Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Muotifriikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.12.09, 23:09   #1 (linkki)
wannabe-ompelija
(Vierailija)

Vaatteiden ompelu

Löytyykö muita muotifriikkejä, jotka ompelevat tai haluaisivat ommella vaatteitaan (myös) itse.

Mistä te muut hankitte kaavanne, vai muokkaatteko itse peruskaavoista haluamanne? Kaikki burdat ja käsityökerhot yms ovat täynnä omituisia ja/tai mummovaatteita, joten jotain nuorekkaampaa ja muodikkaampaa kaipaisin. Itse en ole niin kokenut ompelija, että osaisin muokata / luoda kaavat täysin itse. Osaisiko joku suositella vaikka hyviä ulkomaisia lehtiä?

Ja toinen ongelma: Osaisiko joku suositella hyviä kangaskauppoja, joko Suomessa tai muualla Euroopassa (tai netissä)? Ainakin Eurokangas on täynnä toinen toistaan kummallisimpia virityksiä (oksennuskuosista viskoosia ynnä muuta hirveää ;)) ja esim laadukkaammat takkipuuvillat ja -villat ja yleensäkin muut värit kuin musta/harmaa/oksennuskuvioitu loistavat poissaolollaan.

Kertokaapa siis vinkkejänne ompelua harrastavat -- täytyyhän meitä olla muitakin!

(Ja miksi kysyn täällä enkä ellien käsityöpuolella... no, syy lienee ilmeinen ;))
  Vastaa viestiin

09.12.09, 10:19   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2007
Eurokangasta aina mollataan, mutta kyllä sieltä löytyy niiden purjoviskoosien lisäksi myös hyviä kankaita. Valikoima vain vaihtuu turhankin ripeään tahtiin, tällä viikolla löytynyttä laatukangasta tuskin on enää seuraavalla tarjolla. Mutta esim Bossin villakankaat joita siellä myydään vaikuttavat varsin korkealuokkaisilta. Joku laadukas perusvalikoima tekisi kyllä terää. Kangasta on aina vähän riskaabelia ostaa netistä kun tunnulla on niin suuri merkitys.

Helsingissä voi suositella Matan tekstiiliä, joka taitaa olla nykyään Ympyrätalossa. Omistaja on hieman outo, mutta valikoima hyvä.

Ompelen paljon vaatteitani ja muokkaan kaavat peruskaavoista. Jos on kerran piirrättänyt itselleen peruskaavat perusväjyyksillä omaan kokoon, niistä saa kuositeltua melkein mitä vaan. Minun kaavani piirsi pukuompeluartesaaniksi opiskellut sisko. Kannattaa kysyä jos joku saman opin käynyt suostuisi piirtämään kohtuulliseen hintaan tarpeelliset kaavat.
  Vastaa viestiin
09.12.09, 10:37   #3 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minä olen myös ostanut jonkin verran kankaita Eurokankaasta, ja kyllä mielestäni sieltä löytyy hyvin kaikenlaista kun viitsii etsiskellä :)
  Vastaa viestiin
10.12.09, 12:49   #4 (linkki)
Oulusta
(Vierailija)

Olen ommellut Burdan kaavoilla. Niissä on usein ihan kivoja malleja varsinkin puseroissa ja mekoissa. Mekkojen koot vain eivät oikein pidä kohdallani paikkaansa vaan niitä pitää muutella.

Kankaat ostan Eurokankaasta koska muita laadukkaita (?), kangaskauppoja täällä ei oikein ole. Eurokankaissa vain mallistot ovat vähän sitä sun tätä, useimmiten aika kauheita ja ankeita. Jotain kuitenkin joskus löytyy. Harvemmin saa sitä mitä haluaa vaan pitää ottaa sitä vähiten kauheinta. Suomessa olisi varmaan kysyntää kangaskaupoille joissa myytäisiin muutakin kuin viskoosia ja polyesteriä ja, että kankaat silti olisivat kohtuuhintaisia.
  Vastaa viestiin
16.12.09, 15:31   #5 (linkki)
pimu
(Vierailija)

kierrätys

Kangaskauppojen valikoima on mitä on.
Parhaat ja edullisimmat löydöt olen bongannut Pelastusarmeijasta tai kierrätyskeskuksesta.
Tarpeeksi paljon liian isosta vaatteesta saa muokattua kaikkea kivaa, ei tietenkään ihan mitä vaan haluaisi.
  Vastaa viestiin
14.01.11, 17:09   #6 (linkki)
Artesaani opiskelija
(Vierailija)

Niin!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wannabe-ompelija Näytä viesti
Löytyykö muita muotifriikkejä, jotka ompelevat tai haluaisivat ommella vaatteitaan (myös) itse.

Mistä te muut hankitte kaavanne, vai muokkaatteko itse peruskaavoista haluamanne? Kaikki burdat ja käsityökerhot yms ovat täynnä omituisia ja/tai mummovaatteita, joten jotain nuorekkaampaa ja muodikkaampaa kaipaisin. Itse en ole niin kokenut ompelija, että osaisin muokata / luoda kaavat täysin itse. Osaisiko joku suositella vaikka hyviä ulkomaisia lehtiä?

Ja toinen ongelma: Osaisiko joku suositella hyviä kangaskauppoja, joko Suomessa tai muualla Euroopassa (tai netissä)? Ainakin Eurokangas on täynnä toinen toistaan kummallisimpia virityksiä (oksennuskuosista viskoosia ynnä muuta hirveää ;)) ja esim laadukkaammat takkipuuvillat ja -villat ja yleensäkin muut värit kuin musta/harmaa/oksennuskuvioitu loistavat poissaolollaan.

Kertokaapa siis vinkkejänne ompelua harrastavat -- täytyyhän meitä olla muitakin!

(Ja miksi kysyn täällä enkä ellien käsityöpuolella... no, syy lienee ilmeinen ;))

Olen itse pienestä pitäen rakastanut vaatteiden ompelua yms, enkä aluksi käyttänyt kaavoja lainkaan, piirsin vain suoraan kankaalle liiturissalla ja leikkasin, ja ihan käyttökelpoisia vaatteita tein:) Nyt lähdin opiskelemaan alaa lisää, ja mielestäni peruskaavojen kuosittelu on kaikkein paras tapa saada haluamaansa. Ja tietysti nukke on hyvä olla, jos ei halua pistää itseään neuloilla sovituksen yhteydessä :) Jätti-rätti on edullisin kangaskauppa mihin olen törmännyt tähän mennessä, ja ihan laadukasta tavaraa sieltäkin löytyy, vaikka valikoima ei olekkaan niin suuri kuin eurokankaassa. :)
  Vastaa viestiin
16.01.11, 13:00   #7 (linkki)
Minä
(Vierailija)

Suosittelen Vogueta

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wannabe-ompelija Näytä viesti

Suosittelen Voguen kaavoja, joita löytyy mm. Stockmannilta. Netistäkin voi tilata, Sewing Patterns | Vogue Patterns. Niitä ei ole pyritty yksinkertaistamaan samalla tavalla kuin esim. Burdan kaavoja, eli ne saattavat olla monimutkaisempia ja vaate saattaa koostua todella monesta palasta, mutta istuvuuskin on sen mukainen. Lisäksi Voguella on todella muodikkaita, nimekkäidenkin suunnittelijoiden malleja.

Helsingissä parhaita kangaskauppoja ovat Holger Kivi Fredrikinkadulla, Materials Yrjönkadulla ja tietenkin Villisilkki, josta saa silkin lisäksi villaa, pitsiä ym hienoa (mutta hinnat OVAT suolaisia).
  Vastaa viestiin
16.01.11, 17:11   #8 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Tulen ompelemaan vaatteeni itse, kunhan tässä vielä vähän opin lisää.
Opiskelen vaatetusompelijaksi paraikaa.
  Vastaa viestiin
16.01.11, 20:06   #9 (linkki)
hilkka1000
(Vierailija)

Kyllä!

Ompelen itse lähes kaikki vaatteeni. Muokkaan peruskaavoista mieleisiä ja sopivia. Onneksi pidän melko yksinkertaisista vaatteista. Kuitenkaan en löydä sellaisia kaupoista! Itse tehden saa laatua.

Jättirätistä kankaat, kun parempaa kangaskauppaa ei ole ainakaan lähimailla. Tarkasti valiten ja usein käymällä sieltä löytää jotain. Ei tosiaan usein juuri, mitä toivoisi, mutta ehkä jotain muuta. Hinta-laatusuhde voittaa Eurokankaan aina.

Kerran olen tilannut kankaat nettikaupasta, kun muualta ei saanut. Hyvä tuli. Muuten ovat monet suositelleet Tallinnan kangaskauppoja. Kahdessa olen ehtinyt käydä, toinen vastasi Jättirättiä, toinen vanhanaikaista pikkukangaspuotia, jossa kankaat olivat suht. kalliita, räikeitä ja tekokuituisia. Haaveilin esim. leopardikuvioisesta kankaasta, joka olisi luonnonmateriaalia, turhaan!

Koitan sitten käyttää luovuutta miettimällä, mitä kangastarjonnasta saisi aikaan...
  Vastaa viestiin
17.01.11, 13:12   #10 (linkki)
midi nette
(Vierailija)

Olen työväenopiston kurssilla tehnyt itselleni peruskaavat. Niitä käytän ahkerasti, ja olen itseoppinut tekemään niihin muutoksia.

Puran loppunkuluneita lempivaatteitani ja teen niistä kaavoja (kuva on hyvä ottaa talteen ennen leikkaamista).

Eurokangasta turhaan mollataan: siellä tavara vaihtuu aika kivaan tahtiin, kuten joku totesikin.

Seuraa myös huuto.netin ja Netcycler.fi:n palstoja, niistä tekee löytöjä !
  Vastaa viestiin
17.01.11, 15:20   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2007
Teen jonkin verran vaatteita, lähinnä harrastuksen vuoksi. On palkitsevaa toisaalta päästä toteuttamaan omia visoitaan ja toisaalta huomata, miten paljon paremmaksi sitä tekemällä oppiikaan.
Ompelen aika paljon ilman kaavoja, fiilsipohjalta. Se tosin johtaa välillä siihen, että menee isosti pieleen. Olen myös piirrellyt kaavoja sellaisten vaatteiden pohjalta, jotka istuvat minulle erityisen hyvin.
Kankaita ostan lähinnä eurokankaasta. Kyllä sieltä välillä ihan kivojakin kankaita löytää. Lisäksi ostelen kierrätyskeskuksista ja vastaavista vanhoja vaatteita ja kankaita, jotka joko tuunaan tai muokkaan kokonaan joksikin muuksi. Viime kesänä tein muunmuassa vanhasta pitsiverhosta mekon, ja ihan hieno tuli. Olen ommellut myös jonkin verran kodintekstiilejä, lähinnä verhoja, sekä tuolien ja tyynyjen päällisiä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku