Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Muotifriikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
14.11.11, 13:24   #1 (linkki)
E.
(Vierailija)

Merinoneuleen pesu?

Ostin hiljattain Trina Turkin merinovillaneuleen (100%). Vaatteessa on vesipesu kielletty-merkintä. Pusero on sellainen parempi arkivaate, eli tulee käytettyä usein uloslähtiessä ja koulussakin. Vaatetta tulisi siis pystyä pesemään, sillä etenkin hihansuut menevät likaisiksi vaikka alla käyttäisi pitkähihaista t-paitaa.

Minulla on käsinkudottu merinovillaa, bambua ja silkkiä sisältävä neuletakki, jota olen pessyt hienopesuohjelmalla villalle tarkoitetulla pesuaineella, eikä se ole tästä kärsinyt. Uskaltaisiko tämän uuden merinoneuleen pestä käsin esim. Marseille-saippualla? Pesulassa pesetys saattaa olla liki 20 euroa, enkä viitsisi pulittaa sitä kerran kuussa.
  Vastaa viestiin

14.11.11, 15:53   #2 (linkki)
Itse tein näin
(Vierailija)

Ompas kyllä kummaa että perus käyttövaatetta myydään ilman että sitä voi pestä kun se pakostikin käytössä likaantuu (erilailla kuin esim. villakangastakit joissa myös vesipesukielto ja jotka on pesulassa pesetettäviä) :O Itse omistan myös merinovillaisia vaatteita ja olen pessyt niitä pesukoneessa hienopesuohjelmalla, 30astetta, eikä niille ole käynyt kuinkaan. Luulisin siis että käsinpesu marseille- saippualla ei vahingoita neuletta ja itse voisin laittaa sen jopa pesukoneeseen jos tietäisin hienopesuohjelman olevan oikeasti hellävarainen. Muista myös että villavaatteille jo pelkkä tuuletuskin monesti riittää (toimii erityisesti talvella kun on pakkasta ja olen jättänyt neuleen ulos yöksi) ja tahroja voi pyyhkiä kostealla tuoreeltaan :)
  Vastaa viestiin
14.11.11, 16:36   #3 (linkki)
Pesijä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja E. Näytä viesti
Ostin hiljattain Trina Turkin merinovillaneuleen (100%). Vaatteessa on vesipesu kielletty-merkintä. Pusero on sellainen parempi arkivaate, eli tulee käytettyä usein uloslähtiessä ja koulussakin. Vaatetta tulisi siis pystyä pesemään, sillä etenkin hihansuut menevät likaisiksi vaikka alla käyttäisi pitkähihaista t-paitaa.

Minulla on käsinkudottu merinovillaa, bambua ja silkkiä sisältävä neuletakki, jota olen pessyt hienopesuohjelmalla villalle tarkoitetulla pesuaineella, eikä se ole tästä kärsinyt. Uskaltaisiko tämän uuden merinoneuleen pestä käsin esim. Marseille-saippualla? Pesulassa pesetys saattaa olla liki 20 euroa, enkä viitsisi pulittaa sitä kerran kuussa.

Kyllä merinovilla kestää vettä. Se kärsii mekaanisesta hankaamisesta ja vatkaamisesta, mutta ei vedestä. Sinuna pesisin hihansuut lavuaarissa kraanan alla marseille-saippualla ja sen jälkeen huuhtoisin koko neuleen nopeasti pesuvadissa (vesi saa olla lämmintä, siis 40%) ja puristelisin (ei saa kiertää!) pahimmat vedet pois, tai pesisin nestemäisellä pyykinpesuaineella pesukoneen hienopesu- tai villaohjelmalla, joissa on hyvin kevyt linkous. Sen jälkeen pyykkitelineelle, lauteelle tai vaikka kylpyhuoneen lattialle (jos ei muuta paikkaa ole) kuivumaan froteepyyhkeen päälle levitettynä ja muotoon aseteltuna.

Minä olen joskus tehnyt niin, että pesin villapooloista pelkän poolokauluksen lavuaarissa, jolloin ei tarvinnut kastella koko neuletta, mutta sen sai nopeasti raikkaamman tuntuiseksi. Ehkä voisit tehdä saman hihansuille, jos neule on muuten puhdas.

Ja tuuleta usein parvekkeella, villa raikastuu kuin itsestään.
  Vastaa viestiin
14.11.11, 18:16   #4 (linkki)
Kaikki vaan koneeseen
(Vierailija)

Pesen merinovillaiset ja kasmiria olevat neulepaidat ja -huivit koneen villapesuohjelmalla, 30 astetta ja käytän sitä vaaleanpunaisessa pullossa olevaa Bio Luvil Wool&Silk-pesuainetta.

Mikään ei ole mennyt pilalle pesussa, vaan palautuvat muotoonsa, tuoksuvat hyvälle, ovat pehmeitä eikä niissä ole tippaakaan sähköisyyttä, jota niissä saattaa joskus olla mikäli ovat olleet kosketuksissa muiden kuitujen kanssa.
  Vastaa viestiin
14.11.11, 19:51   #5 (linkki)
ei tehdä huopaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja E. Näytä viesti

Käsinpesu on hyvä tai sitten koneessa villanpesuohjelmalla - ei hienopesuohjelmalla. Villaohjelma lämmittää veden aina samanlämpöiseksi, hienopesussa kone ottaa kylmääkin vettä ja silloin villa huopuu - itse mokasin kerran kun pesin villatakin hienopesuohjelmalla, koska se on nopeampi. Jatkossa olen pessyt villa- tai villasekoitevaatteet aina villaohjelmalla.

Jos peset käsin rullaa vaate pyyhkeen sisään huuhtelun jälkeen, seiso vaikka päällä jotta suurin osa vedestä imeytyy pyyhkeeseen, näin vaate kuivuu nopeammin eikä veny märkänä epämääräisiin muotoihin.
  Vastaa viestiin
15.11.11, 14:03   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Oletko ihan varma tuosta pesulan hinnasta? Mullakin on yksi pesulassa pestävä paita, ja sen pesun hinta on 7,70 euroa. Sillä hinnalla en viitsi ottaa riskiä pesemällä käsin. (Sinun paidassasi tosin materiaali varmaan kestääkin hellävaraisen pesun.)
  Vastaa viestiin
15.11.11, 14:32   #7 (linkki)
lumipesu
(Vierailija)

Vaateharjalla harjaus ja tuuletus yleensä riittävät, villa luonnostaan hylkii hajuja eikä sitä tarvitse pestä.
Talvisin ei-vesipestävän vaatteen voi puhdistaa myös pakkaslumella hankaamalla, joka sitoo kaiken lian. Vaate ensin ulos kylmenemään ja sen jälkeen sen voi puhdistaa ilman että lumi sulaa.
  Vastaa viestiin
05.01.12, 21:00   #8 (linkki)
Marseille
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lumipesu Näytä viesti
Vaateharjalla harjaus ja tuuletus yleensä riittävät, villa luonnostaan hylkii hajuja eikä sitä tarvitse pestä.
Talvisin ei-vesipestävän vaatteen voi puhdistaa myös pakkaslumella hankaamalla, joka sitoo kaiken lian. Vaate ensin ulos kylmenemään ja sen jälkeen sen voi puhdistaa ilman että lumi sulaa.

No villavaatteitakin kuitenkin on joskus pestävä, ja kyllä se sen kestää - olipa mitä villaa vain. Oletteko käyttäneet huuhteluainetta? Minä laitan sitä hellävaraisen Marseille/villapesuaine-pesun jälkeen vielä eikä ole pahaa tehnyt kashmirille eikä merinollekaan. Joskus käytän myös lastenvaatteisiin tarkoitettua ainetta joka palauttaa useiden pesujen jälkeen villan luontaisen rasvaisuuden kuituun, mitä mieltä siitä? Kokemuksia?
  Vastaa viestiin
05.01.12, 21:39   #9 (linkki)
Bounce
(Vierailija)

Minulla on useampia merinovillaisia neulepuseroita, ja niitä kaikkia olen pessyt pesukoneessa. Olen myös käyttänyt kuivaajassa hetken aikaa sellaisten "pehmennys" liinojen kanssa.
  Vastaa viestiin
06.01.12, 01:22   #10 (linkki)
2 juttua:
(Vierailija)

Pesukoneen villapesu 30 asteessa + se vaaleanpunaisessa pullossa oleva nestemäinen silk&wool-pesuaine = EI VOI MENNÄ VIKAAN :)

Näin olen pessyt Mulberry, Missonin, Vuittonin ja Burberryn villaa/kasmiria/silkkiä sisältävät huivit, kaikki kashmirneuleeni, merinovillaneuleeni ja silkkipuseroni. Mikään ei ole mennyt pilalle.
  Vastaa viestiin
07.01.12, 13:18   #11 (linkki)
Osa-aikaduunari
(Vierailija)

Villa on samaa ainetta kuin hiukset, joten neuleen voi pestä hellävaraisesti myös shampoolla. Parhaan tuloksen takaa kädenlämpöinen vesi isossa altaassa + pieni määrä pesuainetta + hellä huuhtelu samanlämpöisellä vedellä. Villa ei kestä lämpötilan vaihtelua ja hankausta, vaan näiden vaikutuksesta vanuttuu. Myöskään huuhteluaine ei sovi villalle, koska se tukkii kuidut, jonka myötä villan hyvät ominaisuudet häviävät.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku