Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.09.11, 19:57   #101 (linkki)
Päivi
(Vierailija)

Toivotaan että lähtee!

Mulla on ollu tämä iho-ongelma about 11 vuotta. Aluks kävin kääkäreillä ja dermatologeilla, mutta kun diagnoosi diagnoosin jälkeen hoitoineen ei tuottanut tulosta, tyydyin olemaan ruma ja rupinen, kunnes pari viikkoa sitten päätin, että vois yrittää taas tehdä asialle jotain. Kun ei tää tainnu olla bakteeritulehdus, akne eikä allergia, niin oikeestaan toivon, että ois syyhy!
Mutta mulla kutisee vaan olkapäät ja leukaperät. Ja se kutinakin tulee ja menee ajoittain, yleensä ei kutise ollenkaan, raavin muuten vaan... Näppyjä ei oo ikinä ollu muualla kun käsivarsissa (ulkopuolella eikä koskaan herkemmällä puolella) ja yläselässä. Jotenki mun oireet ei sovi teidän muiden oireisiin. Myöskään samassa sängyssä neljä vuotta piehtaroineella ei oo koskaan ollu mitään oireita. No, ostin rasvat, ja toivotaan nyt että rupikonnasta kuoriutuu sileäihoinen neitonen 11 vuoden jälkeen. Raportoin sitten että kuinka kävi.
Olipa hyvä lukea kuitenkin että syyhy on tosi yleinen juttu. Ei kovin usein kuule moisesta, ainoostaan tulee mieleen kapiset kulkukoirat. Vaikuttaa et kenenkään ei tarttis häpeillä asiaa, sen verran yleinen juttu. Wikipediassa sanottiin et maailmassa olis arviolta 300 miljoonaa tartuntaa vuodessa (referenssit kahteen dermatologiseen julkaisuun).
  Vastaa viestiin
09.11.11, 11:37   #102 (linkki)
kirppuja
(Vierailija)

pyllyssä

mulla on kirppuja perseessä.öisin ne aina villiintyy.mitä myrkkyä suosittelette?
  Vastaa viestiin
16.11.11, 16:29   #103 (linkki)
syyhy
(Vierailija)

stronghold

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut... Näytä viesti
Elikäs epäilen kovasti, että itselläni on tuo pieni ärsyttävä p'skiainen ja minulla on myös koira. Jos hoidan itseni ja vaatteeni, yms puhtaiksi pesemällä sekä rasvaamalla, niin kuinka koirasta saan mahdolliset punkit pois? En haluaisi kuitenkaan uusia hoitoja sen vuoksi, että saan tartunnan uudestaan haukultani..
Sopiiko koiran hoitamiseen tuo Nix-shampoo, vai onko eläimille omat puhdistusrituaalinsa?
Se mua vielä askarruttaa, että kuinka eristyksissä minun pitää olla? Kai sentään töissä uskallan käydä jos olen koskematta muihin?
Hoitoa en nimittäin rahapulan vuoksi pääse aloittamaan vielä viikkoon..
Epätoivo iskee, miten niin pienestä elukasta voi olla näinkin paljon harmia!
Se mikä tästä tilanteesta tekee lähes naurettavan epätoivoisen on työsuhteensa lopettanut pyykinpesukone.. Hehe..

Eläimille Stronghold niminen liuos niskaan.Voi siirtyä ihmisestä eläimeen ja toisinpäin,muttei kykene lisääntymään.Molemmat kuitenkin hoidettava varmuuden vuoksi.
Itselläni on koira jolla näyttäisi olevan korvanlehtiin pesiytynyt punkki,mutta ei siis pitäisi pystyä lisääntymään.Voi varmaankin siirtyä takaisin ihmiseen
  Vastaa viestiin
09.12.11, 00:54   #104 (linkki)
tyttö
(Vierailija)

kutina

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujep Näytä viesti
Heips!
Minulla oli abt. kolme vuotta sitten syyhypunkki. Oikeastaan kaikilla lähipiirissä oli. Olin aluksi hyvin välinpitämätön ja ajattelin että eihän sellaiset tartu. Noh, ei paljon naurattanut enää kun sain sen pirun syyhyn.
Hoidosta ensinnäkin: Se rasvaus täytyy tehdä ainakin 2kertaa. UUsinta hoito on erittäin tärkeä, jotta kaikki ötökän tekemät munatkin kuolevat siinä kuoriutumisvaiheessa. Muistaakseni hoito piti tehdä viikon jälkeen siis uusiksi. Minulle lääkäri oli unohtanut neuvoa sen, että hoito pitää tehdä uusiksi.
Toinen vihje: Meilahdesta tartuntatautien klinikalta saa suun kautta otettavat lääkkeet ihan ilmaiseksi. Kunhan vaan hyppää siellä ja hakee ne. Sieltä kyllä kirjoitetaan myös reseptejä. Itse jouduin lääkkeet maksamaan, koska en olisi päässyt paikalle uudestaan.
Nyt itsellä on tänään ilmestynyt muutama kummallinen näppy käteen ja olen ollut melkein hysteerinen. Edellisestä kerrasta jäi aivan järkyttävä kammo. Toisaalta syyhypunkki tekee myös luulosairaaksi. Kaikki kutina ja näpyt ovat sitten tulevaisuudessakin syyhyä (omasta mielestä).
Koittakaa jaksaa, se on hirveä rumba käydä läpi!!

ainiin, eläinten syyhy on eri kuin ihmisen. Et voi tartuttaa kissaasi syyhypunkkia tai toisinpäin.

Siis tarviiko tonne Meilahden tartuntatautien klinikalle lähetteen?
  Vastaa viestiin
27.01.12, 01:05   #105 (linkki)
Tuskainen
(Vierailija)

Syyhy, suun kautta otettava lääke

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä1983 Näytä viesti
Syyhypunkki täälläkin... Toissa perjantaina saatiin suun kautta otettavat lääkkeet koko porukka. Tuntu et multa ja pojalta kutina ois hellittäny ekan viikon ajan ja nyt taas tuntuu et kutina ois pahentunu!!! tartuntatautien lekuri sanoi että riittää yksi suun kautta nautittava lääkekuuri, mutta netissä lukee että se pitäisi uusia kahden viikon kuluttua... Mitenkähän on??
Ihanaa lukea muistakin saman piinan läpikäyneistä... Jos raapiessa nousee vielä näppylöitä, tarkottaax se et ne ei oo vielä kuollu kokonaan???
vitsi en ees tienny et tällänen kiertää viel nykypäivänäki... Vähänkö tunsi olonsa jotenki spitaaliseksi, ku asia selvisi!!!
toivon yli kaiken et ne ois kadonnu meijän perheestä!!! :(

Snibbis: Täällä netissä aika hyvin tietoa syyhystä. kyl toi vähän siltä kuulostais... Kannattaa mennä suoraan tartuntatautien vastaanotolle, missä tietävät asiasta enemmän kun tk:ssa ja mistä saa kunnon ohjeet, miten toimia.
Äippä1983:lle! Tuliko minkäänläisiä sivuoireita suun kautta otettavasta lääkkeestä? Lienevät turvallisia kuitenkin? Muistatko mikä oli lääkkeen kauppanimi?
  Vastaa viestiin
01.02.12, 12:29   #106 (linkki)
pätkis
(Vierailija)

järki lähtee

Neljä kuukautta. Neljä v*tun pitkää kuukautta.
Alkoi käsien kutinalla ja ajattelin sen olevan allergiaa, mutta kutina paheni. Nousi näppylöitä, pieniä ja vaaleita, jotka näkyi vaan tietyssä valossapp
Kävin työpaikka lääkärillä diacorissa. Lääkäri tuskin katsoi minuun ja määräsi hydrokortisonia, ei auttanut. Menin vajaan kuukauden päästä taas lääkäriin kun yöunet alkoi olla vähissä kutinan kanssa. Kutina levisi ja näppylät myös. Isoja mustelmia nousi pintaan ja iho vereslihalla toisen kerran lääkäriin. Lääkäri ei taaskaan edes vilkaise näppylöitä ja määrää kalliit allergialääkkeet. Niistä ei ollut yhtään apua. Vetelin sitten pari viikkoa putkeen joka päivä pään täyteen viinaa, että saisin sammumisen kautta nukuttua.

Kävin itkien toissapäivänä kolmannen kerran lekurissa ja tämä puoskari ehdotti syyhyvoidetta. Ei osannut neuvoa miten sitä käytetään ja farmaseuttikaan ei sanonut juuta eikä jaata sen käytöstä.
Otin kaapista vaatteita ja petivaatteet tietty koneeseen. 2-3 viikkoa kuulema kutisisi vielä. Nukuttuja tunteja tässä kolmen viimeisen päivän aikana 4 h. En uskalla koskea mihinkään kankaiseen ja antaisin oikean käteni siitä, että saisin nukuttua edes pari tuntia ilman heräämistä. On se jännä etteivät lääkärit ota edes testejä, katselee vaan suu pyöreänä. En tahtoisi kumminkaan vetää itseäni vielä hirteen, vasta 20 vuoden iässäkö pitäisi alkaa arkipäivä juopoksi?

Pisti silmään tästä palstalta tuo viinalla itsensä voitelu. Kuulostaa hyvältä, käsidesiä olen kokeillut, mutta eipä auta. Taidan lähteä tästä alkoon hakemaan litran kossua, juoda puolet ja puolella valella itseni. Ehkä sitten saisi nukuttua.
Jos sekään ei auta taidan tuhopolttaa koko ötökän ja samalla itseni.

Älkää menkö koskaan Kirkkonummen arvauskeskukseen, siellä ihmiset kuolee hoitovirheisiin ja hoitajat ei tuo vettä liikuntakyvyttömälle potilaalle, koska työvuoro loppui.
  Vastaa viestiin
13.02.12, 13:06   #107 (linkki)
undulaatti
(Vierailija)

hygienia

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja raija Näytä viesti
Kuulin että tuttujeni perheessä on lapsella syyhypunkki... tiedän että se äiti on aika hmm.. ei niin hyvin hygieniasta kotona huoltapitävä, tuleeko se siitä? Onko miten tarttuvaa ja voiko tarttua esim. koiraan?

ei liity hygieniaan mitenkään, tarttuva tauti
  Vastaa viestiin
11.06.12, 20:23   #108 (linkki)
Minä vaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja elämään kyllästynyt Näytä viesti
joo eli se on ollu mulla kohta vuoden.. rasvauksia on tehty ainaki 6 kertaa ja koko perheelle. en tiiä tuleeko se aina tuttujen kautta takaisin. tiiän luultavammin keltä oon sen saanu mutta en kehta akertoa kellekkään siitä en ees sille keltö sain sen. mutta oon hoksannu monen kutiavan, ja oon ohimennen heittäny et kumminki joku syyhy.. mut ei ne tajuu alkaa miettiii mikäö se on.. ei vaan jaksa ennään.. henkinen rasite tää kyllä on jumalauta.. mikä neuvoksi? jos rasvataan nyt ko perhe , ja halutaan se pois, ei voija mihinkään mennä. istua kaverin kanssa samalla sohvalla ei vitussakaan koskja ei tiiä jos se sattuuu silläkin oleen. mikä neuvoksi?

Ei jumalauta mitä touhua? Annat tuttaviesi kärsiä vaikka tiedät mikä heitä vaivaa. Toivottavasti en saa ikinä kaltaisiasi "ystäviä"
Itse kokeilin just tuota käsidesiä. Kirvelee muuten pirusti kun laittaa kasseille. Katsotaan nyt onko siitä apua...
  Vastaa viestiin
02.07.12, 10:09   #109 (linkki)
fgh
(Vierailija)

fgh

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jepujep Näytä viesti
ainiin, eläinten syyhy on eri kuin ihmisen. Et voi tartuttaa kissaasi syyhypunkkia tai toisinpäin.
Tämä oli kiva kuulla
  Vastaa viestiin
29.07.12, 21:53   #110 (linkki)
maa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 9vuot. lapsen" mamma" Näytä viesti
Kiitos,kun pistit vinkkiä,samoin kuin joku vodkasta! Meillä irrottelee niitä mustia pieniä ihon pintaan aina Tea Tree-liuoskin.
Kärsitty ainakin syksystä; voiteet ja yks tablettisatsikin mennyt itselläni läpi.
Te KOHTALOTOVERIT, näettekö tekin neulankärjen kokoiset mustat,jos-kun ponnahtavat ihon pintaan? Välillä luulee itseään vainoharhaiseksi, välillä on siitä varma ja useimmiten varma,että ne iljetykset vaikuttaa ihon alla,nykyään myös kasvoissa. Ei kovin lohdullista,että ne hoidot eivät uusia tartuntoja estä. Meillä siitä lienee KYSE! Kirjoitellaan

Joo, kyllä on mustia pisteitä ihon pinnassa.
  Vastaa viestiin

29.07.12, 21:57   #111 (linkki)
maa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kirppuja Näytä viesti
mulla on kirppuja perseessä.öisin ne aina villiintyy.mitä myrkkyä suosittelette?
Stromectol ja syyhyhoito koko vartaloon. Toimii paremmin, jos on ensin poistanut kaikki vartalokarvat. Lakanat pitää pestä 90 asteessa päivittäin ja silittää. Imuroida pitää joka päivä. Koettu on.
  Vastaa viestiin
01.08.12, 19:19   #112 (linkki)
pulassa
(Vierailija)

syyhy

olen noin 2kk kärsinyt syyhystä ekana kutitti jalat sitte koko kroppa ja aina kun raavin ne rupevat turpoamaaan kertokaaa mitä teen mistä se tuleee !!!!
  Vastaa viestiin
15.08.12, 10:27   #113 (linkki)
punkki
(Vierailija)

Poikaystävälläni todettiin eilen pahaksi mennyt syyhypunkki (olimme siis juuri tulleet reilun viikon mittaiselta yhteiseltä mökkilomalta, jossa iho oli päässyt pahaan kuntoon) ja koska olemme samoissa petivaatteissa nukkuneet ja muutenkin olleet paljon läheisissä kosketuksissa, päätin soittaa omaan terveyskeskukseen ja kertoa ja kyselle asiasta. Olin melko varma, että saisin jonkinlaisen lääkityksen suoraan itselleni, mutta kuulemma ilman oireita tätä ei voida tehdä. Joudun siis odottelemaan, että se kauhea kutina alkaa ennen kuin saisin lääkäriltä apua! Ilmeisesti apteekista saan kuitenkin jonkinlaista itsehoitolääkettä?
  Vastaa viestiin
08.09.12, 22:47   #114 (linkki)
ex of mr.Scabies
(Vierailija)

mitähän...

Jepjep eli kaverillani oli/on syyhy ja tämä ei sitten ystävilleen kertonut ja nyt ollaan koko porukka kuumotuksen vallassa.. Kaikki on rasvat ostaneet ja kämpät siivonneet alusta loppuun eli homma siltä osin hoidossa.

Huomasin tosin että juurikin tänään Nix-hoidon _jälkeen_ on niiden parin alkuperäisen näppylän lisäksi tullut muutamainen lisää ja niitä kutittaa.. ei mitenkään voimakkaasti mutta kuitenkin. Nyt tekisi mieli heti perään pistää lisää voidetta niskaan, mutta olisiko mahdollista että uudet näpyt johtuisivat NIXistä ? Vai eikö se perkeleen mahdollinen punkki kuollut vaikka paksulti tököttiä hangattiin ja talokin on kuin erityksen jäljiltä? Voi jumalauta, miksi tällaisia on olemassa?
  Vastaa viestiin
10.09.12, 22:59   #115 (linkki)
punkkis
(Vierailija)

Hermo menee

Kyllä meinaa hermo mennä. Kaksi viikkoa sitten laitoin iholle Nix-kuurin, mutta ei siitä mitään apua ollut (hoito tosin todennäköisesti epäonnistui, koska enhän minä yksin asuvana ihmisenä saanut sitä levitetyksi selkään...). Helvetinmoinen kutina vaan jatkui, ja viikko sitten kävin lääkärissä hakemassa Stromectol-kuurin, ja pesin kaikki petivaatteet ja käytössä olleet vaatteet. Ja kutina vaan jatkuu edelleen... Onko kenelläkään tietoa siitä, kun sanotaan että onnistuneesta hoidosta huolimatta kutina voi jatkua useampia viikkoja, niin voiko silti tulla niitä rakkuloita? Iho kutisee siis edelleen sisäisestä kuurista huolimatta, ja just eilen huomasin, että varpaiden väliin oli tullut nesterakkula ja tänään myös peukalon tyveen. Niitä pieniä mustia pisteitä en ole kuurin jälkeen ihossa huomannut. Ja eniten tässä ihmetyttää, että mistä helkkarista olen onnistunut tämän saamaan itselleni, missään yökylässä en ole ollut aikoihin eikä kenelläkään lähipiirissä ole tätä.

Jossain aikaisemmassa viestissä joku tiedusteli, että oliko Stromectol-kuurissa jotakin sivuvaikutuksia. Lääkehän otetaan neljän tabletin kerta-annoksena, enkä itse huomannut mitään haittavaikutuksia. Tuntui, että kutina hiukan helpotti lääkkeen jälkeen muutaman päivän ajaksi, mutta sitten meno taas yltyi.
  Vastaa viestiin
12.10.12, 16:29   #116 (linkki)
Punkkeja hävittämässä
(Vierailija)

Sen verran kommenttia ja nostoa että todella punkkivoiteet saa Ruotsista yli puolet halvemmalla ja ilman resptiä.Voide on nimeltään tenutex ja 100g tuubilla oli hintaa 115kr. elikkä huomattavasti huokeampaa kuin suomessa.
  Vastaa viestiin
18.10.12, 00:28   #117 (linkki)
sepe
(Vierailija)

epätoivo!

Pakko nyt vihdoin pistää tänne omakin vuodatukseni näistä helvetin ötököistä. Elikkä elokuussa sain yhdeltä idiootilta tämän taudin, koska hän ei ollut viitsinyt ottaa selvää mistä tämä kutina johtui itsellään. Jos kyseinen kaveri vielä naamaansa uskaltaisi näyttää, niin turpaansa kyllä saisi! Kuinka raivostuttavaa voi olla elää tämän kanssa. Takana ensin 3 kertaa hoito nix voiteella, joka auttoi aluksi, mutta hetken päästä näppylöitä tuli lisää. Kaikki vaatteet ja petivaatteet pesty 60asteessa, pakastettu kengät ja takit, matot otettu pois käytöstä, sohva ja sänky imuroitu, kaikki tyynyt ym. laitettu jätesäkkeihin, mutta eipä auttanut. Tämän jälkeen sain lääkäristä Stromectol kuurin, jonka piti tehota lähes 100% varmuudella, no eipä auttanut sekään. Kokeilin pari päivää myöhemmin laittaa ensin nix voiteen ja pari päivää sen jälkeen söin uuden kuurin stromectolia. Nyt viimeisimmästä hoidosta aikaa vajaat 3viikkoa ja eiköhän niitä näppylöitä taas ole tullut muutamia uusia. Huomenna vaihteeksi uudelleen lääkäriin. Alkaahan tässä usko menemään, että pääseekö näistä ikinä eroon, kun ei tunnu mikään auttavan. Terveyskeskuksesta kehdattiin vielä taudin saatuani sanoa, että syyhypunkki on ihan helppo hoitaa pois, että kunhan vain vaatteet pesee. no niinpä tosiaan tuntuu olevan... toivoisin jo vihdoin voivani elää taas normaalia elämää. Voimia kaikille samassa tilanteessa oleville!
  Vastaa viestiin
09.12.12, 20:25   #118 (linkki)
argh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sepe Näytä viesti
Terveyskeskuksesta kehdattiin vielä taudin saatuani sanoa, että syyhypunkki on ihan helppo hoitaa pois, että kunhan vain vaatteet pesee. no niinpä tosiaan tuntuu olevan... toivoisin jo vihdoin voivani elää taas normaalia elämää.!

Kuulostaapas tutulta... ite oon kärsiny tästä paskasta about 3 kk....

vittu että vituttaa ja tuntuu ettei lähe pois vaikka kuinka rasvaa...
pittää varmaa kokkeilla tota viinalla läträämistä....
perkele ku hajuaa pää
  Vastaa viestiin
29.01.13, 18:33   #119 (linkki)
Varsinais-Suomalainen
(Vierailija)

syyhy

Yrittäkää ihmiset pitää OIKEESTI huoli, että HOIDATTE SYYHYPUNKIN POIS, jos se sattuu tulemaan, ja ilmoittakaa siitä myös kouluun/työpaikalle ja harrastuksiin, jotta se voitaisiin hoitaa myös siellä. Ties vaikka muutkin olisivat ihmetelleet järkyttävää kutinaa.. Se todellakin pitää hoitaa, koska on se niiiiiin rasittava kaveri tuo syyhy.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku