Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lapsettomuus
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.06.12, 23:19   #1 (linkki)
papunen
(Vierailija)

Kuukautiset jääneet pois

Hei,

Milloin voi puhua ihan oikeasta lapsettomuudesta? Jätin e-pillerit pois viime marraskuussa, jonka jälkeen yhdet kuukautiset tuli normaalisti. Tämän jälkeen kesti noin 50 päivää ja tuli häiritsevää aknea selkään, jonka seurauksena menin lääkäriin. Sain Terolut-kuurin, (3kk) ja sen syötyäni kuukautiset tulivat kuurin aikana ok. Kun kuuri loppui menkat tulivat kerran kuurin jälkeen.

Tänään laskeskelin, että edellisten kuukautisten alkamisesta on 65 päivää. Mitä pitäisi tehdä seuraavaksi? Odotanko vielä kuukautisten alkamista? Pilleritkö sekoittivat kiertoni noin pahasti?

Löysin tällaisile sivuille, joista opettelin limojen tunnistamisia eri vaiheissa:
luomupimu: Ovulaatiolima ja muita valkovuodon ihania/ällöjä olomuotoja

Minulla on tullut aika pitkään tuota 2. ja 3.vaiheen limaa. Tarkoittaako se sitä, että ovulaatio on tulossa, mutta kestää vielä? Kauanko pitäisi odottaa. Kun menin silloin lääkäriin Terolut-kuuria hakemaan niin sain myöhemmin postissa lääkäriltä viestin, jossa luki, että "Papa ok, munasolu oli sillä kierrolla irronnut". Onko kyse vain siitä, että ne pillerit on tosiaan pistäneet kaiken sekaisin - odotanko vielä vai mitä pitäisi tehdä?

Ovulaatiotestiviivat ovat minulla koko ajan positiivisia. Mitä sekin tarkoittaa? Raskaana en ole, sillä tein testin ja se oli vahva negatiivinen.

Onko lapsettomuus sellaista, ettei noita valkovuotolimoja tule ollenkaan? Voiko noita limoja tulla, vaikka ei olisi ovulaatiota?

Paljon kysymyksiä, mutta jotenkin näistä asioista ei puhuta suoraan niin kuin limojen laadusta, pillerien vaikutuksesta kuukautiskiertoon ja lapsettomuudesta. Nämä ovat salamyhkäisiä aiheita, joista tietävät vain ne, jotka ovat kokeneet. Itse en olisi koskaan ottanut koko pillereitä käyttöön, jos olisin tiennyt, että sillä on tällainen seuraus. Toivottavasti joku viitsii vastata.
  Vastaa viestiin
28.06.12, 09:34   #2 (linkki)
Joitain vastauksia
(Vierailija)

Virallisesti lapsettomuudesta voidaan puhua kun lasta on yritetty vuosi tuloksetta.
Sinun tapauksesi kuulostaa pco:lta, erityisesti jos ovistestit ovat koko ajan plussaa mutta menkkoja ei tule. Kyseessä on hormonien epätasapaino, jota voidaan oikeilla lääkkeillä saattaa paremmalle tolalle. Terolut ei tuohon vaivaan auta, se aikaan saa tyhjennysvuodon samoin kuin e-pilleritkin.
Suosittelen kääntymään lapsettomuuteen erikoistuneen gynen puoleen, kannattaa ultrata ja tehdä kaikki perusverikokeet. Mistähän tuo gynesi tiesi ovulaation tapahtuneen tutkimuskierrossa, otettiinko sinulta verikoe?
Muista, että myös mies pitää tutkia jo alkumetreillä että saatte parina oikeaa hoitoa.
  Vastaa viestiin
28.06.12, 23:37   #3 (linkki)
papunen
(Vierailija)

Kiitos vastauksesta! Gyne ei ottanut verikoetta. Siksi oli vähän yllättävä se jälkimmäinen lause. Nyt on varattu vielä toinen aika ensi tiistaiksi gynelle (tällä kertaa eri henkilö) ja katson mitä tuleman pitää. Mutta itsessään tämä vastaus jo avasi paljon asioita. On niin erikoisia nuo kaikki oireet olleet, enkä ole mistään oikein saanut kunnolla infoa, kun tämä kaikki on ihan uutta minulle (olen niin pitkään syönyt pillereitä, etten ole aiemmin edes havahtunut tähän). Hyvä kuulla, jos vaivaan on olemassa lääkkeitä, eikä tarvitse yksin painiskella tämän asin kanssa. Hyvää viikonloppua sinulle!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Joitain vastauksia Näytä viesti
Virallisesti lapsettomuudesta voidaan puhua kun lasta on yritetty vuosi tuloksetta.
Sinun tapauksesi kuulostaa pco:lta, erityisesti jos ovistestit ovat koko ajan plussaa mutta menkkoja ei tule. Kyseessä on hormonien epätasapaino, jota voidaan oikeilla lääkkeillä saattaa paremmalle tolalle. Terolut ei tuohon vaivaan auta, se aikaan saa tyhjennysvuodon samoin kuin e-pilleritkin.
Suosittelen kääntymään lapsettomuuteen erikoistuneen gynen puoleen, kannattaa ultrata ja tehdä kaikki perusverikokeet. Mistähän tuo gynesi tiesi ovulaation tapahtuneen tutkimuskierrossa, otettiinko sinulta verikoe?
Muista, että myös mies pitää tutkia jo alkumetreillä että saatte parina oikeaa hoitoa.
  Vastaa viestiin
04.07.12, 20:06   #4 (linkki)
papunen82
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja papunen Näytä viesti
Kiitos vastauksesta! Gyne ei ottanut verikoetta. Siksi oli vähän yllättävä se jälkimmäinen lause. Nyt on varattu vielä toinen aika ensi tiistaiksi gynelle (tällä kertaa eri henkilö) ja katson mitä tuleman pitää. Mutta itsessään tämä vastaus jo avasi paljon asioita. On niin erikoisia nuo kaikki oireet olleet, enkä ole mistään oikein saanut kunnolla infoa, kun tämä kaikki on ihan uutta minulle (olen niin pitkään syönyt pillereitä, etten ole aiemmin edes havahtunut tähän). Hyvä kuulla, jos vaivaan on olemassa lääkkeitä, eikä tarvitse yksin painiskella tämän asin kanssa. Hyvää viikonloppua sinulle!

No kävin siellä gynellä. Hän totesi, että minulla on keltarauhaskysta toisessa munasarjassa. Totesi, että ainakin olen ovuloinut, että se on merkki siitä. En sen enempää kysellyt asiasta, mutta nyt tuli mieleen, että onkohan tuo vaarallinen? Netistä löytää vaikka mitä kauhutarinoita kystasta. Liekö se este niihin kuukautisienkin tulemiseen?

Painoa pitää pudottaa runsaasti, jolloin hormonitoimintakin muuttuu. Olen aloittanut laihduttamisen ja painoa on lähtenyt jo miltei 5kg, joten hyvällä alulla on painonpudotus. Katsomme myöhemmin, että miten on mennyt seuraavaksi lokakuussa, jonka jälkeen alkaa lapsettomuushoidot, jos kierto ei normalisoidu. Väkisinkin ajattelen, että tuolla kystalla on vaikutusta kiertooni...
  Vastaa viestiin
11.07.12, 07:12   #5 (linkki)
Satsu82
(Vierailija)

Mulla hieman sama tilanne. Itselläni kuukautiset on aina olleet epäsäännölliset ja pillereitä söin yli 10 vuotta (muutamilla tauoilla, joiden aikana kuukautiset eivät tulleet ilman lääkkeillä käynnistämistä). Nyt on vuosi kulunut pillereiden lopettamisesta ja kuukautiset on ollut neljästi. Lapsi olisi toiveissa, mutta ilman loputonta stressaamista. Ennemminkin ajatuksella tulee jos on tullakseen, mutta näillä kierroilla ei taida ihan heti napata, neljä kuukautta sitten jätettiin ehkäisy pois. Harkitsen vahvasti gyneajan varaamista, mutta sitten saa kai heittää hyvästit tuolle "tulee jos on tullakseen" -ajattelulle.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku