Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Sensuelli
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
31.01.12, 11:50   #1 (linkki)
Lili___
(Vierailija)

Apua herkän, couperoisasen, rasvaisen mutta pintakuivan ihon hoitoon

Hei,

toivoisin vinkkejä itseäni viisaammilta äärimmäisen hankalan ihoni hoitoon. Eli ihoni on hyvin rasvoittuva, pintakuiva mutta samalla herkkä, ohut ja helposti punoittava. Couperosaa on poskilla ja nenänpielissä.

Olen aikanani syönyt roaccutanit ym. aknelääkkeet, mutta akne ei tällä hetkellä ole pääongelmani vaan ihon herkkyys ja punoitus. Ihoni ärtyy ja alkaa punoittaa pelkästä vedestä! Ratkaisuna aloin hoitaa ihoa herkän ihon tuotteilla, joissa puhdistusmaito poistetaan iholta vanulla ja viimeistellään herkän ihon kasvovedellä. Hetken aikaa iho näytti rauhoittuvan, pintakuivuus katosi ja väri tasaantui ja ehdin taas henkäistä helpotuksesta. Nyt kuitenkin näyttää, että nämä kosteuttavat ja rauhoittavat tuotteet alkavat aiheuttaa minulle vanhaa ystävääni: finnejä.

Tuntuu siltä, että jotta saisin yhden iho-ongelmistani kuriin minun on hyväksyttävä toinen. Olen ikäni juossut ihotautilääkäreillä ja kosmetologeilla, ja varsinkaan jälkimmäiset eivät ole tuntuneet ymmärtävän ihoni monimutkaisuutta. Yleensä heidän suosittelemansa tuotteet eivät ole sopineet iholleni. Viimeksi sain kosmetologin suosittelemasta herkän ihon kasvovedestä punaisia laikkuja naamaani ja "ihon rakennetta korjaava" voide puolestaan aiheutti käyttökohdille aknea.

Alan olla aika naatti tämän ongelman kanssa, kun valittavana on, haluanko olla hehkuva tomaatti, rupikonna vai pelkästään hilseilevä kuivanaama. Haluaisin mielelläni kuulla vinkkejä ja neuvoja muilta hankalien ihojen omistajilta. Erityisesti miten rauhoittaa iho kosteuttamatta sitä liikaa? Mitä tuotteita suosittelisitte?
  Vastaa viestiin

01.02.12, 21:54   #2 (linkki)
Redskin
(Vierailija)

Herkän ihon tuotteet on enimmäkseen tarkoitettu kuivalle ihotyypille, ja joissain niisäkin jotka ovat "sekaiholle" on silti tukkivia aineita.

Parhaat tuotteet ovat mun kokemuksen mukaan apteekista Avenen ja La Roche Posayn (LRP) sarjat - en tiedä ovatko nämä niitä joita olet jo käyttänyt vai ei, mutta apteekista pitäisi ainakin saada näytteet, joten voit kokeilla itse ettei tule hutia.

Sanoisin lyhyesti näin:

1. Hoitovoiteeksi Avenen Anti-Redness Plus (tai Diroseal jos löytyy).
2. Päivävoiteeksi LRP:n Rosaliac sekaiholle UV15 (jos couperosa pahin oire) tai Avenen Hydrance Light (jos kuivuus pahin oire)
3. Akuutiksi punaisuuden hoidoksi, ruiskuta Avenen lähdevettä päälle.
4. Putsariksi Avenen Dermo Cleansing (jos couperosa pahin oire) tai LRP:n geelimäinen Toleriane putsari (jos talineritys ja finnit pahin oire).
5. Jos kosteutta tarvitsee lisää, kerran viikossa Avenen Soothing naamio.

Tärkeintä on välttää kaikkea mikä kuivattaa ihoa (se vesipesu, mekaaninen kuorinta, tujut putsarit) ja ärsyttää ihoa kuten alkoholi, hajusteet, natriumlauryylisulfaatti, eteeriset öljyt, yms. Ja tietysti vältetään saunaa, pakkasta, viimaa, UV-säteitä ja silleen.

Tarkista myös meikkivoide, puuteri yms. että sopivat joukkoon.
  Vastaa viestiin
08.02.12, 10:34   #3 (linkki)
Maarit-74
(Vierailija)

Tässä apua kohtalotoveri!!

Mulla ois sulle vinkkejä!
Itselläni on herkästi reagoiva, rasvoittuva sekaiho, jossa seborreaa ja pohjalla atooppinen iho. Käteni siis hyvin helposti ihottumaiset, koska atopia ja koko pään alueella seborreaa sekä finnejä. Finnejä on myös muualla kropassa.

Seuraava tuote on yksi niistä harvoista, joka puhdistaa älyttömän hyvin jättäen rauhallisen olon iholle ärsyttämättä samalla käsiä. ADERMA pesugeeli (sopii kasvoille ja vartalolle) Se maksaa noin 11e ja löytyy apteekista. Saman sarjan voiteet on liian rasvaisia, älä sorru niihin. Toi pesugeeli on huippuhyvä. Sit sen kaveriksi kosteuttajaksi esimerkiksi aqualan GEL, jota vain pieniä sipaisuja. Toi geeli on tarkoitettu rasvoittuvalle sekaiholle ja seborrealle. Hyvä kosteuttaja on myös Louis Widmer Fluide Hydratant hyvin kevyt emulsio. Sitäkin pitää varoa laittamasta liikaa.
Avene sarjan rasvaisen ihon putsarigeeli on myös ihan ok, mutta kuivattaa mulla talvella liikaa ja kädet kuivaa. Kuorinta kannattaa tehdä esimerkiksi Meine Base suolalla tai vastaavalla. Käsittele ihoa hellästi, vältä liian kuumaa ja liian kylmää.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lili___ Näytä viesti
Hei,

toivoisin vinkkejä itseäni viisaammilta äärimmäisen hankalan ihoni hoitoon. Eli ihoni on hyvin rasvoittuva, pintakuiva mutta samalla herkkä, ohut ja helposti punoittava. Couperosaa on poskilla ja nenänpielissä.

Olen aikanani syönyt roaccutanit ym. aknelääkkeet, mutta akne ei tällä hetkellä ole pääongelmani vaan ihon herkkyys ja punoitus. Ihoni ärtyy ja alkaa punoittaa pelkästä vedestä! Ratkaisuna aloin hoitaa ihoa herkän ihon tuotteilla, joissa puhdistusmaito poistetaan iholta vanulla ja viimeistellään herkän ihon kasvovedellä. Hetken aikaa iho näytti rauhoittuvan, pintakuivuus katosi ja väri tasaantui ja ehdin taas henkäistä helpotuksesta. Nyt kuitenkin näyttää, että nämä kosteuttavat ja rauhoittavat tuotteet alkavat aiheuttaa minulle vanhaa ystävääni: finnejä.

Tuntuu siltä, että jotta saisin yhden iho-ongelmistani kuriin minun on hyväksyttävä toinen. Olen ikäni juossut ihotautilääkäreillä ja kosmetologeilla, ja varsinkaan jälkimmäiset eivät ole tuntuneet ymmärtävän ihoni monimutkaisuutta. Yleensä heidän suosittelemansa tuotteet eivät ole sopineet iholleni. Viimeksi sain kosmetologin suosittelemasta herkän ihon kasvovedestä punaisia laikkuja naamaani ja "ihon rakennetta korjaava" voide puolestaan aiheutti käyttökohdille aknea.

Alan olla aika naatti tämän ongelman kanssa, kun valittavana on, haluanko olla hehkuva tomaatti, rupikonna vai pelkästään hilseilevä kuivanaama. Haluaisin mielelläni kuulla vinkkejä ja neuvoja muilta hankalien ihojen omistajilta. Erityisesti miten rauhoittaa iho kosteuttamatta sitä liikaa? Mitä tuotteita suosittelisitte?
  Vastaa viestiin
08.02.12, 10:42   #4 (linkki)
Maarit-74
(Vierailija)

Lisäys vastaukseeni

Ihotautilääkärillä kannattaa käydä, jos ei pärjää, mutta kuulostaa siltä, että sulla on sama homma kuin mulla. Yleisesti ihotaitilääkärin suusta kuultua: jos iholla on finnejä, se ei ole kuiva. Rasvainen iho kuivaa pinnasti, jos sitä hoitaa väärin. Tällöin alkaa ihon talineritys mennä sekaisin ja iholle kehittyy tulehdustila, jota kutsutaan seborreaksi. Iho kutittaa vähän, kiristääkin, mutta ennen kaikkea punoittaa ja saattaa hilseillä pinnasta. Siinä näkyy valkopäitäkin. Hoitona on pesu vedellä ja saippualla 1-2 kertaa päivässä ja kevyt kosteuttava perusvoide. On tärkeää saada ylimääräinen ihoa ärsyttävä tali pois, jottei iho tulehdu ja kehity akneksi. Ihoa pitää silti käsitellä hellästi.
Tapauksessasi kannattaa valita geelimäisiä tuotteita, kuten mullakin. Ei missään tapauksessa liian hoitavia eikä kuivan ihon tuotteita. Tuo aderma-pesuugeeli jostain syystä toimii tosi hyvin. Jos valitset mieluummin esim puhdistusemulsion couperosa-iholle, niin muista ottaa sekaihon kasvovesi käyttöön.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maarit-74 Näytä viesti
Mulla ois sulle vinkkejä!
Itselläni on herkästi reagoiva, rasvoittuva sekaiho, jossa seborreaa ja pohjalla atooppinen iho. Käteni siis hyvin helposti ihottumaiset, koska atopia ja koko pään alueella seborreaa sekä finnejä. Finnejä on myös muualla kropassa.

Seuraava tuote on yksi niistä harvoista, joka puhdistaa älyttömän hyvin jättäen rauhallisen olon iholle ärsyttämättä samalla käsiä. ADERMA pesugeeli (sopii kasvoille ja vartalolle) Se maksaa noin 11e ja löytyy apteekista. Saman sarjan voiteet on liian rasvaisia, älä sorru niihin. Toi pesugeeli on huippuhyvä. Sit sen kaveriksi kosteuttajaksi esimerkiksi aqualan GEL, jota vain pieniä sipaisuja. Toi geeli on tarkoitettu rasvoittuvalle sekaiholle ja seborrealle. Hyvä kosteuttaja on myös Louis Widmer Fluide Hydratant hyvin kevyt emulsio. Sitäkin pitää varoa laittamasta liikaa.
Avene sarjan rasvaisen ihon putsarigeeli on myös ihan ok, mutta kuivattaa mulla talvella liikaa ja kädet kuivaa. Kuorinta kannattaa tehdä esimerkiksi Meine Base suolalla tai vastaavalla. Käsittele ihoa hellästi, vältä liian kuumaa ja liian kylmää.
  Vastaa viestiin
08.02.12, 18:53   #5 (linkki)
^^
(Vierailija)

Sebamed pesupala

Suosittelen käyttämään Sebamed pesupalaa. Vältä kaikkia kuorinta-aineita!
  Vastaa viestiin
08.02.12, 23:41   #6 (linkki)
Redskin
(Vierailija)

Muistaakseni A-Derman pesugeeli voi tukkia sekaihoa sehän on tarkoitettu kuivalle iholle. Lisäksi hajustettu, joten herkkäihoisen testattava näyte ennen kuin tietää sopiiko.

Ja taas tuossa Aqualan Gelissä on alkoholia, joten kuivattaa ja ärsyttää ihoa, pahentaa couperosaa. (Isopropanol = isopropyl alohol)

Lähes kaikki rasvoittuvan ihon kasvovedet sisältävät alkoholia, joten ei sovi pintakuivalle, eikä herkälle eikä couperosaihollekaan.

Putsari jossa on salisyylihappoa (mutta ei alkoholia eikä hajusteita) voisi toimia, koska sellaista suositellaan sekä sekaiholle jossa on finnejä että couperosaan. Täysin hajusteetonta ei tule mieleen, lähinnä sopiva voisi olla Vichy Normaderm puhdistusgeeli.

Tai sitten muuten herkän ihon hoito, mutta kerran viikossa vain T-alueelle Aco Spotless 2 in 1 Mud mask mutanaamio hillitsemään finnejä.
  Vastaa viestiin
17.02.12, 21:20   #7 (linkki)
Tiina
(Vierailija)

Itselläni naaman tilanne rauhoittui kun aloin pesemään pelkästään kosteuvoiteella, perusvoidetta apteekista, ei liian rasvaista eikä liian vetistä. Sitä naamaan ja vettä päälle. Jos kuivattaa laita samaa rasvaa nassuun pesun jälkeen. Aluksi voi tuntua, että ei toimi kunnolla, mutta huomasin eron melko pian siinä, että iho ei reagoi enää niin herkästi kaikkeen. Ja pikkuhiljaa koko iho rauhoittui, ei finnejä, ei rasvoitu (vähän t-alueelta, mutta ei voi mitään). Ei enää kaikenmaailman tököttejä, kasvovesiä ja voiteita.
  Vastaa viestiin
18.02.12, 01:17   #8 (linkki)
voi ei
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina Näytä viesti
Itselläni naaman tilanne rauhoittui kun aloin pesemään pelkästään kosteuvoiteella, perusvoidetta apteekista, ei liian rasvaista eikä liian vetistä. Sitä naamaan ja vettä päälle. Jos kuivattaa laita samaa rasvaa nassuun pesun jälkeen. Aluksi voi tuntua, että ei toimi kunnolla, mutta huomasin eron melko pian siinä, että iho ei reagoi enää niin herkästi kaikkeen. Ja pikkuhiljaa koko iho rauhoittui, ei finnejä, ei rasvoitu (vähän t-alueelta, mutta ei voi mitään). Ei enää kaikenmaailman tököttejä, kasvovesiä ja voiteita.

Sinulla on luultavasti ollut käytössä liian voimakas putsari, jossa kenties alkoholia yms. joka on ärsyttänyt ihoasi - ihosi on rauhoittunut siksi kun lopetit sen käytön. Ei ehkä olekaan kyse couperosasta.

Kosteusvoiteella ei voi puhdistaa kasvoja, koska siinä ei ole rasvaa (talia) liuottavia aineita eikä se pese pois muitakaan epäpuhtauksia. Se ei myöskään vaikuta yhtään mitenkään couperosaan.

Kosteusvoide putsarina on myös haaskausta: sinähän pyyhit pois iholtasi kaikki ne kosteuttavat aineet, joiden pitäisi jäädä ihollesi. Lisäksi pidemmän päälle tuollaisella "hoidolla" alkaa epäpuhtauksia kerääntyä huokosiin liikaa, voi tulla finnejä, ja ihon vastustuskyky heikkenee.
  Vastaa viestiin
18.02.12, 09:15   #9 (linkki)
....
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voi ei Näytä viesti
Kosteusvoiteella ei voi puhdistaa kasvoja, koska siinä ei ole rasvaa (talia) liuottavia aineita eikä se pese pois muitakaan epäpuhtauksia.
Et oikein ajatellut loppuun asti. Rasva nimenomaan liuottaa rasvaa. Mitä öljyisempi voide, sitä paremmin se puhdistaa kasvot. Tosin silloin ongelmaksi jää se, että sitä ei saa huuhdottua. Jos siitä ei jää epämiellyttävää kalvoa ja tuntuu muutenkin sopivan iholle, niin silloin voi aivan hyvin puhdistaa kasvot voiteella.
  Vastaa viestiin
18.02.12, 16:07   #10 (linkki)
voi ei
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja .... Näytä viesti
Et oikein ajatellut loppuun asti. Rasva nimenomaan liuottaa rasvaa. Mitä öljyisempi voide, sitä paremmin se puhdistaa kasvot. Tosin silloin ongelmaksi jää se, että sitä ei saa huuhdottua. Jos siitä ei jää epämiellyttävää kalvoa ja tuntuu muutenkin sopivan iholle, niin silloin voi aivan hyvin puhdistaa kasvot voiteella.
Päinvastoin, sinä et tunne asiaa. Ensinnäkin öljyllä puhdistaminen (OCM) on joidenkin luonnonkosmetiikkatyyppien keksimä metodi (tarkoituksensa lienee saada öljypitoiset tuotteet myyntiin). Heidän keskeinen ideansa on puhdistaa 100% öljyllä, eivät puhu mistään kosteusvoiteista.

Et siis edes noudata "öljyllä puhdistamisen metodia".

Et kertonut millä kosteusvoiteella putsaat mutta veikkaan että kun vertaan sen sisältämiä aineita tavallisiin maitomaisiin ja voidemaisiin putsareihin, niissä on lähes samat ainesosaat (myös öljyä!) - ainoa mikä sun kosteusvoiteesta puuttuu on tietysti pesevät ainesosat. Olet siis mennyt aika metsään asian kanssa.

Lisäksi kerrot että T-alueella on finnejä edelleen (aivan, muista että kosteusvoiteissa ja öljyissä on niitäkin jotka tukkivat huokosia). Lisäksi et kuulema saa öljyä pyyhittyä pois iholta - eli ne epäpuhtaidet, talit ynnä muut itse asiassa jäävät sun iholle?

Sori, en näe mitään itua tuossa sun rutiinissa. Pelkään että jonkun ajan kuluttua kasvosi finnit menevät enemmän tukkoon ja epäpuhtauksia alkaa olla entistä enemmän.
  Vastaa viestiin
18.02.12, 17:31   #11 (linkki)
huoh
(Vierailija)

Lainaus:
Kosteusvoiteella ei voi puhdistaa kasvoja, koska siinä ei ole rasvaa (talia) liuottavia aineita eikä se pese pois muitakaan epäpuhtauksia. Se ei myöskään vaikuta yhtään mitenkään couperosaan.

Kosteusvoide putsarina on myös haaskausta: sinähän pyyhit pois iholtasi kaikki ne kosteuttavat aineet, joiden pitäisi jäädä ihollesi. Lisäksi pidemmän päälle tuollaisella "hoidolla" alkaa epäpuhtauksia kerääntyä huokosiin liikaa, voi tulla finnejä, ja ihon vastustuskyky heikkenee.

En voi olla liittymättä keskusteluun. Miten niin muka kosteusvoiteella ei voi puhdistaa kasvojaan? Sehän on fakta, että rasva liuottaa rasvaa, KYLLÄ! Onko sulla käytännön kokemusta tästä asiasta vai heitteletkö vaan sieltä jotain "faktoja"? Miksiköhän itselläni sitten ihon kunto parani silmin nähden, kun aloin puhdistamaan sen päivittäin Aqualan L:llä (huuhtelen sen lämpimällä vedellä pois)? Finneistä tai muista epäpuhtauksista ei todellakaan ole tietoakaan vaikka olen nuori ihminen. Tällainen pesutapa ei edes ärsytä herkkää ihoani ja olen kokenut sen oikein toimivaksi itselleni. Perusvoide on sitä paitsi melko edullista verrattuna moniin putsareihin, joten mitä haaskausta se on?

Siihen en usko itsekään, että 100%:llä öljyllä voisi puhdistaa kasvonsa täysin puhtaaksi juurikin tuon pois pyyhittävyyden/pestävyyden vaikeuden takia mutta vesiliukoisella perusvoiteella (joka sisältää öljyjä) se onnistuu kyllä varsin mainiosti.
  Vastaa viestiin
19.02.12, 10:20   #12 (linkki)
....
(Vierailija)

Lainaus:
Päinvastoin, sinä et tunne asiaa. Ensinnäkin öljyllä puhdistaminen (OCM) on joidenkin luonnonkosmetiikkatyyppien keksimä metodi (tarkoituksensa lienee saada öljypitoiset tuotteet myyntiin). Heidän keskeinen ideansa on puhdistaa 100% öljyllä, eivät puhu mistään kosteusvoiteista.

Et siis edes noudata "öljyllä puhdistamisen metodia".

Et kertonut millä kosteusvoiteella putsaat mutta veikkaan että kun vertaan sen sisältämiä aineita tavallisiin maitomaisiin ja voidemaisiin putsareihin, niissä on lähes samat ainesosaat (myös öljyä!) - ainoa mikä sun kosteusvoiteesta puuttuu on tietysti pesevät ainesosat. Olet siis mennyt aika metsään asian kanssa.

Lisäksi kerrot että T-alueella on finnejä edelleen (aivan, muista että kosteusvoiteissa ja öljyissä on niitäkin jotka tukkivat huokosia). Lisäksi et kuulema saa öljyä pyyhittyä pois iholta - eli ne epäpuhtaidet, talit ynnä muut itse asiassa jäävät sun iholle?

Sori, en näe mitään itua tuossa sun rutiinissa. Pelkään että jonkun ajan kuluttua kasvosi finnit menevät enemmän tukkoon ja epäpuhtauksia alkaa olla entistä enemmän.
"Luonnonkosmetiikkatyyppien keksimä metodi". Heh. Kyllä rasva liuottaa rasvaa on ihan tosiseikkoihin perustuva asia, eikä kenenkään "tyyppien" keksimä juttu. Sanoin, että rasvainen voide puhdistaa kaikkein parhaiten, mutta että sitä ei oikein voi käyttää (pelkästään, koska sitä ei pysty huuhtomaan pois, vaan sen jälkeen täytyisi käyttää tensidejä sisältävää tuotetta), mutta kevyempää kosteusvoidetta voi. Ja "öljyllä puhdistamisen metodia" eli öljyä ja kuumia pyyhkeitä (joilla öljy poistetaan) en tosiaankaan suosittelisikaan kenellekään, koska useilla käy juuri niin, että koska pelkkä öljy liuottaa rasvaa niin hyvin, niin ihosta tulee todella pintakuiva ja metodi ei toimi edes rasvaisella iholla. Kosteusvoide ei puhdista ihoa rutikuivaksi ja se on helppo vaan huuhtoa pois, jos haluaa (ja jos on meikkiä).

Minä en kertonut, että t-alueellani on finnejä, tai että käyttäisin öljyä ja en saisi sitä pyyhittyä pois enkä edes sanonut, että puhdistaisin itse kasvojani kosteusvoiteella. Sen keksit ihan itse. Nimimerkki Tiiinan t-alueen ongelmista en osaa sanoa sen enempää, muuta kuin, että käytti mitä puhdistusmenetelmää tahansa, niin niistä ei aina pääse eroon koskaan. Herkkää ja rasvaista ihoa hoitaessa joutuu usein tyytymään kompromisseihin ja aika moni valitsee muutaman finnin, kuin ihon ärsytyksen. Ilmeisesti ongelmat eivät ole kuitenkaan lisääntyneet kosteusvoidepuhdistuksen aikana, niin en silloin näe mitään ongelmaa käytössä.
  Vastaa viestiin
19.02.12, 11:51   #13 (linkki)
Savipesu
(Vierailija)

Minusta on turha riidellä hoitorutiineista. jokaisen pitää löytää omalle iholleen sopiva puhdistustapa. Oleellisinta on löytää se, jolla oma iho pysyy rauhallisena, ei kuivu tai rasvoitu liikaa.

Itselleni sopii öljypesu 1-2 krt viikossa. Poistan jojoba-öljyn lämpimällä harsolla. Puhdituksen jälkeen käytän ajoittain rhassoul-savea (ruskea savi). Muutenkin olen havainnut savipuhdistuksen erinomaiseksi ärtyneellä iholla. Siinä ei ole mitään keinotekoista, käytännössä yhtä luonnollista ainesosaa. Valkoinen savi (kaoliini) on hellävaraisempaa kuin rhassoul. Kumpaakin voi käyttää myös naamiona, sekä vartalon ja jopa hiusten pesuun. Kasvovoiteista Dr Hauschkan ruusuvoide sopii minun iholleni erinomaisesti. Rauhoittaa punoitusta ja näin talvella hoitaa ja kosteuttaa sopivasti.

Meikeissä mineraalimeikit ovat ehdottomia - hellävaraisia ja peittäviä. Olen myös innostunut aasialaisita BB-voiteista, joilla saa punoituksen hyvin kuriin. Kovin herkälle iholle eivät välttämättä sovellu.

Oheisessa linkissä omat savisuosikkini, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja löytyy muitakin

LOGONA - LAVAERDE Savituotteet
  Vastaa viestiin
19.02.12, 13:31   #14 (linkki)
voi ei taas
(Vierailija)

Okei, mun moka, en ollut huomannut että nimimerkki .... ei ollut sama kuin se jolle aluksi kommentoin. Mutta asia ei siitä muutu.

Ensiksin lukekaapa otsikko! Kommentoin siis aloittajan teksti mielessäni. Kyse on couperosaisen ihon ongelmista. Toiseksi, kyse on sekaihon ja finnien (aknen?) hoidosta.

Kumpaankaan ei voi suositella OCM:ää, sehän on tämä muoti-ilmiö, jota kommentoin. Siinähän pitäisi kuulema käyttää 100% öljyjä ja höyryä yms.

Jos taas puhutaan kosteusvoiteella puhdistamisesta, ei ole kyse enää öljyllä puhdistamisesta vaan ihan tavallisesta ihon puhdistamisesta tai meikin poistosta - ei liity siis mitenkään couperosaan, ei akne-, ei sekaihon hoitoon (mistä siis aloittaja puhuu).

Monella menee myös sekaisin rasvat, voiteet, emulsiot ja öljyt. Kosteusvoide on puhekielellä 'rasva' mutta se ei tarkoita että kyseessä on a) rasvainen voide b) öljyä sisältävä tuote. Mun on siis vaikea ymmärtää mistä joku puhuu, jos menee noin epämääräiseksi.

Jos nyt kuitenkin oletan että pysytään vielä edes minimaalisesti aiheessa eli rasvaisen ihon hoidossa niin esim. Aqualan L- ei silloin puhdistukseen sovellu vaan valitaan Humektan tai Nutraderm. Tämä ei ole mun oma keksintö vaan ohje löytyy ihan perusvoideoppaasta (siis valmistajan antamaa tietoa).

Jos ollaan kuitenkin totally OT ja puhutaan ihon puhdistuksesta yleisesti, voi perusvoideoppaasta katsoa että kuivaa ja normaalia ihoa voi puhdistaa useallakin perusvoiteella. Myös meikinpoistoon (siis sekin eri asia kuin puhdistus) käy useampi perusvoide.

No nyt sitten siihen käsitykseen että "rasvalla" ja "öljyillä" voi puhdistaa. Ilmeisesti toiset tarkoittavat "rasvalla" puhdistamisessa että voiteella, ei puhdistusgeelillä tai -emulsiolla voi puhdistaa ihoa (tarkoittaa siis tuotetta), toiset taas puhuvat että rasvalla ja öljyisellä tuotteella voi puhdistaa ihoa (siis kyse koostumuksesta).

Rasvaisen ja akneihon hoidossa tärkeintä on puhdistaa iholta epäpuhtaudet (sis. tali), olla lisäämättä talikuormaa, ja puhdistaa ihohuokosista tulehdus ja estää niiden synty - ihon pinnalle jäävät antibakteeriset öljyt tai rasvat joita perusvoiteissa ja kosteusvoiteissa on, eivät tähän kaikkeen auta. Tarkoittaa että jos ihon puhdistaa perusvoiteella (Humektan) pitää olla jokin lisätuote, jossa on vaikkapa salisyylihappoa yms. Ja jos katsotte kaikkien ihotyyppien puhdistukseen tarkoitettuja perusvoiteita, ne ovat kaikki vesiliukoisia ja esim. Humektan sisältää 80% kosteuttavaia aineita (ei siis oikeastaan rasvainen lainkaan). Useimmat rasvaisen ihon putsarit vieläpä mainostavat olevansa "oil-free". Ja ihotautilääkärien mukaan paras talia pois vievä aine on silti synteettiset pesevät aineet.

Väännän siis edelleen rautalangasta: vaikka öljy (ja rasva) liuottaa (ei pese) meikit ja likaa ihosta, se ei sovi rasvaisen ihon puhdistamiseen.

Se että jotkut kirjoittavat mutuna saanensa finnit loppumaan kun alkoi puhdistaa "rasvalla" (miten se sitten tulkitaan), on epämääräistä. Voisin mäkin samalla tavalla heittää että "heti kun rupesin aasinmaidossa kylpemään muutuin kauniiksi kuin Kleopatra". Anonyymin tietopuolisesti vajaan kommentin todistusarvo on nolla.

Jos joku on saanut parannusta ihoonsa vaihtamalla kosteusvoiteeseen, joka on vieläpä monikäyttöinen ja edullinen, sehän on hyvä juttu. Mutta kun ei tiedetä mistä ne finnit alunperin johtuivat, mikä on ihotyyppi edes, mitä tuotteita aikaisemmin käytettiin ja miten se ratkaisee aloittajan couperosaongelmia, niin eipähän tuosta suoraan sanoen mitään apua ole tässä keskustelussa.
  Vastaa viestiin
19.02.12, 13:35   #15 (linkki)
Mahtavaa
(Vierailija)

että löytyy tällaista asiantuntemusta ja vielä rakenteavaa ja asiallista kirjottelu, hehee :)

Teoriat ja käytännöt ja faktat ja fiktiot. ISMO = Ihan Sama Mulle Oikeesti!!
Kunhan lätty puhdituu ja maailma paranee.
  Vastaa viestiin
19.02.12, 15:29   #16 (linkki)
Tiina
(Vierailija)

Edelleen suosittelen KOKEILEMAAN sitä vaihtoehtoa, että jättää ihon putsauksen vähemmälle ja kokeilee esim. kosteusvoidetta tai sitten jotain perus puhditusmaitoa. Ja couperosalle paikallisesti siihen tarkoitettua voidetta ohut kerros.

Näille kosteusvoide kritisoijille:
Miksi sitä naamaa yleensä tarvitsee pestä niin jumalattomasti kaikenlaisilla aineilla? Kyllä iho puhdistaa itse itsensä, enkä nyt tarkoita, etteikö meikkiä pidä pestä pois. Toki, mutta riittää vähempikin pesu. Eri asia teini-ikä ja liika talineritys, jolloin tarvitaan eri aineita. Jos ei tule finnejä ja muita tukkeutumia, niin miksi kosteusvoide ei riittäisi puhdistukseen?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku