Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Kasvatus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.11.07, 15:04   #1 (linkki)
ristiriitaisia tunteita
(Vierailija)

penis ja vagina + klitoris

Kerrotteko te lapsille asiat ja kehon osat niiden oikeilla nimillä? Minkä ikäisenä ja miten te olette kertoneet lapsellenne esim. miten vauvoja tehdään ja mistä niiitä tulee? Pidättekö tärkeänä että te itse kerrotte nämä asiat lapsillenne? Haittaisiko teitä jos lapsenne oppisi nämä asiat vaikkapa päiväkodissa toisilta lapsilta ja oikeilla sanoilla?
  Vastaa viestiin
21.11.07, 08:59   #2 (linkki)
joo'o
(Vierailija)

Kyllä. Olen aivan alusta asti lastemme kanssa puhuessani käyttänyt kaikista ruumiinosista niiden oikeita suomenkielisiä nimiä. Sukupuolielimien kohdalla esille ovat tulleet penis, kivespussi, siittiöt, munasolut, munasarjat, kohtu ja emätin. Kaikkiin kysymyksiin lasten alkuperästä olen myös vastannut totuudenmukaisesti, ensin lyhyemmin ja sitten yksityiskohtaisemmin, kun lapsi on asiasta kysellyt ja ollut valmis enemmän tietämään.

Itse olen koulutukseltani biologi ja minusta on mukavaa, että lapsemme käyttävät em. nimityksiä täysin luontevasti ja suhtautuvat myös lisääntymiseen liittyviin asioihin ihan asiallisesti ilman mitään kummallisia "kiemurteluja".
  Vastaa viestiin
21.11.07, 10:17   #3 (linkki)
nunnukka
(Vierailija)

"Haittaisiko teitä jos lapsenne oppisi nämä asiat vaikkapa päiväkodissa toisilta lapsilta ja oikeilla sanoilla?"

Haittaisi, sillä juuri tuon takia on parempi että lapsille kerrotaan asioista kotona.
Koulussa ekaluokalla on opetussuunnitelmassa että lapselle kerrotaan tuosta asiasta.
  Vastaa viestiin
21.11.07, 11:23   #4 (linkki)
Lipili
(Vierailija)

Aion ehdottomasti kertoa tytölle kaiken, mitä hän nyt tuleekaan minulta kysymään (ja ihan kysymättäkin). Miksi en kertoisi? Nämähän ovat täysin luonnollisia asioita, joista ei tulisi tehdä tabuja.
  Vastaa viestiin
21.11.07, 11:29   #5 (linkki)
edellinen...
(Vierailija)

Ajattelin kyllä aika pitkään pysytellä pimppi-pippeli-linjalla..kyllä nuo "oikeat" termit ehtii oppia myöhemminkin.
Muistelen omaa lapsuuttani ja taisin kyllä hyvin aikaisin tietää,miten lapsia tehdään,isäni oli biologi. Mutta en muista,että olisi käytetty sanoja penis,vagina ym. kyllä mulle riitti ihan nää pimppipippeli-sanat.
Mutta kukin tyylillään, mielestäni tärkeintä on,että asioista puhutaan.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 13:39   #6 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Kyllä minäkinkannatan oikeilla sanoilla puhumista, sitten kun lapsi on riittävän ikäinen ymmärtäkseen myös että kaikista asioista ei puhuta kaikissa tilanteissa ja osaa kontrolloida sitä mikä on sopivaa käytöstä.

Minkä ikäisiä teidän lapsenne olivat, kun puheessaan käyttivät luontevasti penis, vagina, klitoris ym. sanoja? Osasivatko he rajoittaa puheensa vai puhuivatko he ko. asioista kaupan kassalle tai päiväkodin ruokapöydässä? Entäs jos oma kolmevuotiaanne opiisi nuo sanat päiväkotikaverilta, ja huutelisi niitä pitkin kyliä ymmärtämättä edes mitä ne tarkoittavat? Miten siihen tulisi suhtautua?
  Vastaa viestiin
22.11.07, 14:46   #7 (linkki)
joo'o
(Vierailija)

Tuota noin... Minkä ikäinen lapsi (aikuinen ?) osaa kontrolloida puheitaan ja käytöstään ? Ja tietää aina, mikä on sopivaa kussakin tilanteessa ? Mielestäni on aika vaikeaa, jos lapsen kanssa minkään asian esille ottamisessa pitäisi odottaa, kunnes lapsi varmasti ymmärtää asian sekä sen, millaisissa tilanteissa siitä sopii tai ei sovi keskustella. Yleensähän homma varmaan etenee niin, että lapsi oppii kokemuksen kautta, eli jos "ohareita" tulee, niin niiden kohdalla lasta ohjataan oikeaan suuntaan. Minusta olisi aika vaikea opettaa lapselle, että "Juu, se on penis, josta pissa tulee, mutta muista sitten, että et missään nimessä muiden ihmisten kuullen edes sano koko sanaa." En koe sitä ongelmaksi, jos lapsi oikeassa asiayhteydessä muiden ihmisten kuullen käyttää ruumiinosista niiden oikeita nimiä. Ja jos ei niistä mitään erikoiskohtelua vaativia sanoja lapsen kanssa tee, niin miksi lapsi niitä huutelisi pitkin kyliä ? Ja toisaalta, jos sitten jossakin iässä pitää jostakin syystä noita sanoja käyttää väärin, niin onko sillä sitten niin väliä huuteleeko "pippeli" vai "penis" ?

Meillä lapset ovat tällä hetkellä 7 ja 5 v pojat ja 2 v tyttö. En muista yhtään kertaa, että he olisivat käyttäneet sukupuolielinten nimityksiä väärässä tilanteessa, eli silloin kun ei sukupuolielimistä ole ollut tarkoitus keskustella. Toisaalta he eivät muutenkaan ole kiroilevaa sorttia, eli eivät "huutele" tyhjiä huomiota kerätäkseen.

Jos jonkun natiaisen kuulisin sukupuolielinten nimiä hoilottavan, niin tekisin niin kuin vastaavassa tilanteessa muutenkin, eli jättäisin negatiivisen käytöksen palkitsematta eli en kiinnittäisi siihen mitään huomiota. Vasta sitten, jos omalla muksullani "jäisi levy kiinni", niin kieltäisin sellaisen huutelun ihan samoin kuin jos hän huutelisi vaikka sanaa "pölkkypää".

Henk. koht. suosin nimenomaan suomenkielisiä termejä, eli siis emätin eikä vagina.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 15:15   #8 (linkki)
vast.
(Vierailija)

Minusta nuo sanat ovat karskeja, en itsekään käytä niitä. Ehkä olen vähän herkkis sitten, mutta minusta kiertoilmaisut ovat kauniimpia, runollisempia ja kuvaavat noita vartalonosia paremmin. Esimerkiksi oman miehen kanssa peniksestä ja emättimestä puhuminen tuntuisi kylmältä ja kalsealta tohtorikieleltä, kun taas muut ilmaisut pitävät sisällään myös tunnetta ja ovat sitä omaa hellyyskieltä perheen sisällä.

Mieluusti koulussa saa puhua vaginoista ja peniksistä kyllä, kun puhutaan yleisellä tasolla terveydestä ja biologiasta. Niin kuin mummoista puhutaan yleisellä tasolla isoäiteinä.

Meillä kotikielessä pelit ja vehkeet on sitten pippelit ja pimpit (lapsille puhuttuna, aikuisten kesken vähän eristi ;D), nätisti ja kivasti ja kotoisasti. Lastenteosta puhutaan masukotina ja siemeninä joita sinne laitetaan, mutta ei mitään spermoja tai kohdunkauloja siinä tarvitse luetella. Lapset ovat lapsukaisia eivätkä jälkeläisiä ja vauva äidin massussa on tosiaan alusta saakka vauva eikä mikään sikiö meille.
  Vastaa viestiin
22.11.07, 17:39   #9 (linkki)
Miisa.
(Vierailija)

Minä hieman vierastin sitä kun nelivuotiaalle tyttärelleni tuli meille kaveriksi päiväkodista toinen nelivuotias tyttö ja kun oma tyttäreni kuvaili keinussa miten tuntuu mahassa hassulta niin tämä vieras kuvaisi miten tuntuu pimpissä hassulta. Samoin iltapalalla tämä vieras tyttö istui hajareisin tuolilla ja venytteli pikkuhousujaan. Vessaan tämä tyttö meni ovi aivan auki, istui jalat molemmin puolin pönttöä ja tutki itseään samalla kun pissasi. Kuulin hänen myös leikeissään käyttävän jatkuvasti sanoja pippeli, pimppi ja pylly. Hän oli meillä siis ensimmäistä kertaa leikkimässä. Oma lapseni ei ole noita sanoja vielä tähän asi leikeissään tarvinnut ja tämä toinen käytti niitä minun mittakaavani mukaan jatkuvasti. Olisiko hänelle kerrottu asioita, ennen kun hän itse on ollut valmis siihen? Minä olen ajatellut asian niin, että kerron vain sen mitä kysytään, ja vastaan vain kysymykseen, en selosta yhtään enempää ellei lisäkysymyksiä tule. Ajattelen että lapsi kyllä kysyy tarkennuksia jos on niitä valmis vastaanottamaan.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 12:15   #10 (linkki)
Kotikieli
(Vierailija)

Tyttäresi päiväkotikaveri toisti asioita, joita hänen kotonaan tapahtuu. Siellä ilmeisesti käytetään ja näytetään ronskisti kaikki. Puhe liikkuu elimien ympärillä, äiti ja isi ilmeisesti nyppivät itseään samalla tavalla jne. Siitä lapsikin tavat oppii ja pitää niitä ihan normaaleina.

Sellainen on kuitenkin toinen ääripää. Ei se todella on oikea tapa sekään, kuten ei kertomatta jättäminen tai satujen kertominen haikaroista yms.

Ihan sama mielestäni, mitä nimityksiä käytetään, pimppi vai vagina, kunhan lapsi ymmärtää mitä tarkoitetaan. Asiallinen tieto joka tulee lapsen kehitystason mukaisesti vähitellen, on paras tae siitä, että hän isompana pystyy erottamaan oikean ja väärän näissäkin asioissa eikä ole kaveripiirin typeryyksien pyöriteltävänä. Koti on se paikka, jossa elämän perusasiat ja arvot opitaan. Tämä on yksi tärkeimmistä.

Miisa, samoin minäkin poikani opetin ja kiitosta olen heiltä teini-iässä ja myös aikuisena saanut.

Vastaa viestiin

24.11.07, 18:27   #11 (linkki)
kukin tyylillään
(Vierailija)

meillä on neiti aina ollut paljon enemmän kiinnostunut vehkeistään vaikka ikää on vasta vajaa kolme. pojallakin oli jonkin näköinen kausi kun pippeli kiinnosti tosi paljon, nykyään ei niin kauheasti vaikka tietenkin jonkin verran. samoin meidän neiti käy pissalla ovi auki, haarat levällään eikä meillä ole kasvatustavoissa minkään näköistä muutosta tapahtunut joten ei se aina mene niin että mitä isot edellä niin pienet perässä....
mä vierastan myös sanoja penis, vagina yms. mun mielestä suomalaiseen suuhun sopii paljon paremmin pimpit ja pippelit, ainakin noille pienemmille lapsille asiaa selitettäessä. ja kun meillä poika alkoi utelemaan kolmen vanhana että miten se vauva vatsaan meni niin kyllä selityksenä oli silloin vielä nätisti että isi antoi äidille siemenen ja se laitettiin vatsaan... ei kaikkia aikuisten juttuja tarvitse kovin tarkasti pienille lapsille selitellä. lapset on lapsia. tietenkin eri asia on sitten kun lapset ovat siinä iässä että he oikeasti tajuavat näistäkin biologisista asioista ;)
  Vastaa viestiin
24.11.07, 18:54   #12 (linkki)
Kotikieli
(Vierailija)

Just noin se menee, kuten teillä, kun oikeassa tahdissa menee. Toisenlaistakin on tullut nähtyä ja kuultua, sellaista, joka ei ole ollut lapselle hyväksi.

Mukelot eivät osaa ujostella itseään ja se on vain hyvä. Joskus kuitenkin kohtaa tapauksen, jossa aivan varmasti ihan kaikki ei ole kohdallaan kotona.

Vastaa viestiin
19.11.08, 17:32   #13 (linkki)
Sirkka-Liisa S.
(Vierailija)

Näin meillä

Heip
Meillä on kaksi lasta, 4-vuotias tyttö, sekä 5-vuotias poika.
Alusta asti olen lapsemme sukupuolielimiä kutsunut KYRVÄKSI ja VITUKSI.
Lapsemmekin käyttävät näitä nimityksiä sujuvasti.
T. S-L
  Vastaa viestiin
20.11.08, 15:14   #14 (linkki)
Laps parat
(Vierailija)

Sirkka-Liisan lapsukaiset joutuvat muiden silmätikuiksi, kun kaikki luulevat, että he ovat pahasuisia. MUkulat itse tuskin sitä tajuavat, miksi niin kävi.

Ei sunkaan lapsille pidä opettaa omia tökeryyksiään?
  Vastaa viestiin
21.11.08, 06:50   #15 (linkki)
sohfvffis
(Vierailija)

Sirkka-liisa taisi heittää lukijoille hyvän herjan ja laittaa miettimään pitääkö lapsille pienestä pitäen kertoa sukupuoliasiat juurtajaksaen.Minä ainakaan.Heille pitää jättää omaa löytämistä ja kokea uutta kun on sopivassa iässä eikä valmiiksi kaluttua vanhempiensa taholta.
  Vastaa viestiin
21.11.08, 11:47   #16 (linkki)
yhdytään edelliseen- - -
(Vierailija)

Meillä on 8-vuotias poika.
Eilen sanoi, että kaveri aina nauraa hälle, jos poikani sanoo esim. että."käyn panemassa tämän pyörän telineeseen" tai "pane se ovi kiinni". Kaveri oli opettanut pojalleni, että sanaa panna ei voi käyttää vaan sana on pistäminen. Siis "pistä ovi kiinni". Jatkoa seuraa kaverin opetukselle, että Niko sano äiti, että paneminen tarkoittaa nussimista...

Tämä asia tuli esille, kun katsoin salkkareita jossa Oona ja Miro suuteli. Poika käänsi päänsä, ettei halua katsoa tommosta panemista. Minä haukkana heti, että MITÄ???

Poika siis kertoi tämän version sanasta paneminen ja kysyi mitä nussiminen sitten tarkoittaa. Enpä osannut asiaan valmistautumattomana juuri mitään muuta vastata, kuin että tää on ihan aikuisten asioita, mistä lasten ei tarvi puhua.

Asia jäi kuitenkin kaivelemaan ja mietin pitääkö minun jutella pojan kanssa tästä asiasta enemmän vaan antaako mennä omalla painollaan???

(itse käytän sanaa panna monessakin eri tarkoituksessa... )
  Vastaa viestiin
21.11.08, 11:50   #17 (linkki)
yhdytään edelliseen- - -
(Vierailija)

Se jäi viel sanomatta, että itse olin 11v kun leikin barbeilla ja siinä alkoi vähän tulla jo jotakin barbin ja kenin välille. Olin myös samanikäinen kun kuukautiseni alkoi, enkä kyll todella tiennyt niistäkään juuri mitään, saati lisääntymisestä, hedelmöittymisestä, rakastelusta, miehen siemensyöksyistä jne. Hyvin on kerenny oppia nämäkin asiat.
(ps. viiden lapsen äiti)
  Vastaa viestiin
22.11.08, 09:09   #18 (linkki)
Jeps vanhempi..
(Vierailija)

Täällä oli kerran juttua aiemmin samasta asiasta ja hyviä komenntteja asiasta oli. Meillä 4 vuotiaalle tytölle ei ole kerrottu paljonkaan asioita. Itse olemme käyttäneet vain väljästi samaa peppu. Ystävillä samanikäinen poika ja tyttö oppi saman pippeli, kun kuuli heidän puhuvan iltatoimien yhteydessä ja sanoi minulle, että XXXx :llä on pieni pippeli. Totesin vain, että niin pojilla on pippeli. Joten tietää että pojilla on pippeli ja tytöillä on pimppi. Kyllä kerron asiasta lisää kun asia tulee ajankohtaisemmaksi. Luulen, että pitäydyn silloinkin hyvin simppeleissä ja yleistason ilmaisuissa.

Varmaan kerron tyyliin, että kun aikuiset haluavat lapsia äidin mahaan kasvamaan, niin aikuiset menevät oikein lähekkäin halaamaan toisiaan siten että aikuisten pippeli ja pimppi koskettavat toisiaan. Ja lisään että se tuntuu aikuisista mukavalta.

En näe oikein pointtia opettaa pienille lapsille mikä on esim. klitoris, vagina, esinahka jne. Kyllä ne oppii vanhempana kun ymmärtävät muutoinkin enenmmän ihmisten sisuskaluista ja muista.

Muistan kun kerroin tytölle, että siskon mahassa kasvaa vauva, tyttö oli ihan äimistynyt ja sanoi, eikä voi olla, nyt huijaat. Kerroin vain, että sisko on mahavauvan äiti. Ja vauvat ovat alussa ihan pieniä ja kasvavat äidin mahassa, kun mahavauva on kasvanut tarpeeksi, äidin maha tulee kipeäksi ja lääkäri auttaa vauvan pois mahasta. Vauvan täytyy tulla pois mahasta, kun vauvasta on tullut tarpeeksi iso, eikä vauva mahdu enää kasvamaan äidin mahassa.
  Vastaa viestiin
22.11.08, 19:21   #19 (linkki)
yhdytään edelliseen- - -
(Vierailija)

juu no olen kertonut lapsille kun sain vauvan kesällä, että isiltä tulee äidille siemen, ja siitä alkaa kasvaa vauva. Samainen 8v poika sano sit, että "juu ku pappa ostaa sulle aina niitä viinirypäleitä jossa on siemeniä"... en myöntäny enkä kieltäny,koska ei mielestäni voi johtaa ihan harhaankaan
  Vastaa viestiin
23.11.08, 11:21   #20 (linkki)
Siis täh?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja yhdytään edelliseen- - -
juu no olen kertonut lapsille kun sain vauvan kesällä, että isiltä tulee äidille siemen, ja siitä alkaa kasvaa vauva. Samainen 8v poika sano sit, että "juu ku pappa ostaa sulle aina niitä viinirypäleitä jossa on siemeniä"... en myöntäny enkä kieltäny,koska ei mielestäni voi johtaa ihan harhaankaan
Nyt meni ihan ohi. Viinirypäleitä??!! Tämä jos mikä johtaa harhaan. Mut uskon, et 8-vuotias jo tietää jonkin verran ihmisten lisääntymiseen liittyvistä asioista.
  Vastaa viestiin

23.11.08, 13:49   #21 (linkki)
myrkkysumakki
(Vierailija)

Lapset elävät maailmassa, jossa ihmiset naiskentelevat humalapäissään telkkarissa (BB), seksiä ja varsinkin rintoja käytetään mainostamiseen sekä tv:ssä että ulkomainonnassa, salarakkaat, raiskaukset ja kourimiset ovat lööpeissä joka päivä, ja pedofiilit työskentelevät nuoriso-ohjaajina ja lastentarhoissa.

Ja äidit ovat huolissaan, josko lapsi oppii liian varhain käyttämään biologista termiä sukuelimestään. Ettei vaan pienen viaton maailma menisi rikki.

Anna mun kaikki älyttömyys maailmassa kestää.
  Vastaa viestiin
24.11.08, 09:09   #22 (linkki)
minun kuullen ei kiroilla
(Vierailija)

Juuri siksi, että maailma on täynnä enemmän tai vähemmän räikeää seksipitoista ainesta, sitä yrittää tehdä edes kodista lapsille (ja itselleen!) alueen, jossa siltä välttyy. Että edes jossakin voisi olla viaton :)
  Vastaa viestiin
24.11.08, 10:43   #23 (linkki)
- - - - - -
(Vierailija)

Tolla viinirypäle jutulla halusin lähinnä kertoa sen, että jos lapselle yrittää puhella totuudenmukaisesti 8vuotiaalle : isi antaa äitille siemenen josta lapsi lähtee kasvamaan.. Olis ollu fiksua minulta miettiä, että sen ikäinen rupeaa jo pohtimaan, että mikä siemen ja miten se sinne mahaan menee. Lapsi nyt saattaa ajatella, että No hei se siemenmenee sinne mahaan suun kautta. Ei siinä sen ihmeellisempää harhaanjohtamista ollut tarkoitus harrastaa, vaan tämä lapsi rupes pohtimaan, että kai ne äitit syö jotain mistä se siemen tulee.. Ei meillä ainakaan 8-vuotias vielä tiedä, että miehiltä tulee jotain siemennestettä, enkä näe tarvetta ruveta sitä kertomaan.

Olen sitä mieltä, että lapset kyllä kerkeävät saada nämä asiat tietoonsa ja niistä voi sitten puhua. Ja varsinkin nykyään tietävät kun joka tuutista puskee paljasta pyllyä ja rintaa ja sun muuta.

Miksi lapset eivät saisi puhua pippelistä ja pimpistä?? Miksi heille pitäisi opettaa sanoja vagina, penis, emätin, sukupuolielimet jne jne??? EI lasten yksinkertaisesti tarvitse tietää kaikkia aikuisten asioita jo lapsena.

Vaan niimpä nämä nykyajan kasvattajat haluavatkin olla enemmän kavereita lapsilleen ja tasavertaisia ihmisiä. Vanhemmat eivät ole enää auktoriteettejä vaan lapsille kehitetään sellaiset vuorovaikutustaidot, että siinä ei pian pärjää itse ruuneperikään. Kaikki asiat täytyy keskustella ja perustella ja pohtia jne jne. Ennen vanhemmat määräsivät selvät säännöt kodeissa ja niistä ei auttanut vastaan "jurputtaa". Nyt lapsille annetaan valinnan vapauksia ja vanhemmat eivät osaa olla aikuisia lapsilleen.

Mihin se sitten johtaa??? (lasten mielenterveysongelmat, käytöshäiriöt jne jne)
  Vastaa viestiin
24.11.08, 14:26   #24 (linkki)
myrkkysumakki
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja minun kuullen ei kiroilla
Juuri siksi, että maailma on täynnä enemmän tai vähemmän räikeää seksipitoista ainesta, sitä yrittää tehdä edes kodista lapsille (ja itselleen!) alueen, jossa siltä välttyy. Että edes jossakin voisi olla viaton :)
Minä ymmärrän tämän vanhemmuuden niin, että äitinä tehtäväni on valmistaa lapseni tulemaan toimeen siinä maailmassa, johon olen heidät synnyttänyt.

Lseksuaalinen viattomuus ei katoa, jos hän käyttää sukuelimestä nimeä pimpsa tai vagina, vaan siitä että seksi on kauppatavaraa, jolta tosiasialta ei voi välttyä edes bussipysäkille kulkiessa.

On hyvin itsekeskeistä kasvattaa lapsi sadun hömppelipömppelimaailmaan, vaikka todellisuus iskee päin kasvoja viimeistään päiväkodissa.

Mutta onpahan itsellä parempi olo, kun "suojelee" lasta "ikäviltä" latinankielisiltä sanoilta ja biologisilta tosiasioilta. Onnea vaan siemenmasumaailmaan.
  Vastaa viestiin
24.11.08, 15:13   #25 (linkki)
hömppelipömppeli
(Vierailija)

Maailma, johon minä lapseni synnytin, on auvoisa lintukoto ilman itkun ikävää ja pahan mielen puremaa.

Ja jos muuta väität, ni haista vi**u saa****n hu***n kuvatus!

:) ;) :/ ;/
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku