Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lapsettomuus
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
24.09.09, 13:32   #1 (linkki)
Vastausten odottaja
(Vierailija)

Hormoniverikokeista:

Kuinka tärkeää on että progesteroni-testi on otettu juuri 7 päivän päästä oviksessa? Mitä jos ei pystykään sitä ajankohtaa määrittämään? Mitä vastaus kertoo? Onko kyse kiinnittymismahdollisuuksista?

Entä muut verikokeet - mitä niistä on voitu päätellä? Esim Prolaktiini.
  Vastaa viestiin
24.09.09, 14:39   #2 (linkki)
lullababy*
(Vierailija)

Muistaakseni minulle annettiin siihen prog.-testiin määräys välille kp20-24. Jos arvo on yli 25, on ovulaatio todennäköisesti tapahtunut. Ei se kiinnittymisestä niinkään kerro, sitä mahdollisuutta voidaan arvioida paremmin ultralla ja limakalvon paksuudella.
Korkea prolaktiini (maidonerityshormoni) voi estää ovulaation, mutta muuta haittaa siitä ei tietääkseni ole.
  Vastaa viestiin
24.09.09, 15:13   #3 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Niin, siihen siis perustuu että imettäessä ei voisi tulla uudelleen raskaaksi... Mutta eikö ole ristiriitaista että myös seksi tai muu seksuaalinen koskettelu nostaa prolaktiinitasoa, myös gynekologinen tarkastus. Minulle sanottiin ettei mitään sellaista saa olla paria päivää ennen testiä.
  Vastaa viestiin
24.09.09, 15:43   #4 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

Prolaktiini on imetettäessä aivan eri luokkaa kuin muilla tavoin stimuloiden. Nuo ohjeet ovat lähinnä siksi, ettei arvo olisi mittausajankohtana turhaan koholla ulkoisten tekijöiden takia. Jos arvo olisikin koholla, tulisi ottaa uusi näyte, jossa tarkastellaan tarkemmin mikro- ja makroprolaktiinia, ne vaikuttavat ovulointiin eri tavalla.
Progesteroni tulee ottaa n. 5-8 päivää ovulaatiosta. Mitään tarkkoja kiertopäiviä ei siis pysty sanomaan, jos ei ole tarkka kierto. Jos ovista ei tunnista tai kierto ei ole pitkään ollut esim 29-30 kannattaa kyseisessä kierrossa tehdä esim. ovistestejä. Itselläni kävi niin, että samassa kierrossa oli ultra kp13, jossa arviointiin ovulaation olevan kp15 ja kokeessa kävin kp22. Ovulaation kyllä tunnistin kivuista. Progesteroni ei kerro mitään kiinnittymisestä vaan siitä, onko ovulaatio tapahtunut kunnolla ja toimiiko keltarauhanen niinkuin pitää. Jotta arvo olisi luotettava tulee oviksesta olla kulunut se tietty aika.
  Vastaa viestiin
24.09.09, 20:34   #5 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Mielenkiintosta että juuri tässä kierrossa en nyt sitten ovista ole tuntenut, vaikka yleensä kyllä, joten jänskä nähdä progesteroni-testin tulos. Kertooko se sitten muuten jotain siitä, että liittyykö aina menkkoja edeltävä kolmen päivän tuhruttelu huonoon progesteroni tasoon? tai siis että jos kaikki testissä ok, niin tuhru liittyisi johonkin muuhun?
  Vastaa viestiin
24.09.09, 20:57   #6 (linkki)
lullababy*
(Vierailija)

Usein olen lukenut että muillakin sellasta ennakoivaa vuotoa on ennen menkkoja, joten kaipa se on normaalia. Mulla se on varmaankin liittynyt endoon, prog.arvo oli ok ja ovulaatio on aina näkynyt ultrassa olevan tulossa tai tapahtunut.
  Vastaa viestiin
24.09.09, 22:11   #7 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

Monillahan tosiaan tuhruttelee ennen menkkoja. Huono keltarauhasarvo voisi selittää tuhruja, mutta silloin olisi oltava varma että testi on otettu oikeaan aikaan. Moni gyne myös sanoo, että joillain vaan tuhruttaa, mutta eihän se täysin normaalia ole. Ja monilla se johtuu endosta, kuten minulla ja edellisellä kirjoittajallakin, vaikka proge-arvo on ok. Mulla tosin tuhruttelut ovat olleet poissa 1,5 v sitten tapahtuneen lapan jälkeen.
Ap otetaanhan sulta myös kilpirauhasarvot sekä fsh?
  Vastaa viestiin
25.09.09, 09:18   #8 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Kyllä kaikki testit otetaan.
  Vastaa viestiin
03.10.09, 20:59   #9 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Jos progesteroni todetaan alhaiseksi, auttaako siihen jokin lääke? Tai siis auttaako progesteronin lisäys tulemaan raskaaksi?

Vielä tulosta odotellessa...alkukierron testit ok.
  Vastaa viestiin
04.10.09, 15:36   #10 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

Jos progesteroni on alhainen on se merkki siitä, että ovulaatio ei ole tapahtunut tai se ei ole tapahtunut kunnolla. Kyllähän siihen lääkkeitä on, esim. clomit tai pistokset. Jos ovulaation tapahtumisesta ollaan varmoja voidaan loppukiertoon määrätä progesteroneja (esim. Lugesteron) tukemaan mahdollisuuksia. Mutta tärkeintä olisi saada kunnon ovulaatio tulemaan, sen jälkeen progesteronikin on riittävä.
  Vastaa viestiin

08.10.09, 14:33   #11 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Kaikki arvot olivat ok. Ne siis eivät selitä menkkoja edeltävää tuhruvuotoa (mikä on ilmeisesti aika yleistä, eikä sinänsä raskautta estä). Minulla kylläkin havaittu myös lievää endoa aikoinaan. Tilanne ei kuitenkaan ole pahentunut.

Onko jollakin otettu progesteronitestiä sitten vielä ihan kierron vikoina päivinä? Onko sillä merkitystä?
  Vastaa viestiin
08.10.09, 16:01   #12 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

Progella on merkitystä vain juuri luteaalivaiheen puolessa välissä, ei sitä arvoa yleensä loppukierrosta mitata. Hienoa, että sun arvot olivat kohdillaan. Saitko arvot ihan numeroina? Olen itse törmännyt siihen, että lekurin mielestä arvot olivat ok mutta kun itse katsoin numeroita, huomasin ettei niin ollutkaan (ihan muut arvot tosin mutta kuitenkin). Mullakin endo on aiheuttanut ennen lapaa tuhruja, niinhän se tosi monilla tekee..
  Vastaa viestiin
08.10.09, 19:26   #13 (linkki)
LH-arvo
(Vierailija)

Sain eilen klinikalta vastauksia ja lääkärin mukaan kaikki oli ok.

7 päivää ovisplussasta:
PROG 37

Alkukierto, kp 5:
FSH 6.0
TSH 3.0
T4V 12
TROM 339
LH 3.3

Kaikki muut siis viitearvojen rajoissa, paitsi LH 3.3 (4.0 -12). Lääkäri totesi vain, ettei tuolla väliä. Mutta miksi LH mitataan kierron alussa, eikö se liity luteaalivaiheeseen, vai olenko ymmärtänyt väärin?
  Vastaa viestiin
08.10.09, 20:54   #14 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

Enpä tiedä miksi tuo lh on otettu alkukierrosta. Tuo tsh eli kilppariarvo on kyllä raja-arvojen puitteissa mutta tavoite arvolle, etenkin kun yrittää raskautua, on 2 tai jopa alle. Omalla kohdallani kilpirauhaslääkitystä säädetään eli nostetaan, jos arvo on 3..
  Vastaa viestiin
08.10.09, 21:28   #15 (linkki)
LH-arvo
(Vierailija)

Kiitos tiedosta, Arvoista. En osannut edes ihmetellä TSH:tä, kun oli alle tuon 4:n, joka mainitaan raja-arvona.
  Vastaa viestiin
10.11.09, 17:25   #16 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Jäin vielä miettimään kun progesteroniarvoni viikon päästä oviksesta oli vain 19, viitearvot 12-69. Että olishan se hyvä olla kai korkeampikin? Eli kertooko tuo noinkin alhainen jotain? Joku täällä sanoi että sen pitäisi olla yli25 tuossa vaiheessa. Gyneni mukaan asia oli ok, mutta menen kysymään asiaa vielä lapsettomuuslääkäriltä. Jospa siis menkkoja edeltävä tuhru olisikin selitettävissä sillä.

Mitä teille on sanottu prog-arvoista?
  Vastaa viestiin
10.11.09, 17:28   #17 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Tällaisen löysin netistä:

Luteaalivaiheessa mitattu kohonnut progesteronipitoisuus (yli 8 nmol/l 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua) osoittaa ovulaation tapahtuneen. Keltarauhastoiminta katsotaan normaaliksi, jos yksi arvo 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua ylittää 25 nmol/l tai kolmen arvon yhteissumma ylittää 45 nmol/l, kun näytteet on otettu 5-10 päivää ennen kuukautisten alkua.
  Vastaa viestiin
10.11.09, 21:32   #18 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

jos testi on otettu oikeean aikaan eli luteaalivaiheen puolessa välissä (n 5-8 päivää oviksen jälkeen ja saman verran ennen menkkoja on arvo 19 liian alhainen, ovulaatio ei ole tod.näk tapahtunut kunnolla. Arvon tulee olla vähintään 25. Miksihän gynesi sanoi arvon olevan ok?
  Vastaa viestiin
13.11.09, 20:14   #19 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Mielenkiintoista ois ollu tietty ottaa testi useampana päivä - oiskohan sitten joku arvoista ollut yli 25?

Mitä teille on sanottu, jos arvo on alhainen? Mikä avuksi? Selittyykö tuhruvuoto sillä?

Juuri siinä kierrossa en tosiaan ovista tuntenut, niin kuin yleensä, jospa se kivuttomuus tosiaan sittenkin tarkoitti sitä ettei ovulaatio tapahtunut kunnolla. Menkat kuitenkin alkoivat ajallaan.

Onko itse asiassa väärin sanoa ettei "ovulaatio tapahdu kunnolla"? Mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Vai onko niin että irronnut munasolu on joko hedelmöitysvalmis tai sitten esim iästä johtuen "huonolaatuinen"? Oon kyllä käsittänyt että munasolun laatua ei voitaisi millään varmistaa.....
  Vastaa viestiin
14.11.09, 12:43   #20 (linkki)
Arvoista
(Vierailija)

Jos proge-testi on otettu oikeaan ajankohtaan, niin useammalla testillä ei olisi ollut merkitystä. Ehkä et ole ovuloinut ko. kierrossa, eihän sitä joka kierrossa ovuloidakaan.

Itselläni kaikissa mitatuissa kierroissa arvot ovat olleet yli 30, eli ovulaatio on tapahtunut ja keltarauhanen toiminut. Minulla tuhruttelu johtui endosta, joka ei sitten muuten, lapsettomuuden lisäksi, oireillutkaan. Tuhrut loppuivat kuin seinään lapan jälkeen.

"Ovulaatio ei tapahdu kunnolla".. tarkoitan tällä sitä, että rakkula kyllä kasvaa mutta ei puhkeakaan tai sitten puhkeaa, mutta ei muodosta kunnolla toimivaa keltarauhasta. Näissä tilanteissa tärkeintä olisi tukea ovulointia, myöhemmin annettu keltarauhastuki olisi vain varmistelua. Jos ovuloi "kunnolla", kehittyy siitä myös kunnollinen ja toimiva keltarauhanen.

Munasolun laatua ei voi tietää mistään päällisin puolin. Vaikka olisi korkea fsh-arvokin, voi ovuloida, mutta silloin usemmiten folli olisi huono. Sinulta on varmaan otettu fsh-arvo ja se oli kunnossa? Ivf-hoidoissa munasolun laatu sitten nähdään, kun hedelmöitys tehdään maljalla.
  Vastaa viestiin

18.12.09, 16:37   #21 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Tosiaan lapsettomuuslääkäri totesi että tuo progesteroniarvo 19 on liian alhainen ja se arvo suoritettiin uudelleen sellaisessa kierossa, kun minulla on ollut voimakkaat oviskivut, ja arvo olikin sitten 38. Eli näistä itse päättelisin, että kivut kertovat oviksen tapahtuvan kunnolla.

Raskaaksi en nyt ole kuitenkaan tullut ja nyt kokeillaan miten luget vaikuttaa loppukiertoon.

Nyt vasta minulta otettiin alkukierron LH, ja mietin että mitäs se nyt tarkoittaakaan? Kuulin labrasta vaan että arvo oli 4.7. Mitä se kertoo? Vielä vasta-aine testejä odotellessa...
  Vastaa viestiin