| |  | | |
11.11.06, 19:07
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Oletteko hankkineet vesirokon tahallaan?
1-vuotisneuvolassa sanottiin, että kannattaisi hankkia vesirokko lapselle mahdollisimman pian, koska se on helpompi sairastaa pienenä. Mistähän sen saisi hankittua lapselle? Onko joku tosiaan tartuttanut lapsen tarkoituksella?
Kuinka rankka tauti on? Olen kuullut, että se voi kestää jopa yli viikon. Pitää siis varautua hankkimaan lapselle sijaishoitaja, kun vesirokko yllättää.
| |
| | |
11.11.06, 21:59
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | hum mikä rokko
Hyvän neuvon sait, kannattaa pitää mielessä. Vanhin poikani sairasti eskarissa vesirokon joka oli melkoisen kova. Kokonaisuudessa meni n, 3vk, kaikkine jälkitauteineen.
Alkoi kovalla kuumeella, parinpäivän kuluttua ilmaanti rakkuloita, joita tuli lisää kokoajan n. 3-4pv. Poika oli korvanlehtiä, pippeliä myöten täynnä kipeitä kellukoita. Kellukat kutisi ja poika raapi.
Ensimmäiset kellukat tulehtuivat ja pahimpina päivinä ainoa paikka jossa poika oli rauhallinen oli suihku. Siellä käytiin 4-5Xpv. Tulehdukset paranivat hitaasti, koska poka raapi rupia unissaankin. Sylissä ei voinut pitää, koskea ei saanut, ruoka ei maistunut, limukka juotiin pillillä koska suunpielessä rakkuloita.
Rakkuloiden mentyä ruville poikani sai korvatulehduksen ja siihen lääkekuurin. Kuurista maha meni sekaisin ja poikani ripuloi, yleiskunto oli heikentynyt melkoisesti.
Nuorempi pojistamme oli vaippaikäinen ja sairasti vesirokkoa noin viikoin. Kellukat eivät tulehtuneet, poika ei raapinut. Kuumeesta tuli väsyneeksi ja nukkui pitkät päiväunet ja tauti oli nopeasti ohi.
Valokuvat sairastamisen ajalta palauttavat rankat viikot mieleeni. Poikani oli yltäpäältä ruvessa.
Me vanhemmat käytimme vuorotellen mahdollisuutemme olla sairaanlapsen kanssa kotona ne 3pv kummastakin lapsesta. Ensin toisesta ja sitten toisesta, meni talvilomatkin siinä.
Onneksi pojat eivät olleet koulussa.
Onneksi se sairastetaan vain kerran.
| |
| | |
11.11.06, 22:43
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Salon seutu
|
Meillä ei ole haettu vesirokkoa kenelekkään. Vanhin sairasti sen 7-vuotiaana eikä se nyt niin rajua kyllä ollut, samalla sairasti kaksi muutakin tyttöä, toinen 5 ja nuorin oli 2. Nuorimmalla ehkä hankalampi kun oli vielä vaipassa. Kenelläkään ei ollut kun vain vähän lämpöä ja kutinaan sai lääkkeen lääkäriltä.
Myös poika sairasti sen 7-vuotiaana. Eikä se hänelläkään kyllä niin rajua ollut. Sairasti sen sillai kesäkuun alussa ja kesti parisen viikkoa.
Ystäväni sen sijaan on hakenut sen aina tahallaan ja poika oli kyllä näpyissä päästä varpaihin ihan joka puolelta, hirveen näköinen ja se kutina oli kyllä aivan kamalaa. Poika oli silloin muistaakseni 2-vuotias.
Nyt sitten kävi kohta 2-v täyttävien kaksosten kans sellaisessa kyläpaikassa missä oli viesirokko ja siinä toivossa, että nää kakaosetkin sen sairastaisivat.
Empä sitten tiedä onko se oikein viisasta.
Tyttäreni tyttö sairasti sen viime jouluna ja oli vajaa 2-vuotias. Aika helpolla kyllä pääsi eikä jäänyt näpyistä arpia. Sai sen muilta hoitolapsilta perhepäivähoidosta.
Mutta sitten jos sen sairastaa murrosiässä niinkuin minä ite niin sitten se onkin aika rajua. Kolme viikkoa kesti ja kuume 40:kymmenessä.
| |
| | |
13.11.06, 13:40
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vesirokko on sen verran ikävä tauti lapselle (ja siihen voi liittyä myös hankalia jälkitauteja) etten viitsisi lastani tahallaan tartuttaa. Itse olen rokotuttanut kaikki 4 lastani vesirokkoa vastaan, rokotteen joutuu itse kustantamaan mutta on se hintansa väärti.
| |
| | |
14.11.06, 07:28
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Salon seutu
|
Just eilen juttelin tään ystäväni erään tutun kans ja hän ei kylään ystämme luo mene kun hänen nuorin on vasta vuoden ikäinen, hän ei tahallaan vesirokkoa tälle tytölle halua.
Kun hänen kaksosensa olivat tään ystävämme pojan kans samanikäisiä ja silloin hän haki sen vesirokon tahallaan niin se oli ollut todella niin kamalaa ettei toista kertaa tahallaan hae.
| |
| | |
06.12.06, 17:08
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen itse miettinyt, pitäsikö minun mennä etsimään jostain vesirokkoa sairastavia ja tartuttaa itseni. Ikää on 25 enkää ole sitä vielä sairastanut. Mietin sitä siksi, koska raskaus on kovasti mielessä ja jos tulisin raskaaksi ja saisin vesirokon, olisiko siitä haittaa kehittyvälle sikiölle.. Ja entä minä, onko se tauti pahempi, mitä vanhenpana sen sairastaa..Ja mikä todennäköisyys on sille ettei koskaan sairasta kyseistä tautia?
| |
| | |
06.12.06, 18:18
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jokainen sen sairastaa, kunnes saa vahvan immuniteetin. Lapsellekkin se saattaa tulla uudelleen, jos sen on sairastanut lievänä. Siskoni sairasti vesirokon raskaana ollessa. Oli hauskan näkönen ison näppyläisen mahansa kanssa! Vaavi vaan sairasti sen samalla mahassa, niin ainakin lääkärit sano. Ite sairastin sen siskon kanssa samaan aikaan. Olin sillon 19 ja sisko 25. Muutaman päivän oli kuume 38,5 ja näppylöitä oli joka paikassa. Lääkäristä tuli kaks viikkoo heti saikkuu ja xyzalia kutinaan. Saatiin tartunta siskon pojalta, joka sai sen tarhasta. Ei ollu mikään paha. Ulkona ei vaan kehannu ekan viikon aikana näyttäytyy :)
| |
| | |
06.12.06, 20:39
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
tietääkseni rokko on lapsilla huomattavasti "helpompi" kuin aikuisiällä sairastettuna. ja miehillä se on kuulemma todella ikävä. tiedä sitten mikä on "helppo" sairaus.. toiset tuntuvat sairastavan jo pienenäkin ne aika rajusti.
meillä poika sairasti sen noin 2v ja kesti noin 10 pvä. ikävimmät olivat rakkulat nivusissa kun vaippa tahtoi hautoa ne rikki vaikka koitin paljon antaa olla ilman vaippaa. mitään ihan kauheasti ei rakkuloita ei ollut, kuitenkin riittävästi.
mun ystäväpiirissä on toiset tarkoituksella hakeneet rokon lapsilleen, meillä se tuli tarhasta. nyt meille tarjottiin nuorimmaiselle rokkoa mutta en sitä mennyt lapselle hakemaan, joulu ja kaikki on tulossa. enkä kyllä mene sitä muutenkaan tarkoituksella hakemaan mutta toivon että se sairastettaisiin pienenä kun käsitykseni mukaan se on lievempi pikkuisilla...
| |
| | |
12.01.07, 18:37
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis vesirokko on vaarallista sikiölle!
| |
| | |
17.01.07, 14:19
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse olen nyt 20v. ja vesirokko parhaillaan päällä, ja olo on hirveä! Kuumetta ei sinänsä ole paljoa, ja kyllä pelkän kuumeen kanssa pärjäisikin, mutta näppylöitä on aivan älyttömästi ja aivan joka paikassa, ja kutina myöskin se mukainen! Pahin kutina on ollut alapäässä, (tänään kutina on jo helpottanut, onneksi) mutta kutina alapäässä oli aivan hirveää, ja oli pakko ns. hinkata alapäätään koko ajan, ja eilen oli alapää todella kipeä ja arka "hinkkaamisen" ansiosta.
Mun neuvoni on, että jos ette aijo hankkia lapsellenne vesirokkorokotusta, niin hankkikaa se tahallaan lapsellenne mahdollisimman nuorena. Aikuisena sairastettu ei todellakaan ole välttämättä mikään pikkujuttu, vaikka se ei ole mikään pikkujuttu välttämättä lapsellekaan, mutta sitä parempi mitä nuorempana sen sairastaa, niin onpahan sitten jo sairastettu.
Ja nyt itse kun tässä kärsin vesirokon kourissa, niin on olo että olisin voinut maksaa rokotuksestakin vaikka mitä, kunhan ei vain tarvitsisi tätä kiusallista tautia sairastaa.
Itseäni ihmetyttää miksei vesirokkorokotus kuuluu yleiseen rokotusohjelmaan? Tai no rahastahan se on vaan kiinni, niinkuin kaikki on rahasta aina kiinni, rokotuksethan ovat kalliita, ja sinänsä vesirokko ei ole vaarallinen, mutta erittäin kiusallinen ja ärsyttävä tauti!!!
| |
| | |
17.01.07, 14:26
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ja sulle ´emmin vielä´ koska sulla on ikää jo noin paljon, niin neuvoisin ihmeessä hankkimaan sen rokotuksen. Vaikka rokotus onkin kallis, mutta mielestäni kyllä hintansa väärti kärsimyksiin nähden. Jos itse saisin valita, niin paljon mieluummin olisin maksanut rokotuksesta kuin kärsisin taudista!!! Ja lisäksi kuin tästä jää naamaan ja koko kroppaan kauheet ruvet pitkäksi aikaa, niin tosi "kiva" liikkua ulkonakin ihmisten ilmoilla rupikonnan näköisenä!!
| |
| | |
09.02.07, 20:34
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joo, hankittiin "tahallaan" kummallekin lapselle mahd. ajoissa. Pääsevät helpommalla kun sairastavat pienenä.
| |
| | |
10.02.07, 12:03
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
No ei todellakaan ole vaarallista sikiölle!! Tuhkarokko on ja siksi sitä vastaan rokotetaan. Ja mun mielipide on, että se kuinka rajuna vesirokko tulee lapselle tai aikuiselle, on ihan yksilöllistä ja se että olisi lapsena helpompi sairastaa, johtuu ehkä siitä, että lapset ei valita kipeänä niin helposti kuin aikuiset.
| |
| | |
22.02.07, 13:47
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja kiiskinen No ei todellakaan ole vaarallista sikiölle!! Tuhkarokko on ja siksi sitä vastaan rokotetaan. Ja mun mielipide on, että se kuinka rajuna vesirokko tulee lapselle tai aikuiselle, on ihan yksilöllistä ja se että olisi lapsena helpompi sairastaa, johtuu ehkä siitä, että lapset ei valita kipeänä niin helposti kuin aikuiset. | Kuuleppa kiiskinen, minun täytyy sanoa sinulle, että älä tule tänne sanomaan totuuksia, jotka ei pidä paikkansa. Vesirokko voi olla vaarallinen sikiölle, riippuen missä raskausviikoilla äiti saa tartunnan. googleen voit laittaa raskaus ja vesirokko tai sikiö vesirokko, niin löydät kasapäin tietoa ja aivan oikeilta tahoilta oikeaa tietoa. | |
| | |
13.03.07, 09:56
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2007
|
Jos minä olisin 25, enkä olisi sairastanut vesirokkoa ja aikoisin raskautua, niin ehdottomasti ottaisin rokotuksen. Ottaisin rokotuksen vaikka en raskaaksi haluaisikaan, on noita ikäviä sairauksia muitakin mitä halutessaan voi sairastella...
| |
| | |
03.04.07, 15:14
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos jollain tutulla olisi vesirokko, niin hankkisin sen myös meidän pojalle.
| |
| | |
06.04.07, 20:45
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sairastin yli kaksikymppisenä enkä ole koskaan ollut niin kipeä, kaikkineen meni kuukausi.
Varoitan aikuisia sairastumasta. Ennemmin rokotus.
| |
| | |
09.04.07, 08:06
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä sairastin vesirokon muutama vuosi sitten, lähes kolmekymppisenä. Kutina oli sietämätön ja kuumetta noin 38 - 39 astetta. Kahden unettoman yön jälkeen otin yhteyttä terveyskeskukseen ja minulle määrättiin Ataraxia, joka on voimakkaasti rauhoittava lääke, mutta poistaa myös kutinan. Vartin kuluttua lääkkeen ottamisesta kutina lakkasi kokonaan, ja sain vihdoin nukuttua univelat (16 tuntia) pois. Olenkin ihmetellyt, miksi aina sanotaan, että vesirokkoon ei ole lääkitystä. Vaikka itse virusta ei mikään lääke parannakaan, niin kyllä jo kutinan lakkaaminen tuo huomattavaa helpotusta elämään.
| |
| | |
09.04.07, 19:57
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyvä tietää, että hoitoakin löytyy. Itselleni pahinta eivät olleet näpyt vaan se kolme viikkoa kestänyt liki neljänkymmenen asteen (välillä yli) kuume. Olin tosi pitkään toipilas sen jäkeen.
| |
| | |
06.07.07, 11:26
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Ei leikin asia
Itse sairastin vesirokon 38-vuotiaana. Olin sairaalassa eristyksessä ja vahvassa tippa-lääkityksessä 7 pv. Kutina ja kuume meni ohi parissa päivässä, mutta aikuisella ne ei ole mitään siihen kauheeseen jälkitautiriskiin verrattuna.
| |
| | |
13.07.07, 18:20
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä? 1-vuotisneuvolassa sanottiin, että kannattaisi hankkia vesirokko lapselle mahdollisimman pian, koska se on helpompi sairastaa pienenä. Mistähän sen saisi hankittua lapselle? Onko joku tosiaan tartuttanut lapsen tarkoituksella?
Kuinka rankka tauti on? Olen kuullut, että se voi kestää jopa yli viikon. Pitää siis varautua hankkimaan lapselle sijaishoitaja, kun vesirokko yllättää. | Katso olisko hobby hallissa. Huuto.netistä saattaisi löytyä halvalla vähän käytetty, joskus saattaa löytää jopa uuden.. Net.anttilassa kuulemma olisi alennuksessa tuhkarokkoja, mutta vesirokot on päässy tilapäisesti loppumaan..
| |
| | |
30.07.07, 20:20
|
#22 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Meillä juuri sairastettiin vesirokko. Ei tullut tahallaan hankittua, mutta tosi iloinen olin kun kuulin että päiväkodissa oli epidemia + kyläilypaikassa kyläilyn jälkeisenä päivänä puhkesi rokko. Poika (2v8kk) selvisi n. 30 näppylällä ja ilman kuumetta. Juurikaan ei yrittänyt edes raapia, joten näppylät eivät kai kutisseet paljoakaan. Olen tosi tyytyväinen että toi on nyt takana, sillä meidän tuurilla muuten vesirokko olisi tullut juuri kuin toinen lapsi vastasyntynyt.
| |
| | |
30.08.07, 11:23
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos on ehtinyt aikuiseksi asti, eikä ole vesirokkoa sairastanut, suosittelen minäkin rokotusta. Etenkin jos raskaus on suunnitteilla.
MUTTA: rokotusta ei kannata/tarvitse sännätä suinpäin ottamaan, vaan verestä voidaan ensin tutkia vasta-aineet. Itse luulin etten ole kyseistä tautia sairastanut, mutta verikoe paljastikin toisin: Vasta-aineet oli selkeästi niin korkeat ettei rokotteelle ollut mitään tarvetta!
| |
| | |
23.09.08, 17:45
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Vesirokko ja sen hankkiminen
Jep, joku tuolla sanoikin, että on yksilöllistä, miten sairastetaan ja kuinka rajuna.
Omille lapsille se on tullut milloin vahingossa, milloin "hankittuna" ja eri tavoin ovat sen sairastaneet. Yksi rankempana, sisarus vieressä lievempänä jne..
Nyt viisivuotias tyttäreni sairasti vesirokon hyvin lievänä parivuotiaana: Haettiin se siskon pojalta, joka oli ihan todella näppyläinen, mutta ei erityisen kuumeinen.
Nyt, kolme vuotta myöhemmin sai pari näppylää, kun k.o. sairaus velloo tarhassa, mutta ei ole kuumetta tai muutakaan.
Pikkuveli, 8kk, sai tartunnan sieltä myös, mutta hänelle en sitä vielä soisi: Noin pieni usein sairastaa taudin nimittäin vielä uudestaan..!
Vanhimmat lapseni ovat jo lähes teini-ikäisiä tyttöjä. Heillekin tauti on "haettu" jo aikaa sitten ja onneksi onkin:
Nyt kun kyseinen tauti riehuu pikkusisarusten tarhassa, olisi kouluikäisillenikin tauti ihan varmasti tarttunut ja voitte uskoa, kuinka kiitollisia he olisivat olleet rupikonna-lookista!
Tuonne ^^ ei ole mainittu, että aikuiselle vesirokon sairastaminen VOI olla jopa hengenvaarallista!
Neuvolan neuvo "hakea" tartunta on siis ihan viisas ja perusteltu. Todennäköistä kun on, että sen joskus jokatapauksessa sairastaa;
miksi ei siis silloin, kun se on turvallisinta ja toipilaalle pystyy hankkimaan hyvissä ajoin arsenaalin lääkkeitä, piirrettyjä, jäätelöä ja kylpyhetkiä?
Kerran vielä:
-Aikuisen on hyvä hakea rokotus (ja jos varallisuutta riittää, niin miksei lapsilleenkin; kukin toimii kuten parhaaksi näkee).
-Itse pyrin siihen, että lapseni sairastaa vesirokon noin 2-3-vuotiaana, ei miel. ennen (ettei tarvitse toista kertaa sairastaa), eikä jälkeen (ettei tarvitse jäädä eskareista sun muista pois taudin ja rupikonna-lookin takia) ja etenkään ei siis aikuisiällä, jottei joudu hengenvaaraan.
-Kävi vesirokon sitten "hakemassa tahallaan" tai "saamassa vahingossa", vesirokko on vesirokko ja sen joutuu todennäköisesti sairastamaan jokatapauksessa. On siis hyvä, että edes ajankohtaan pystyy vaikuttamaan.
Terveisin: Kolme "hankittua" ja kaksi "saatua" vesirokkoa. | |
| | |
25.09.08, 09:37
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nyt en kuollaksenikaan muista mistä olen tämän kuullut, mutta olen siis kuullut, että atopiaan ja allergiaan taipuvaisilla lapsilla vesirokko olisi rajumpi?
Omassa lähipiirissäni se ainakin on niin ollutkin. Esim. 2-vuotiaalla maitoallergisella kummilapsellani tauti oli kovempi, kuin hänen 6-ja 8-vuotiailla sisaruksillaan.
Mietin vain voisiko olla siinä olla sitten yksi selitys, sille miksi tauti on joillekin niin paljon rankempi? | |
| | | | |