| |  | |
24.07.11, 17:10
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Huuliherpes monessa kohtaa samaa aikaa?
Jos on kuulolla joku joka tietää huuliherpeksestä, niin voiko kyseinen vaiva tulla putkahtaa moneen kohtaan samaan aikaan, vai tuleeko yleensä vain yksi iso rakkula?
Minulla ei tietääkseni ole huuliherpestä, koskaan aikaisemmin ei minkäänlaisia vaivoja ole ollut, mutta viime viikon alkupuolella koko huulteni aluetta kuumotti, ja parin päivän jälkeen huulten ulkorajoille alkoi tulla pienen pieniä vesikelloja. Ihmettelin tätä toki, mutta annoin vesikellojen olla rauhassa ajatellen tämän olevan vain jonkinlainen pieni harmiton ihoreaktio. Nyt perjantain jälkeen kuitenkin koko suuni on aika karmaisevassa kunnossa, ylähuuleen pienemmät vesikellot ovat laskeneet mutta jättivät jälkeensä tummanpunaisia jälkiä joten huulten ulkorajat ovat täysin epäsymmetriset, ja toiseen huulen sivuun on tullut iso punainen rakkula, joka on melkeinpä reikämäinen, kipeä kuin mikäkin pentele. Ison rakkulan päälle muodostuu nestemäistä kalvoa. Tiedän että olipa kyseessä mikä vain, niin rakkulaa ei kannata ronkkia, joten olen jättänyt sen rauhaan, mutta kauhulla mietin että miten tämän näköisenä huomenna töihin, olen koko viikonlopun piileskellyt kotona. Edelleen huuliani hieman kuumottaa, mutta uusia vesikelloja ei ole nyt pariin päivään tullut ollenkaan.
Mietinkin nyt että onko mahdollista että tämä olisi herpestä, vai mahdollisesti allerginen reaktio esim huulirasvaan. Vaihdoin huulirasvaa kolmisen viikkoa sitten, joten se voi myös olla mahdollinen syypää tähän "räjähdykseen". Mutta lähinnä kiinnostaa tuo että voiko herpesrakkula tulla samaa aikaa moneen paikkaan kiusaamaan? Kiitos mahdollisesta vastauksesta!
| |
| | |
26.07.11, 00:35
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä se voi levitä, joten kannattaa varoa alueen koskettelua, ettei se kulkeudu esimerkiksi silmiin. Jos tilanne on oikein paha, voit käydä lääkärissä, niin saat sisäisesti nauttittavan viruslääkkeen.
| |
| | |
28.07.11, 20:54
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Huuliherpes voi tulla useampaan paikkaan yhtäaikaa, ja se voi nousta jopa sieraimen sisällekin. Usein, jos on kova stressi, ne tulevat peräkkäin eri puolille huulia. Kun yksi rakko alkaa parantua, kohta tulee uusi rakkula.
Huuliherpesvoiteita on apteekit pullollaan, jos ei kyse tosiaan ole allergisesta reaktiosta huulivoiteelle. Herpesvoiteet ovat reseptivapaita, joten niitä ei ole kovin vaikeaa kokeilla.
Huuliherpeslaastarit taas on ihan tehottomia itse herpesoireiluun. Niistä on hyötyä vasta siinä vaiheessa, kun rupi on inhottavan näköinen ja repeilee koko ajan niin että huulesta vuotaa verta. Siinä vaiheessa herpeslaastari tekee ruven lähes huomaamattomaksi ja huuli paranee äkkiä. Sen päälle voi myös meikata, ainakin Compeediin tarttuu huulipunat sun muut.
| |
| | |
02.08.11, 22:59
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Noin juuri mulla alkoi herpes, en osannut edes kuvitella sen olevan sitä vaan olin ihan äimänä. No, se oli tosi paha se eka kerta, huulet oli varmaan reilun viikon ainaki ihan järkyttävät. Pahinta oli kuitenkin, että herpes uusiuitui aina muutamn viikon välein ja ei todellakaan minään yhtenä rakkulana vaan tyyliin koko huulissa. Kuitenkin, noin kolmeen vuoteen mulla ei sitä enää ole ollut, luulen että kortisonivoide auttoi, mutta sitähän ei varmaan kukaan usko kun ei sen pitäisi auttaa. Nykyäänkin jos tulee kihelmöivä olo, laitan hieman kortisonia ja kaikki on taas ok. Muuten olen huulirasvoista luopunut kokonaan kun musta ne pahensivat vaan silloin oireita. huulipunaa laitan välillä kyllä.
| |
| | |
08.08.11, 10:04
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sini Jos on kuulolla joku joka tietää huuliherpeksestä, niin voiko kyseinen vaiva tulla putkahtaa moneen kohtaan samaan aikaan, vai tuleeko yleensä vain yksi iso rakkula?
Minulla ei tietääkseni ole huuliherpestä, koskaan aikaisemmin ei minkäänlaisia vaivoja ole ollut, mutta viime viikon alkupuolella koko huulteni aluetta kuumotti, ja parin päivän jälkeen huulten ulkorajoille alkoi tulla pienen pieniä vesikelloja. Ihmettelin tätä toki, mutta annoin vesikellojen olla rauhassa ajatellen tämän olevan vain jonkinlainen pieni harmiton ihoreaktio. Nyt perjantain jälkeen kuitenkin koko suuni on aika karmaisevassa kunnossa, ylähuuleen pienemmät vesikellot ovat laskeneet mutta jättivät jälkeensä tummanpunaisia jälkiä joten huulten ulkorajat ovat täysin epäsymmetriset, ja toiseen huulen sivuun on tullut iso punainen rakkula, joka on melkeinpä reikämäinen, kipeä kuin mikäkin pentele. Ison rakkulan päälle muodostuu nestemäistä kalvoa. Tiedän että olipa kyseessä mikä vain, niin rakkulaa ei kannata ronkkia, joten olen jättänyt sen rauhaan, mutta kauhulla mietin että miten tämän näköisenä huomenna töihin, olen koko viikonlopun piileskellyt kotona. Edelleen huuliani hieman kuumottaa, mutta uusia vesikelloja ei ole nyt pariin päivään tullut ollenkaan.
Mietinkin nyt että onko mahdollista että tämä olisi herpestä, vai mahdollisesti allerginen reaktio esim huulirasvaan. Vaihdoin huulirasvaa kolmisen viikkoa sitten, joten se voi myös olla mahdollinen syypää tähän "räjähdykseen". Mutta lähinnä kiinnostaa tuo että voiko herpesrakkula tulla samaa aikaa moneen paikkaan kiusaamaan? Kiitos mahdollisesta vastauksesta! |
Hei,
herpeshän se, kamala riesa, ja voi levitä todellakin koko huuleen, kokemusta on.
Paras keino, kaikki kokeiltuina, on levittää heti alkuvaiheessa hammastahnaa rakkuloiden päälle. Colgate ja pepsodent ovat parhaita. Se kuivattaa vesikellot, eikä märkimisvaihetta synny. Sen sijaan compeed laastari toimii kuin kontaktimuovi;rakkulat eivät kuivu, vaan alkavat märkiä, ja koko prosessi kestää kauan, sen lisäksi huuliin saattaa jäädä sinertävät arvet.
Hammastahna ei toki ole elegantin näköinen, mutta yöksi esm. kannattaa laittaa.
Toimii kokeilleella parhaiten, ja voittaa apteekin huuluvoiteet mennen tullen.
Ja muistathan varoa aurinkoa, kun aurinko kuivattaa huulet, herpekset pääsevät helposti puhkeamaan!
| |
| | |
10.08.11, 05:36
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itselle saattaa herpes tulla nenän sisälle oikein kovan flunssan yhteydessä ja stressin ja väsymyksen yhteydessä huuleen. En tunne huulessa koskaan mitään kihelmöintiä tai kutinaa vaan aamulla siinä on kipeä rakkula. Sain sen huuleen kahteen kohtaan 5 pv sitten ja nosti jopa hieman lämpöäkin. Rupesin käyttämään laastaria (compeed) samantien ja nyt ei ole tullut sitä rupea ollenkaan joka aukeaa vähän väliä ja lopulta on verinen ruma rupi tilalla. Itselle huomasin ainakin tämän laastarin auttavan parhaiten sillä sen sisällä on tilalle kasvanut uusi iho huuleen. Löysin aikanaan Espanjasta hyvän herpesvoiteen. Se laittoi jännän kalvon herpeksen päälle ja suojasi sitä eikä tullut sitä repeilevää rupea. Miksi Suomessa on kaikki itsehoitolääkkeet lapsen kengissä..
| |
| | |
16.08.11, 12:32
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lääkäriltä apua
Itse olen huomannut, että aurinko ja antibiootit yhdessä saavat herpeksen riehaantumaan. Itselläni herpes ei yleensä tule huuliin vaan siihen ympäristöön ja aina vain toiselle puolelle kasvoja.
Itse olen hoitanut asian siten, että jos kutinaa/kihinää/painetta tuntuu leuassa, niin laitan heti päälle kortisonivoidetta. Jos tämä ei auta vaan 12 tunnin sisään tulee patti tai toinenkin, niin aloitan azyrax -kuurin. Lääkäriltä kannattaa pyytää resepti. Tällä lääkkeellä jo 12 tunnin päästä naama on parempi eli patista tarvitsee kärsiä vain vähän aikaa.
Huom. Lääkäreiden mukaan herpes iskee helpommin jos on huono immuneetti. Eli kannattaa pitää huolta nukkumisesta ja vitamiineista.
| |
| | | | |