Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Sensuelli
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.08.09, 21:48   #1 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Ryppyinen 23-vuotias

Olen 23-vuotias nainen. Olen kärsinyt koko kevään silmäoireista, kuten kirvelystä ja punoituksesta. Ongelmaan määrättiin lopulta lääkevoidetta ja kuurin loputtua alan käyttämään kosteuttavia silmätippoja päivittäin. Olen mitä todennäköisimmin kuivasilmäisyyteen taipuvainen.

Näiden silmäoireiden aikana toisen silmänurkan iho meni aivan lyhyessä ajassa huomattavan ryppyiseksi ja uurteiseksi.
Olen hoitanut silmänympärystän kuivaa ihoa Bepanthenilla ja Ceralanilla. En kärsi muuten kuivasta ihosta, mutta tämän silmäoirekierteen aikana silmänympärystän iho on kuivunut. Minulla ei ole allergioita enkä kärsi atooppisesta ihosta. Ja ongelmakin on siis vain toisessa silmänurkassa.

Olen katsellut muiden ikäisteni silmänurkkia eikä kenelläkään ole ollut tällaista. Välillä jopa tuntuu, että viisikymppisellä äidillänikin on vähemmän ryppyjä silmänurkissaan kuin minulla!
Tuntuisi kauhealta, että juuri kun ihoni alkoi päästä aknesta, iskevät sitten rypyt. Pelottaa ajatellakin miltä mahdan näyttää 30-vuotiaana!

Voiko tämä olla jotain ohimenevää silmäoireilusta johtuvaa, vai onko täysin mahdollista, että jo 23-vuotiaan silmänurkat ovat syviä uurteita täynnä?
Onko olemassa mitään hoitokeinoa (paitsi kirurgin veitsi)?
  Vastaa viestiin

04.08.09, 09:44   #2 (linkki)
hkkh
(Vierailija)

Kannattaa käydä kosmetologilla ottamassa käsittely. Hän osaa kertoa oikeat hoitotuotteet kasvoillesi. Kun hän kuorii, kosteuttaa jne, niin saat ihon paranemisen hyvälle alulle. Jos ihon pinnassa on epäpuhtautta, kuollutta karkeaa ihomassaa jne, niin ne pitää saada pois. Nyt todennäköisesti hoitovoiteet eivät pääse riittävän syvälle.

Minulla on joskus allergian vuoksi alaluomet punaiset, kuivat ja tosi karsean näköiset, joten siinä menee aikaa ennenkuin iho paranee (ainakin pari viikkoa).
  Vastaa viestiin
04.08.09, 13:22   #3 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Tuota kannattaisi kyllä kokeilla. Olen aiemmin käynyt kosmetologilla vain ihonpuhdistuksessa ja hankkiutumassa eroon mustapäistä. Millaista hoitoa kannattaisi kysellä?
Olen menossa Tallinnaan elokuun lopulla. Itse en ole ikinä vieraillut kauneushoitoloissa Viron puolella, mutta tuttuja on käynyt ja ovat kehuneet kovasti hinta-laatusuhdetta. Kannattaisiko näissä asioissa lähteä kokeilemaan?
  Vastaa viestiin
04.08.09, 13:34   #4 (linkki)
Pikarypyt
(Vierailija)

Joskus tuollaiset pikana tulleet rypyt tulevat kovan turvotuksen jälkeen, eli oliko tuo silmänseutu turvoksissa ennen hoitoa ja sen aikana? Turvonnut iho nimittäin venyy ja koska sille ei ole paikkaa minne mennä, se laskeutuessaan takaisin menee ryppyyn. Jos se siis oli turvotusta, niin apteekista ilman reseptiä saatavat allergialääkkeet laskevat erilaista ärtynyttä turvotusta aika nopeasti. Myös jotkut voiteet auttavat samaan (mm. Hydrocortison, mutta älä päästä silmiin). Eli ihan vaan JOS.
  Vastaa viestiin
04.08.09, 13:59   #5 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Kyllä, silmänympärykset ovat olleet viimeaikoina kovasti turvoksissa. Mainitsin asiasta myös lääkärille, mutta hän määräsi voidetta vain silmän sisäiseen tulehdukseen.
Hydrocortison-tuubi löytyy ja olen sitä vähän "sillä silmällä" katsellutkin, mutta toistaiseksi en ole paremman tiedon puutteessa uskaltanut sitä laittaa. Nyt voisin kokeilla.
Minulla ei ole kokemusta allergialääkkeistä, kun en ole niitä itse tarvinnut. Millaisia allergialääkkeitä kannattaisi kokeilla, ihan tabletteja vaiko jotakin voidetta?
Poikaystävälläni on parhaillaan allergialääkitys käytössä pujon kukinnan vuoksi, uskaltaisikohan sitä kokeilla hänen lääkettään?
  Vastaa viestiin
04.08.09, 14:55   #6 (linkki)
Silmien ja luomien turvotukseen
(Vierailija)

Koska en tiedä poikaystäväsi allergialääkkeen nimeä, suosittelen ostamaan käsikauppalääkettä, niitähän voi käyttää myös hyttysenpistoihin jne. Ihan tavallisia vaan, ne kaikki vaikuttaa aika samoin. Tai soita ainakin apteekkiin ja tarkasta, onko se poikaystäväsi lääke reseptivapaa. Xyzal on mun suosikki, mutta se on kyllä ihan sama, osta halvinta vaan :)
Allergialääkettä ja pikkasen Hydrocortison-voidetta, niin turvotus/kutina helpottaa äkkiä. Ja iho sitä paitsi uudistuu aika nopeasti (oliko kuukaudessa?), eli älä ota hirveitä paineita, ne rypyt asettuu, kun turvotus ja ärsytys rauhoittuu.

Ja jos käytät jotain silmänympärysvoidetta, niin katso että se on hyvin imeytyvää ja mallia sensitive tässä vaiheessa. Äläkä käytä vahvoja putsareita, mielellään ei edes silmämeikkiä, jos ei oo pakko. Siis sen ajan kun tilanne asettuu.

Kumma ettei se lääkäri määrännyt boorivettä? Se auttaa ärtyneisiin silmiin kuin ihme. Kastelet vaan pumpulilaput kunnolla kosteiks sillä, laitat ne silmilles (silmät kiinni) ja annat hetken olla. Sitten pyyhit hiukan silmäluomia ja silmän sisänurkkia vielä. Vaikutus tuntuu todella ihmeeltä. Auttaa myös piilariärsytykseen hetkessä. On kyllä jääkaapissa säilytettävää, mutta se viileys tuntuu kyllä ihanalta, kun silmät ja luomet on saaneet sätkyn. Sillä lähtee punoitus ja lievä tulehduksen poikanenkin silmistä.

Toinen asia on se, että nuo sinun silmäoireesi kuullostavat minusta aikalailla allergian alulta, ainakin minulla se oli suunnilleen tuollaista. Onko sinulla untuva- tai höyhentyyny tms? Mä en kestä niitä yhtään. Entä ripsarit tms? Voiks niissä olla jotain, esim sininen ja violetti on pahoja värejä?
  Vastaa viestiin
04.08.09, 20:53   #7 (linkki)
Älä ihmeessä!
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttönainen
Olen aiemmin käynyt kosmetologilla vain ihonpuhdistuksessa ja hankkiutumassa eroon mustapäistä. Millaista hoitoa kannattaisi kysellä?
Olen menossa Tallinnaan elokuun lopulla. Itse en ole ikinä vieraillut kauneushoitoloissa Viron puolella, mutta tuttuja on käynyt ja ovat kehuneet kovasti hinta-laatusuhdetta. Kannattaisiko näissä asioissa lähteä kokeilemaan?
Jos sulla on tulehdusta silmissä ja mahdollisesti luomillakin, niin älä kokeile! Ikinä ei voi olla varma siitä, etteikö tahattomastikin jotain bakteereja pääse uudelleen riehumaan silmiisi. Kosmetologit sielläkin on varmasti siistejä, mutta ei se steriiliä touhua kuitenkaan ole.
Anna niiden silmiesi kunnolla rauhoittua, ja suojaa ne ulkona suurehkoilla aurinkolaseilla, ettei tuuli, pölyt, aurinko, sun muut tee lisää ärsytystä.
  Vastaa viestiin
04.08.09, 21:37   #8 (linkki)
siskolla oli samaa
(Vierailija)

Lainaus:
Olen 23-vuotias nainen. Olen kärsinyt koko kevään silmäoireista, kuten kirvelystä ja punoituksesta. Ongelmaan määrättiin lopulta lääkevoidetta ja kuurin loputtua alan käyttämään kosteuttavia silmätippoja päivittäin. Olen mitä todennäköisimmin kuivasilmäisyyteen taipuvainen.

Näiden silmäoireiden aikana toisen silmänurkan iho meni aivan lyhyessä ajassa huomattavan ryppyiseksi ja uurteiseksi.
Olen hoitanut silmänympärystän kuivaa ihoa Bepanthenilla ja Ceralanilla. En kärsi muuten kuivasta ihosta, mutta tämän silmäoirekierteen aikana silmänympärystän iho on kuivunut. Minulla ei ole allergioita enkä kärsi atooppisesta ihosta. Ja ongelmakin on siis vain toisessa silmänurkassa.

Olen katsellut muiden ikäisteni silmänurkkia eikä kenelläkään ole ollut tällaista. Välillä jopa tuntuu, että viisikymppisellä äidillänikin on vähemmän ryppyjä silmänurkissaan kuin minulla!
Tuntuisi kauhealta, että juuri kun ihoni alkoi päästä aknesta, iskevät sitten rypyt. Pelottaa ajatellakin miltä mahdan näyttää 30-vuotiaana!

Hei, mun siskolla oli samanlaisia oireita kuin sinulla, iho aloi tulla ryppyiseksi jostakin voiteesta, oli allerginen sille, saippuaa ei saa käyttää ollenkaan pestääkseen minkä kohdan tahansa silmienympärystän tai kasvojen ihoa ikinä, saippua aiheuttaa ryppyjä, saippua kuivattaa ihoa!
Kun sisko lopetti tietyn voiteen ja saippuan käytön iho muuttu ennalleen, siskolla ei ole ryppyjä enää ollenkaan.

Voiko tämä olla jotain ohimenevää silmäoireilusta johtuvaa, vai onko täysin mahdollista, että jo 23-vuotiaan silmänurkat ovat syviä uurteita täynnä?
Onko olemassa mitään hoitokeinoa (paitsi kirurgin veitsi)?
  Vastaa viestiin
04.08.09, 21:38   #9 (linkki)
edellinen kirjoittaja
(Vierailija)

oho, tais mennä vähän pieleen tuo lainaus :)
  Vastaa viestiin
05.08.09, 13:28   #10 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Kosmetologikäynnissä mietityttää se, että ainakin oman kokemukseni mukaan iso osa kauneushoitoloiden tuotesarjoista on melko voimakkaasti hajustettuja. Tietysti herkillekin tarkoitettuja sarjoja on, mutta etenkin toiseen maahan lähdettäessä, mistä tiedän mikä hoitola sellaisia käyttää?

Lääkäri ei määrännyt allergiatesteihin, totesi vain, että olen ilmeisesti sellainen tapaus, että silmät ovat luonnostaan herkät. Jos oireet jatkuvat, ajattelin kääntyä erikoislääkärin puoleen.

Jotenkin tuntuu siltä, että hoitavaa voidetta laitettuani luomet kyllä tuntuvat sormenpäihin "rasvaisilta," mutta iholla on kireä, kuiva ja kirvelevä tunne. Toivottavasti kortisonivoide ja allergialääke toisivat avun tähän. Ajattelin käydä tänään hakemassa.

Itse en käytä untuvatyynyä, mutta usein samassa sängyssä nukkuvalla poikaystävälläni on sellainen käytössä myös minun luonani.
Ostin kesäkuussa tarjouksen perässä ripsivärin jota en ollut kokeillut koskaan aikaisemmin. Nyt ajattelin vaihtaa takaisin luottomascaraani Max Factorin Masterpieceen. Olen tosin viettänyt lukuisia silmämeikittömiä päiviä nyt oireiden jyllätessä. Eipä sinne silmien seudulle halua mitään laittaa, kun oireet ovat näin kamalat! :(

Tuo boorivesi kuulostaa suorastaan taivaan lahjalta! Saako sitä ilman reseptiä?
  Vastaa viestiin
05.08.09, 14:57   #11 (linkki)
Tyttönaiselle
(Vierailija)

Boorivettä saa ilman reseptiä. Huomaa, että sen hinta on apteekkikohtainen, joissain vähän yli kympin (n. 12,-), joissain reilusti yli 20,-! Jos voit niin tsekkaa vaikka puhelimitse parista lähiapteekista, niin ei tuu shokki :)

Dumppaa se untuvatyyny tyynyliinoineen vaikka pariks viikoks pois yhteisestä punkasta (ja huoneesta) kokeilun vuoksi. Saahan sen takaisin, jos ei ole mitään vaikutusta :)

Masterpiece (Max) on munkin luottomaskara, ei kutita, ei karise eikä ärsytä.

Oon kyllä sitä mieltä, että tuollainen oireilu on allergian oloista. Allergia voi olla vaan jostain yhdestä asiasta johtuvaa, ei sun tarvi muuten ollakaan allerginen. Joku ärsyke vaan menee yli sietokynnyksen. Ehkä syykin jossain vaiheessa selviää. Lääkärisi kuulostaa kyllä aika piittaamattomalta.
  Vastaa viestiin
06.08.09, 00:25   #12 (linkki)
herkkis.
(Vierailija)

Luulenpa että kyseessä on joko herkkäsilmäisyys tai sitten saamasi lääkkeet ovat vaikuttaneet kuivattavasti.

Annapa herkkien silmiesi rauhoittua, lopeta meikin käyttö kuukaudeksi pariksi. Vaihda tuotteet hajusteettomiin ja alkoholittomiin. Vältä kasvojen alueella mitään ärsyttävää, untuvayynyt pois ehdottomasti, jos silmissä on turvotusta ja punoitusta aamulla. Vaihda myös pyykinpesuaine hajusteettomaan nestepesuaineeseen.

Älä mene kosmetologille, koska ongelma lienee enemmänkin lääketieteellinen. Voi pahentaa tilannetta, koska heillä on vain hajustettuja tuotteita enimmäkseen käytössä. Silmien ihoa ei kannata kohdella kaltoin. Kuivuus on varmaan aiheuttanut rypyt, kyllä ne siitä vähenee kunhan saat ihon rauhoittumaan vaikkapa sillä boorivedellä. Ja jokin hajusteeton silmänympärysvoide käyttöön, kysele vaikka sieltä apteekista. Tai ehkä S-marketista Rainbown silmänympärysvoide.
  Vastaa viestiin
06.08.09, 22:32   #13 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Onneksi on kesä, voi oleilla paljon ulkona poissa silmiä ärsyttävien ilmastointi-ja lämmityslaitteiden luota ja käyttää aurinkolaseja. :)

Olen nyt laittanut kortisonivoidetta kaksi kertaa ja ärsytys on poissa. Hienoista kireyttä ja kuivuutta on tosin edelleen havaittavissa. Boorivedestä on ollut iso apu aamuisin. Sekä silmänympäryksien, että koko kasvojen kosteutuksessa olen käyttänyt nyt vain Ceridalia. Apteekissa sanottiin sen käyvän myös silmänympäryksille ja on hajusteeton.
Minusta tuntuu, että myös silmistä jatkuvasti vuotanut suolainen kyynelneste on ärsyttänyt luomia, niinhän jatkuva suolavedelle altistuminenkin ärsyttää ihoa ja hiuksia.

Olen myös miettinyt meikkivoidettani. Olen tähän asti käyttänyt yhdistelmää meikkivoide + puuteri. Alkukesästä kuitenkin ostin Lumenen Natural Code-sarjan meikkivoiteen, jauhemaisen punaisuuden- ja kiillonpoistajan sekä puuterin. Olen käyttänyt nyt noiden kolmen yhdistelmää. Rasvoittuville poskipäille toimii kyllä hyvin, mutta ehkä sitten kuivattaa silmien ympäryksiä liikaa.
Vaikka kyseessä eivät ole mineraalimeikit sanan varsinaisessa merkityksessä, niin olen kuullut joidenkin kuivaihoisten valittelevan mineraalimeikkien kuivattavaa vaikutusta.
Täytyy varmaan jatkaa meikkivoide + puuteri-linjalla.
  Vastaa viestiin
07.08.09, 10:57   #14 (linkki)
Tyttönaiselle
(Vierailija)

Hienoa kuulla, että apua on tullut. Olinkin jo vähän huolissani, etenkin kun lääkärisi ei tuntunut olevan kovin kiinnostunut.

Boorivesi on kummallisen aliarvostettu tuote, vaikka sillä on hirmuinen määrä käyttötarkoituksia ja se auttaa moneen vaivaan, esim. homepölyn, siitepölyn, piilolasien, lievien tulehdusten jne aiheuttamaan ärsytykseen silmissä. Myös ihon sieni-infektioihin kuulemma, mutta siitä en tiedä sanoa omakohtaisesti :) Siitä ei kuulemma kukaan voi kerätä lääkepatenttirojalteja, joten se on varmaan yksi syy siihen, ettei siitä puhuta eikä sitä suositella.

Hydrocortison on myös mieto, helppo ja halpa apu moneen pulmaan, ja siitä on reseptillä olemassa kovempia versioita, mutta ne on tarkoitettu allergian aiheuttamiin ihottumiin.

Tuo Natural Code on sellainen, että sen puuteri ja Zero Fault-meikkipuuteri ovat sopineet minulle, mutta meikkivoidetta en näin kesällä käytä ollenkaan, joten en ole vielä kokeillut. Jos vain voit, niin pidä ne silmänympärykset vaikka vaan sillä Ceridanilla voideltuna ja muuten ilman mitään, niin saavat olla vielä hetken ihan rauhassa. Ehkä hiukan puuteria, mutta en laittaisi meikkivoidetta toistaiseksi merkistä riippumatta. Silmänympärysihon olisi nyt hyvä saada hengittää ja korjaantua, niin syksymmällä sinulla olisi jo paljon helpompaa.

Syy tuolle oireilulle toki pitäisi vielä keksiä, ei se tyhjästä tule. Ehkä untuvatyyny, ehkä se uusi ripsari. Toivotaan, että selviää. Ilmoittelethan, miten menee, ja kuinka homma etenee.
  Vastaa viestiin
08.08.09, 12:11   #15 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Olen alkanut todella hermostua silmäluomien kuivuuteen! Yläluomet ovat ihan normaalit, mutta silmänurkat ja ylemmät poskipäät ovat todella kuivan tuntuiset. Ne eivät siis sormella kosketettaessa tunnu kuivilta, mutta iholla on kiristävä ja kirvelevä tunne. Iho ei edes punoita. Hymyileminenkin tuntuu oudolta.

Olen yrittänyt nyt rasvata ihoa Bepanthenilla, Acon Cano Dermillä (joka on tähän asti ollut ratkaisu jopa talven kuivattamaan ihoon) Ceralanilla ja Apo Base Oilyllä.
Mistään ei ole ollut apua. Iho tuntuu voiteen sivelyn jälkeen hetken ok:lta, mutta rasvainenkin voide tuntuu joko imeytyvän hetkessä tai sitten aamulla voiteen alta kuoriutuu taas yhtä kuiva iho. Tuntuu siltä, että mikään kosteusvoide ei läpäise ihoa.

Silmämeikkiä en ole käyttänyt nyt viikkoon ja pidän aina ulkona ollessani aurinkolaseja. Kuiville kohdille olen levittänyt vain kevyesti siveltimellä puuteria.

Kuiviin kohtiin on ilmestynyt lisää juonteita.
Alan olla jo epätoivoinen ja näyttää ainakin 15 vuotta vanhemmalta. Voisiko kyseessä olla sittenkin jokin ihottuma, vaikka iholla ei näy minkäänlaista punoitusta, näppylöitä tms?
Tämä kuivuminen on jotenkin absurdia ihmiselle, joka vielä puolisen vuotta sitten taisteli finnejä ja rasvoittumista vastaan. Hullua olisi myös ajatus pikaisesta vanhenemisesta 23. ja 24. ikävuoden välillä.

En tiedä olisiko oikea osoite silmälääkäri, ihotautilääkäri vaiko sisätautilääkäri.
Silmävoidetta määrännyt lääkäri oli nuori, ilmeisesti vielä opiskeleva kesäsijainen.
  Vastaa viestiin
08.08.09, 13:07   #16 (linkki)
herkkis.
(Vierailija)

Silmät on sen verran herkät kapistukset, että menisin kyllä näyttämään ihotautilääkärille.

Vastaa viestiin
08.08.09, 15:18   #17 (linkki)
Tyttönaisella
(Vierailija)

Kokeile vielä ehdottomasti Decubal-voide (apteekista). Jos se ei auta niin mikään ei auta :) On oikeasti todella tehokas kuivuuden viejä. Auttaa jopa psoriasiksen rikkomaan ihoon, eli on hyvä. Jotta rahaa ei pala kokeiluun, osta vaikka se testikoko ensin, n. 2-3,-.
Mutta älä nyt vielä tyystin menetä hermojasi, vastahan tässä on mennyt muutama päivä, kun apua on alkanut tulla. Iho uudistuu kyllä, mutta ottaa oman aikansa. Ota iisisti ja pidä silmillä vaikka kosteita pumpuleita aina välillä ennen voitelua, niin kosteus jää paremmin "loukkuun" esim tuon Decubalin alle. Varmasti helpottaa eikä sinusta mitään mummoa vielä tule :)
  Vastaa viestiin
08.08.09, 16:45   #18 (linkki)
tftftftftf
(Vierailija)

Lainaus:
Tämä kuivuminen on jotenkin absurdia ihmiselle, joka vielä puolisen vuotta sitten taisteli finnejä ja rasvoittumista vastaan. Hullua olisi myös ajatus pikaisesta vanhenemisesta 23. ja 24. ikävuoden välillä.
Itselleni kävi ihan samalla tavalla ja ikää tuli just 25 täyteen. Diagoosina aurinkoihottuma. Kannattaa kyllä käydä jollain erikoislääkärilläkin, jos tähän mennessä olet asioinut vain yleislääkärin kanssa.
  Vastaa viestiin
08.08.09, 18:20   #19 (linkki)
tuli mieleen
(Vierailija)

Tulipa hauskasti tämä Boorivesi jutussa esiin.
Muistan kun 60-luvulla vaivaan kun vaivaan oli anoa oikea "lääke".

Sillä haudutettiin tosiaan tulehtuneita silmiä.
Kerran muksuna kun jalkani murtui.. ei ikinä todettu, kun
lääkäri ei siinä maalaiskylässä aina ollut paikalla, koska kierteli
sairaiden tykönä kotikäynnillä.

No äiti-kulta pisti boorihauteen ja sen jälestä sidottiin tiukalla sideharsolla
nilkka kunnolla pakettiin. Ei sitä muksuja äkkiä lääkäriin viety, mutta
pakkohan siinä nilkassa oli olla murtuma kun kesti parantua 7-8 viikkoa.

Et sellainen ihme se boorivesi on, ihan käypää tavaraa siis.
  Vastaa viestiin
09.08.09, 13:49   #20 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Täytyy vielä kokeilla tuo Decubal.

Aurinkoihottuma ei olisi mahdottomuus, sillä olen jo vuosia kärsinyt auringon aiheuttamista näpyistä vartalon iholla. Kasvoihin niitä ei ole koskaan tullut.
Tapanani ei ole tarkoituksellisesti ottaa aurinkoa, mutta näppyjä on kyllä tullut jo ihan tavallisesta ulkona oleskelustakin.

Tulevaa Viron-reissua tässä mietin. Olen menossa useammaksi päiväksi ja ulkoiltua tulee paljon. Kannattaakohan kasvoille tarkoitettua aurinkovoidetta käyttää ihon ollessa tällainen? Tuntuisi siltä, että iho tulisi suojata entistä paremmin sen oireillessa, mutta toisaalta aurinkovoiteet ovat aika tuhtia tavaraa.
  Vastaa viestiin
09.08.09, 17:07   #21 (linkki)
kohtalotoveri
(Vierailija)

Itse sain ikävät rypyt silmien ympärille jo yläasteikäisenä. Silloin sain luultavasti jostain meikistä allergiaoireita silmien alle ja hoidin sitten oireita boorivedellä ja miedolla kortisonilla. Lopputuloksena oli kuitenkin pysyät rypyt, nyt 33-vuotiaana silmienympäristö on paljon ryppyisempi kuin muilla ikäisilläni. Ikävä juttu, mutta ei voi mitään.

Kun saat allergiaoireet pois, kannattaa ottaa käyttöön laadukas ja kosteuttava silmänympärysvoide, se pitää silmienympärysihon kosteutettuna.
  Vastaa viestiin
09.08.09, 17:19   #22 (linkki)
yks tavis
(Vierailija)

Minä aloin käyttää apteekin silmänympärysvoidetta jo 17-vuotiaana. Ajattelin, että minäpä kokeilen onko siitä hyötyä. Nyt olen säännöllisesti käyttänyt laadukkaita silmänympärysvoiteita 40-vuotta ja täytyy sanoa, että se on auttanut - mulla ei ole mitään ryppyjä silmien ympärillä ei ainuttakaan.
Ohjeeni siis on silmien ja kasvojen pesu aamuin illoin kylmällä raikkaalla vedellä - ei saippuaa tms.saa käyttää vain vettä. Sitten ohuesti laadukasta silmänympärysvoidetta pesun jälkeen aamuin illoin ja se on siinä!
  Vastaa viestiin
09.08.09, 18:12   #23 (linkki)
Tyttönainen
(Vierailija)

Olen käyttänyt silmänympärysvoidetta n. 21-vuotiaasta. Aluksi laitoin aamuisin, nykyään aamuin illoin. Tämänhetkinen suosikkini on Lumenen Sensitive Touch-sarjan silmänympärysvoide, siinä on mielestäni todella hyvä hinta-laatusuhde, levittyy hyvin ja tuntuu erittäin kosteuttavalta.

Aiemmin en käyttänyt silmänympärysvoiteita yksinkertaisesti siksi, että minulla oli tuolloin erittäin rasvoittuva iho, ja voide vain aiheutti meikin leviämistä. Sittemmin aloitin e-pillereiden käytön akneongelman hoidossa ja ne hillitsivät enintä rasvoittumista. Olin myös kuullut jostain väitteen, että silmänympärysvoidetta tulisi alkaa käyttää 25-vuotiaana. Myohemmin taas kuulin, että kannattaa aloittaa samaan aikaan kuin silmämeikin käyttö. Olin jo tuossa vaiheessa käyttänyt silmämeikkiä useita vuosia, mutta ajattelin ettei 21-vuotiaana ole myöhäistä aloittaa. :)

Kasvojen puhdistuksessa olen käyttänyt herkän ihon puhdistusaineita, kuten Eucerinin kasvojenpuhdistusgeeliä. Pidän tuotteista, joilla lähtee sekä silmä-että kasvomeikki, erillisten silmämeikinpoistoaineiden olen todennut vain ärsyttävän silmiäni. En käytä koskaan vedenkestävää ripsiväriä.

Nyt viimeisten viikkojen ajan olen tosin korvannut silmänympärysvoiteet apteekin voiteilla näiden oireiden vuoksi.

Tuntuu kurjalta, jos on käynyt niin, ettei loppujen lopuksi ole pystynyt omilla ihonhoitorutiineillaan yhtään vaikuttamaan siihen miltä iho tulevaisuudessa näyttää. Ikävää, jos yksi tällainen jakso nuorella iällä vaikuttaa siihen. :(
  Vastaa viestiin
09.08.09, 19:25   #24 (linkki)
Tyttönaiselle
(Vierailija)

Aurinkovoiteissa on aika paljon ainesosia ja ne usein tukkii ihoa, joten sanoisin että käytä mieluummin suojakertoimellista tavallista kasvovoidetta, suht ohutta ja imeytyvää. Paksu aurinkovoide voi saada aknen puhkeamaan taas ja ärsyttää muutenkin noita ärtyneitä kohtia.

Minusta silmänympärykset pitää puhdistaa kunnolla, pelkkä vesi ei riitä. Varsinkin siitepöly- ym. pölyallergisten täytyy päästä pölyistä ja muista ärsykkeitä eroon etenkin ennen nukkumaanmenoa, muuten silmät on aamulla kuin särjellä, punaiset ja turvonneet :) Samoin jos silmänympärysiho rasvoittuu hiukankin, rasva kerää likaa arkojen silmien ympärille, ja siitä lialla on lyhyt matka silmiin ja esim ripsiväriin, kajaliin ja luomiväreihin.

Tuo silmänympärys+naamarasvan käyttö hyvin nuoresta alkaen on kaksipiippuinen juttu. Mulla on ikää lähes 50, ja vasta pari vuotta olen käyttänyt suht säännöllisesti silmänympäryksille yhtään mitään. Ihotyyppini on hankala allergioineen ja ärsytysreaktioineen, talven kuivuuksineen ja kesän rasvoittuvuuksineen. Silti olen noudattanut erään kosmetologin ohjetta, että älä ylihoida ihoa, koska se veltostaa ja siten vanhentaa ihoa ennen aikojaan. Sitä ohjetta oli todella mukava noudattaa, pääsinpä helpolla :)
Pesin naamani ihan perussaippualla, myös silmänympärysihon, enkä rasvannut sitä säännöllisesti ollenkaan, annoin ihon hoidella itse itsensä. Puuteria ja muita perusmeikkejä olen aina käyttänyt.
Tässä vaiheessa ihossani ei ole mitään erityistä huomauttamista, täysin rypytön (myös silmänympäryksistä), kiinteä ja sileä, ihan hyvän värinen ja näin kesällä helppohoitoinen. Pari vuotta sitten aloin käyttää satunnaisesti silmänympärysgeeliä, ja ensin talvella kasvoille jotakin kosteusgeeliä ja nyt välillä myös kesällä, jos tuntuu että tarvitsee. Muuten annan sen edelleen olla.
Varmaan geeneilläkin on osansa siihen, miten iho rypistyy, mutta en nyt kuitenkaan halunnut asiaa jouduttaakaan. Mulla se on toiminut. Ammattilaisen spontaani ikäarvio parin viikon takaa oli 30 v. Olihan se helpottava "tuomio" tässä iässä.
  Vastaa viestiin
10.08.09, 01:16   #25 (linkki)
Aurinkoihottuma
(Vierailija)

Mun siskon aurinkoihottuma ilmeni vain keväällä auringon alettua paistaa enemmän. Se hävisi aina alle kuukaudessa ihottuman alkamisesta, ja esiintyi vain käsivarsissa, ei kasvoilla. Toki se varmaan voi esiintyä muuallakin, hänellä vaan ei.

Tässä linkki, jossa on kerrottu aurinkoihottuman oireista ym. Juuri tuollaisia mainitunlaisia näppylöitä, jopa rakkuloita siskollani esiintyi. Yllättäen siihen auttoi Bulgarian jugurtti paukamien päälle siveltynä, lisänä allergialääkkeet. Oletko kokeillut allergialääkkeitä?

http://www.digipaper.fi/apteekinhyllylta/12861/index.php?pgnumb=47

Kun pätevät lääkärit alkavat palailla lomilta, yritä päästä sellaiselle. Noviisit eivät taida tässä auttaa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku