Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Sensuelli
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
06.06.05, 14:13   #1 (linkki)
Nujerrus
(Vierailija)

Finnien Oikeaoppinen

Minä olen ajoittaisen finnihyökkäyksen uhri, ollut jo 10 vuotta joten tämä taipumus taitaa olla se kohtaloni.

Olisi kiva kuulla nyt vaikka kosmetologin suusta, tai muuten tietäväisen henkilön, että pitääkö se finni, no matter kuinka kypsä ja jo valkopäinen se on vain jättää puristamatta?

Itse olen aina nämä kypsät finnit puristanut pois, mutta ei se ihoni siitä kyllä ole juuri muuksi muuttunut. Finnin olen saattanut saada nujerrettua kun poksautuksen jälkeen laitan apteekin aina käyttämääni voidetta päälle. Mutta ehkä se ihonalaisesti kuitenkin lisää tulehdusriskiä koko kasvoissa?

Entä arvet, säästyykö niiltä jos pitää näppinsä kurissa?

Jotenkin vain ain tuntuu että se lika ja tulehdus mikä siinä finnissä kuumottaa, että se todella tekisis mieli poistaa, vapauttaa ulos ihosta, eikä jättää sinne muhimaan... Vai ""liukeneeko"" se finni ihonalaisesti esim finnivoiteita käyttämällä uusiutumatta pois...?
  Vastaa viestiin
06.06.05, 20:46   #2 (linkki)
Minä
(Vierailija)

Re: Finnien Oikeaoppinen

Usein käynti ihotautilääkärillä riittää!

Itse sain akneni kuriin antibiooteilla ja arvetkin ovat vaalentuneet mukavasti!
  Vastaa viestiin
06.06.05, 21:01   #3 (linkki)
jk
(Vierailija)

oman kokemukseni mukaan (ja joku professionaalimpikin joskus sanoi jotain samansuuntaista jossain, tuosta paranemisesta siis...)

Eli finnin pitää antaa olla rauhassa kun se on punaisena tulehdusvaiheessa. Mutta kun se alkaa muuttua valkoiseksi, töhnän voi varovasti puristaa ulos, sillä näin finnin paraneminen nopeutuu. Puristamisessa pitää olla kuitenkin varovainen, sillä jos kovaa puristaa, voi ihon sisällä mennä kudoksia rikki ja tulehdus pääsee leviämään viereisiin ihohuokosiin -> ei kivaa. Niinpä itse käytän puhdistettua neulaa, jolla puhkaisen finnin ja kevysti painelen ihoa vierestä. Tässä keinossa on myös se hyvä puoli, että liian aikasessa vaiheessa olevia näppyjä ei tule sorkittua: jos finni ei ole tarpeeksi kypsä, neula nimittäin sattuu, mutta kun töhnä on tarpeeksi pinnassa, ei välissä ole enää tuntevaa ihoa eikä puhkaisu tunnu ollenkaan.
Ja desinfioinnit tietysti päälle (ja alle, siis ennen ja jälkeen...)
Tästä menettelytavasta on myös se hyöty, että itselleni ainakin arvet jää helpoimmin silloin, kun finni on kuiva ja rupi irtoaakin. Silloin ei ole paljoa enää tehtävissä. Mutta kun finnin tyhjentää (useampaankin kertaan aina kun alkaa uudelleen täyttyä) ei isoa rupea = isoa kuoppaa = arpea pääse syntymään.
Jos jostain joku rupi tms. irtoaa, ensiapuna olen, kyllä vaan, taas neulan avulla vähän rikkonut ihon pintaa, että kuoppa täyttyy verellä (kuulostaa tosi ällöltä tämä selostus, sori siitä), jolloin paraneminen jatkuu ja parhaassa tapauksessa arpi vältetään täysin.

Että on tästä näppyilystä edes joku ilo, tulee ""ekspertiksi"" jollain alalla, haha....
  Vastaa viestiin
06.06.05, 21:57   #4 (linkki)
fanni
(Vierailija)

Osta mustapäärauta, saat finnit (ja mustapäät) pois tarvitsematta koskea niihin. Päälle jotain antibakteerista voidetta/salvaa.
  Vastaa viestiin
06.06.05, 22:11   #5 (linkki)
???
(Vierailija)

Mikä on mustapäärauta?
  Vastaa viestiin
07.06.05, 09:03   #6 (linkki)
kaisu_
(Vierailija)

En kyllä menisi mustapääraudalla tulehtuneisiin näppylöihin koskemaan, paitsi ehkä silloin jos finni on todella pieni. Tulehdus leviää varmasti kun yrittää saada sitä mahtumaan mustapääraudan reiästä.
  Vastaa viestiin