Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
07.02.06, 23:09   #1 (linkki)
hermoton äiti
(Vierailija)

täit kylässä

joo-o tulipa kutsumattomia vieraita- täitä tarkoitan joo.
Pakkaseen on viety kaikki mitä irti saatiin jopa pari pvä siellä roippeet pidetty, shampoolla pesty pariin kertaan päät ja pyykkikone laulanut yötä päivää .Karkotin lapsen jopa huoneestaan kolmeksi päiväksi,jotta vaatekaapista ja leluista nämä elikot kuolisivat.
Kaksi kertaa tämä ""ilo"" on tehty ja kolmannella kerralla jos elikot tulee en tiedä mitä teen - ajan varmaan perheen päät kaljuiksi.
Apteekista vaan lohduttivat - tiedäthän ettei nämä johdu siitä ettet siivoa... huhheijaa tiedän kyllä oman siisteys tasoni mikä on!
Lapsi on karanteenissa ettei käy kylillä saatikka kavereita meillä. Kouluvaatteet laitan pakkaseen roikkumaan heti kun saapuu kotio. Aamulla saattelen kouluun sanoilla : muistathan laittaa pipon,hanskat ja kaulaliinan hihaan eikä lainata kampaa, kaulailla kavereita...
Nämä juuttaan elikot sanelevat elämistä jo.
tämä tarina on tosi!!
  Vastaa viestiin

08.02.06, 11:54   #2 (linkki)
hermot meni
(Vierailija)

Re: täit kylässä

Oletko shampoopesun jälkeen tarkistanut hiukset saivareitten varalta? Itse menin lasten päät läpi neljän viikon ajan päivittäin pienenpieni suortuva kerrallaan. Valoa vasten katsoessa saivareet löytyivät helpommin, sitten vaan hius saksilla poikki. Tämä vei päivittäin pari tuntia aikaa, mutta päästiin yhdellä hoitokerralla. Ei tietenkään auta, jos koulussa on joku lapsi, jolta ei täitä hoideta kunnolla pois. Pelkkä shampoopesu kun ei auta. Ota yhteytta terveydenhoitajaan, että tarkistaisi lastesi luokkakavereiden päät. Näin tehtiin meidän lasten koulussa, kun täit vaan uusivat.
  Vastaa viestiin
08.02.06, 22:02   #3 (linkki)
ap
(Vierailija)

kammattu on kädet vapisten joka pvä pelko p*rsiissä ettei vaan tänään...meinasin ostaa shampoon jo ennen kuin 14pvä menee umpeen.Huivin laitaoin kouluun että pitäisi sitä ettei vaan tarttuisi!
  Vastaa viestiin
26.03.06, 20:06   #4 (linkki)
Täit
(Vierailija)

No, joko ap olette päässeet täistä eroon?
Meillä kanssa kaksi kultakutria tyttöä 5v. ja 8v. saivat jo toistamiseen täitartunnan, alunperin esikon koulusta tarttuneen ja toisenkerran kaverilta, jolta ei ollut eka täishampoopesukerran ne hävinneetkään, niin kiertoonhan ne lähti taas.

Eka kerralla asia meni melkis huumorilla, rapsuteltiin toistemme päitä ja leikittiin apinaperhettä, kannettiin melkis koko huusholli pihalle ja annettiin pakastua(ONNEKSI ON OLLUT PAKKASET). Ja huolella joka päivä tosiaan muutaman viikon ajan poistettiin saivarit yksi kerrallaan käsipelillä, en uskonut silloinkaan kampoihin pelkistään. Ja mielestäni ne saatiin jokakirppu pois.

Kun sit toisen kerran ilmeni, niin meinas itku päästä..taas sama rumba. Huusholli ulos sohvia myöten, niinkuin eka kerrallakin ja täipesut ja saivarin metsästykset on vieläkin käynnissä. Lapset alkaa olla jo melko hermona(puhumattakaan vanhemmistansa), kun ei jaksais enää istua ""kirppusirkuksessa"". Toisella ei ole enää löytynyt edes saivareita, kun tuolta toiselta vielä loppuis ne (eikä tarttuis taas toiseen). Ovat ilm. niin pieniä jossainvaiheessa, että eivät ihan heti munittua näy, vaan vähitellen isonevat...ja toivottavasti ne saa ennemmin pois kun taas täiksi kuoriutuvat.

Ja kavereilta, jotka ovat meille uskaltautuneet(ja niitä on ollut paljon kirppusirkusvaroituksesta huolimatta, muutama eka päivä oli porttikielto kaikille) olen tutkinut päällisinpuolin, ettei taas saatas uutta tartuntaa.
Ja omalla vastuulla ovat, olen varoittanut perheensä, mutta silti haluaavat ja saavat luvan vierailla.

Keljuja vieraita nuo täit. Ei vaan millään raskisi kultakutrien hiuksia leikata niiden takia, vaikka on niillä kyllä paratiisi niin paksuissa ja pitkissä hiuksissa. Letillä olen kuiteski pitänyt ettei hirveästi heilu ja kerää tai levitä mahd. kirppuja ympäriinsä.
  Vastaa viestiin
03.04.06, 14:32   #5 (linkki)
ap
(Vierailija)

kyllä kop kop kop eroon on päästy.
leukkautin tytön hiukset lyhyemmäksi.saimme jälkeen päin tietää mistä kyseiset vieraat saimme ja kyllä suututti - tyttömme oli kaverin luona yökylässä niin sieltä ei vaan perheelle tullut mieleen informoida meitä.
  Vastaa viestiin
03.04.06, 15:27   #6 (linkki)
Hyvä hyvä
(Vierailija)

Enpä minäkään ihan ääneen uskalla sanoa, siis kuiskaan että: ""ei ole saivareitakaan enää näkynyt"", mutta vielä n. joka toinen päivä teen perusteellisemman tarkistuksen ja joka toinen päivä vain letityksen yhteydessä tutkailen... ja alkoi heti tuntua taas kutitusta omassakn päässä, kun asiasta kirjoittaa. Huh huh, kylläpä se stressin pukkasi näistä. Onpa tosi keljua etteivät ilmoittaneet/varoittaneet yövieraillessa...
  Vastaa viestiin
04.06.06, 10:10   #7 (linkki)
lähti
(Vierailija)

Täit poistuvat vain jos teet pesut ym .huolella, kaikki munat pitää vielä nyppiä päivittäin pois tukasta ja tarkistaa onko eläviä kuoriutunut.
  Vastaa viestiin
17.08.06, 17:54   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2006

Niin vaan meillekin täit tulivat, vaikka perheessämme ei ole enää 15 vuoteen ollut pieniä lapsia. Ei siis mitään päiväkoti- tai ala-astetäitä. Joka paikka on desinfioitu ja sauna on ollut päällä miltei jatkuvasti. Täi-shampoon haju leijuu kaikkialla ja täikampoja on käytetty ahkerasti. Pyykkikoneen jyskyttävä ääni säestää mukavasti arkisia askareita, sillä kaikki vähänkin vaatteen näköinen on pesty ja kuivattu huolellisesti.
Olen aina ollut siisti ja puhtautta rakastava ihminen ja kuvittelin, että loiset viihtyvät liassa. Taidan muuttaa tapojani, sillä täit tykkäävät puhtaudesta. Voi, voi kaikkea sitä pitää vielä nähdä ja kokea!
No niinhän se on, että historia toistaa itseää. Minun kohdalleni historia uudelleensynnytti täit. Olis ollu ehkä mukavampi saada vaikka luonnon kiharat hiukset. Niitäkin meidän suvussa oli joskus kauan sitten joillakin.
  Vastaa viestiin
03.09.06, 19:26   #9 (linkki)
mum54
(Vierailija)

Silloin kun olin muksu eli eka tai toka luokalla, oli vuosi 1960.
No siihen aikaan niitä täitä taisi olla joka luokalla.

Äiti se laittoi meille sellaista täi jauhetta päähän, jota pidettiin tietty
aika päässä ja harjattiin pois. Opettaja huomasi luokassa, kun eräs tyttö muutaman päivän raapi päätään. No myöhästä se oli, opettaja tarkasti
kaikkien päät ja totesi koko luokalla täitä.

Muutaman päivän äiti pienellä "täi veitsellä" tarkasti aamuin illoin päät.
Toki petivaateet vaihdettiin ja patjat vietiin suht´ kuumaan saunaan.

Ei ole sen jälkeen ikinä ollut täitä. Niin eikä meillä kotia pesty katosta saakka, vaan normaali siivous riitti. Toki kaikille kotona se jauhe laitettiin,
vaikka ne täit oli vain minun päässä.

Tällainen muisto kultaiselta 60- luvulta.
  Vastaa viestiin
07.10.06, 18:09   #10 (linkki)
mamma
(Vierailija)

pitäiskö päästä meidän tyttö viereilemaan yökylään jossa on ollut vähän täitä mutta ei ole esiintynyt heilläpäinoireilua ainakaan päivään?
  Vastaa viestiin
21.10.06, 11:29   #11 (linkki)
tiuku
(Vierailija)

Tällainen välikysymys; miksi on ehdottoman tärkeää nyppiä kaikki munat pois? Onhan se mukavampi tunne jos ne ovat kaikki poissa, mutta Nix täishampoohan tappaa sekä täit että kuoriutumattomat munat.
  Vastaa viestiin
08.11.06, 17:15   #12 (linkki)
Neri
(Vierailija)

Tiukulle ja Mammalle

Heippa,

Eipä tapa täisampoot saivareita - näin ainakin minulle kerrottiin terveyskeskuksessa , kun sinne soititn itkien, kun täirumba vain jatkui. En tiedä, onko sampoissa eroja, mutta näin minulle kerrottiin...eli saivareet on nypittävä yksitellen pois.

Mamma: itse olen tullut niin vainoharhaiseksi noitten täiden suhteen, että en päästäisi omaa lastani yökylään sellaiseen perheeseen, missä on täitä ollut vähään aikaan. Hyvä, jos päästän edes päivällä leikkimään kenenkään kotiin...olen kamala, tiedän, mutta kun en halua kokea sitä sirkusta enää.

Kauhia, kun alkoi kutittaa omaa päätä taas!

Vastaa viestiin
09.11.06, 09:56   #13 (linkki)
epätietoinen
(Vierailija)

kaikkiko pesuun

Tyttöjen ystävä ilmoitti keskiviikkona , että hänellä täitä. Tytöt olivat viikonloppuna siellä yötä ja nukkuivat vierekkäin. Meillä on kuusi lasta yhteensä ja nyt en tiedä pitäisikö koko perhe käsitellä. He eivät ole muuten tavanneet tätä kaveria pitkään aikaan kun asuu kaukana.Tytöiltä en löytänyt mitään hiuksista, mutta heidät pestään kuitenkin, mutta täytyykö muutkin perheenjäsenet. NIxin ohjeista päätellen ei mutta...
  Vastaa viestiin
10.11.06, 08:30   #14 (linkki)
Neri
(Vierailija)

Epätietoiselle

Täisampoota ei kannata käyttää turhantakia, tai varmuuden vuoksi - sehän ei ole mikään "estolääke"...mutta mutta...itse ehkä pesisin kuitenkin koko porukan päät, ihan oman mielenrauhani vuoksi. Mutta olenkin ylineuroottinen :)!

