu??? mitä sanoisin äidille että haluan kokeilla tamppooneja koska siteet tuntuu niiin oudolta..
| |
| | |
28.08.11, 20:04
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kun tamponin asettamista tarpeeksi monta kertaa kokeilee niin onnistaa. Itse käytän pienintä mahdollista ja ihan ekoina käyttökertoina sivelin tamponin päähän rfsa merkkistä liukastusvoidetta, mielestäni se auttoi. Kannattaa tosiaan kokeilla kaikenlaisissa asennoissa asettamista, ja sormelle kannattaa alkuun tunnustella jos on epävarma suunnasta mihin työntää. Mulla ainakin on niin että kun olen työntänyt tamponia jonkinverran, se vain luikahtaa "reistä" sisään jonka jälkeen sitä voikin työtää ihan reippaasti (:
| |
| | | | |