Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Sensuelli
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
07.09.08, 15:29   #1 (linkki)
näppärä
(Vierailija)

Hiusten leikkaus itse?

Olen usein tasoittanut olkapäille ulottuvia hiuksiani näillä helpoilla ohjeilla: http://community.livejournal.com/feyeselftrim/. Nyt haluaisin kuitenkin vaihtelua malliin. Kampaajalle ei uuden elämäntilanteen vuoksi ole nyt varaa mennä aikoihin ja mietinkin, voiko kevyttä kerrostettua mallia leikata itse?

Saisikohan esim. näin kerrostusta aikaan: Jakaisin kaikki hiukset esim. kolmeen osioon (tai useampaan) - alimmat, keskimmäiset sekä päällimmäiset hiukset. Alimpien antaisin olla samanpituiset kuin nyt. Keskiosion leikkaisin hieman lyhyemmäksi ja päällimmäiset leikkaisin kaikista lyhyimmiksi. Toimisikohan? Eikö tuo ole kuitenkin kerrostuksen pääperiaate?

En halua kuulla kauhukommentteja siitä, miten kampaajien työtä ei arvosteta ja että hinnat tulevat tehdystä työstä. Nyt vain ei kerta kaikkiaan ole rahaa.
  Vastaa viestiin
03.05.09, 06:05   #2 (linkki)
Epäröivä483
(Vierailija)

Tässä mietiskelin..

Itselläni ei ole nyt varaa parturiin, joten leikkelen tässä myöhemmin päivällä hiuksia..
Epäröin kyllä, koska nehän voi mennä aivan pilalle.
Olen kasvattanut useamman vuoden hiuksia, mutta nyt päätin leikata kerroksittain.
Ei ole varaa parturiin, joten on nyt vaan pakko luottaa omiin taitoihin..
Kerran kyllä koitin etuhiuksia leikata, mutta tuli ihan kauheat!
Nyt minulla on mustat hiukset ja aion värjätä päältä toffean ruskeiksi.
Senkin teen kotona.. Päässä pyörii ajatukset, että ''Niistä tulee hirveät enkä kehtaa enää mennä ulos!'' ja ''Ne menee pieleen ja joudun leikkaamaan lisää. että niistä tulee liian lyhkäiset!''
Eiköhän se periaate ole, että on esim. 4 kerrosta.
Peukut pystyyn ja toivomaan ettei tule ihan hirveät.. :>
  Vastaa viestiin
03.05.09, 11:17   #3 (linkki)
em ei-kirj.
(Vierailija)

Otsatukkani osaan leikata itse - kun teen sen parin millin erissä - mutta siihen omat taitoni rajoittuvat, eli siinä en osaa auttaa. Mutta värjäämisestä: olisiko sinulla "epäröivä" jotakuta jonka voisit pyytää avuksi? Puoliso, lapsi, ystävä, vaikka edes kumminkaima naapuri? Ihan yksin kun on vähän vaikeaa saada väriä tasaiseksi (nimimerkki on kokemusta!), apuri kun näkee varsinkin päälaelle paremmin kuin itse. Ja apurille riittänee kahvit vaivanpalkaksi.
  Vastaa viestiin
03.05.09, 11:23   #4 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Kyllä itseltä pystyy hiuksia leikkaamaan. Olen tuntenut naisia, jotka ovat harjoittelulla saaneet leikattua oman tukkansa ihan hyvään malliin. Itse saan otsiksen leikattua hyvin, tarvii vaan aidot parturisakset.
  Vastaa viestiin
03.05.09, 13:25   #5 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Minä leikkelen hiusteni latvat itse, jos menevät liian kuiviksi. Ihan hyvää jälkeä olen saanut, eikä pitkissä hiuksissa pienet epätasaisuudet haittaa. Revitty latva on eläväisemmän näköinen kuin viivoittimen avulla vetäisty.
  Vastaa viestiin
03.05.09, 15:04   #6 (linkki)
kampaajalta kuultua..
(Vierailija)

Olin viimekesänä parturissa ja puhuin kampaajan kanssa hiusten leikkaamisesta itse. Hän kertoi leikkaavansa omat hiuksensa itse. Kuulemma laittaa pään alaspäin ja leikkaa kerralla poikki yhdestä kohtaa. Tulee kait jotenkin kerrostetut. Kampaaja sanoi, että sillä tavallahan he parturissakin asiakkaiden hiukset leikkaavat, joskaan heitä ei pyydetä taivuttamaan päätä alaspäin:), vaan hiuksia nostetaan ylöspäin jne.. Monimutkaisesti selitetty. En tosin nähnyt, minkälainen malli kampaajalla omin päin leikattuna oli, koska hiukset olivat letillä, mutta olen ajatellut, että voisi hyvin koittaa tuota.
  Vastaa viestiin
03.05.09, 15:27   #7 (linkki)
leikkelin
(Vierailija)

Leikkelin nuorempana hiukseni aina itse, vaikka nykyisin olen laiskistunut ja käyn kampaajalla.

Muistan että katsoin yleensä jostain kuvasta mallia ja yritin matkia parhaani mukaan. Sellaiset vähän revityt mallit eivät ole niin vaikeita kuin "graafiset" suorat reunat, vaikka olen niitäkin itselleni leikannut. Usein raaputin hiuksia poikki saksilla tupsu kerrallaan sen sijaan että olisin suoraan leikannut, mutta parantelin niitä aina monta päivää, jos jokin hiustupsu näytti törröttävän tms
  Vastaa viestiin
03.05.09, 16:38   #8 (linkki)
megaletti
(Vierailija)

Juu itse leikkaan

Olen leikannut vuoden ajan ap:n mainitsemilla Feyen ohjeilla ja hyvin on sujunut. Leikkaan suoraan enkä tee mitään U:ta tai V:tä.

Kerroksia en ole kyllä tehnyt itse ja yritän päästä vähitellen entisistäkin kerroksista eroon. Veikkaan että itse kerrostaminen on aika riskialtista bisnestä, ainakin jos ei ole itse sen alan ammattilainen.

Jenkkipitkätukkien foorumille kirjoitteleva kampaaja kertoi, että kerrosten tekeminen on aina parasta jättää ammattilaiselle. Se menee itseltä niin helposti pieleen ja sitten pitää mennä korjauttamaan kampaajalle. Hän muuten ylisti Feyen Slef Trim -ohjeita parhaiksi, jotka on netistä löytänyt, mutta kerroksia niillä ei saa. Myös hän itse leikkaa omat hiuksensa niiden avulla.
  Vastaa viestiin
03.05.09, 20:31   #9 (linkki)
Nuuka blondi
(Vierailija)

Olen leikannut lyhyttä tukkaani ajoittain itse jo vuosia. Usein on käynyt niin, että itse leikatessa kaverit kehtuu tulosta paremmaksi kuin kampaajan tekemäni, tai sitten olen kampaajan jälkeen joka tapauksessa joutunut korjaamaan lopputulosta. Joskus parempina talouden aikoina olen käynyt kampaajalla säännöllisestikin mutta nyt taas kallista asuntoa säästäessä/maksaessa leikkaan itse. Sitten muuten pitkän aikaa itse leikattuani käyn joskus kampaajalla päivittämässä mallin, josta on taas helppoa itse muutama kuukausi mennä. Ja takaraivolta ja niskasta oppii leikkaamaan harjoittelemalla mutta kunnon peilikaappi ja monta peiliä tarvitaan!
  Vastaa viestiin
19.05.10, 19:09   #10 (linkki)
14-v
(Vierailija)

leikkuu

Mä olen käyny partureis ja todennut että ne eivät osaa leikata sellaista kun haluan (varmaan johtuu mun selityksistä) niin olen nyt 2vuoden ajan leikannut iteltäni ja parempaa tule.. ekana kannattaa leikata vain vähän ``kokeiluksi´´ ja sitten saavuttaa ``päämääräänsä´´..
  Vastaa viestiin

14.09.10, 19:06   #11 (linkki)
mims
(Vierailija)

kerrostaminen

Saat kerrostettua hiuksesi itse niin että kampaat korvien yläpuolelta ja samaa linjaa takaa ja nostat yläs täysin suoraan, sitten vain *naps* haluamasi pituus ja kampaa takaisin alas. sitten otat saman uudestaan mutta ylempää ( n.2,5cm korvan yläpuolelta) ja leikkaat lyhyemmäksi kuin äskeisen kerroksen. En tiedä tajuatteko ideaa, mutta itse olen näin aina tehnyt. Ja jos haluaa ''epätasaisen'' ( eli ei niin suoraviivaisen) siitä kerroksesta niin leikaa saksilla hiusten mukaisesti, että sakset ovat kahvat kohti kattoa. Ja siitä sitten vaan. En tiedä saako näistä mun upeista selityksistä mitään tolkkua. Itse aina tehnyt näin ja hienot tulleet :)
  Vastaa viestiin
16.09.10, 14:18   #12 (linkki)
kerrostava
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mims Näytä viesti
Saat kerrostettua hiuksesi itse niin että kampaat korvien yläpuolelta ja samaa linjaa takaa ja nostat yläs täysin suoraan, sitten vain *naps* haluamasi pituus ja kampaa takaisin alas. sitten otat saman uudestaan mutta ylempää ( n.2,5cm korvan yläpuolelta) ja leikkaat lyhyemmäksi kuin äskeisen kerroksen. En tiedä tajuatteko ideaa, mutta itse olen näin aina tehnyt. Ja jos haluaa ''epätasaisen'' ( eli ei niin suoraviivaisen) siitä kerroksesta niin leikaa saksilla hiusten mukaisesti, että sakset ovat kahvat kohti kattoa. Ja siitä sitten vaan. En tiedä saako näistä mun upeista selityksistä mitään tolkkua. Itse aina tehnyt näin ja hienot tulleet :)

Minä kerran kerrostin lyhyehköä polkkaani itse ja leikkasin vahingossa korvanlehden irti NAPS! Ja se putosi wc:n lattialle koruineen päivineen, lääkärireissu toispuoleisella tukalla korvanpalanen muovipussissa oli aika nolo ja katastrofaalinen painajainen!
  Vastaa viestiin
17.09.10, 01:06   #13 (linkki)
mims
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kerrostava Näytä viesti
Minä kerran kerrostin lyhyehköä polkkaani itse ja leikkasin vahingossa korvanlehden irti NAPS! Ja se putosi wc:n lattialle koruineen päivineen, lääkärireissu toispuoleisella tukalla korvanpalanen muovipussissa oli aika nolo ja katastrofaalinen painajainen!

Voi ei! Kamalaa! :-D Mutta kyllähän se onnistuu jos harjoittelee ahkerasti tuota tukan leikkuuta. Mä olen aina leikannut itse oman tukkani, lukuun ottamatta muutamaa kampaaja kertaa elämäni aikana ja taidot varsin hyvät jo. Eli ei käy moisia haavereita ja hyvää jälkeä tulee. Kavereidenkin hiukset leikkaan ja kehottavat PaKa linjalle menemään :-)
  Vastaa viestiin
17.09.10, 19:53   #14 (linkki)
vieras
(Vierailija)

Minä leikkaan omat ja lasteni hiukset itse. Viimeksi leikkasin pojalle "rokkitukan", kerrostetun, siten että otin osioita kerroksittain ylöspäin. Siis sen jälkeen kun hiukset oli leikattu suurin piirtein siihen pituuteen mikä alin kerros tulisi olemaan. Saksia vedin tavallaan "poispäin päälaelta" suortuvan kohdalla, jolloin jokainen osio tuli kerrostetuksi. Päällimmäiset vedin aika reippaasti lyhyemmäksi koska tavoite oli enemmän pehko. Mutta jos pituuden olisi pitänyt lähellä sitä, mitä alin kerros, olisi ollut sellainen naisellisempi versio.

Kun aloittaa pienestä, niin saa aika nopeasti kiinni tekniikasta.

Minulta on myös kysytty, miten otsatukkani ei koskaan kasva ulos mallistaan. Moni kun töissä tuskaillen laskee päiviä seuraavaan kampaamokäyntiin että pääsee tasoitukseen. Itse leikkaan otsiksen parin viikon välein pari milliä, aina pysyy mallissaan.
  Vastaa viestiin
26.11.11, 19:49   #15 (linkki)
vipetsy-98
(Vierailija)

itse leikkaan aina hiukseni jotka ovat luonnonkiharat. ;DD ja tietty otsiksen myös
  Vastaa viestiin
27.04.13, 18:52   #16 (linkki)
ei kampaajaa
(Vierailija)

Onnistuuuuu

Kerrosten leikkaaminen itse onnistuu kyllä mutta vaatii aikamoista kikkailua (siis jos haluaa leikata oikealla tekniikalla eli sillä mitä kampaajat käyttää). Youtubessa video kerrostusleikkauksen tekemisestä toiselle, sen avulla olen itselle leikannut ja lopputulos ihan täydellinen. :) Kerrostusleikkaus - puolipitkät hiukset. - YouTube

Mutta kuten sanoin, helppoa se ei ole. Ekalla kerralla meinas usko loppua ja mietin että saankohan mä tätä edes loppuun leikattua mutta hyvin onnistui kun jaksoi pitää malttinsa. :) Nykyään menee ku vettä vaan!
  Vastaa viestiin