Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Euroshopperi Jos olet kokoa 36 tai alle, ja alle 160cm, niin sieltä löytyy hyvin vaatteita.
Itse olen kokoa 38-40, kuppikoko 75DD ja 173cm pitkä joten minulle ei löytynyt vaatteita eikä alusasuja viime keväänä eikä tänä talvena.
Onneksi ranskalaisilla on pienet jalat eli 37-koon (minun kokoni) ja siitä pienempiä kenkiä löytyi mukavasti.
Pariisi on hintatasoltaan tänä päivänä kalliimpi kuin Helsinki. |
Pariisista löytyy kaikkea kaikille!
Rintaliivejä ei olekaan kokoa 75DD - koska Ranskassa eurooppalainen ympärysmitta 75 on 90 ja kuppikokoa DD:tä vastaa E.
Joten jos olisit etsinyt kokoa 90E, niin olisit löytänyt liivejä. Galeries Lafayettessa on hyvä alusvaateosasto, jossa on jokaiselta hyvältä merkiltä oma boutique - siellä on kokoasi, olen itse nimittäin kokeillut siellä samaa kokoa. Myös Printemps-tavaratalossa on alusvaatteita.
Erikoisliiviliikkeitä on paljon, ketju jolla on liikkeitä useassa paikassa ja jossa myös olen henkilökohtaisesti käynyt ja nähnyt kokoa 90E on Laure Sokol. Myös Orcanta-kaupoista voi löytyä sopivia.
Ranskassa muuten isot kuppikoot ovat "bonnets profondes" eli syvät kupit :-)
Vaatekoossa olet luultavasti kokeillut vääriä kokoa siinäkin, ranskalaiset koot menevät niin että kokosi 40 on siellä 42 jne... Missä ihmeessä kolossa olet shoppailut kun et löydä vaatteita? Tuttuni kokoa 44:kin löytää sieltä aina tyylikästä tavaraa kassit täyteen ja itsekin löydän 10 kertaa helpommin kuin Suomessa.
Pariisia ei voi kalleudessa verrata vaikkapa Helsinkiin. Pariisista saa vaatetta huippudesignistä joka on huippukallista, kivaan kirpparikamaan joka ei montaa euroa maksa. Ja kaikkea siltä väliltä. Jos haluat isoja kokoja halvalla niin aina on olemassa Tati ja La Redoute. Niin halvalla ei Suomessa saa mitään.
Pariisissa tuotteiden laatu voi olla parempi, vaikka hinta on sama. Ostin yhtenä kesänä kadulta (kyllä) 10 eurolla silkkipuuvillaisen hihattoman hyvin nätin puseron, naisellinen malli. Suomessa olen saanut n. 10 eurolla jotain viskoosirättejä, joita pidän kotona.
Samoin ravintolassa, Pariisissa saat alle 20 e tuoreen äyriäissalaatin tyylikkäässä paikassa lounaaksi - stadissa maksat suunnilleen saman parista pakastescampista jossain perussyöttölässä... Mikä sitten on kallista?