Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Muotifriikit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.02.12, 09:58   #1 (linkki)
love accessories
(Vierailija)

Luksusasustegalluppia

Olisin kysellyt teiltä että mitkä ovat vuosien varrella arvokkaimmat ostamasi tai saamasi asusteet ja mitä hintaluokkaa ovat?

1. Kengät
2. Laukku
3. Huivi
4. Koru/Kello
5. Silmälasit/Aurinkolasit

PS. Tästä keskustelusta saadaan toivottavasti myös se hyöty että voidaan tiedustella toisiltamme onko esim jokin tuote vastannut odotuksia laadultaan ja onko käyttäjäystävällinen :) Näitä kun ei kuitenkaan ihan joka päivä ostella tai saada ;)

Omani
1. Kengät: Manolot n. 550€uroissa
2. Laukku: Jimmy Choon nahkaa+kuvioitua karvataljaa oleva olkalaukku 1650€
3. Huivi: Hermésin silkkihuivi 450€
4. Kello: Raymond Weil, tietääkseni jotain 900€
5. Aurinkolasit: Diorin aurinkolasit 260€
  Vastaa viestiin

01.02.12, 14:43   #2 (linkki)
Mixu
(Vierailija)

Kengät: Vagabondin saappaat 130 euroa.
Laukku: Vuittonin Neverfull 505 euroa.
Huivi: Guessin silkkihuivi muistaakseni 40 euroa.
Koru: Tiffanyn kaulakoru n. 400 euroa.
Aurinkolasit: Valentinot, hintaa en muista kun ostosta on jo niin kauan aikaa ja oli heräteostos.

Mainittakoon vielä että kaikkiin olen ollut äärimmäisen tyytyväinen.
  Vastaa viestiin
01.02.12, 16:12   #3 (linkki)
Stina
(Vierailija)

Kengät: Guccin ballerinat 400€
Laukku: Chanel Grand Shopping Tote (GST) n.2500€
Huivi: Hermésin silkkihuivi 300€
Koru: Tillanderin kihlasormus 1300€ ja Kalevalan vihkisormus 1300€
Aurinkolasit: Tiffanyn lasit 330€
  Vastaa viestiin
02.02.12, 18:04   #4 (linkki)
adaellen
(Vierailija)

Kengät: Christian Louboutin Ronaldo n. 500€
Laukku: Louis Vuitton Neverfull GM n.500€
Huivi: Louis Vuitton Demin Chale n.350€
Kello: Michael Kors iso kultainen n.250€
Aurinkolasit: RayBan Aviator n.150€

että sellasta....
  Vastaa viestiin
02.02.12, 19:44   #5 (linkki)
Näin täällä
(Vierailija)

1. Kengät: En ole koskaan oikein osannut panostaa oikeisiin luksusmerkkien kenkiin (vrt. Louboutin, Manolo jne.), mutta sanotaan nyt että varastosta löytyy useita pareja ihan vähän halvempia kenkiä mm. Tiger of Sweden saappaat hinnaltaan vähän yli 300€, MarcByMarcJacobsin sandaalit n.300€, BilliBi- ja Sergio Rossi korkokenkiä <150€ jne.
2. Laukku: Eräs Mulberry, hinta n.1200€
3. Huivi: Näistäkään en omista todellisia luksusmerkkejä, mutta sen sijaan useita muita vähän kalliimmiksi luokiteltuja merkkejä kuten muutama Tiger of Sweden- huivi, Malene Birger, Day, Gant jne. joiden hinnat muistaakseni 90€:stä ylöspäin. Lisäksi kokoelma "merkittömiä" villa- ja silkkihuiveja mm. Stockmannilta, pikkuputiikeista jne.
4. Koru/Kello: Kaksi kultaista kaulakorua n.1000€/kpl sekä kultainen perintösormus suurehkolla timantilla jonka arvoa en uskalla edes ajatella
5. Silmälasit/Aurinkolasit: Prada n.250€, Rayban Aviator n.150€

Nyt kun ajattelee niin onhan sitä rahaa noihinkin asusteisiin kulunut melkoinen määrä, mutta toisaalta kaikki ovat olleet kovassa käytössä, osa ollut jo pitkäänkin, ja edelleen ovat hyvässä kunnossa ja kaikinpuolin trendikkäitä :)
  Vastaa viestiin
02.02.12, 21:39   #6 (linkki)
kitupiikkitavis
(Vierailija)

Ei luxusta

1. Kengät
Cat-merkkiset talvikengät, n. 1000 markkaa. Liukkaat lumisella kelillä ja puristivat nilkan sivulta.

2. Laukku
Esprit-käsilaukku, n. 50 euroa. Ostettu n. 10 vuotta sitten ja edelleen näyttää ihan uudelta.

3. Huivi
Italiasta torilta, n. 25 euroa. Merkitön, mutta oikein kaunis, pehmeä ja hyvänä säilynyt.

4. Koru/Kello
Festina -rannekello, n. 1000 markkaa, ostettu n. 15 vuotta sitten. Hyvin toiminut ja säilynyt.

Stockalta ostetut, merkittömät, 25 euroa
  Vastaa viestiin
02.02.12, 22:27   #7 (linkki)
sdlfkjsöl
(Vierailija)

Silmälasit: Guccit, 1000 euroa
  Vastaa viestiin
03.02.12, 19:07   #8 (linkki)
raino eik
(Vierailija)

1. kengät
Chie Miharan kävelykengät, n. 200 euroa. Niin mukavat jalassa ettei uskoisikaan. Lähes parhaiten käytettyä rahaa ikinä :D

2. Laukku
Jane Marple -merkin laukkku Japanista, n. 300 e. Tilava, tyylikäs talvilaukku, joka on pysynyt uuden näköisenä 5 vuotta.

3. Huivi
Repeatin neulehuivi 125 e, ostin vasta hiljattain joten kestosta en osaa sanoa vielä mitään. Mukavan tuntuinen ja todella lämmin.

4. Koru/kello
Öh, hmm, en ole ostanut mitään kalliita koruja, 30 e varmaan kallein.
Sama pätee silmä- ja aurinkolaseihin.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 19:41   #9 (linkki)
Ostin
(Vierailija)

Ostin aikoinaan

suuren joukon Issey Miyaken paita- ja trikoopuseroista, joita oli myynnissä Marimekossa. 1990-luvun lopulla se onnistui, koska ns. muoti- ja trenditietoisuus ei ollut siihen aikaan tapetilla.

Muistelen vieläkin silloin ostamiani, kyseisen merkin paita- ja trikoopuseroita. Ne ovat olivat elämäni parhaimpia vaatteita. Olen sen jälkeen ostanut joskus Sandin toppiksen, josta pidin niin, että sen voi mainita tässä ketjussa.

Näiden Issey Miyaken paita- ja trikoopaitojen ja Sandin toppiksen jälkeen en ole löytänyt mitään, mitä voisin mainita tässä ketjussa. Sen jälkeen olen ostanut ok:ta, mutta en mitään vau-tyyppistä vaatetta.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 20:59   #10 (linkki)
haen mulle sopivaa
(Vierailija)

Ei todellakaan luksusta, vastaan silti

1. Kengät Legeron talvisaappaat 150 egee
2. Laukku Fiorelli 90 euroa
3. Huivi - ei hajuakaan merkistä tai hinnasta
4. Koru/Kello - Tissot Rock Watch - silloin kun sen sain se maksoi 1000 mk, miesten malli
5. Silmälasit/Aurinkolasit - monitehoja ei saa alle 1000 euron, viimeksi aurinkolasit samoilla vahvuuksilla samaan hintaan, silmälasien pokat MaxMara, aurinkolasien Pierre Cardin, jos merkillä on väliä
  Vastaa viestiin
03.02.12, 21:37   #11 (linkki)
Minna 48
(Vierailija)

1. LV mokkasiinit. Hinta vajaat 400 euroa.
2. LV epinahkainen Passy 950 euroa.
3. Hermes, hinta hiukan yli 200 euroa, ostettu Wienistä.
4. Longines kello 550 euroa.
5. Silmälasit ovat ihan Specsavers tavaraa ja aurinkolasit Silmäaseman.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 22:24   #12 (linkki)
Kellee
(Vierailija)

Vaitettavasti kaikki kalliit ostokset eivät kuitenkaan ole olleet niitä parhaita

1. Kengät: Louboutinin korkkarisaappaat 1095 eur.
Olen kävellyt korkeilla korkkareilla lähes koko aikuisikäni mutta silti nämä ovat todella epämukavat vaikka jalkani ovat ns. korkkari-ihanteen mukaiset kaarevat ja kapeat. Manolo Blahnikit ovat olleet parhaimman tuntoiset korkkarit jalassa ja niillä pystyy yllättäen seisomaan ja kävelemään tuntikausia sillä se mies vaikuttaa osaavan naisten kengän lestit.

2. Laukku: Vuittonin Vernis Alma 1560 eur.
Laukun pintalakkaan jää sormista ärsyttävän näköisiä sormen ym. jälkiä, ja huomasin eilen että pinta näytti hieman murtuneelta laukun taitoskohdista nyt kun olen käyttänyt sitä -10 - -20 pakkasella. Vastaavasti Vuittonin Epi-kuosinen vanhempi Speedy-laukkuni on kestänyt loistavasti niin +40 helteet kuin lähes -30 pakkasenkin ja ollut mukana reissuilla pitkin maailmaa.
(Noin viisi vuotta sitten ostamani Chanel 2.55 Reissue olisi ylivoimaisesti kallein laukkuni usean hinnannousun jälkeen tänä päivänä, mutta ostohetkellä oli hieman edullisempi kuin tämä Luikkari).

3. Huivi: Vuittonin Leopardihuivi 530 eur.
Ollut minulla vasta vuoden, ja nyppyyntyi ja rispaantui alta aikayksikön. Luulisi tuon hintaluokan huivin kestävän paremmin käyttöä.

4. Koru/Kello:
Guccin kello noin 500 eur.
Ollut ihan hyvälaatuinen peruskello ja pysynyt uuden veroisena yli 2 vuotta, vaikken odottanut siltä juuri mitään. En käytä kelloa ihan päivittäin koska näen ajan kännykästä.
Minulta varastettiin lahjaksi saatu kulta-teräksinen Rolex pari vuotta sitten, minkä jälkeen en ole itse viitsinyt ostella mitään kalliita kelloja.

Chloén aurinkolasit 250 eur.
Pidän tästä merkistä, sillä heidän aurinkolasit ovat klassisen tyylikkäitä ilman mitään sen kummempia killuttimia.
  Vastaa viestiin
05.02.12, 02:26   #13 (linkki)
ewg
(Vierailija)

1. Kengät
UGGit, 300 e

2. Laukku
Mulberry, 1160 e

3. Huivi
Vuitton, 360/380 e (ei voi muistaa)

4. Koru/Kello
En käytä

Chanelin aurinkolasit, 200-300 e?
  Vastaa viestiin
07.02.12, 11:58   #14 (linkki)
hermescat
(Vierailija)

Jos siis puhutaan niistä hinnoista, jotka olen itse maksanut, niin... (Olen tehnyt useita alelöytöjä ja hyödyntänyt luksusoutleteja, eli tuotteen alkuperäinen hinta voi olla tuntuvasti kovempi kuin maksamani)

1. Kengät: Louboutinit, n.400 e, Lanvinit ja Jimmy Choot, useita samaa hintaluokkaa
2. Laukku: Mulberry Bayswater, 750, YSL easy 890.
3. Huivi: Hermes, n 300
4. Kello: hiukan alle 100 euron Just Cavalli Isolla alennuksella Yooxista :)
5. Aurinkolasit: Lanvin, n 200 e.

Kaikki muu on hintansa väärtiä ja parempaakin, Louboutineista en niin välitä. Kovin tiukka varvasosa, vaikka koko muuten onkin oikea. Ovat jääneet todella vähälle käytölle.
  Vastaa viestiin
07.02.12, 14:30   #15 (linkki)
Laadun ystävä
(Vierailija)

En erityisemmin harrasta merkkejä, mutta olen aika vaativa laadun suhteen.

1. Kengät: useimmat talvikenkäni ovat maksaneet noin 200 euroa

2. Laukku: teetetty ("merkitön"), reilu 200 euroa

3. Huivi: kashmiria ("merkitön"), 200 euroa

4. Koru/Kello: Pulsarin kello 100 euroa, kalliita koruja en ole ostanut itselleni.

5. Silmälasit/Aurinkolasit: Chanel, 250 euroa (+ vahvuuksien hinta).
  Vastaa viestiin
07.02.12, 22:09   #16 (linkki)
Koppelo
(Vierailija)

1. Taitaa olla tory burchin balleriinat hieman vajaa 200 €
2. LV:n Galliera GM, maksoi tasan 1000 € silloin, kun ostin sen.
3. LV:n eräs limited edition kesähuivi, muistelen maksaneeni siitä melkein 500 €
4. Hermésin Vintage Medor, maksoin muistaakseni 600 euroa siitä.
5. Guccin aurinkolasit, hieman vajaa 300 €
  Vastaa viestiin
09.02.12, 23:41   #17 (linkki)
gunille em
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kellee Näytä viesti
1. Kengät: Louboutinin korkkarisaappaat 1095 eur.
Olen kävellyt korkeilla korkkareilla lähes koko aikuisikäni mutta silti nämä ovat todella epämukavat vaikka jalkani ovat ns. korkkari-ihanteen mukaiset kaarevat ja kapeat. Manolo Blahnikit ovat olleet parhaimman tuntoiset korkkarit jalassa ja niillä pystyy yllättäen seisomaan ja kävelemään tuntikausia sillä se mies vaikuttaa osaavan naisten kengän lestit.

2. Laukku: Vuittonin Vernis Alma 1560 eur.
Laukun pintalakkaan jää sormista ärsyttävän näköisiä sormen ym. jälkiä, ja huomasin eilen että pinta näytti hieman murtuneelta laukun taitoskohdista nyt kun olen käyttänyt sitä -10 - -20 pakkasella. Vastaavasti Vuittonin Epi-kuosinen vanhempi Speedy-laukkuni on kestänyt loistavasti niin +40 helteet kuin lähes -30 pakkasenkin ja ollut mukana reissuilla pitkin maailmaa.
(Noin viisi vuotta sitten ostamani Chanel 2.55 Reissue olisi ylivoimaisesti kallein laukkuni usean hinnannousun jälkeen tänä päivänä, mutta ostohetkellä oli hieman edullisempi kuin tämä Luikkari).

3. Huivi: Vuittonin Leopardihuivi 530 eur.
Ollut minulla vasta vuoden, ja nyppyyntyi ja rispaantui alta aikayksikön. Luulisi tuon hintaluokan huivin kestävän paremmin käyttöä.

4. Koru/Kello:
Guccin kello noin 500 eur.
Ollut ihan hyvälaatuinen peruskello ja pysynyt uuden veroisena yli 2 vuotta, vaikken odottanut siltä juuri mitään. En käytä kelloa ihan päivittäin koska näen ajan kännykästä.
Minulta varastettiin lahjaksi saatu kulta-teräksinen Rolex pari vuotta sitten, minkä jälkeen en ole itse viitsinyt ostella mitään kalliita kelloja.

Chloén aurinkolasit 250 eur.
Pidän tästä merkistä, sillä heidän aurinkolasit ovat klassisen tyylikkäitä ilman mitään sen kummempia killuttimia.

Kiiltonahkaa ei saa käyttää pakkasella, se on ihan perussääntö kaikenhintaisille ja mallisille lakerituotteille. Ei välttämättä ole laatuvika vaan halkeilu johtuu väärinkäytöstä.
  Vastaa viestiin
10.02.12, 09:58   #18 (linkki)
Kiiltonahasta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja gunille em Näytä viesti
Kiiltonahkaa ei saa käyttää pakkasella, se on ihan perussääntö kaikenhintaisille ja mallisille lakerituotteille. Ei välttämättä ole laatuvika vaan halkeilu johtuu väärinkäytöstä.
Siksi kiiltonahka pitäisi kieltää kengissä ja laukuissa :/ ja sen hinnan pitäisi olla puolet halvempi kuin perusnahan, vaikka yleensä on toisin päin eli esim. Vuittonin kiiltonahkalaukut (vernis) ovat paljon kalliimpia verrattuna esim. heidän nahkalaukkuihin (epi).
  Vastaa viestiin
10.02.12, 16:39   #19 (linkki)
Mixu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja gunille em Näytä viesti

Tämä on muuten jännä juttu! Itse olen aina pitänyt tuota ohjenuorana, eli ei kiiltonahkaa pakkasella. Kuitenkin Helsingin Vuittonilla useampi myyjä on sanonut minulle että verniksen pitää kestää pakkasta. Eli mitä/ketä uskoa tässäkin? Tämä on yksi niistä syistä miksi en vernistä ole vielä ostanut. Omat kiiltonahkaiset tuotteeni olen suosiolla jättänyt kotiin pakkasella lämmittelemään..
  Vastaa viestiin
10.02.12, 18:12   #20 (linkki)
Verniskiiltonahka
(Vierailija)

Verniksen pinta ei kestä pakkasella, kanadalaisen ystävättären karsean näköinen Vernis-laukku on osoitus siitä.
  Vastaa viestiin
10.02.12, 22:24   #21 (linkki)
herranjestass
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mixu Näytä viesti
Tämä on muuten jännä juttu! Itse olen aina pitänyt tuota ohjenuorana, eli ei kiiltonahkaa pakkasella. Kuitenkin Helsingin Vuittonilla useampi myyjä on sanonut minulle että verniksen pitää kestää pakkasta. Eli mitä/ketä uskoa tässäkin? Tämä on yksi niistä syistä miksi en vernistä ole vielä ostanut. Omat kiiltonahkaiset tuotteeni olen suosiolla jättänyt kotiin pakkasella lämmittelemään..

Kyllähän ne myyjät siellä puhuu potaskaa tietysti, että saisivat tuotteet myydyksi...

Ja pakkoko sitä kiiltonahkaa on väkisin pakkasella käyttää??? Ei sitä nyt kieltää tarvitse siksi, että meidän maassamme sattuu olemaan pakkaskuukausiakin!
  Vastaa viestiin
10.02.12, 22:32   #22 (linkki)
mnb
(Vierailija)

1. Kengät
Suurin kengistä maksamani hinta taitaa olla noin 350 euroa Meindlin vaelluskengistä. Suurin normaalihinta oli Minimarketin nilkkureiden hintalapussa, n. 400 euroa, mutta maksoin niistä vain reilun satasen. Nuo vaelluskengät oli paljon parempi ostos.

2. Laukku
Outletissä Michael Korsin laukun lähtöhinta oli n. 500 $+verot, mutta maksoin siitä vain noin satasen. Suurin laukusta maksamani summa on varmaan alle 200 euroa jostain urheilurepusta.

3. Huivi
Huiveja löytyy iso pino, mutta ainakaan hinnan perustella yksikään niistä ei ole luksusta. Lähi-Idästä tuoduista laadukkaista pashminoista olisi ehkä Suomessa joutunut maksamaan satasia, mutta siellä maksoivat huonosti tingittynä noin 50 €/kappale.

4. Koru/Kello
Breitling jotain 1500-2000 euron väliltä. Tykkään tuosta kellosta kovasti.

Iso kasa noin 200 euron aurinkolaseja. iC Berlinin urheilulasit on kovimmassa käytössä.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 08:28   #23 (linkki)
Mixu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja herranjestass Näytä viesti
Kyllähän ne myyjät siellä puhuu potaskaa tietysti, että saisivat tuotteet myydyksi...

Ja pakkoko sitä kiiltonahkaa on väkisin pakkasella käyttää??? Ei sitä nyt kieltää tarvitse siksi, että meidän maassamme sattuu olemaan pakkaskuukausiakin!
Anteeksi ap:lle että poikkean asiasta näin kovasti, lupaan lopettaa tähän kommenttiin.

Kun pointtinahan olikin se, että myyjät ovat luvanneet että jos laukulle pakkasen takia jotakin tapahtuu, niin sen saa palauttaa. Kun sen kuulemma PITÄÄ kestää pakkasta. Eihän sitä mikään pakko olekaan käyttää pakkasilla, kuten en muitakaan kiiltonahkaisia tuotteitani käytäkkään. Itse vaan arvostan laukuissa niiden kestävyyttä ja sitä että niitä voi suht huolettomasti käyttää milloin haluaa.

Samaan aikaan kun myyjät vakuuttavat Verniksen kestävän pakkasta, saa netistä lukea useammalta ihmiseltä että se ei sitä kestä. Hieman sama homma kun Luikkarin kaulaliinoissa, osa käyttäjistä sanoo että ne kestävät loistavasti ja osa sanoo että nukkaantuvat ja langat lähtevät helposti kävelemään..
  Vastaa viestiin
11.02.12, 10:06   #24 (linkki)
herranjestas
(Vierailija)

Lainaus:
Anteeksi ap:lle että poikkean asiasta näin kovasti, lupaan lopettaa tähän kommenttiin.

Kun pointtinahan olikin se, että myyjät ovat luvanneet että jos laukulle pakkasen takia jotakin tapahtuu, niin sen saa palauttaa. Kun sen kuulemma PITÄÄ kestää pakkasta. Eihän sitä mikään pakko olekaan käyttää pakkasilla, kuten en muitakaan kiiltonahkaisia tuotteitani käytäkkään. Itse vaan arvostan laukuissa niiden kestävyyttä ja sitä että niitä voi suht huolettomasti käyttää milloin haluaa.

Samaan aikaan kun myyjät vakuuttavat Verniksen kestävän pakkasta, saa netistä lukea useammalta ihmiseltä että se ei sitä kestä. Hieman sama homma kun Luikkarin kaulaliinoissa, osa käyttäjistä sanoo että ne kestävät loistavasti ja osa sanoo että nukkaantuvat ja langat lähtevät helposti kävelemään..

Omituinen tuo myyjän "PITÄÄ kestää pakkasta" kommentti. Eihän pitää kestää tarkoita samaa, kuin kestää... Vähän omituista ja harhaanjohtavaa. Eli pitää kestää tarkoittaa vuittonilla, että haet kuukauden välein heiltä uuden laukun koska sen pitää kestää, mutta ei kestäkkään kun ulkona -20... Joko kestää tai ei kestä. Miksiköhän he edes yrittävät väittää, että kestää pakkasta, kaivavat vaan siinä kuoppaa itselleen. Eihän lakerin halkeilu pakkasella ole merkki huonosta laadusta kuitenkaan. Ei kaikkien materiaalejen PIDÄ KESTÄÄ ääriolosuhteita, niihin on omat varusteensa.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 11:18   #25 (linkki)
Emmelié
(Vierailija)

Lainaus:
Tunnen kaksi ihmistä joilla leopardihuivit näyttävät lähes räjähtäneiltä kun lankoja sojottaa sinne sun tänne keskeltä huivia ja nyppyjä on joka suuntaan. Toisen huivi on puoli vuotta vanha ja toisella reilun vuoden. Se huivi on niin ohut ja kevyt että sellainen pieni patterikäyttöinen nypynpoistajakone nykäisee varmaan reiän huiviin jos sitä käyttäisi siihen nyppyiseen pintaan.

Itselläni on joululahjaksi saatu Monogrammishaali vaaleanpunaisena eli on ollut vasta vajaa kaksi kuukautta käytössä eikä edes jokapäiväisessä, ja se on nyppyyntynyt siitä kohdasta josta se taitellaan kaulaan, ja langat ovat lähteneet kävelemään kulmista. Nyt pitää varmaan kääntää se nurinpäin jotta nyppyyntynyt kaistale ei näkyisi.

Onko näin että ne ihmiset jotka laittaneet viimeiset rahansa Vuiskan huiveihin, niin eivät vaan kestä tai kehtaa myöntää muille että hintava tuote ei vastaakaan odotuksia vaan hehkuttavat niitä viimeiseen hengenvetoon? Tai siksi jotta muut ostaisivat ja saisivat kokea pettymyksen itse? Me muut jotka pystymme ostamaan näitä lähes mielin määrin, uskallamme sentään olla kriittisiä, ja niin pitääkin olla koska maailmassa hinnat vaan nousevat mutta samalla laatu kärsii massatuotannon vuoksi.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku