Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.12.11, 18:40   #201 (linkki)
kihomatojen piinaama
(Vierailija)

kihomadot

Hei,

Auttakaa, neuvokaa, antakaa toivoa!!!!

Olen kärsinyt 1, 5 vuotta jatkuvasta kihomatokierteestä ja nimenomaan yhdyn siihen että madoista ei pääse millään eroon kun pääsevät herroiksi suolistossa. KAIKKI on kokeiltu, Vermox, Pyrvin, Zentel, Piperatsiini, levamitsoli, ivermektiini,dieetit, ruokavaliot, hygienia, maitohappobakteerit, luontaistuotteet, ph-tasapaino, suolen tyhjennys ym. Tuntuu etten kohta enää jaksa, kun normaalielämä alkaa olla aika kaukana kun parisuhdekkin on kariutunut tässä matkan varrella. Tuntuu että taistelen YKSIN tässä jarkyttävän uuvuttavassa elämässä. Minulla on pieni tyttö , jolla oli tartunta viime keväänä ja häneltä saatiin pois 400mg Zentel-kuurilla 2kertaa päivässä, 5 päivän ajan, ja uusintakuuri 10 päivän päästä. SIIS HEVOSKUURI. Järkyttävää.
Itselläni matoja aina vaan riittää, osa kuolee lääkkeillä, mutta -minun teoriani mukaan ,kaikki eivät. Lapseni (onneksi,luojan kiitos) on tällä hetkellä oireeton. Se mielestäni todistaa ,ettei kyseessä voi olla jatkuva uusintainfektio. Lääkärit eivät pidä matoinfektiota minään,eivätkä ota vastuuta siitä että ongelmasta TODELLA PÄÄSISI EROON. HALUAN ELÄMÄNI TAKAISIN ! Millä ja miten olette päässeet kiertestä eroon ja mistä saaneet asiantuntija-apua ? En jaksa enää yksin , olen jopa harkinnut itsemurhaa ,koska en halua tai jaksa elää näin.
  Vastaa viestiin
26.12.11, 23:14   #202 (linkki)
matotautinen
(Vierailija)

kihomadot

Joo, otan yhteyttä heti huomenna. Olen kyllä kokeillut kaikki muutkin saatavilla olevat lääkkeet. Yhden teorian mukaan umpilisäkkeessä olisi paikka jonne madot pääsevät "karkuun" ja pitävät pesää. Onko S.Jokirannalle mahdollista päästä yksityisesti ? Eläimillähän on tällä hetkellä pääsääntöisesti resistenssejä matokantoja. esim. Hevosista 20 % kantaa koko ajan matoja , joihin ei lääkkeet pure. Ongelma on todella paha. Itse olen kärsinyt vaivasta 1,5 vuotta , ja kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu. Järkyttävää, elämä on muuttunut jatkuvaksi painajaiseksi.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki mukaan! Näytä viesti
Vetoomus Vermox-resistenssin selvittämiseksi
KAIKKI MUKAAN! 26.1. 16:49
Olen kärsinyt kihomadoista reilun vuoden ja kokeillut pyrvinit, vermoxit ynnä siivoukset. Maalaisjärjen mukaan on olemassa vermox-vastustuskykyinen kihomatokanta, koskapa tuhditkaan satsit eivät riitä edes katkaisemaan oireita paria päivää pidemmäksi ajaksi.

Siispä: KAIKKI KANSSAKÄRSIJÄT, JOILLA ON
P E R U S T E LT U A!!!
SYYTÄ OLETTAA, ETTÄ KANNATTE VERMOX-RESISTENTTIÄ KIHOMATOKANTAA, OTTAKAA E-MAILITSE YHTEYTTÄ HUSLABIN PARASITOLOGI S. JOKIRANTAAN!!!!

Mies on vaikutusvaltainen (Suomen johtavia parasitologian asiantuntijoita ja perehtynyt kihomatoihin) ja hän jos kuka on oikeassa asemassa käynnistämään tutkimuksen asiasta. NYT SIIS KAIKKI LIIKKEELLE!

Otin itse yhteyttä Jokirantaan. Hän epäili vermox-resistentin kannan olemassaoloa, koskapa sellainen olisi maailmanlaajuisestikin suuri harvinaisuus. Kuitenkin hän oli väitteestäni kiinnostunut. Jos Vermox-resistentin kannan olemassaolo pystyttäisiin perustellusti osoittamaan hän olisi mahdollisesti halukas kihomato munien viljely-yritykseen ja sitä myöten lääkeherkkyystestaukseen laboratoriossaan.

Jokirannan yhteystiedot löydätte Huslabin sivuilta: HUSLAB. Kertokaa lyhyesti tartuntanne yksityiskohdat ja yrittämänne toimenpiteet, epäilyksenne vastustuskykyisen kannan olemassaolosta ja vedotkaa Vermox-resistenttiyden selvittämisen puolesta.

Kaikki liikkeelle, nyt vakuutetaan asiantuntijatkin! Muuten tällaista ""varsin harmitonta"" vaivaa tuskin ryhdytään tutkimaan. Yhden ihmisen vetoomus tulkitaan herkästi luulotteluksi.
  Vastaa viestiin
31.12.11, 23:52   #203 (linkki)
tererrter
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kihomatojen piinaama Näytä viesti
Hei,

Auttakaa, neuvokaa, antakaa toivoa!!!!

Olen kärsinyt 1, 5 vuotta jatkuvasta kihomatokierteestä ja nimenomaan yhdyn siihen että madoista ei pääse millään eroon kun pääsevät herroiksi suolistossa. KAIKKI on kokeiltu, Vermox, Pyrvin, Zentel, Piperatsiini, levamitsoli, ivermektiini,dieetit, ruokavaliot, hygienia, maitohappobakteerit, luontaistuotteet, ph-tasapaino, suolen tyhjennys ym. Tuntuu etten kohta enää jaksa, kun normaalielämä alkaa olla aika kaukana kun parisuhdekkin on kariutunut tässä matkan varrella. Tuntuu että taistelen YKSIN tässä jarkyttävän uuvuttavassa elämässä. Minulla on pieni tyttö , jolla oli tartunta viime keväänä ja häneltä saatiin pois 400mg Zentel-kuurilla 2kertaa päivässä, 5 päivän ajan, ja uusintakuuri 10 päivän päästä. SIIS HEVOSKUURI. Järkyttävää.
Itselläni matoja aina vaan riittää, osa kuolee lääkkeillä, mutta -minun teoriani mukaan ,kaikki eivät. Lapseni (onneksi,luojan kiitos) on tällä hetkellä oireeton. Se mielestäni todistaa ,ettei kyseessä voi olla jatkuva uusintainfektio. Lääkärit eivät pidä matoinfektiota minään,eivätkä ota vastuuta siitä että ongelmasta TODELLA PÄÄSISI EROON. HALUAN ELÄMÄNI TAKAISIN ! Millä ja miten olette päässeet kiertestä eroon ja mistä saaneet asiantuntija-apua ? En jaksa enää yksin , olen jopa harkinnut itsemurhaa ,koska en halua tai jaksa elää näin.
Olen kohtalon toverisi ja tunnen tunteesi täysin tarkkaan, epätoivo jyllää sinua. Itse olen antanut periksi. Nyt yli vuoden ovat temmeltäneet madot mielinmäärin sisuksissani. Olen koittanut nukkumaan mennessä käännellä kylkeä ym. että en tuntisi sitä uskomatonta kuhinaa ja kaivelua. Hetkeksi se taukoaa kunnes taas saavat yliotteen. En ymmärrä miksi nykytegnologia ei keksi lääkettä näitä raivoavia hirviöitä vastaan. Uskomatonta muuten että joku on keksinyt tällaisen eläimen ja ennenkaikkea miksi?
  Vastaa viestiin
01.01.12, 03:33   #204 (linkki)
sas
(Vierailija)

mulla on sellainen tunne, että lääkekuurit on liian lyhytaikaisia. sitkeään tapaukseen tarvitaan väh. parin viikon jatkuva kuuri.

esimerkiksi mebendatsoli (vermox) estää matoja suodattamasta suolen gluteenia. sen vaikutus kestää kuitenkin vain muutaman tunnin, hyvässä tapauksessa pari vrk. jos olet pari päivää syömättä, kuoletko? et.

lääkäreitä ei kannata vaivata, eivät korvaansa lotkauta. se on todettu tosiasia.

mebendatsolia (vermox, pripsen, ovex jne) saa tilattua ulkomailta ilman reseptiä maista, missä se on käsikauppatavaraa. on kolme kertaa halvempaakin kuin täällä.

oletteko tuota tolukikkaa kokeilleet? kihomadot!!! - Vatsa- ja ruoansulatusvaivat - Suomi24
  Vastaa viestiin
01.01.12, 15:27   #205 (linkki)
Selvää ottanut
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oheiskärsijä Näytä viesti
Jee: jo toinen kerta 10 vuoden sisällä (2 tartuntaa siis 10 v sisällä ja siis 2 vaikeaa kierrettä jotka kumpikaan ei perinteisillä ohjeilla katkenneet vaan vasta kun aloin tehdä oman pään mukaan) kun olen ilmeisesti voiton puolella vaikeasta kierteestä. Vaikka perhettäkin oli lääkitty ohjeiden mukaan (Pyrviniä painon mukaan yhdesti ja toisen kerran 10-14vrk päästä)ja minua ja kun se ei tehonnut kaikille kahdet Vermoxit samalla aikavälillä: yhdet yhtenä päivänä jokaiselle ja toiset 10-14vrk päästä muut pääsivät oireistaan minä en.

Monet ovat kirjoittaneet että juuri naisilla ja tytöillä on näitä kierteitä. Meillä on enemmän poimuja? Synnyttäneillä naisilla (miehet ei synnytä:))on myös pukamia, joten niistäkin lisää poimuja. Tarvitsemme pitempää ja vahvempaa kuuria. Ajoin myös karvat, en näkyviltä paikoin, mutta läheltä emätintä ja peräaukkoa. Voimakas pidesuihku, välillä mäntysuopa pesu, varoen niin ettei munia joudu emättimeen, mäntysuopa ei kirvele eikä kuivata ja erinomainen myös käsipesussa.

Lisäksi: mulle 2 viikon ajan Vermox 3x päivässä, joka aamu ensimmäisenä varovasti housujen ja lakanan riisuminen ulkona puistelu ja 60-95 asteen pesu ja patjan imurointi ja lattian imurointi sängyn vierestä lattialta. Kerran/kahdesti päivässä oven kahvojen pesu, pöntön osien pesu aina jos käytän (laudat, vetonuppi, kraanan kahva), ostin myös käsipyyheitä, ei tavallisia pyyhkeitä. Aina suihkun jälkeen oma pyyhe yksin koneeseen esim lakanani kanssa 60-95 astetta.
Hammasharjat roskiin, joka kerta ennen ja jälkeen hammaspesun oman harjan saippuapesu ja lisäksi desifiointi kuumalla vedellä/100% alkoholiliuoksella esim Klorhexidin kaupasta.
VERMOXIA ymmärsin alkaa pureskella ja purskuttaa alun nielemisen jälkeen. Munia voi olla suussa ja kurkussa jos isot risat. Ei kannata niellä Vermoxia purskuttamatta ja kurlaamatta. Vettä suuhun vain kun kaikki Vermox-mössö on ollut ympäri suuta kauan.

TIskikoneen puhtaiden astioiden tyhjennys erittäin hyvin putsatuilla käsillä. Ei sormin ruuan syöntiä kuten purkkaa tai xylitoli-pastilleja tuosta noin käsilaukusta. Kaupassa käsineet kädessä. BOIKOTTIIN kauppa jossa paljon vierasmaalaisia. Ei rasismia vaan kihomatopelkoa, sieltä minä ne ostoskärryn kahvasta likaisista rahoista (käsipesu jos kotona koskettelet rahoja)tai hedelmistä olen saanut. Pesen kaikki vihannekset kuumahkossa vedessä, myös banaanit ja hedelmät heti kaupasta tultua (näin vältän myös banaanikärpäset). Laihdun myös kun mietin milloin ja mitä suuhun pistän. Pähkinöitä/irtokarkkeja syön lusikalla ja kahvilassa otan ensin servietin ja sen avulla pistän munkkia/sänpylää suuhun.

SILTI luulen että oleellisinta kaikessa on tuo pitkäkestoinen VERMOX eikä tämä hygienia. VALOA ON SYNKÄN TUNNELIN PÄÄSSÄ! VAatimuksia lääkäreille. Selittäkää tämä madon ja madonmunien kiertokulku niille tampukoille rautalangasta vääntäen. Eli 70 kiloiselle naiselle pitää saada 3tabl/päivä noin kahden viikon ajan eli tabletteja 14 kertaa 3 tekee 42 tablettia.
Äiti joka ekan kerran kolmeen viikkoon pystyy hieman ajattelemaan muutakin kuin loputonta siivousta ja matoja!

Viesti ja viestiketju on vanhoja, mutta tää ketju löytyy googlen hausta ensimmäisten joukosta, joten haluan nyt korjata tässä viestissä ilmenevän väärinkäsityksen ja toivon että voin vähän auttaa muita tän vaivan kanssa painijoita.

Siis mikään kurlaushan noiden munien varalta ei auta yhtään mitään. Lääkkeethän kun nimenomaan EIVÄT TAPA niitä MUNIA. Vain siis aikuisia yksilöitä, joko lamaannuttamalla ne, tai estämällä niiden ravinnon imeytymisen. En muista kumpi lääke tekee kumpaa mutta tässä ne kaksi tapaa. Muniin ei siis auta mikään.

Vain oikea ajotus lääkkeiden syömisessä saa madot pois. Eli ekaks syödään se yks kuuri, reseptillä pidempi tai sitten ohjeen mukaan lyhyempi, jotta saadaan tapettua ne NYT aikuiset yksilöt. 100% varmuudella kun tää eka kuuri syödään, muutama kihomato on suolen loppupäässä ehtiny munia uudet munat peräaukolle, josta ne raapimalla tai muuten kulkeutumalla joutuvat ehkä uudestaan suuhun. Yksikin muna riittää uuteen kihomatoon, joka tuottaa miljoonia munia lisää. Ja lisäks samalla varmuudella sielä suolistossa ja mahalaukussa on kuurin syömisaikaan munia (joihin mitkään lääkkeet eivät edelleenkään tehoa) joista kehittyy viikossa tai parissa uusia matoja. Eli siksi syödään se toinen kuuri. Lisäks näistä kaikki ei välttämättä edes kuole, ja matoja on niin monessa kehitysvaiheessa, että nää häätääkseen joudutaan syömään useampia kuureja, ja vielä monta päivää peräkkäin.

Pienten lasten ongelmana on yleensä juuri se, että siihen peräaukkoon kosketaan. Jos sormet käy lähelläkään sitä peräaukkoa, ja perheessä syödään lauantai karkkeja tai herkkupäivänä keksejä, tai välipalalla leipää, ihan mitä tahansa missä sormet on suorassa kosketuksessa siihen ruokaan, niin ei siinä silloin mitkään supersiivoukset auta. Kuvitellaan, että ihminen ei vois näitä munia tartuttaa ympäristöönsä. Eli ainoa paikka missä niitä on, on se peräaukko. Ja sitähän kutittaa ihan vietävästi, ja pieni lapsi ajattelee, että helpottaa kutinaa raapimalla. Munat jäävät sormiin ja kynsien alle, ja lapsi puree kynsiään. Kynsienpureskelu on muuten yks asia mikä edistää erityisesti matojen leviämistä, ja tätä kun harrastaa vielä monen ikäiset ihmiset, ei ole mikään ihme että niitä on myös aikuisilla. Vaikka munia jäis vaan 2 sinne suuhun, niistä kehitty taas ne 2 matoa jotka pystyy varmistamaan kannan säilymisen. Eli tällä voidaan kuvitella, mikä merkitys periaatteessa sillä tuhottomalla ja mielenvikaisella siivoamisella on. Kun yleensä se suurin ongelma on siinä, että ne munat joutuvat ihan suoraan peräaukosta uudestaan suuhun.

Eli erityisesti tästä tarvii valistaa lapsia. Eli peräaukkoon tai sen lähistölle ei kosketa, eikä sitä raavita vaikka kutittaisi ihan älyttömästi. Lisäksi raapiminen vielä ärsyttää ihoa, mikä aiheuttaa oikein ketjun tähän kutisemiseen, raavitaan lisää, rikotaan ihoa lisää, >> kutittaa taatusti lisää. Ja pelkkä käsien pesu ei auta. Munissa on sen verran sitkeetä liimaa ympärillä, että esim. kynsien alta niiden poistamiseen tarvitaan kynsiharja. Niitä siis kaapit täyteen, ja harjat vaihdetaan usein mahdollisten niihin tarttuneiden munien takia.

Eli suurin ongelma on ne munat, ei ne madot. Ja ne munat erityisesti ihmisen kehossa itsessään, eli sormissa tai muualla mistä ne voivat jotain mahdollista kautta joutua suuhun. Kaikki käsin syötävä siis muutamaksi kuukaudeksi pois ja mikäli esim. ilman karkkia ei pärjää, niin niitä voi syödä vaikka tökkimällä tikulla tai syömällä paperikarkkeja koskematta karkkiin. Eli ei leipää, vaan esim. jogurttia. Tosta astioiden tyhjennyksestä, että mikäli tahtoo vielä hössöttää enemmän, niin turvallisempaa olisi sitten ottaa puhtaita astioita kaappiin jollain hanskoilla, kuin vain pelkästään pestyillä käsillä.

Välillä mietin oikeasti, kuinka aikuiset ihmiset voi olla noin tietämättömiä, ja suoraan sanottuna tyhmiä. Muka hössötetään ja ollaan tietävinään kihomadoista ja tartunnoista ihan kaikki, muttei sitten edes tiedetä sitä että lääkkeet eivät tapa kihomatojen munia.. Mikä on siis tosi oleellista tietää. Ja sitten mietitään että miksi se Pentti kantaa niitä kihomatoja koko ajan, kun ei olla edes kerrottu lapselle, että sitä peräaukkoa kutittaa koko ajan vain enemmän ja lisää kun sitä raapii. Ja että sitä ei todellakaan saa raapia. Huhhuh...
  Vastaa viestiin
20.01.12, 20:37   #206 (linkki)
Kyllästynyt
(Vierailija)

Hei sinä kihomatojen piinaama.Itse olen kärsinyt näistä ihanista kavereista jo yli 2 vuotta.Viime aikoina en ole edes yrittänyt saada lääkäriltä reseptiä vermoxiin,pitäisi kuulema antaa näytteet,mutta kun niissä ei koskaan mitään näy,niin en jaksa.Tällä hetkellä käytössä ph-tasapainottaja-jauhe,joka ehkä saattaa vähentää oireita,en ole varma.Itse saan yöt nukuttua niin,että pesen pyllyni iltaisin ja laitan häde-salvaa ja pidän otsalamppua peiton alla(madot kun tulee munimaan pimeään) ja en saa nukuttua,kun tuntuu kiemurtelua.Pattereita joutuu ostamaan jatkuvasti,mutta saanpahan nukuttua.Tavallaan olen oppinut elämään niiden kanssa,kun ei muukaan auta.Tuota tolu-juttua en ole vielä kokeillut,joten täytyypä kokeilla sitäkin.Tsemppiä sinulle!Kerro jos avun ongelmaan löydät.
  Vastaa viestiin
21.01.12, 18:55   #207 (linkki)
qqqqqqqqqq
(Vierailija)

lima

Meillä reilu viikko sitten huomattiin "kihomatotilanne", Pyrvin otettiin koko perhe ja siivous- ym.hygieniatouhut tehtiin ja jatketaan edelleeen. Itselläni oli tilanteen paljastuttua ja noin vuorokausi hoidon jälkeen limarihmoja emättimen alueella. En ole aiemmin sellaista huomannut, muu "normaali lima" on erilaista, ei rihmamaista. En tosin ole aiemmin niin usein ja tarkoin tutkaillut.
No, nyt tänään samaa limarihmaa uudestaan, ei paljon mutta kuitenkin, ja tunne että valuu jotain.
Ekasta Pyrvin-hoidosta on 9 päivää. Otimme tänään nyt uusinnan.
Voisiko tuo lima olla muuta vai onko se merkki, että uusia matoja on jo muninut ennen tätä uusintaa? Olen käynyt nyt usein katseleen peilillä, kun uskoisin että matojakin voisi näkyä, vaikka on päiväaika, jos kerran limakin tuntuu lisääntyvän koko ajan.
Kommentteja?
Oisiko vain emättimen ärtymisestä johtuvaa?
Eihän se lima ole mitenkään itsestään lisääntyvää vaan tulee vaan tietty "määrä" munien yhteydessä? Tietoa/mielipidettä?
  Vastaa viestiin
24.01.12, 11:54   #208 (linkki)
Matosiin kyllästynyt
(Vierailija)

qqqqqqqqqq: Hankala sanoa siitä limasta että mitä on (kun sieltä emättimestänkin osaa tulla vaikka minkänäköstä mönjää), varminta on jos onnistut bongaamaan madon!

Oman kokemukseni mukaan nuita todisteita kihomadoista ei ole todellakaan niin vaikea saada mitä jotkut tuntuvat kokevat; hiiteen kaikki teippitestit ja pumpulitopsonäytteet peräaukolta, tehkää näin; kun alkaa selkeästi tuntua sitä luikertelua niin kumihanska käteen, vaseliinia sormeen ja sitten hellästi koukkaatte sieltä pyllynsilmäkkeestä parin sentin syvyydestä. Yleensä tärppää jo ekalla yrittämällä useampi matonen. Ja sittenhän tämän "näytteen" voi pyyhkäistä vaikka pumpulitopsoon, sujauttaa minigrip-pussiin ja viedä lääkärille näytille niin loppuu se epäileminen.

Olen pidemmän aikaa pohtinut ja "tutkinut" näitä pieniä paskiaisia, ja tässä joitakin faktoja:

Jotkut ilmeisesti epäilevät, että kihomadot eläisivät muuallakin kuin suolistossa. Ei todellakaan pidä paikkaansa! Sulatan vielä ajatuksen, että pari saattaisi ehkä jollain pienen pienellä todennäköisyydellä onnistua luikertelemaan (naisen) virtsaputkeen, mutta eihän ne nyt siellä missään nimessä voi elämällä elää. Kihomato on sukkulamato (nematoda) joka kuuluu ehdottomasti suolistoloisiin, sillä vain suolistosta se voi saada ravintonsa. Lisäksi nämä sisäloiset on monesti lajispesifejä (lapamatoa yms. lukuunottamatta, mutta lapamato kuuluu jo sitten ihan eri pääjaksoon, siis platyhelmintheseihin), joten lemmikeiltä näitä et saa. Lääkkeet vaikuttavat vain eläviin matoihin, munia et saa tuhottua sisältäsi juuri millään -eli ei mitään vermox/pyrvin suuhuuhteluita, ei todellakaan auta.

Munat on muutenkin ihan kerpeleen sinnikkäitä, joistain vieraskielisistä lähteistä olen lukenut että ne voivat elää kuukausitolkulla huoneistossa ja kun se limakin ympäristössä nopeasti kuivuu, munat saattavat levitä pölyn mukana jopa huoneilmassa kun petailet sänkyä yms. Ja hengitysteistähän ne pääsevätkin sitten suoraan taas nielun kautta suolistoon ja homma alkaa alusta. Desinfiointiaineetkaan eivät ilmeisesti tuhoa munia, ainut kunnon keino on runsas huuhtelu (mitenkäs huuhtelet sen sohvan tai tietokoneen? Et mitenkään). Henkilökohtaisesti olen alkanut epäilemään, että pakastuskaan ei auta; tunnetaan useita akueläimiä joiden munat kestävät ihan käsittämättömiä lämpötilanvaihteluita eräänlaisessa lepotilassa, ja kykenevät silti aktivoitumaan kun pääsevät "kasvualustalleen". Alkaa tuntua, että kihmato on yksi näistä lajeista, sen verran epätoivoiselta näyttää.
Toivoisin niin kovasti että jossain saataisiin tutkimusryhmä kokoon ja alettaisiin ihan oikeasti etsiä keinoa tuhota nuo munat, siivoaminen alkaa tuntua todella turhalta kun tietää ettei kaikki kuitenkaan lähde..
Ja käsihygieniakaan ei loputtomiin auta, onko kukaan teistä koskaan katsonut stereomikroskoopilla sormiaan/käsiään? Minä olen, ja ihmisen käsissä on niin hirveän paljon kaikenmaailman poimuja ja huokosia, että niihin mahtuu piiloutumaan miljoonia munia jotka eivät lähde huuhtelulla. Ja jos pitää paikkansa ettei desinfiointiaine tapa munia, niin on turha kuvitella että kaikki lähtisivät käsistä jos niitä on sinne saanut sotkettua :/
Toinen mitä olen miettinyt on partenogeneettinen lisääntyminen. Kihis ei olisi ensimmäinen sukkulamato joka osaa kloonata itseään ilman paritteluakin.. Eli en ihmettelisi yhtään jos se näin tekisi.
Olen miettinyt jopa umpparin poistoa, madothan majailevat umpilisäkkeessä, joten sen poisto varmaan ainakin helpottaisi niiden häätöä jos ei muuta xP

Niin, sitten tosiaan tämä minun tarinani. Olen 23-vuotias ja madoista on kärsitty ihan lapsesta asti. välillä on ollut useamman kuukauden ja jopa vuoden tauko, sitten niitä taas tulee. Pyrvinillä olen saanut madot aina katoamaan joksikin aikaa, mutta sitten ne taas ilmaantuvat. Munia on siis jossain. Tänään kävin hakemassa elämäni ensimäisen Vermox kuurin ja nyt olen siivonnut viimeiset kolme tuntia. Ei kiinnostaisi millään, koska tiedän, että taas kuukauden päästä matoja on uudelleen.. Olen luovuttanut jo monet kerrat, mistä johtuen pelkään että koko tämä saatanan asunto on ihan kontaminoitunut. Siivoamisessa on hirveä työ, aina keksii uusia paikkoja mihin on voinut koskea; valojen katkaisijat, kissanruokapurkit, sälekaihtimensäätönapit, erilaiset johdot, puhelin, kynsiviila, meikit.. Kaikki, siis ihan KAIKKI voi olla saastunut. Pahinta tässä tietty on se, etten ole uskaltanut missään vaiheessa kertoa tästä ongelmastani puolisolle (jolla matoja ei ole, asia tuli nimittäin puheeksi kun tämän siskontyttö sai matoja. Avo oli ihan kauhuissaan ja ihmetteli miten tuollaisia voi olla 2000-luvulla, ei siis tehnyt mieli tunnustaa että no on niitä mullakin), en vaan pysty. Olisi jotenkin helpompaa jos olisi lapsia, mutta ei, ihan ollaan nuoria lapsettomia aikuisia. En käsitä miksei miehellä ole mitään oireita, voisinhan tietty syöttää myös tälle sen lääkkeen jonain vitamiinitablettina, mutta ei taitaisi olla kovin reilua. Huoh.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 21:13   #209 (linkki)
sasa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Matosiin kyllästynyt Näytä viesti
Pahinta tässä tietty on se, etten ole uskaltanut missään vaiheessa kertoa tästä ongelmastani puolisolle (jolla matoja ei ole, asia tuli nimittäin puheeksi kun tämän siskontyttö sai matoja. Avo oli ihan kauhuissaan ja ihmetteli miten tuollaisia voi olla 2000-luvulla, ei siis tehnyt mieli tunnustaa että no on niitä mullakin), en vaan pysty. Olisi jotenkin helpompaa jos olisi lapsia, mutta ei, ihan ollaan nuoria lapsettomia aikuisia. En käsitä miksei miehellä ole mitään oireita, voisinhan tietty syöttää myös tälle sen lääkkeen jonain vitamiinitablettina, mutta ei taitaisi olla kovin reilua. Huoh.
Kaikilla kihomato ei aiheuta oireita, varsinkin jos niitä on vain vähän. esim. itselläni on vain ilkeä luikertelun tunne, mutta kutina vähäistä.

minusta taas tuntuu että kontaminoitumista liioitellaan. tokihan niitä munia saattaa lattioilla yms. olla johon jonkin verran varisseet, muttei nyt joka pinnalla. varsinkaan jos et persettäsi kaivele ja sitten paikkoja koskettele.

jos niitä tulee sulla hetken päästä aina uudelleen ja lääkkeet siis auttaa, ennakoi tuo ja ota seuraava satsi 2 viikon päästä. sitten taas 2 ja 2 viikon. silloin niiden luulisi poistuneen elimistöstä ja uusintatartunta tapahtuu munista. kypsyntävaiheessa olevia munia saattaa olla elimistössä silloin kun otat ekan satsin ja näin se kuoriutuu juuri sen 2-4 viikon (muistaakseni) päästä tartunnasta.
  Vastaa viestiin
13.02.12, 18:48   #210 (linkki)
random
(Vierailija)

vaarallista?

Onko vaarallista jos kihomatoja ei hoida pois lääkekuurilla. Eli antaa asian vain olla. Antaa matojen elää suolistossa onko se vaarallista?
  Vastaa viestiin
24.02.12, 20:15   #211 (linkki)
kyllästynyt
(Vierailija)

hei.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja random Näytä viesti
Onko vaarallista jos kihomatoja ei hoida pois lääkekuurilla. Eli antaa asian vain olla. Antaa matojen elää suolistossa onko se vaarallista?
Ei se ole vaarallista,mutta kannattaa ne pois hoitaa,koska ne helposti tarttuu lähipiiriisi.
  Vastaa viestiin
25.02.12, 22:03   #212 (linkki)
3:n lapsen äiti
(Vierailija)

lääkärien inhottava asenne

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oheiskärsijä Näytä viesti
Jos lääkäri ei kirjoita reseptiä niin muistaakseni vuosia sitten kun oli paha kierre sain reseptin nettilääkäri Hannu Penttiseltä. Aika ihmeellistä että lääkäri kieltäytyy tuollaisen reseptin kirjoittamisesta, voisit valittaa ylöspäin.

Aion itse aloittaa meillä nyt Vermox-kuurit, keväästä asti aika ajoin syöty Pyrviniä, ja ohjeen mukaan aina 2 viikon päästä uudet lääkkeet mutta kierre ei katkea. Luulen, että lasten jollain kaverilla on ja sen takia tavallan me ihan "turhaan"syödään näitä läääkkeitä. Minusta tuo Tampereen lääkäri oli tosi vastuuton kun sanoi noin: kun jotkut lopettaa perheensä lääkitsemisen niin toinen tuttavaperhe sitten lääkitsee ihan turhaan itseään.

Ei millään pahalla mutta jostain luin että siksi näitä kihomatoepidemioita on nykyään kun populaatio on niin muuttunut, me ei enää olla pelkkä suomalainen saunapuhdas kansa vaan eri kulttuurit on sekoittuneet, ja tuovat erilaisia tapoja mukanaan, mikä sinänsä ei ole huono asia, mutta tässä hygienia-asiassa todella on.

VIimeksi kun madot lähti meidän perheestä noin 10 vuodeksi, söin itse viikon vermoxia yhden per päivä ja annoin muille 2-3 päivänä peräkkäin yhdesti. En muista söinkö itse vielä yhden sitten kahden viikon päästä. Nyt aion tehdä taas niin.

Mutta TODELLA taas iso kynnys lähteä hakemaan reseptiä, lääkäreillä on usein niin ikävä asenne tähän. pitääkö ne pakottaa katsomaan peräaukkoa vai miten tämän asian saisi heille rautalangasta väännettyä.!
terv kohtalotoveri, ison perheen äiti joka aina on pitänyt huolen että lakanat vaihdetaan viikottain, alushousut päivittäin, kädet pestään ulkoa tultua ja ennen ruokailua ja silti joutui tämän kirouksen uhriksi TAAS

Minä luulin lääkäriin mennessä, että lääkärillä tähän olisi varmaan ikävä asenne...
Mennessäni vastaanotolle, lääkäri kysyi miksi epäilen, millaiset oireet ja onko ennen ollut. Sanoi että yli 80% AINAKIN Suomalaisista on kihomatoja. Niitä ei tarvitse hoitaa, mutta jos oireita ilmenee, lääkekuuri on hyvä syödä. Se miksi kihomadot on lisääntyneet, siihen lääkärillä oli aivan toinen mielipide: ennen näistä asioista ei ole kehdattu puhua, saatikka kehdattu hakeutua lääkärille puhumaan. Kihomatoja elimistöön kuitenkin monelle ihmiselle jää ja niitä joudutaan toistuvasti ihmiselämän aikana hoitamaan. Ikävää, mutta ilmeisesti totta...
  Vastaa viestiin
26.02.12, 22:43   #213 (linkki)
Kauanko kestää ?
(Vierailija)

Kolme päivää sitten ilmeni ensimmäisen kerran kihomatoja.Tänään otettiin Pyrviniä,kauanko kestää ennenkuin Pyrvin alkaa vaikuttamaan ?
  Vastaa viestiin
03.03.12, 22:40   #214 (linkki)
xzx
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 3:n lapsen äiti Näytä viesti
Sanoi että yli 80% AINAKIN Suomalaisista on kihomatoja. Niitä ei tarvitse hoitaa, mutta jos oireita ilmenee, lääkekuuri on hyvä syödä. Se miksi kihomadot on lisääntyneet, siihen lääkärillä oli aivan toinen mielipide: ennen näistä asioista ei ole kehdattu puhua, saatikka kehdattu hakeutua lääkärille puhumaan. Kihomatoja elimistöön kuitenkin monelle ihmiselle jää ja niitä joudutaan toistuvasti ihmiselämän aikana hoitamaan. Ikävää, mutta ilmeisesti totta...
Kaikilla eivät tosiaan aiheuta oireita ja siksi jäävät huomaamatta. Sellainen epähygieeninen henkilö voi levittää munia ympäristöön, joka infektoi muita sivullisia, joille taas pahoja pitkäkestoisia oireita voi tullakin.

eläimiä kyllä madotetaan säännöllisesti, ihmisiä ei. miksi helvetissä?
  Vastaa viestiin
04.03.12, 10:05   #215 (linkki)
infected
(Vierailija)

Lueskelin tätä ketjua huomattuani pienen valkoisen "langanpätkän" peräaukon suulla. Ensimmäinen reaktioni oli "eikai taas".. Viimeksi minulla on kihomatoja ollut n. 10vuotiaana ja taisivat lähteä alle 2kuukaudessa pois mutta nyt huolettaa koska tässä ketjussa on ollut aika rankkojakin juttuja vuosista kestäneistä madoista.. Kysymys siis nyt kuuluukin,kannattaako hakea Pyrviniä vai suoraan jotain resepti kuureja?
  Vastaa viestiin
04.03.12, 12:01   #216 (linkki)
kihomadot
(Vierailija)

ongelma?

pari päivää sitten persettä kutis ja löysin yhden kihomadon ja aloin sitten seuraamaan tilannetta... mitään ei ole sen jälkeen löytynyt eikä paremmin persettäkään kutittanut.. pari kertaa olen ulostanut eikä ulosteessa ole näkynyt mitään. onko olemassa ns. yksittäistapauksia eli kihomatoja voikin olla vain yksi kappale ja thats it?
  Vastaa viestiin
07.03.12, 09:33   #217 (linkki)
ei olé
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kihomadot Näytä viesti
pari päivää sitten persettä kutis ja löysin yhden kihomadon ja aloin sitten seuraamaan tilannetta... mitään ei ole sen jälkeen löytynyt eikä paremmin persettäkään kutittanut.. pari kertaa olen ulostanut eikä ulosteessa ole näkynyt mitään. onko olemassa ns. yksittäistapauksia eli kihomatoja voikin olla vain yksi kappale ja thats it?
ei ole olemassa. kannattaa hakea nyt ainakin parit satsit pyrviniä.
  Vastaa viestiin
07.03.12, 14:39   #218 (linkki)
TESTAUTTAKAA!!!
(Vierailija)

Jos eivät suostu kunnallisessa niin yksityiselle sitten.

Testauttakaa, että kyse on todellakin kihomadoista.
Valehdelkaa vaikka tarvittaessa, että olette käyneet ulkomailla ja sanokaa että kuurit eivät auta joten haluatte varmuuden mistä loisesta on kyse.
Loisia/matoja on muitakin kuin kihomato !

Muistakaa muuten että näppis, känny -työpaikan hiiri/näppis ..auton sisusta kannattaa myös pyyhkiä. :)

Ja kynsiin esim malvalan kynsien pureskelua estävää ainetta, jotteivat sormet mene suuhun.
Tuo on se tärkein tekijä !!

Huolellinen peppupesu käsisuihkulla - koko perhe -aamulla ja illalla sekä pepun rasvaus illalla ja puhtaat alushousut aamulla pesun jälkeen - tätä noin kuukausi tai kaksi.
Ihan tosissaan - estää sen leviämisen ja kierron.

Sama kuin täiden torjunnassa se täikampaus joka päivä/joka toinen päivä.

Mekaaninen esto toimii paremmin kuin lääkinnällinen
  Vastaa viestiin
29.03.12, 10:14   #219 (linkki)
Opiskelija
(Vierailija)

Moi "TESTAUTTAKAA!!" Ootko ite päässyt niistä eroon vaan siivoamalla?

Kun edelleen kärsin niistä ja tuntuu että pahemmaks vaan menee... Tärkeintä tossa hommassa on ehkä se et jos ne pirulaiset saa joskus pois, niin miten estää uusintatartunnat? Kun noihan leviää ihan kulovalkean tavoin ja tuntuu et niitä on kaikkialla, ilmassakin... Kun eihän voi kuitenkaan koko aikaa olla kuurilla ja pitää semmosta tehosiivousta yllä. Kun tuntuu etten muutenkaan jaksa mitään suursiivousta tehdä, tai jaksan, mutta en jaksa ylläpitää sitä kahta viikkoa, pidemmästä ajasta puhumattakaan. Eli mitä tehdä?!?

Kävin testeissä, niiden mukaan ei ollut mitään. En kyl tajua miten se on mahdollista et sieltä ei löydetty mitään... Kun vielä kaks erillistä näytettä oli ja kai ne nyt kunnolla katto sitä eikä vaan vilkassu. Tuntuu just niin turhauttavalta toi lääkärien kanssa asiointi. Ehkä ne ite pelkää sitä niin paljon...

Apua kyl tartteisin kovasti, et jaksaisin taistella tätä vastaan. Kun tuntuu et tää menee vaan pahemmaks koko ajan, mahassa on ruvennut ihmeellisesti "kurnimaan", tuntuu et on nälkä vaikkei ookaan. Sit on tosi huolestuttavaa, kun hiukset katkeilee helpommin ja on tullut kakshaarasia, mitä mulla ei oo ikinä ennen ollut. Auttakaa, miten tästä pääsee eroon?? Ja miten estää uusintatartunta???
  Vastaa viestiin
29.03.12, 10:26   #220 (linkki)
Opiskelija
(Vierailija)

Hei! Löysin hyvän englanninkielisen sivun, suht helppoa englantia niin moni varmasti ymmärtää. Medication for Pinworms | eHow.com Tuolla sanottiin, ettei pyrviiniä enää käytetä kihomatoihin!! (Piperazine and pyrvinium) vaan "Mebendazole" ja "Albendazole" (Albenza)- lääkettä. Eiks toi vermox oo tota mebendazolea? Tietääkö joku mistä ulkomailta sais tilattua noita, edullisesti ja ennen kaikkea turvallisesti? Helvetti kun noi lääkärit ei tiiä yhtään mitään tosta...
  Vastaa viestiin
29.03.12, 10:44   #221 (linkki)
Opiskelija
(Vierailija)

Tää oli kans hyvä sivu: What Are the Treatments for Pinworm? | eHow.com ja tää: Most Effective Treatment for Pinworms | eHow.com kyl tähän jotain raidia tarvitaan, ei mitkään hepposet lääkkeet auta. Kai se vaan pitää taas soittaa lekurille. Vähän ärsyttävää kun se on ilmeisesti joku venäläinen, tai ei niin hyvä suomi. Anteeks, tää menee vähän ohi aiheen, eikä muuten siis mitään vikaa, ihan pätevän oloinen on, mut jotenkin tuntuu et jos ois ihan suomalainen niin ois helpompi jutella tosta. Vaikka eipä ne kaikki suomalaiset lääkäritkään kai aina kuuntele... No joo, kunhan piti saada vähän purnata asiasta.
  Vastaa viestiin
07.04.12, 02:05   #222 (linkki)
sasa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelija Näytä viesti
Tää oli kans hyvä sivu: What Are the Treatments for Pinworm? | eHow.com ja tää: Most Effective Treatment for Pinworms | eHow.com kyl tähän jotain raidia tarvitaan, ei mitkään hepposet lääkkeet auta. Kai se vaan pitää taas soittaa lekurille. Vähän ärsyttävää kun se on ilmeisesti joku venäläinen, tai ei niin hyvä suomi. Anteeks, tää menee vähän ohi aiheen, eikä muuten siis mitään vikaa, ihan pätevän oloinen on, mut jotenkin tuntuu et jos ois ihan suomalainen niin ois helpompi jutella tosta. Vaikka eipä ne kaikki suomalaiset lääkäritkään kai aina kuuntele... No joo, kunhan piti saada vähän purnata asiasta.
Ei sillä oo juurikaan merkitystä, onko suomalainen, julkinen vai yksityinen. tietoa on vähän ja joillakin sitä on tarpeen pönkittää "pätemällä" (lue: asiakkaan suuntaan vittuilemalla/vähättelemällä).

Mebendatsolia (Vermox, Ovex, Pripsen) saa tosiaan tilaamalla ulkomailta. Suomessahan se on reseptinalaista kamaa, mutta saaminen em. syystä voi olla hankalaa. Maissa joissa tää on vapaasti saatavilla, ei pyrviiniä käytetä. Englannissa tosin on Pripsenin merkillä mebendatsolin ohella myös piperatsiinia.

Lainaus:
Kävin testeissä, niiden mukaan ei ollut mitään. En kyl tajua miten se on mahdollista et sieltä ei löydetty mitään... Kun vielä kaks erillistä näytettä oli ja kai ne nyt kunnolla katto sitä eikä vaan vilkassu. Tuntuu just niin turhauttavalta toi lääkärien kanssa asiointi. Ehkä ne ite pelkää sitä niin paljon...
HUSLAB - Kihomadot (Enterobius vermicularis)

harvoin niistä mitään löytyy. nehän tutkii vain sen pumpulitikun pään, johon mahd. tarttuneet munat liuenneet kuitenkin näyteputkessa olevaan nesteeseen.
  Vastaa viestiin
14.04.12, 15:23   #223 (linkki)
Lahjaksi saatu.
(Vierailija)

Kihomato

Kihomadon munia ei voi tapaa millään.
Ne kuivuvat ja lentävät ilmavirran mukana, säilyen hengissä jopa vuosia kuivina.
Turha siis uittaa, kotia tai käsiä, desinfiointi aineissa.

Mistä kihomadon munia voi saada?
- irtokarkeista
- ostoskärryistä
- kaikkialta julkisista tiloista
- käsi kontaktista, tarttuvat oman suojanesteensä ansiosta kiinni, vaihtavat kantajaa
- ilmavirrasta
- Kaikesta irtotavarasta jota asiakkaat pitelevät
- Kaikista pakatuista tavaroista jotka; käsin kerätään pakataan jne.

Enkä alueita joista ei huomaa siivota:
- Pölynimuri ja sen suulakkeet
- Avaimet
- Puhelin
- käsineet
- takkien napit ja vetoketju
- kassien sangat
- reppu
- Jalkineiden kohdat joista vetää jalkaan
- lemmikeiden turkista
- ovien rivat ja kahvat

Tuuletus ei auta mitään, nihkeä pyyhkiminen, jos jää pyyhkeeseen, siis kertakäyttö liinat ja paperipyyhkeet..
  Vastaa viestiin
14.04.12, 20:51   #224 (linkki)
Opiskelija
(Vierailija)

Jostain luin et suola auttais, mut tiedä häntä. Miten voi ikinä siivota noita paikkoja mitä edellisessä viestissä lueteltiin?

Äh, sellainenkin ongelma on vielä, että olen tässä sinkkuna ollut jo jonkin aikaa ja mielessä houkuttelee joku toinen ihminen. Tää tuntuu vähän samalta kuin joku sukupuolitauti, pitäiskö tästä kertoa jos tulee intiimimpää kanssakäymistä jonkun uuden miehen kanssa? Tai siis pitäis, koska ei ole kauhean kiva levittää tätä eteenpäin. Mut entä jos toista ei sit kiinnostakaan?
  Vastaa viestiin
14.04.12, 23:06   #225 (linkki)
joo
(Vierailija)

[QUOTE=Opiskelija;11188109]Jostain luin et suola auttais, mut tiedä häntä. Miten voi ikinä siivota noita paikkoja mitä edellisessä viestissä lueteltiin?

EIköhän tuo edellinen listaus oo siinä mielessä tarpeeton, että ethän noiden toimien jälkeen ole työntämässä sormia suuhusi.

Se, että niitä leijuisi pölyn tavoin noin vain ilmassa, ei oikein vakuuta. ei ne sentään niin kevyitä oo kuin pölyhiukkaset. olen käsittänyt, että elävät huoneilmassa korkeintaan pari kuukautta?

irtokarkit, joita ipanat kaupassa pyörittelee paljain käsin on riski muidenkin tautien osalta.

Lainaus:
Äh, sellainenkin ongelma on vielä, että olen tässä sinkkuna ollut jo jonkin aikaa ja mielessä houkuttelee joku toinen ihminen. Tää tuntuu vähän samalta kuin joku sukupuolitauti, pitäiskö tästä kertoa jos tulee intiimimpää kanssakäymistä jonkun uuden miehen kanssa? Tai siis pitäis, koska ei ole kauhean kiva levittää tätä eteenpäin. Mut entä jos toista ei sit kiinnostakaan?
harkinnan mukaan toimit. jos haluat luottavaisen suhteen, joudut sen jotenkin tekemään.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku