Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Koululaiset
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.09.06, 12:44   #1 (linkki)
mamma
(Vierailija)

Seurustelu

Tyttäreni on 13 v eli 7 luokalla. Osa koulun 7 luokkalaisista jo seurustelee (vielä lapsia) ja minun mielestäni se on liian aikaista. Olen tyttäreni kanssa keskustellut ja hän sanoi minulle että ei hänellä ole aikomustakaan aloittaa mitään seurustelua vielä.
Seurustelevien lasten vanhempien mielestä asia OK.
Mitä mieltä te muut olette asiasta.
  Vastaa viestiin
21.09.06, 14:10   #2 (linkki)
mari
(Vierailija)

Re: Seurustelu

härreguud! Jotkut seurustelee, jotkut ei. Oletko unohtanut miten kaikki alkaa? Jos tuntuu, että tykkää toisesta, niin sitten seurustelee. Tai sitten ei. Ei se ole mikään päätöksen asia, kuten ei muutkaan tunnejutut.
  Vastaa viestiin
21.09.06, 15:49   #3 (linkki)
muori
(Vierailija)

Olen Marin kanssa samaa mieltä. Tässä täytyy nyt kuitenkin muistaa mitä tuon ikäisten parissa tarkoitetaan seurustelemisella. He usein ovan kimpassa eli kävelevät yhtämatkaa tai viettävät aikaa muuten yhdessä. Se ei suinkaan aina tarkoita seksisuhdetta. Sitähän tässä ilmeisesti perään kuulutettiin.
Asioilla on myös toinen puoli. Olen myös havainnut että jos nuo nuoret seukkaa tuon ikäisinä sillä saattaa olla myös rauhoittava vaikutus eikä tule sellaisia älyttömiä kokeiluja ja epätoivoista kaverin metsästystä kalja kassin voimalla.
Asioilla on aina puolensa :)
  Vastaa viestiin
26.09.06, 15:06   #4 (linkki)
ss
(Vierailija)

Omalla 11-v pojallani on tyttöystävä. Heillä se ei edes ole kädestä pitämistä tai suukottelua, vaan kimpassa yhdessä oloa eli ryhmä tyttöjä ja poikia kokoontuu joskus iltaisin esim. päiväkodin pihalle keinumaan tai pelaamaan jotain peliä. Joskus poikani käy katsomassa tyttöystävänsä futismatsia jne. Tapaamisia on harvoin ja niitä on lähinnä vain koulujen välitunneilla (eivät ole samalla luokalla).

Minusta tuon tyyppinen seurustelu on sikäli hyvää, että siten tutustuu vastakkaisen sukupuolen ajatusmaailmaan. Esimerkiksi jos olisi yksinhuoltaja äiti kahden tyttären kanssa, niin poikien tavat, ajatukset yms. voi jäädä aika vieraiksi, jos ei ole säännöllisesti yhteyttä keneenkään miespuoliseen ihmiseen, kun opettajistakin suurin osa on naisia.

Näiden nuorten seurustelussa tietysti vanhempien täytyy vahtia, missä mennään. On myös hyvä vaihtaa puhelinnumeroita oman lapsen tyttö/poikakaverin vanhempien kanssa, jotta kummassakin päässä seuranta toimii. Kun aloittaa seurustelun nuorena, niin mielestäni sellaiset nuoret yleensä osaavat keskustella paremmin vastakkaista sukupuolta olevan kanssa kuin jos seurustelun aloittaa vasta lähellä aikuisikää.
  Vastaa viestiin
09.10.06, 12:40   #5 (linkki)
Pahis?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma
Tyttäreni on 13 v eli 7 luokalla. Osa koulun 7 luokkalaisista jo seurustelee (vielä lapsia) ja minun mielestäni se on liian aikaista. Olen tyttäreni kanssa keskustellut ja hän sanoi minulle että ei hänellä ole aikomustakaan aloittaa mitään seurustelua vielä.
Seurustelevien lasten vanhempien mielestä asia OK.
Mitä mieltä te muut olette asiasta.
Ollessani yläasteella myös minulla oli tuon ikäisenä poikaystävä, kunten useilla muillakin luokkani tytöillä. Jonkun "huolestunut äiti" sitten otti yhteyttä luokanvalvojaamme ja rehtoriimme, jotka sitten yksissä tuumin ottivat yhteyttä "meidän siveettömien" vanhempiin. Vanhempani nauroivat luokanvalvojan pihalle ehdotuksineen "yhteisistä säännöistä", joiden mukaan seurustelu tulee mukaan kuvioihin "sitten myöhemmin".

Seurustelu tarkoitti tuossa vaiheessa kuitenkin aika viatonta yhdessäoloa. Ajan viettämistä yhdessä, musiikin kuuntelua, telkkarin katsomista, leffakäyntejä, tutustumista vastakkaiseen sukupuoleen ja heidän ajatuksiinsa ja tapoihinsa toimia.

Poikaystäväni oli toki myös vanhemilleni tuttu, koska vietimme paljon aikaa ihan kotosalla. Äitini leipoi meille pullaa ja piti poikaystävääni lähinnä yhtenä lapsistaan, jolle oli aina paikka ruokapöydässämme ja aikaa hänenkin asiolleen.

Vaikka saimme olla erittäin vapaasti yhdessä, ei kiirettä seksin harrastamiseen ollut. Olimme hengailleet yhdessä yli kolme vuotta (jolloin olin jo yli 16), kun totesimme, että nyt on "oikea" aika seksille. Siihen mennessä olimme nukkuneet samassa sängyssäkin satoja öitä. Se että murkut ovat yöllä kaksistaan samassa huoneessa ei aina tarkoita sitä, että siellä harrastetaan silmittömästi seksiä;)
  Vastaa viestiin
09.10.06, 18:42   #6 (linkki)
Itse nuori
(Vierailija)

Olen nyt 17-vuotias, aloitin seurustelemaan poikaystäväni kanssa 14-vuotiaana, eli kasiluokalla ollessani. Seksi astui mukaan kuvioihin aika pian, en koe menettäneeni mitään tai että kehityksessäni olisi jotain häiriötä. Sen sijaan olen ollut tavallista rauhallisempi teini-ikäinen. En tuolloin 14-vuotiaana jokaviikonloppu käynyt ryyppäämässä päätäni täyteen, enkä myöskään kapinoinut erityisemmin vanhempiani vastaan. Tuntuu että poikaystävä rauhoitti menoa ja nautin ihan vaan siitä että sain viettää aikaa pojan kanssa enkä edes kaivannut mitään ryyppyreissuja.
Liika rajoittaminen on vain vahingollista lapselle, jos kiellät häntä seurustelemasta tai harrastamasta seksiä, sen hän varmasti tekee. Ja öiden yhdessä viettämisen kieltäminen tuntuu myös älyttömältä, ei yö ole mikään edellytys mahdollisuudelle harrastaa seksiä, sitähän voi tehdä vaikka missä ja mihin aikaan vaan.

Mielestäni ei pidä katsoa nuorten seurustelua pahasti, se on kasvattavaa ja monet nuoret selkeästi "aikuistuvat" seurustelun aloitettuaan. Tietenkin voit ilmaista huolesi ja keskustella asiasta, mutta seurustelua ei missään nimessä saa kieltää.
  Vastaa viestiin
09.06.09, 01:45   #7 (linkki)
MyStiNeN mIeS aVaRuUdEsTa
(Vierailija)

Ei helvetti..

Ei jumalauta, tyttö tykkää pojasta, poika tytöstä. Ette te voi mitään seurustelua estää, sama kuin kieltäisi koiraa kusemasta ei helvetti teidän kanssanne äly hoi älä jätä..
  Vastaa viestiin
01.08.09, 14:33   #8 (linkki)
Killing Whispers

Käyttäjän Varjotar avatari

Rekisteröitynyt: 07/2008
Sijainti: In the darkest shadows...
Ei tuon ikäisillä seurustelu mitään vakavaa ainakaan ole. Seksiä ei pitäis olla kuvioissa ainakaan vuosiin vielä.
  Vastaa viestiin
14.08.09, 19:54   #9 (linkki)
mamma-71
(Vierailija)

KÄÄK

Minä "seurustelin" 1.kerran 6.luokalla ja se tosiaan oli sitä kädestä pitämistä ja kävelyä muiden samanlaisten "parien" kanssa, ei sen kummempaa. Pojallani ja hänen koulukavereilla on ollut "tyttökavereita" jo 3.luokalta lähtien ja sekin tosiaan on ollu vain tuota porukalla ulkona hengailua ei sen ihmeempää. Rauhassa mamma vaan. =D
  Vastaa viestiin
14.08.09, 23:46   #10 (linkki)
eeermmm
(Vierailija)

joo, semmosta kädestä kiinni pitelyy se vaan on...
  Vastaa viestiin

29.08.09, 11:54   #11 (linkki)
!"#¤%&/()
(Vierailija)

6+65+

Siis tota se on oma asia. Jos tyttö haluaa seurustella niin sitä et voi kyllä estää!:)
  Vastaa viestiin
06.09.09, 01:13   #12 (linkki)
7-luokkalaisen seukkaajan äiti
(Vierailija)

Seukataan vaan

"Seurustelu" tuon ikäisillä on juuri yhdessä hengailua esim. koulun jälkeen. Liikutaan isommissa ryhmissä ja ryhmään kuuluvilla voi osalla olla tässä omassa porukassa se "seurustelukumppani". Harvoin edetään edes suuteluasteelle ja vielä harvemmin seksiin asti.
Eli sana "seurustelu" on nykyään niinsanotusti kevyempää yhdessä oloa kuin ennenvanhaan. Jos seurustelu julkistettiin, sehän oli jo vakavaa ja yhteiseen tulevaisuuteen tähtäävää.
Jutella kannattaa paljon nuoren kanssa näistä seurusteluun liittyvistä asioista.
Pitää opettaa nuorelle oman itsensä kunnioittaminen ja se ettei tee mitään sellaista, mitä ei todella itse halua.
Esim. pussailuun ei kaikki ole valmiita vielä 6-7 luokalla, eikä todellakaan tarvitsekkaan olla! Puhumattakaan seksistä.
  Vastaa viestiin
08.01.10, 14:36   #13 (linkki)
i love my friend
(Vierailija)

pitäisikö alottaa

Oon viides luokkalainen ja rakastan yhtä mun kaverii ja haluaisin alottaa seurustelun ei siis mitään seksiä mut kuitenkin nii kannattaako alottaa ja miten missä milloin
  Vastaa viestiin
18.03.10, 14:54   #14 (linkki)
dude
(Vierailija)

Mitä teen

Moro kaikille mä oon seukannu koht 2 ja puol kuukautta mut en tiedä mitä tekisin seuraavaks kun mä oon 12 ja se 13 se ei oo iso ero mut siit puhu kaan vaan mitä mun kannattais tehä
  Vastaa viestiin
25.07.10, 13:39   #15 (linkki)
mamma vaan
(Vierailija)

Mieheni tytär on 15- vuotias ja hänellä on ollut nyt poikaystävä kuukauden verran. He ovat koko ajan yhdessä ja seksiäkin harrastavat. Tytär on kysynyt monta kertaa että saako hänen poikaystävänsä olla meillä yötä, emme ole suostuneet kun emme tunne edes koko poikaa kun pari kertaa on nähny ja poika ei ole ollut halukas esittelemään itseänsä meille. Nimen vain tiedämme. Nyt he viettävät aikaansa miehen tyttären kotona kahdestaan kaiket päivät kun äiti on toisella paikkakunnalla. Tytär ei halunnut tulla luoksemme. Hän oli myös pitänyt meillä bileet kun olimme poissa ja sängyssä oli tehty jotain..
Tarttisin hieman nyt neuvoja...
  Vastaa viestiin
10.08.10, 09:54   #16 (linkki)
kieksl
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma vaan Näytä viesti
Mieheni tytär on 15- vuotias ja hänellä on ollut nyt poikaystävä kuukauden verran. He ovat koko ajan yhdessä ja seksiäkin harrastavat. Tytär on kysynyt monta kertaa että saako hänen poikaystävänsä olla meillä yötä, emme ole suostuneet kun emme tunne edes koko poikaa kun pari kertaa on nähny ja poika ei ole ollut halukas esittelemään itseänsä meille. Nimen vain tiedämme. Nyt he viettävät aikaansa miehen tyttären kotona kahdestaan kaiket päivät kun äiti on toisella paikkakunnalla. Tytär ei halunnut tulla luoksemme. Hän oli myös pitänyt meillä bileet kun olimme poissa ja sängyssä oli tehty jotain..
Ensinnäkin jos on uusi aihe, kannattais aloittaa uusi keskustelu. Nämä ikivanhat ketjut jäävät usein lukematta, kun on jo itse kommentoinut asiaan.

Jos nuori haluaa olla aikuinen, niin hänen pitää hoitaa myös ne ikävät puolet aikuismaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla valmis keskustelemaan asiasta omien vanhempien kanssa. Sinun ja miehesi pitäisi keskustella rajat, että mihin olette valmiita. Oletteko valmiita antaa pojan olla yökylässä, jos tutustutte häneen? Entä minkä ikäisenä poika saa jäädä yökylään? Miten tytär hoitaa ehkäisyn (pillerit, kondomi)?

Vaikka seurustelee, niin silti pitää hoitaa koulu ja kyetä olemaan myös ilman poikaa. Siksi esim. viikonloppu mökillä tms. olisi ihan paikoillaan, jotta näkee, että osaa olla ilman poikaakin. Olisi myös tärkeää, että tyttökaverit säilyvät, koska jos poika on tytölle kuin happipullo, niin suhteen päättyminen voi olla ihan valtava järkytys, kun jäljelle ei jää mitään.

Minusta kannattaa tutustua poikaan ja hänen vanhempiinsa. Yökyläillessä voi aina varmistaa kännykkäsoitolla, että se sopii vanhemmille. Meillä poikani 15-v on seurustellut jo muutaman vuoden eri tyttöjen kanssa, mutta yökylään on saanut tuoda tytön vasta pari kertaa. Tosin olen antanut olla oven kiinni.

Seurustelua ei kannata kieltää, mutta pitää olla rajat, joiden puitteissa mennään. Kun ikää tulee lisää, niin sitten tulee lisää vapauksiakin. Voitte esim. sopia, että yökylään saa jäädä sitten, kun tyttö täyttää 16-v, jos se nyt tuntuu teistä mahdottomalta ajatukselta.
  Vastaa viestiin
10.08.10, 12:42   #17 (linkki)
kiinnostavaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma vaan Näytä viesti
Kyllä miettisin tosi tarkkaan yökylään jäämisen sallimista. Tyttö on vasta 15v ja harrastaa jo seksiä pojan kanssa jonka kanssa on seurustellut vasta kuukauden. Mitä sitten jos tämä suhde loppuu, ja loppuuhan se ja uusia tulee.
Minä en ainakaan sallisi, että kotonani olisi muutaman kuukauden välein uusi poikaystävä harrastamassa seksiä tyttäreni kanssa. Montako niitä ehtii olla ennen kuin nuori muuttaa omilleen.

Muutenkin, onko tytölle mitään seuraamuksia kun pitää bileitä ilman lupaa kodissanne?
  Vastaa viestiin
15.10.10, 00:27   #18 (linkki)
jup
(Vierailija)

hmm

Huhhuh. Enpä kyllä itse tuollaista hyväksyisi. Voi lapselle taata turvallisemmankin kehityksen ja varmasti arvostaa tätä myöhemmin kun vain välit lapseen säilyttää vastoinkäymisistä huolimatta. Kyllä vanhemmilla on oikeus puuttua ja asettaa rajat alaikäisen tekemisille. Ei ole mitään järkeä että kaikki aikuiset lähtevät pelleilyyn mukaan teemalla "nuorta ei pidä mennä rajoittamaan, kun siitä tulee vakavia traumoja".

t. Nuorena seurustellut nyt jo aikuinen nainen
  Vastaa viestiin
29.06.11, 20:35   #19 (linkki)
Minä
(Vierailija)

Vastaus

Siis asiahan riippuu ihan ihmisestä. On ok olla seurustelematta ja mielestäni tuon ikäinen voi jo hyvin seurustella. Itse aloitin ensimmäisen "suhteeni" kymmenvuotiaana.
  Vastaa viestiin
30.06.11, 02:22   #20 (linkki)
Se on morjens
(Vierailija)

Seurustelu

Minäkin tarvitsen apua, minulla on 11-vuotias tytär. Joka harrastaa seksiä enkä ikinä ole onnistunut estämään. Olen huomannut että hän pyörii katsomassa seksi videoita yöllä netissä. Hänen poikaystävä tuntuu kutsuvan häntä kylään aika useasti. Muutamia kertoja tyttäreni on jopa karannut.Esim. Hän pussailee sängyssä melko useasti, ja kyylänä minä ostin valvontakameran. Kerran illaksi sen laitoin ja petyin, sillä hän jutteli varastetuistaan kondomeista. Mietin koko yön kuinka selittäisin hänelle että tuo on väärin tuossa iässä. Myöhemmin he käyttivät niitä. Seuraavana päivänä tyttäreni kysyi:-Kuinka vauvan voi saada? Olin hiljaa ja hän poistui paikalta.En ole vieläkään keksinyt ratkaisua ja alkaa tämä mennä jo liiallisuuksiin kun poika nuolee hänen rintojaan. HELP!
  Vastaa viestiin

30.06.11, 02:26   #21 (linkki)
nokkakuo
(Vierailija)

Seurustelu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Se on morjens Näytä viesti
Minäkin tarvitsen apua, minulla on 11-vuotias tytär. Joka harrastaa seksiä enkä ikinä ole onnistunut estämään. Olen huomannut että hän pyörii katsomassa seksi videoita yöllä netissä. Hänen poikaystävä tuntuu kutsuvan häntä kylään aika useasti. Muutamia kertoja tyttäreni on jopa karannut.Esim. Hän pussailee sängyssä melko useasti, ja kyylänä minä ostin valvontakameran. Kerran illaksi sen laitoin ja petyin, sillä hän jutteli varastetuistaan kondomeista. Mietin koko yön kuinka selittäisin hänelle että tuo on väärin tuossa iässä. Myöhemmin he käyttivät niitä. Seuraavana päivänä tyttäreni kysyi:-Kuinka vauvan voi saada? Olin hiljaa ja hän poistui paikalta.En ole vieläkään keksinyt ratkaisua ja alkaa tämä mennä jo liiallisuuksiin kun poika nuolee hänen rintojaan. HELP!
Monet valehtelevat ettei pojat kiinnosta mutta todellisuus voi joskus paljastua! Juttele hänen kanssaa lukitse vaikka ovi ja sano että jos seurustelu laantuu pussailuun ja halailuun niin saa hän jonkin palkkon.
  Vastaa viestiin
03.07.11, 17:26   #22 (linkki)
Ellujei
(Vierailija)

Juujuu~~

Juu, oon nyt 12 vuotias tyttö.
Yks meidän luokkalainen poika on tykännyt minusta pari viikkoa ennen, kun koulut olivat edes loppuneet. Se tuli aika ällikällä.. En ois uskonut, että juuri SE poika tykkäisi minusta. On se ihan söpö ja kiva. Nyt me seurustellaan.. Olen halannut häntä ja hän takaisin, elikkäs ei ole tietoakaan mistää seksuaalisesta käytöksestä.

Jos hän nyt alkaa pyytelemään, vastaan suoraan EI.
Emmä nyt näin nuorena halua vielä seksiä harrastaa O.o
  Vastaa viestiin
06.07.11, 21:02   #23 (linkki)

Käyttäjän _Tolkutonta_ avatari

Rekisteröitynyt: 07/2011
Tuon ikäinen on jatkuvasti ihastunut, ja voi rakastua niinkuin aikuinen. Ja kun olin tyttäresi ikäinen kavereillani oli loistavia suhteita, ja muutamien suhteet ovat kestäneet tähän päivään. Jos tyttäresi siis tahtoo seurustella et sinä voi sitä estää. Kyllä tuon ikäiset voi pervoja juttuja puhua mutta ei ne useimmat (varmaan 95%) käytännössä mitään järkyttävää kokeile :D
  Vastaa viestiin
07.07.11, 20:55   #24 (linkki)
11 v tyttöni seksiä
(Vierailija)

niinmpä nii

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _Tolkutonta_ Näytä viesti
Tuon ikäinen on jatkuvasti ihastunut, ja voi rakastua niinkuin aikuinen. Ja kun olin tyttäresi ikäinen kavereillani oli loistavia suhteita, ja muutamien suhteet ovat kestäneet tähän päivään. Jos tyttäresi siis tahtoo seurustella et sinä voi sitä estää. Kyllä tuon ikäiset voi pervoja juttuja puhua mutta ei ne useimmat (varmaan 95%) käytännössä mitään järkyttävää kokeile :D
viesitssä ainakin tuli selville ja mitä olen kuikkinut niin touhu on aika liiallisuutta
  Vastaa viestiin
11.07.11, 00:34   #25 (linkki)
Mikko
(Vierailija)

:c

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Se on morjens Näytä viesti
Mahdotonta että 11-vuotias panee jne, en uskois tuota enneku näkisin. Ja tuo valvonta-kamera juttukin niin ylipäätään viisas ihminen olisi puuttunut asiaan, eikä ihmetellyt ja ravannut palstoilla. Voisin kuvitella että kyseessä olisi itse 11-vuotias. Joka kyselee seksi asioita palstoilla turvaikeinoja pullottaen. Jos vanhemmat epäilee. Kyllä siihen touhuun on aikuisena aikaa!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku