Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Erityislapset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.11.10, 17:12   #1 (linkki)
Mietiskelevä
(Vierailija)

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kilpirauhasen vajaatoimintahan voidaan nykypäivänä todeta jo synnytyssairaalassa vauvalta otettavassa verinäytteessä. Kun vauva saa heti lääkkeet vajaatoimintaan, sen ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa lapsen kehitykseen mitenkään.

Mutta onko toisenlaisiakin kokemuksia? Omassa lähipiirissäni on kaksi tyttölasta, toinen teini-ikäinen, toinen alakoululainen, joilla on todettu vajaatoiminta. Heissä molemmissa kyllä kiistatta näkyy kehityksen viivästymää sekä fyysisessä että etenkin psyykkisessä kehityksessä. Olen jäänyt miettimään tätä, kun kovasti toitotetaan, että ei pitäisi olla mitään vaikutusta, mutta kun oma kokemukseni puhuu toista. Olen raskaana ja suvussa on useammalla kilpirauhasongelmia, siksi mietityttää.
  Vastaa viestiin
24.11.10, 11:12   #2 (linkki)
Onkohan tuo totta
(Vierailija)

No tuota, minulla on ko. sairaus ja olen ollut yo-vuoteni top 3:n joukossa Suomessa kirjoittaneissa. Ilman pänttäämistä. Itse asiassa olin myös meidän luokkamme lintsareista pahin, kun oli kiire aina töihin tms.

Tällä hetkellä olen tohtori ja toisen alan maisteri, nekin vaivatta ja nopeasti.

Epäilen kyllä teoriaasi, jotta kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaisi älykkyyteen. :)
  Vastaa viestiin
24.11.10, 11:13   #3 (linkki)
Edellinen lisää
(Vierailija)

Ja lääkitys aloitettiin vasta noin 30-vuotiaana. Että näin...
  Vastaa viestiin
24.11.10, 12:28   #4 (linkki)
Kilpirauhanen
(Vierailija)

En usko, että hoidettu kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa mitenkään lapsen ja nuoren kehitykseen.

Sen sijaan kilpirauhasen vajaatoiminta liittyy ymmärtääkseni joihinkin muihin kehityshäiriöihin ja kromosomihäiriöihin, joiden diagnosointi voi olla vaikeaa. Esim. down lapsilla kilpirauhasen vajaatoiminta on yleisempää kuin muilla. Omassa lähipiirissä on lapsi, jolla todettiin pitkien tutkimusten jälkeen CATCH-oireyhtymä (kromosomihäiriö, käsittääkseni). Hänellä oireina olivat mm. kilpirauhasen vajaatoiminta, puheenkehityksen viivästyminen, oppimisvaikeudet sekä joitakin fyysisiä oireita, mm. jalkojen lievä virheasento ja jalkasäryt, kömpelyys, kumara ryhti jne.

Saattaa siis olla, että kehitysviivästymistä kärsivillä tutuilla lapsilla on jokin muu sairaus, jonka yksi osanen kilpparin vajaatoiminta on.
  Vastaa viestiin
23.06.12, 14:34   #5 (linkki)
tyreostyreos
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Onkohan tuo totta Näytä viesti
No tuota, minulla on ko. sairaus ja olen ollut yo-vuoteni top 3:n joukossa Suomessa kirjoittaneissa. Ilman pänttäämistä. Itse asiassa olin myös meidän luokkamme lintsareista pahin, kun oli kiire aina töihin tms.

Tällä hetkellä olen tohtori ja toisen alan maisteri, nekin vaivatta ja nopeasti.

Epäilen kyllä teoriaasi, jotta kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaisi älykkyyteen. :)
Mutta ehkä olisit vielä älykkäämpi, jos et sairastaisi kilpirauhasen vajaatoimintaa?
  Vastaa viestiin
21.11.12, 12:06   #6 (linkki)
Tarkennusta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Edellinen lisää Näytä viesti
Ja lääkitys aloitettiin vasta noin 30-vuotiaana. Että näin...

Aikuisena puhjennut kilpirauhasen vajaatoiminta on eri asia kuin se, että sinulla olisi ollut syntymästäsi saakka kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun vajaatoiminta puhkeaa aikuisena, oireet ovat moninaisia ja kehittyvät hitaasti: mm. hiusten lähtöä, alakuloa, kalpeutta, väsymystä, lihomista / laihtumista, maksa-arvot huononee jne - ja näiden vuoksi aikuinen ihminen osaa hakeutua hoitoon ja saa lääkityksen.

Jos vastasyntyneellä on kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä sitä ryhdytä lääkkein hoitamaan, niin seurauksena on kyllä kehitysviivästymä lapsen kasvussa niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku