| Ehka voisi auttaa
Oletko herkka vain tetrasykliinille vai myos sen johdannaisille, do(xy)cycline, minocycline? Niissa annoskin on pienempi (100-200 mg/paiva) kuin perinteisella tetrasykliinilla. USAssa ollessani maarasivat mulla suun kautta otettavaa klindamysiinia. Se tehosi nopeasti. Suomessa en tieda, saako sita muuten kuin voiteena, ja antibiootti-voiteet eivat ole ikina minua auttaneet, pikemminkin painvastoin. Yasminit auttoivat minua, mutta eivat sopineet muuten. Lopettamisen jalkeen alkoikin sitten taas kukkia naama.
Jos ette halua syoda antibiootteja, e-pillereita tms, niin kokeilkaa soijaa. Minulla se on auttanut ruusufinniin. Aikaisemmin olin aina antibioottikuurilla, nyt olen ollut jo puolivuotta pelkan soijamaidon varassa eika isoja patteja ole enaa tullut. Voiteina olen kayttanyt Cliniquen Redness reliefia seka ihotautilaakarin suosittelemia aurinkosuojallisia voiteita rosacea-iholle. Kummatkin tuntuvat sopivan. Iho kannattaa myos puhdistaa kunnolla, etenkin jos kayttaa meikkia (oljytonta ehdottomasti). Itse en ihoa yleensa kuori, mutta pyyhin molkosanilla (apteekista/luontaistuotekaupasta) iltapesun jalkeen. |