Oletteko muuten kuulleet, että täisampoissa olisi eroja? Mulle on sanottu, että Prioderm on huomattavasti tehokkaampi tuote, pitääkö paikkansa?
  Vastaa viestiin
14.11.06, 22:57   #15 (linkki)
Kirppusirkus
(Vierailija)

Prioderm

Meillä oli viimetalvena kahteen otteeseen täitä, kirjoittelinkin jo silloin "Täit" ja "hyvä hyvä" nimimerkillä kultakutreistamme ja kirppusirkuksesta. Meilläkin käytettiin lopuksi kaikeksi Priodermiä, kun olimme jo käyttäneet Nix-täishampoota ja jotain joka suihkutettiin. Sanoi meillekin joku, että Prioderm olisi tehokkain.

Mutta senkin pesun jälkeen löytyi eläviä täitä päästä, vaikka ihan varmasti kaikki pesut teimme ohjeiden mukaan ja huolella. Eli ei auttanut muu kuin poimiä täit ja saivarit yksitellen pois, n. pari tuntia joka päivä siihen meni kolmen-neljän viikon ajan. Hemmetinmoista hommaa ja lapsillekin raskasta istua tuntitolkulla "kirppusirkuksessa".

Siellä esikon nyttemmin ex- koulussa on ilm. yksi perhe joka ei hoida täitä pois, koska siellä on taas täitä liikenteessä ja sillä eräällä lapsella eritoten kuhisemalla kuulema. Meidän esikko onneksi on nyt erikoulussa, mutta nyt tää entinen luokkakamu oli kutsunut synttäreillensä, enkä mä tiennyt täiepidemiasta, ennenkuin yksi toisen lapsen äiti sanoi, kun ei ollut päästänyt lastansa sinne(pitkäkutrinen tyttö myös)eikä erään kolmannenkaan lapsen äiti ollut päästänyt (pitkäkutri niinikään). Ja empä olisi minäkään päästänyt jos oisin tiennyt, koska siellä ei ilm. välitetä ollenkaan asiasta, kun kutsutaan kamuja eikä varoiteta olleskaan esim. laittamaan myssyjä hihaan tms. Ja yökylään en varmasti päästäisi, kuin muutaman viikon päästä hoidoista, kun nää täit ei tunnu kuolevan mihinkään täishampoisiin, niin häätön menee oikeasti monta viikkoa.

Surkeata tietty jos kukaan ei synttäreille tulisi, mutta vastuutonta ettei täiepidemiasta ilmoiteta. Onneksi tyttö oli laittanut vanhasta muistista pipot yms. hihaan ja hakiessa ei laittanut sitä päähänkään. Kotio tullessa tyttö saunaan ja vaatteet pakkaseen ja kädet ristiin kyynärpäitä myöten ettei yksikään kirppu lähtenyt matkaan. Tein tietysti takastuksen, mutta eihän ne täit aina näy, paremminkin sitten kun saivarit kehittyy. Taas on pelko pyrstössä ja mahoton keljutus, että jos sirkus taas alkaa ja tarkastettava on nyt monta viikkoa...itku!

Olipa vuodatus...no, kivaa talvenjatkoa kaikille ja mukavaa joulunodotusta!

Vastaa viestiin
15.11.06, 15:25   #16 (linkki)
minniiii
(Vierailija)

Täit

laitanpa oman korteni kekoon tässä asiassa,meillä oli täitä pari vuotta sitten ja meille jo silloin lääkärit ym sanoi että ei kannata käyttää nix shampoota ei tehoa läheskään yhtä hyvin kuin prioderm,jos ollenkaan!toisen hyvän vinkin antoi yks ylilääkäri,että jos on täitä tottakai ensin täishampoolla mutta sit välillä pestä normaali shampoolla ja hoitoaineella jossa on SILIKOONIA(jota ei yllensä ainakaan kamppajat suosittele:) eli antaa shampoon olla päässä ja kammata täikammalla,näin saivareet irtoaa helpommin ja toisekseen liukkaisiin hiuksiin ei tartu saivareet ja täit niin helopsti... lääkäri sanoi että tuota silikoonihoitoa kannattaa käyttää aina kun on koulussa tms täitä liikkeellä,eivät estä niitä tulemasta mut voi olla ett'ä jotakin auttaa:) sit sellainen juttu mikä täällä päin on ihmetyttänyt kun on täitä liikenteessä,silti tytöt pitävät pitkiä hiuksia auki,en ymmärrä?!!! meillä en päästä koskaan tyttöä kouluun hiukset auki;) mut eipä ole meillä sen koommin täitä näkynyt,vaik täällä päinkin niitä on jonkun verran ollut ja toivotaan ettei enää koskaan tulisikaan!!!! Mut voimia kaikille jotka tämän asian kanssa kamppailette!!!!!
  Vastaa viestiin
18.11.06, 06:24   #17 (linkki)
elmondo(vierailija)
(Vierailija)

Muu perhe nukkuu, minä äiti volvon....

Valmistuin juuri lastentarhanopettajaksi ja sain heti töitä ;) Nyt ei kyllä kamalasti hymyilytä kun meidän päiväkodissa pienten osastolla ollut täit riesana jo kolme viikkoa! Kaikille koko päiväkodinlapsille on lähetetty tiedotteet heti ja taas sama rumba... Millä nuo ihmiset saisi tajuamaan asian vakavuuden! Meidän perheessä ei ole koskaan ollut täitä mut nyt mietin että laitan koko huushollin ylösalaisin ja lähdemme viikoksi evakkoon... Heräsin ja näin jo unta että meidän sängyssä vilisee... En yleensä ole hysteerinen mutta kuitenkin. En ole koskaan nähnyt täitä tai saivareita muuta kuin kuvasta. KOITTAKAAHAN jaksaa te jotka joudutte taistelemaan ;)
  Vastaa viestiin
04.12.06, 19:49   #18 (linkki)
Kohta menee...
(Vierailija)

MEILLÄ TAAS

Meille tuli toisen kerran tänä talvena nuo pikku vierailijat. Lapseni on vielä erittäin allerginen NIX
  Vastaa viestiin
14.12.06, 11:03   #19 (linkki)
arggg
(Vierailija)

arggg

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Neri
Heippa,

Eipä tapa täisampoot saivareita - näin ainakin minulle kerrottiin terveyskeskuksessa , kun sinne soititn itkien, kun täirumba vain jatkui. En tiedä, onko sampoissa eroja, mutta näin minulle kerrottiin...eli saivareet on nypittävä yksitellen pois.

Mamma: itse olen tullut niin vainoharhaiseksi noitten täiden suhteen, että en päästäisi omaa lastani yökylään sellaiseen perheeseen, missä on täitä ollut vähään aikaan. Hyvä, jos päästän edes päivällä leikkimään kenenkään kotiin...olen kamala, tiedän, mutta kun en halua kokea sitä sirkusta enää.

Kauhia, kun alkoi kutittaa omaa päätä taas!
kyllä se Nix tappaa!! Eli Nix päähän ja täit kuolevat, munat voivat vielä kuoriutua mutta samppoon vaikutuksesta täit kuolevat! Vaikutus kestää pari viikkoa, kampausta pitäis jatkaa viikon verran, itse jatkoin koko sen kaksi viikkoa. Tuli meinaan kesällä melkoinen shokki, kun täit tarttuivat kummilapsilta meille kummeille. eivät olleet vanhemmat vaivautuneet kertomaan asiasta. Järkky juttu! Uskotte varmaan että meikäläinen pyykkäs ja tohus aivan hysteerisenä ja otti selvää hommasta, siis ei omia lapsia ja silti niitä tuli... huh

Vastaa viestiin
14.12.06, 16:38   #20 (linkki)
vips
(Vierailija)

Kopioinpa tähän artikkelin, sattui ihan vahingossa lehdestä silmään, itselläni ei ole lapsia.

Kotilääkäri 12/2006 (sivu 9): Täille kyytiä
"Voit unohtaa täikammat, - sampoot ja pipojen pakastamisen. Päätäi hoituu vähemmälläkin. Tuoreimmat tutkimukset paljastavat, että päätäin heikko kohta on nesteen erityksessä. Täin nauttimasta ravinnosta, verestä, 97 % on vettä, joten täille on elintärkeää päästä eroon liiasta nesteestä. Täi haihduttaa nesteen syömisen aikana. Jos tuo haihduttaminen pystytään estämään, täi menehtyy. Perinteiset täisampoot ja -linimentit perustuvat mietoihin hyönteismyrkkyihin ja osa täikannoista on niille resistenttejä. Lisäksi sampoiden ongelma on ollut se, että koska hius imee pestessä paljon vettä, sampoo laimenee helposti liian miedoksi.
Suomestakin saatava Hedrin-valmiste on osoittautunut lupaavaksi päätiden hoidossa, sillä sen sisältämä silikoniyhdiste muodostaa täin ympärille kalvon estäen täitä erittämästä nestettä. Hedrin laitetaan kuiviin hiuksiin ja jätetään yön yli, aamulla hiukset pestään. Käsittely toistetaan viikon päästä, jotta viikon aikana munista kuoriutuneet täit saadaan tuhottua."
  Vastaa viestiin
15.12.06, 15:36   #21 (linkki)
no more täi
(Vierailija)

samoinhan kuulema sanominen tappaa täitä. Meillä kyllä tuo Nix auttoi. se tosiaan perustuu siihen että pesun jälkeenhän näistä munista vielä kuoriutuu uusia täitä, mutta shamppoon vaikutus hiuksissa kestää sen pari vko. jonka aikana munista kuoriutuneet täit kuolevat. Kampaamista siis pitää jatkaa koko hoidon ajan.
kamala juttu tuo kyllä on
  Vastaa viestiin
15.01.07, 11:14   #22 (linkki)
vivika
(Vierailija)

Hei kaikki. tämä on nyt toinen kerta kun meillä on/oli täitä. Eka kerta hoidettiin Nixillä ja se kyllä toimi, mutta sitten 2 kk jälkeen taas huomasin että oon saanut jostain uuden täitartunnan. no, ei sitten muuta, kuin käytiin heti hakemassa Priodermiä apteekista, suursiivous käyntiin ja kaikkien päät pestiin. tuolloinkaan en löytänyt päästäni kuin korkeintaan kolme täitä, eli olivat aika alkuvaiheessa.
Priodermin kanssahan se uusintapesu on viikon päästä ensimmäisestä pesusta. Sen viikon ajan olin harjaillut ahkerasti täikammalla tukkaa eikä siihen ollut mitään tarttunut. Sitten, eilen viikon mentyä umpeen, juuri ennen kun mä olin aikeissa mennä tekemään sen uusintapesun, täikampaan tarttui yksi nuori täi. No mä tietysti kauhistuin ja menin välittömästi pesemään tukkani, vaihdoin vuodevaatteet, imuroin ja tuuletin, pistin kaikki vaatteet pyykkiin ja pakastimeen heitin kaikki pipot, pannat ja huivit ja jopa verhot, siellä ne saavat pakastua vuorokauden tai pari.

Kysymys olisikin, että; koska luultavasti tuo yksi täi minkä löysin, oli niistä munista kuoriutunut (en voisi uskoa saaneeni uutta täitartuntaa jostain, koska olen ollut todella varovainen nyt), niin riittääkö nyt tämä, että tein tämän uusintapesun ja siivosin, vai tarkoittaako tämä nyt sitä, että koko rumba on aloitettava taas alusta ja pesu täytyy uusia taas viikon päästä? Hermot on tiukalla ja ahistaa, juu-u... No mut voimia kaikille näitten täinpirulaisten kanssa kamppaileville.
  Vastaa viestiin
15.01.07, 11:16   #23 (linkki)
vivika
(Vierailija)

Niin, ja mainittakoon vielä se, että mä olen tässä nyt eilen heti sen uusintapesun jälkeen ja myös tänään harjannut tukkaani huolellisesti ja pitkään täikammalla, eikä siihen ole tarttunut yhtään mitään. onko mahdollista että se löytämäni täi oli ainoa? se oli aika nuoren näköinen.
  Vastaa viestiin
18.01.07, 14:13   #24 (linkki)
triplamamma
(Vierailija)

Täirallin kahdesti kokenut

Esikoisellamme on ollut kahdesti täitartunta. Ensimmäisellä kerralla tehosi Nix-shampoo, kun muisti viikon ajan joka päivä käydä lapsen hiukset tarkkaan hyvän valaistuksen alla läpi täikamman avulla, käytin samaa tekniikkaa kuin toinen tähän vastannut, eli leikkasin saksilla aina sen hiuksen juuriaan myöten irti, jossa havaitsin saivarin. Petivaatteet ja pehmolelut pestiin ja saunotettiin, samoin hiusnipsut yms.
Toisella kerralla täitartunta tuli ilmeisesti ulkomailta, ja oli siksi sitkeä. Ei auttanut Nix, ei ekalla eikä tokalla kerralla. Kolmannella kerralla ostin Priodermiä, ja johan päästiin ikävistä vieraista eroon. Kolme kuukautta pesimme ja vaihdoimme jatkuvasti petivaatteita, saunotimme tai pakastimme leikkikaluja, se oli hirveää aikaa. Kaiken kukkuraksi huomasimme, että ihmistäit olivat tarttuneet koiraamme, eli sillekin jouduttiin antamaan hoitokuuri, onneksi hävisivät kerralla. Tällä toisella kerralla jouduin leikkaamaan tytön tukkaan lyhyen mallin, varmistaakseni, etteivät täit ala pesiytyä paksussa niskatukassa.
Parasta on ennaltaehkäisevä toiminta, eli kun liikut lasten kanssa esim. kesäisin sellaisissa puuhapuistoissa, joissa laitteiden käyttö edellyttää lainakypärien käyttöä, pue lapsesi päähän huivi alle. Ensimmäinen tartunta tuli meille tällaisesta lainakypärästä, jota oli käyttänyt lukematon määrä lapsia meitä ennen. Myös kouluissa ja päiväkodeissa lapsen pipo takin hihan sisään ja ehdoton kielto laittaa muiden päähineitä, hiusnipsuja päähänsä tai harjaamasta tukkaansa muulla kuin omalla hiusharjalla esim. uimahallikäynneillä.
  Vastaa viestiin
18.01.07, 14:20   #25 (linkki)
triplamamma
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vivika
Niin, ja mainittakoon vielä se, että mä olen tässä nyt eilen heti sen uusintapesun jälkeen ja myös tänään harjannut tukkaani huolellisesti ja pitkään täikammalla, eikä siihen ole tarttunut yhtään mitään. onko mahdollista että se löytämäni täi oli ainoa? se oli aika nuoren näköinen.
Sinun kannattaisi jonkun toisen henkilön antaa käydä hiuksesi läpi täikammalla. Kokemuksesta voin sanoa, että saivareita voi olla tosi vaikea huomata ja jos itse joutuisin häätämään nyppimällä niitä omasta päästäni, sanoisin että se olisi todella hankalaa. Eli pyydä rohkeasti apua joltakulta läheiseltä, joka tutkii hiuksesi saivareiden varalta ja nyppii ne ajoissa pois etteivät ehdi kehittyä aikuisiksi täiksi.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku