Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
06.05.09, 13:10   #1 (linkki)
naisena
(Vierailija)

Isotretioniinin aloittaminen

Millainen byrokratia nykyään on isotretioniinin kanssa? Kertokaa kokemuksianne mitä vaaditaan. Oletteko saaneet reseptin kouraan ekalla käynnillä ihotautilääkäriltä, vai onko ensin pitänyt käydä jossain raskaustesteissä ym?

Löytyykö Tampereelta lääkäriä, jolta lääkkeen saisi suht helposti? Ottaa niin aivoon tää. Akne on lääkehoitoa vaativa sairaus, mutta potilasta kyykytetään sitten oikein kunnolla että hän ylipäätään saa hoitoa sairauteensa. Voisin vaikka luvata lääkärille olevani vuoden ilman seksiä jos välttyisin kyykyttämiseltä.

Abortti on suomessa laillinen ja hyväksytty raskaudenkeskeytysmenetelmä. En ole joutunut siihen koskaan turvautumaan, olen aina osannut huolehtia ehkäisystä. Silti lääkäri vaatii, että käytät sitten pillereitä ja kondomia ettet vaan tule raskaaksi. Helvettiin tuo paavin laki. Ei se meidän vika ole ettei katoliset hyväksy aborttia edes lääketieteellisistä syistä. Jos Suomessa tehdään korkeintaan 2 aborttia vuodessa isotretioniinin takia, tarvittaisiiko oikeasti tuollainen kyykytysjärjestelmä? Tekis mieli poistattaa vehkeet kokonaan että saisi tämän naamansa kuntoon.
  Vastaa viestiin

06.05.09, 15:17   #2 (linkki)
roaroaroa
(Vierailija)

Et sitten voinut laittaa tätä tuohon Kannattaako Roaccutan? -ketjuun. Siitä löytyy varmasti vastauksia kysymyksiisi, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Kävin ihotautilääkärissä ja lääkäri kirjoitti saman tien isotretinoin-reseptin ja pillerireseptin. Sain ne itselleni vasta seuraavana päivänä kun olin käynyt raskaustestissä. Marssin apteekkiin ja otin vain isotretinoin-lääkkeen, e-pillerireseptin vain jätin lunastamatta. Ei kukaan sitä valvo käytätkö ehkäisyä vai et. Lääkekuurin aikana (9kk) en käynyt muistaakseni kertaakaan enää raskaustestissä eikä pillereiden käytöstä puhuttu ekan lääkärikäynnin jälkeen mitään. Verikokeissa maksa- ja kolesteroliarvojen takia kyllä kävin ja kuuri loppuikin vähän ennen aikojaa kolesterolin hurjaan nousuun.

En mä kokenut tuossa mitään kyykyttämistä. Itse en ehkäisyä kuurin aikana tarvinnut, mutten siitä mitään meteliä nostanut, otin vaan e-pillerireseptin vastaan ja "unohdin" sen. Raskaustestin kuurin aluksi ymmärrän ihan hyvin, kuten myös lääkärien velvollisuuden noudattaa lakia ja kertoa, kuinka tärkeää on olla tulematta raskaaksi. Mustakin tuo ehkäisyvaatimus ja katolisten maiden suhtautuminen ehkäisyyn on ihan naurettava, mutta en siitä nyt kamalaa stressiä ota - etenkin kun en kyseisissä maissa asu.
  Vastaa viestiin
06.05.09, 17:38   #3 (linkki)
4564564
(Vierailija)

Jep, ennen lääkkeen aloittamista tehdään raskaustesti. Mulla meni muistaakseni niin, että lääkäri antoi reseptin ja sanoi, että saan hakea lääkkeen vasta ku testitulokset on tulleet. Soitti sitten ja kaikki oli ok. Reseptiä uusiessani ei enää raskautestiä tehty, koska söin pillereitä. Muistuteltiin vaan että pillereitä pitää jatkaa vielä vähän kuurin jälkeenkin.

Muaki kyllä vituttaa tää "paavin laki". Ihan ku mä pamahtaisin automaattisesti paksuksi jos en söis pillereitä! Olenhan mä nyt ennenki osannu ihan itse huolehtia ehkäisystä. Ajattelinki lopettaa pillerit "vähin äänin" tän liuskan jälkeen. Mä saan kuitenki ite päättää omasta kropastani, enkä aio enää (täysin turhaan, vieläpä) syödä jotain lääkettä jolla on niin voimakas vaikutus mielialoihin.
  Vastaa viestiin
08.05.09, 10:28   #4 (linkki)
Nainen --79--
(Vierailija)

Veemäisintähän tuossa on se, että reseptin saa pääsääntöisesti aina vain kuukaudeksi. Testeissä (kolesteroli- ja maksa-arvot) ei kuitenkaan tarvitse joka kuukausi käydä, joten reseptin kuukausittaisen uusinnan takia joutuu ramppaamaan ihan turhaan lääkärillä. Kuten olen jo aiemminkin kertonut, sain kyllä lääkärin kirjoittamaan pari kertaa reseptin ~50 päivän ajalle koska ehkäisyni on lähes 100%. Silti apteekissa katsottiin hieman kieroon, ja varmisteltiin minulta että onhan ehkäisy sitten kunnossa kun noin pitkän reseptin saat kerralla... Suomessa on kuitenkin vapaa abortti, joten en ymmärrä miksi pitää tämäkin niin hankalaksi tehdä.
  Vastaa viestiin
08.05.09, 18:06   #5 (linkki)
4564564
(Vierailija)

Niimpä. Voisin melkein veikata, ettei Etelä-Euroopassa kuitenkaan olla niin tarkkoja ton säännön kanssa. Suomessa ny noudatetaan kaikkea pilkuntarkasti.
  Vastaa viestiin
08.05.09, 23:12   #6 (linkki)
Totuuden torviini
(Vierailija)

Kukas sun kehitysvammaiset lapses hoitaa sitten kun niitä maailmaan saatat? Itse omalla kustannuksella vai? Kyllä se on kuule yhteiskunta, ja siksi yhteiskuntaa kiinnostaa se, ettei niitä ihan turhan päiten tänne järjestetä. Syö kuule vaan ne plleris ihan niin kun kuuluukin!
  Vastaa viestiin
09.05.09, 20:16   #7 (linkki)
4564564
(Vierailija)

Hahahahaha, en ookkaan ennen saanut tommosia kommentteja täällä, vähän olinki jo odotellu:) Kiitos! Nauratti kovasti.
  Vastaa viestiin
11.05.09, 13:29   #8 (linkki)
Justiinsa joo
(Vierailija)

Totuuden torvi ei ole ilmeisesti ikinä kuullut abortista... Mikään ehkäisyhän ei ole 100% varma, joten jos niitä vammaisia lapsia pelkää, niin lääkettä ei saisi sitten ikinä määrätä lisääntymisikäiselle naiselle. Tuskin kukaan niin tyhmä on, että ensin hommautuu kuurilla raskaaksi ja sitten kieltäytyy abortista.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku