| |  | | |
15.03.07, 07:58
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Hammasraudat
Moi!
Poikamme takahampaat laitetaan rautoihin, jäin sitä miettimään. Joku sanoi että ne ovat sellaiset kitalakiraudat, mitkä ihmeet ne on? Kuinka kauan 7-vuotias joutuu yleensä rautoja pitämään? Onko tullut koulussa ongelmia tuon ikäiselle, kiusaamista? Kertokaa rauta-kuulumisia!
| |
| | |
15.03.07, 16:45
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meidän koulussa on monella lapsella raudat suussa enkä ole huomannut että sen takia ketään kiusattaisiin. Ainoa hankaluus on että ruokaa pitää katsoa mikä ei jää rautoihin kiinni. Mutta pian lapset senkin oppivat. On vallan hieno asia että tänä säästämisen aikakautena lapsesi saa raudat. Siinäkin asiassa kun kaupunkien rahavirtoja on tiukennettu. Siis ole iloinen että lapsesi hampaita oiotaan. Tuota hammaskojetta on vaikea selittää joten on parempi että sen tekee hammaslääkäri kun se sinne suuhun laitetaan. Tiedän kyllä millaisesta kojeesta on kyse koska olen myös sen alan ammattilainen.
Se kuinka kauan hän niitä joutuu pitämään on yksilöllistä joten vuosi määrään ei täällä voida sanoa näkemättä suuhun. Mutta puhutaan kuitenkin vuosista eikä kuukausista.
Kannusta vaan poikaasi kovasti ja muistakaa pitää suu puhtaana.
| |
| | |
19.03.07, 16:17
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Kolmenlaiset kojeet
Minulla on kaksi lasta, joilla on molemmilla ollut raudat. Vanhempi sai 9 vanhana ns. yövetokojeen, jossa ylätakahampaiden ympräille laitettiin renkaat, joissa oli paikat (pienet metalliputket) hammaskaarta leventävän kojeen (jousimainen kaari) päille. Koje kiinnitettiin niskan takaa kulkevaan leveään nauhaan. Aluksi sitä pidettiin yöllä 10 h ja päivällä 2 h. Kun hampaiden asento alkoi muuttua, pitoaika väheni, kunnes lopulta sitä pidettiin vain joka toinen yö se 10 h. Tämä koje vaati aktiivisuutta sekä lapselta että vanhemmilta, sillä vain säännöllinen käyttö tulosta. Lapsi käytti kojetta hieman yli puolitoista vuotta. Sitten oli puolen vuoden tauko ja alkoi uusi hoitojakso, jossa nyrkkeilijän hammassuojusta muistuttavalla tuella (käytetään yhtä paljon kuin ekaa kojetta aluksi) korjataan syväpurentaa, ettei lapsi pure koko ajan alahampailla kitalakeen.
Toinen lapsi sai jo viiden vanhana juuri tuollaisen kitalakikojeen (yleensä kai hoitoa ei aloiteta näin nuorena mutta lapsella oli silloin jo hampaat joihin raudat kiinnitetään). Se on vanhempien ja lapsen kannalta helpompi vaihtoehto, sillä se on kiinteä ja hoito "hoituu" ilman, että sitä pitää muistaa. Takahampaiden ympärille tulee renkaat, joiden sisäpuolelle levennyskaari laitetaan, hampaiden ulkopuolelle siitä ei näy mitään. Koje näkyy lähinnä, jos katsoo lapsen kitalakea. Hampaiden harjaus tai suun huuhtelu joka ruokailun jälkeen on tärkeää, sillä esim. broilerin säikeet, mustikan kuoret ja muut ruuantähteet voivat jäädä rautoihin kiinni. Purkat ja kovat ja sitkeät karkit ovat kiellettyjä. Meillä kovin pala lapselle oli kokonaisista porkkanoista ja omenoista ja kovasta ruisleivästä (hänen herkkujaan, uskokaa tai älkää) luopuminen hoidon ajaksi. Tarjosin sitten porkkanoita raasteena tai ohuina suikaleina ja omenia paloina, etteivät isot palat olisi puraistessa kammenneet rautoja irti. Kerran ne irtosivat varovaisuudesta huolimatta, mutta laitettiin sitten seuraavana päivänä takaisin. Hoito kesti vuosi ja 3 kk tällä erää, sillä toinen osa toteutuu myöhemmin, kun hampaiden vaihto on menossa ja tilaa pitäisi tehdä suuhun vielä paljon. Eri lapsilla hoito kestää eri ajan, se riippuu purentavian tyypistä ja leukojen kasvuvauhdista. 1-2 vuotta on varmaan tuon ikäisillä aika tavallinen aika.
Kumpaakaan ei ole kiusattu, vaan toiset lapset ovat ennemminkin olleet kiinnostuneita raudoista. Nuorempi sai esitellä suutaan vähän jokapahiselle ja oli huomiosta varsin imarreltu :-). Sitä paitsi rautoja on nykyisin hyvin monella, aikuisillakin. Päiväkodissa asiat hoituivat hyvin: lapsi vei sinne hammasharjan, joka pidettiin poissa pienempien ulottuvilta ja annettiin hänelle aina syönnin jälkeen. Lisäksi toimme omat xylitol-pastillit päiväkodissa tarjottujen purkkien tilalle. Reikiä ei hoidon aikana tullut.
Olen hyvin tyytyväinen, että lapset ovat päässeet ajoissa oikomishoitoon, sillä itse olen kärsinyt huonosti hoidetun suun ahtauden vuoksi jos jonkinlaisista vaivoista. Minulta vedettiin aikoinaan vain toiselta puolelta hammas ahtauden vuoksi, mikä aiheutti purentavikoja, joita sitten korjailtiin suukirurgilla saakka. Hammasvälien ahtaus on vaikeuttanut myös hampaiden puhdistusta ja edistänyt reikiintymistä. Jos lapsellesi on vain tarjolla oikomishoitoa, se kannattaa käyttää ehdottomasti, koska aikuisena purentavikojen korjaaminen on huomattavasti hankalampaa - ja kalliimpaa.
Aluksi raudat tuntuvat oudolta suussa ja puhe voi kuulostaa pehmeämmältä ja epäselvemmältä, mutta se menee ohi muutamassa viikossa. Jos posket kipeytyvät (parin ekan päivän vaiva), hammaslääkäri voi antaa vahaa, jota levitetään poskea vasten olevien metalliosien päälle hankauksen vähentämiseksi. Ennen rautojen laittoa suusta tehdään kipsivalokset ja otetaan purentajäljet. Käyntejä on useita, sillä tilannetta tarkkaillaan parin kuukauden välein, aluksi voi olla tiheämmin. Välillä tuntui, että emme tee muuta kuin istumme hammaslääkärillä, kun oli kaksi käytettävää samaan aikaan, mutta nyt jo tuntuu siltä, että puuha kannattaa.
| |
| | |
20.03.07, 11:14
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voi kiitos vastauksestasi kaksi hoidettavaa.
Ei minua muu nyt enää huoleta kuin se, miten poika itse kokee hammasraudat. Päällimmäisenä varmaan harmittaa juuri tuo kovan ruisleivän pois jääminen, mikäli sen syöminen ei onnistu.
Mietin sitä, että miten niitä rautoja laitetaan maitohampaisiin? Takahampaita kun ei ole irronnut vielä yhtäkään! Jotenkin vain tuntuu järkeen käyvältä se, että raudat laitetaan rautahampaisiin, en tiedä.
Mutta kiitos vastauksestasi, huojensit mieltäni!
| |
| | |
23.01.08, 16:07
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Jep jep...
Tänään ne (raudat) sitten tungettiin minun suuhun. Hieman on ollut hampaat kipiät, mutta eiköhän näihin aika nopeasti totu, niin kuin niskavetoonkin. Se kyllä ärsyttää, että nykyään pitää katsoa tarkasti, mitä syö.
Vuosi tätä tuskaa... huoh. | |
| | |
01.02.08, 16:54
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja *mam Mietin sitä, että miten niitä rautoja laitetaan maitohampaisiin? Takahampaita kun ei ole irronnut vielä yhtäkään! Jotenkin vain tuntuu järkeen käyvältä se, että raudat laitetaan rautahampaisiin, en tiedä.
! | Tämä on jo niin vanha ketju, että alkuperäinen tätä tuskin enää lukee. Mutta jos jotakuta muuta kiinnostaa, niin ei rautoja laiteta maitohampaisiin. Hammasrivin jatkoksi nimittäin kasvaa uusia poskihampaita siinä vaiheessa, kun maitohampaat alkavat vaihtua. VAuvalle niitä ei vielä tule, mutta hampaiden vaihduntavaiheeseen mennessä leuat ovat jo niin paljon kasvaneet, että taakse sopii pari "syömähammasta" lisää. Kun ensimmäiset niistä (ns. kuutoshampaat, siis kuudes hammas keskeltä taaksepäin lukien) on puhjennut, oikomislaitteet voidaan kiinnittää. Ja se on siis heti pysyvä hammas.
| |
| | |
13.06.08, 11:46
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | tietääkö kukaan?
tietääkö kukaan että onko niitä erilaisia kiinteitä rautoja,kun en haluisi niitä perinteisä "rumia" ??
| |
| | |
18.08.08, 17:47
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Raudat
Mulle laitettiin tänään hammasraudat olen 10v, suhdauduin niihin ihan okei koska se on kivaa että on sit aikuisena hyvä hammaskalusto =) ja se auttoi paljon että ystävällänikin oli samanlaiset raudat kysyin häneltä kaikki ja niin nämä sitten suuhuni laitettiin. Ei niitä pitäisi kiusata joilla on raudat koska se on kauneudenkysymys =D. meidän koulussa on monia lapsia joille raudat ovat lukätteet eikä niitä ole mitenkään kiusattu ihan normaalia suhtautumista, ei kannata olla siitä huolissaan
| |
| | |
21.11.08, 13:30
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Oikomisraudat ja kiusaaminen
Joskus 1995 tapahtui se ihme, että oikomiskojeilta katosi kokonaan häpeäleima yläasteikäisten keskuudessa. Joskus vuonna 2002 saatoin nähdä ammattikoulussa tupakkapaikalla 16-17-vuotiaita poikia vetämässä röökiä ja kun rupattelivat ja jotain naureskelivat saatoin nähdä kiinteät metalliset oikomiskojeet jonkun hampaissa ja hän kuului samaan porukkaan kuin kaikki muutkin. Olisiko 1980-luvulla kukaan 16-vuotias ammattikoulussa opiskeleva poika ikimaailmassa suostunut rautoja käyttämään?!!! | |
| | |
22.11.08, 09:08
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Salon seutu
|
Meillä on ollut yhdellä lapsella raudat, en muista oliko ne kuinka kauan. Ne sitten jostain syystä irtosivat ja onneksi saatiin itse pois. Laittoivat ne takaisin kylläkin.
Pojalla ei rautoja sitten ollutkaan vaan hän käytti sellaista "tuttia" jota piti öisin pitää ja sitten hällä oli takana kuminauhat jotka olivat nastoissa.
Ja oli hällä joku sellainen muukin muovinen juttu mitä piti muistaakseni öisin.
| |
| | |
19.02.09, 16:33
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | *mam, mulla on ollu sellaset raudat, jos ymmärsin oikein millaset se sun poika saa, ja ei ne kovin kamalat ollu
Jos tajusin millasii tarkotat, ni ei ne niin kamalat ollu. Aluks vaan vähän meni aikaa tottuu, mut sitten se tuntui normaalilta. Mulla niihin ei edes jääny kovin usein ruokaa. Tällä hetkellä minulla on juuri saamani "kiskot" ylä hampaissa. Nekin tuntuu pahalta ainakin nyt alkuun, mutta olen kuullut, että niihin tottuu alle viikossa:)
| |
| | |
12.03.09, 16:41
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | ULOS SUUSTA TULEVAT YÖRAUDAT
MISSÄS MUN VIESTI ON !? ONKSE POISTETTU! NO,SITÄ VAA ET TEKIS MIELI MYYDÄ TAI HEITTÄÄ MÄKEE NOI MUN V###N YÖRAUDAT!!!!!!!!!!!EN EES PIDÄ ENÄÄ NIITÄ JOKA YÖ!MUTTA TOISINAAN HALUAN HIENON HAMMASRIVISTÖN... !
| |
| | |
27.03.09, 14:00
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
No niin, vuosi vierähti ja raudat otettiin jo pois pojan suusta. Alkuun olivat kipeät, nousi rakkuoloita suuhun. loppuajasta ei poika edes muistanut koko rautoja, enkä välillä minäkään. Välillä ihan säikähdettiin, että herrajestas, onko ne raudat vielä suussa??
Hyvin meni vaikka alku hiukan takkuili :) :) | |
| | |
14.04.09, 12:30
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | moikka !
mulla on ollu hammasraudat suunnilleen puolvuotta ylähampaissa. Kauan yleensä raudat on suussa, jos ei oo ku noi kulmahampaat pahasti vinossa ?
| |
| | |
16.04.09, 17:49
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Kaksi kitalakikojetta
Minulle laitettiin eilen sekä ylä- että alakitalakeen kojeet, joista toinen levittää ja toinen kaventaa kitalakea. Täytyy sanoa, että näin ens alkuun tämä on aivan hirveää. Koska kielelle ei ole tilaa entiseen malliin, en pysty puhumaan kunnolla ja syödäkin kykenen vain sosekeittoa, joka sekin tuppaa jäämään kiinni kojeisiin. Miten on mahdollista, että tämä helpottuisi? Pitääkö minun opetella uudestaan syömään ja puhumaan eri tavalla kolmen kympin iässä? Jos jollain on lohduttavia kokemuksia, niin pliis olisin apua vailla. :)
| |
| | |
22.04.09, 21:35
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | vierailija
kun saa raudat, ovat hampaat vähän kipeät ja puhuminen on vaikeaa. mutta voit silti puhua ja syödä ihan samalla tavalla kuin ennenkin. minulla on ollut raudat 10 vuotta ja olen nytten 13. vaikka hammaslääksäri sanoi minulle että ei saa syödä purkkaa eikä mitään mikä voi tarttua kiinni rautoihin olen silti syönyt eikä ainakaan minulle se ole mitenkään rikkonut hammaskojeita! ja puhuminenkin oli aluksi vaikeaa ja kaverini nauroivat minulle ekana päivinä ku minä puhuin epäselvästi. mutta lopulta kaikki tottui siihen että minulla oli raudat eikä kukaan enää sanonut mitään. sain juri tänään myös kokonaan raudat pois ja se tuntii ihan hirveältä. minä suorastaan toivoisin että minä saisin raudat takaisin (niin hölmöltä kun se kuulostaakin).
| |
| | |
22.04.09, 21:37
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | viereilija
hei, minullakin oli vain ylähampaat vinossa kun olin 8 vuotta. menin oikomishoitoon ja minulle sanottiin että raudat ovat suussa vai 1 vuoden ja sitten ne lähtevät pois. mutta suunnitelma ei oikein toteutunut ja minuula oli raudat 6 vuotta. joten raudat saattavat olla sinulla monta vuotta.
| |
| | |
03.05.09, 22:14
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | moi
moi! mä oon 12 vee tyttö. mulla on 2 alahammasta pikkase vinossa mut noi hammaslääkärit ei oikee suostu laittaa niihi rautoi. mitä pitäs tehä? pitäskö soittaa uusiks oikojalle? ja ei oo kivaa jos ne on aikuisenaki ihA tollaset vinot. vastakkaa :D
| |
| | |
07.05.09, 02:25
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Luottakaa hammaslääkäreihin.Kyllä he tietävät mitä tehdä.Hammasraudoille irvailijat,lukekaa jotain muutakin kuin jotain sontaa.Esim.hampaiden merkitys ihmisen terveydelle.Jospa sitten loppus typerä irvailu.Kattokaa vaan vanhoja hampaattomia ihmisiä,oletteko te samanlaisia elämänne ehtoopuolella?
| |
| | |
21.09.09, 18:02
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | No Heeij
Mulla on nyt kahdet raudat ylhäällä kitalaessa ja alaalla.Oon 12vuotta ja saan pian kolmannet raudat semmoset kiinteät hammasraudat onko kellä kokemusta niistä että millaset ne oiken on?? kauanko kestää tottua? ja sitten oon kuullu että hampaat menee kellertäväks:O
| |
| | |
06.01.10, 00:08
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Kitalakiraudat
Ne kitalakiraudat on minullakin ja ne vaihdetaan ihan kohta kiinteisiin rautoihin. Se ei satu yht''n kun ne laitetaan ja ne oli minulla vain 3 KUUKAUTTA. Tietaako kukaan, sattuuko se kun kiinteat raudat laitetaan?
| |
| | |
01.04.10, 19:35
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsivain Mulle laitettiin tänään hammasraudat olen 10v, suhdauduin niihin ihan okei koska se on kivaa että on sit aikuisena hyvä hammaskalusto =) ja se auttoi paljon että ystävällänikin oli samanlaiset raudat kysyin häneltä kaikki ja niin nämä sitten suuhuni laitettiin. Ei niitä pitäisi kiusata joilla on raudat koska se on kauneudenkysymys =D. meidän koulussa on monia lapsia joille raudat ovat lukätteet eikä niitä ole mitenkään kiusattu ihan normaalia suhtautumista, ei kannata olla siitä huolissaan | Olen 12W Tyyppi mulla ollu kiinteät raudat 2vuotta eikä oo kiusattu yhtään.
| |
| | |
07.06.10, 20:53
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Rautojen laittaminen ei satu yhtään, mutta siinä kestää melkein puoli tuntia kun ne laitetaan :S
| |
| | |
24.06.10, 19:39
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
mulla on ollu noi kiinteät raudat ylähampaissa jo puolivuotta, ja niskaveto ollu TOOSI kauan (n. 2 vuotta). ei kiinteissä raudoissa ole mitään pahaa paitsi että kun niissä on ne rautalangat, niin niitä hammaslääkäri kiristelee ja sen jälkeen kipeät, mutta siihenkin tottuu parin päivän sisässä :)
| |
| | |
28.11.10, 09:22
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Tou saan raudat
Moi
onko teillä kellään kokemusta raudoista sattuuko sen laitto? ja entä sen jälkeen? ja mitä ei saisi syödä ?
| |
| | | | |