| |  | | |
09.11.08, 18:44
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä tota pienen lapsen tahallaan tartuttamista. Jos lapsi ei ole ala-asteen aikana vesirokkoa sairastanut, rokottaisin hänet tautia vastaan.
Mun mielestä toi tahallaan tartuttaminen vain kuvaa sitä kuinka me halutaan säädellä kaikkia ja kaikkea oman mielen mukaan - ajatuksena että meillä sopisi nyt sairastaa vesirokko kun ollaan lapsen kanssa kotona eikä työelämässä vielä---sis todella outoa?
ja sillä ei ole mitään tekemistä iän kanssa onko se lievä vai ei, kuten noista esimerkeistäkin sai lukea. Lapset vaan sairastaa eri tavalla koska se on yksilöllistä.
| |
| | |
09.11.08, 18:47
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voi taivas - joku urpo kommentoi että ei ole hyvä jos lapsi joutuu olemaan eskarista pois- hei haloo, se on vaan eskari. Ja kyseessä vain vko tai pari - kouluakin pystyy käymään vaikka olisi useamman viikon poissa. | |
| | |
29.12.08, 11:12
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) | Vesirokko ON vaarallinen sikiölle
Jokiu tuolla ilmoitti, että sikiölle ei oel vaaraa raskauden aikaisesta vesirokosta. Mikä on aivan väär tieto. T'ässä vähän faktaaa.....
"Suomessa syntyy vesirokon vaikeasti vaurioittama lapsi joka toinen tai kolmas vuosi. Raskauden ensimmäisten 12 viikon aikana sairastettu vesirokko johtaa sairaan sikiön syntymään vain noin 0.4 %:ssa tapauksista. Tämä johtuu todennäköisesti kokonaan istukan läpäisemättömyydestä, koska keskenmenojen ei ole todettu lisääntyneen vesirokon seurauksena (Siegel ym. 1966). Eniten synnynnäiseen vesirokkoon sairastuneita syntyy toisen raskauskolmanneksen eli 13. ja 24. viikon välillä sairastetun vesirokon jälkeen, jolloin sikiön riski on 2-3 %. 24. viikon jälkeen kohdunsisäisen vesirokkoinfektion riski kasvaa, raskauden lopulla jopa 50 %:iin, mutta sikiön vaurioituminen sen seurauksena on erittäin harvinaista elinten - etenkin neuraalisen kudoksen - riittävän kypsyyden ansiosta.
Synnynnäisen vesirokon seurauksena aivojen ja selkäytimen vaurioituminen on tavallista, ja seurauksena on yleensä vaikea älyllinen kehitysvammaisuus. Tyypillisiä ovat myös näkö- ja silmämuutokset. Selkäydinperäinen vaurio saattaa aiheuttaa virtsarakon ja peräaukon sulkijalihasten häiriöitä. Usein tavataan ihomuutoksia, syviä siksakkiarpeutumia samoin kuin raaja-anomalioita, hypoplasioita ja nivelten kontraktuuria. Sikiön soluvälitteinen immuniteetti on vielä epäkypsä, josta seurauksena saattaa olla VZV:n varhainen reaktivaatio, vyöruusu eli herpes zoster syntymän jälkeen tai varhaisessa lapsuudessa. Muuten terveellä lapsella tämä on viaton ilmiö. Äidin vesirokko, kuten muukin systeeminen infektio, saattaa myös käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti...."
Lisää voi käydä lukemassa osoitteesta:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D91783.htm | |
| | |
04.01.09, 21:55
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei se pienelle aina lievempi ole..Meidän 9kk ikäinen poika sairastui siihen jus ja viime yö meni valvoessa klo 6 aamulla se ja meki nukuttiin se 3 tuntia ehkä. 3 ja 6 vuotiaat sairasti saman taudin joulun alla ja paljon lievempänä..Ite en sitä "tahalleen hankkis" Niin käy toista säälix ku kutisee ja ei voi nukkua..Taitaa mennä seuraavaki yö valvoen..Ja kuumekki on korkea..Eikä lääkkeellä paljoo laske..Lääkäri totes ku senkaa puhelimessa juttelin ku kysyin mielipidettä että jos ei tilanne rauhoitu ja poika pysty kunnolla nukkumaan ni sit pitää lähtee osastolle... Haettiin apteekista nyt vesirokko salvaa mut ei se oo paljoo toista helpottanut.. Ite sairastin rokon 18 vuotiaana ja selvisin aika helpolla..Esikoinen sairasti myös vauvana 7kk ja oli aika rakkuloilla ja joutu antibiootit hakemaan ku vatsassa oleva vesikello tulehtui niin pahasti..
| |
| | |
09.01.09, 13:51
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hui kauhistus!
Älkää tahallaan tartuttako tai hakeko tartuntoja lapsille! Rokotukset kaikille, joilla se ei ole vielä ollut, iästä riippumatta! Paitsi jos on jo raskaana, silloin ei voi rokotusta ottaa.
Omalle kaksivuotiaalle hankittu resepti lääkärille ja aion rokotuttaa. Itse olen sen sairastanut ja kamalaa oli. Veljeni sairasti aikuisena ja oli tosi kipeä!
| |
| | |
21.02.09, 00:33
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) | En
Oon 19 vuotias ja kärvistelen juuri nyt vesirokossa, tämä on ihan hirveäää!
Toivoin NIIN että tämä olisin sairastanut jo lapsena, ei mitään mieltä. Jos joku haluaa lapselleen vesirokon niin tervetuloa meille, 5 euroa ja 2 viikon itämis ajan jälkeen lapsellasi on IHANA vesirokko... OIkeesti, joudun popsimaan 9 pilleriä päivässä että pysyn jotenkin tolpillani. Kuume ollut huipussaan 40 asteesa.
| |
| | |
28.02.09, 13:03
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) | minäkin sairastin
minäkin sairastin vesirokkoni 14vanhana, heräsin heinäkuisena syntymäpäivän aamuna rupisammakkona, jipii. Ja oli muuten ihan hirveä tauti, se kutina pakotti viileään suihkuun jopa keskellä yötä ja kun sain ataraxia niin sammuin puolen tunnin sisällä lääkkestä,kävelin unissani ja hourailin, eli en todellakaan ollut siinä kunnossa että olisin yksin pärjännyt!!!
Omien lasteni kanssa en ole vesirokkoa kartellut, onpahan ohi ja selviävät ehkä vähemmällä. Meillä kävi niin että esikoinen sai tartunnan päivähoidosta, mutta samassa paikassa hoidossa ollut pikkuveli ei saanut. Hän sai tartunnan vasta esikoiselta ja sairastikin vesirokon huomattavasti rajummin kuin esikoinen.
| |
| | |
07.04.09, 11:20
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) | Olisin halunnut...
...sairastaa mokoman taudin jo 2-vuotiaana. Mutta ei, satuin elämään lapsuuteni eristyksissä vesirokkoviruksilta, eikä rokotusta tai tahallaan tartuttamista tehty, ja vasta nyt 17-vuotiaana saan kokea miltä tuntuu kun joka puolella ihoa on kutiavia rakkuloita.
Taisin nyt viimein saada tämän veljentyttäreltäni, jolla tässä taannoin oli vesirokko. Toivon hartaasti että selviäisin tästä piinasta edes parissa viikossa. Olkoon vaikka miten kova kuume tai kipeä nielu, mutta runsas rakkulakertymä tekee kyllä olon todella apeaksi. Aivan kuin kimpussani olisi ollut tuhatpäinen hyttyslauma.
Sanoisin kyllä pienten lasten vanhemmille, että antakaa heille mahdollisimman pian joko rokotus tai tartuttakaa heidät. Niin nuorena kuin mahdollista, sillä vähemmällä siitä silloin selviää, eikä sitä tarvitse kestää kuin kerran elämässään.
| |
| | |
20.04.09, 13:02
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) | rokote????
kuinka monen vuoden tutkimustuloksia on vesirokkorokotteesta? Tuleeko rokottesta täysi immuniteetti? Voiko rokote olla vaarallinen? Montako rokotettua pikkulasta on jo kasvanut aikuisiksi? ; ) Kun muistetaan, että suomessa vielä 2005 annettiin rokotteita, joissa oli elohopeaa....meille ainakin terveelle lapselle "hankittiin" vesirokko.
| |
| | |
15.05.09, 20:40
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) | Kannattaa rokotuttaa
Sairastin vesirokon yli kolmikymppisenä. Oli kamalin tauti siihen mennessä. Lapseni sairastui samaan syssyyn nelikuisena. Oli niin täynnä rakkuloita kuin voi olla, myös limakalvoilla, suussa, pippelin päässä, silmissä. Kuumetta reilu viikko, itkua yötä päivää. Pakko kantaa sylissä koko ajan. Sen ikäiselle ei voinut antaa lääkettä. Valvoin itse lähes kolme vuorokautta yhteen menoon kanniskellessani lastani. Jälkitautina saatiin vielä korvatulehdus. Seuraavat lapset rokotutettiin heti vuoden iässä, kaikki loput neljä. Suosittelen muillekin. Rahallisesti kallista, mutta muuten kannattavaa. Säästää huolta ja murhetta, stressiä ja hermoja. Tulee myöskin halvemmaksi kuin olla töistä poissa palkatta esim 10 päivää tai palkat akotiin hoitaja siksi ajaksi. Ei tulisi mieleenkään lähteä varta vasten hakemaan tautia lapsilleni!
| |
| | |
02.08.09, 08:17
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tahallaan tartuttaminen johonkin tautiin on ok, jos voidaan olla 100% varmoja, että tauti ei pääse leviämään _kehenkään_ ulkopuoliseen. Muut eivät sitä ole tilanneet.
Eli: erämaamökille vesirokoa sairastava, tartutettavaksi tarkoitettu lapsi ja tämän huoltaja. Eväät mukaan koska sieltä ette poistu sitten 3 viikkoon.
| |
| | |
23.12.09, 12:23
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) | hinta
Tästä viestiketjusta puuttuu eräs oleellinen tieto, nimittäin sen rokotteen HINTA joka on n 80e. Lapsille riittää yksi rokote, teinille/aikuiselle tulee kaksi, eli hintaakin tuplaten.
| |
| | |
07.01.10, 21:51
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja risunen Tästä viestiketjusta puuttuu eräs oleellinen tieto, nimittäin sen rokotteen HINTA joka on n 80e. Lapsille riittää yksi rokote, teinille/aikuiselle tulee kaksi, eli hintaakin tuplaten. | Uusi ohjeistus lapsillekin on tuo 2 annosta (että tulisi parempi suoja vyöruusua vastaan), eli hintaa tulee se n. 160e eikä edes välttämättä auta. Meillä on tytölle 2v. otettu rokote kahtena annoksena ja siltikin eilen alkoi vesirokko. Nyt vain odotellaan koska pienemmälle 7kk puhkeaa näpyt.
| |
| | |
09.01.10, 16:11
|
#39 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä tehdä? 1-vuotisneuvolassa sanottiin, että kannattaisi hankkia vesirokko lapselle mahdollisimman pian, koska se on helpompi sairastaa pienenä. Mistähän sen saisi hankittua lapselle? Onko joku tosiaan tartuttanut lapsen tarkoituksella?
Kuinka rankka tauti on? Olen kuullut, että se voi kestää jopa yli viikon. Pitää siis varautua hankkimaan lapselle sijaishoitaja, kun vesirokko yllättää. |
Kyllä kannattaa! Se kannattaa sairastaa niin nuorena kuin mahdollista. Itse sain taudin omalta lapseltani 24-vuotiaana! Se oli k-a-m-a-l-a-a!!!!!!!
Oltiin siis vielä samaan aikaan kipeänä, minä paljon kipeämpi kuin lapseni. Mies oli sairastanut sen lapsena, joten hän sai hoitaa molempia.
| |
| | |
09.01.10, 16:17
|
#40 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kynsilakka Hui kauhistus!
Älkää tahallaan tartuttako tai hakeko tartuntoja lapsille! Rokotukset kaikille, joilla se ei ole vielä ollut, iästä riippumatta! Paitsi jos on jo raskaana, silloin ei voi rokotusta ottaa.
Omalle kaksivuotiaalle hankittu resepti lääkärille ja aion rokotuttaa. Itse olen sen sairastanut ja kamalaa oli. Veljeni sairasti aikuisena ja oli tosi kipeä! |
Tartutin kahteen lapseemme tahallaan rokon että se on pois lusittuna eikä tarvi aikuisena kärsiä.
Elkää nyt rakkaat ihimiset joka asiaan niitä rokotuksia ottako, ne ei ole terveellisiä.
Nykyäänhän jotkut säikyt hoitsut suosittelee suunnilleen abc-hepatiitin ja malariapiikin ottoa jos käy serkun kaimaa katsomassa Lievestuoreella... Järkeä!
| |
| | |
23.05.10, 02:16
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vesirokko on ollut 4-vuotiaalla nyt viikon ajan ja tartunta päiväkodista. Kuumetta yli 38 ja näppyjä runsaasti joka paikassa. Kannattaa tosiaan pyytää lääkäriltä se Atarax -resepti kutinaan. Meilläkin valvottiin monta yötä eikä mikään vesirokkovoide kutinaa poistanut. Nyt ei lapsella kuumetta mutta uusia näppylöitä ilmestyy vielä. Aion hoitaa lasta kotona itse niin pitkään kun on tarvis, sillä juuri nyt koti ja oman vanhemman läsnäolo on paljon tärkeämpi kuin työnantajalle tehdyt työtunnit, olkoon palkatonta tai ei, oma lapsi on aina ykkönen.
| |
| | |
29.05.10, 17:45
|
#42 (linkki)
| | (Vierailija) | Vesirokko rankka tauti - tai sitten ei!!
Olen samaa mieltä kuin jotkut aikaisemmista kirjoittajista eli tauti tulee toisille rankempana kuin toisille (eikä sitä voi etukäteen tietää).
Meillä esikoinen sairastui vesirokkoon 3-vuotiaana ja tauti oli aivan kauhean rankka! Näppylöitä oli joka puolella (päästä varpaisiin, korvien ja suunkin sisällä jopa) ja kutina järkyttävää, johon ei juurikaan auttanut lääkärin määrämät apteekista haetut rasva ja jonkinlainen puuterimainen jauhe, joiden piti auttaa kutinaan. Kuumetta oli ainakin viikon verran n. 39-40 astetta ja Panadolia kului pullokaupalla. Vihdoin vesirokosta parannuttuaan n. viikon päästä kuume yhtäkkiä nousi pilviin (kuumemittarin asteikko hädin tuskin riitti) ja lapsi sai keskellä yötä kuumekouristuksen; pelottava näky kun oma lapsi kramppaa tiedottomana huulet jo sinisinä ja ambulanssimiehet ajavat sairaalaan! Sairaalatutkimuksissa (veri- ja virtsakokeet, lääkärintarkastus) ei selvinnyt mitään muuta syytä kuin vesirokon jälkitautina kuumekouristus.
Nuorimmainen (nyt 4-vuotias) sairastui juuri menneellä viikolla vesirokkoon; tauti alkoi pienellä kuumeilulla ja vähäisillä flunssaoireilla. Näppyjä alkoi nousta vasta parin päivän päästä, mutta kuumetta ei ole ollut kuin korkeintaan 38 astetta yksittäisinä iltoina/öinä ja päivisin lapsi on jaksanut leikkiä ja syödäkin normaalisti. Vesirokkonäppylöiden määrä on pysynyt melko pienenä eikä kutinakaan ole lasta vaivannut. eli myös saanut nukuttuakin normaalisti.
Näiden kokemusten jälkeen suosittelisin ennemminkin rokotusta kuin vesirokon tahallaan hankkimista, koskaan kun ei voi etukäteen tietää miten vakavana tauti sitten iskeekäään. Olisinpa hakenut esikoiselle rokotuksen, tosin jäi se hakematta nuoremmallekin ...
| |
| | |
03.06.10, 15:44
|
#43 (linkki)
| | (Vierailija) | Vesirokko
Meillä oli vesirokko yhtaikaa noin 6-vuotiaalla, 10-vuotiaalla ja minulla äidillä 46 vuotta. Kellään ei ollut kovin pahaa. Pahin nuorimmalla ja lievin aikuisella. Että se siitä nuorena sairastamisen eduista.
| |
| | |
06.06.10, 14:41
|
#44 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tahallaan tartuttamisesta Tahallaan tartuttaminen johonkin tautiin on ok, jos voidaan olla 100% varmoja, että tauti ei pääse leviämään _kehenkään_ ulkopuoliseen. Muut eivät sitä ole tilanneet.
Eli: erämaamökille vesirokoa sairastava, tartutettavaksi tarkoitettu lapsi ja tämän huoltaja. Eväät mukaan koska sieltä ette poistu sitten 3 viikkoon. | Olen täysin samaa mieltä. Minäminäminä-ihmiset tietysti ajattelevat toisin - viis kestään muusta kuin minä ja mun mies ja meitin kakka-petteri.
| |
| | |
26.08.10, 22:02
|
#45 (linkki)
| | (Vierailija) | Ei se rokote mitään takaa
Meillä juuri 2-vuotias maitoallergikko on todella ikävästi vesirokossa rokotteesta huolimatta. Toivon todella, että keskimäisemme tulee sairastamaan sen lievemmillä oireilla, vaikkei hänellä rokotetta olekaan.
| |
| | |
02.11.10, 17:25
|
#46 (linkki)
| | (Vierailija) | rokotus Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja utu Vesirokko on sen verran ikävä tauti lapselle (ja siihen voi liittyä myös hankalia jälkitauteja) etten viitsisi lastani tahallaan tartuttaa. Itse olen rokotuttanut kaikki 4 lastani vesirokkoa vastaan, rokotteen joutuu itse kustantamaan mutta on se hintansa väärti. |
hm.. meillä äiti rokotti kaikki muut vesirokkoa vastaan mutta ei mua, olin aina niin sairas kun mua rokotettiin ettei lääkärikään suosinut.
no mie sain sen tosi lievänä kaksi kertaa mutta sisarukset jotka rokotettiin vastaan niin olivat todella kipeitä. samoin on käynyt kavereiden lapsille nyt. joten ei se rokote helpota välttämättä.
mie toivon että nuorimmaiseni saa sen nyt tuolta päiväkodista jossa se on epidemiana.. mielummin nyt kuin vanhempana. mitä vanhempana se tulee sitä vaikeempi se on.
| |
| | |
02.11.10, 17:31
|
#47 (linkki)
| | (Vierailija) | miten ihmeessä Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *Sandybell* Jos minä olisin 25, enkä olisi sairastanut vesirokkoa ja aikoisin raskautua, niin ehdottomasti ottaisin rokotuksen. Ottaisin rokotuksen vaikka en raskaaksi haluaisikaan, on noita ikäviä sairauksia muitakin mitä halutessaan voi sairastella... |
hmmmm. en ymmärrä miten ihmiset kuvittelee että jos hankkii rokotuksen niin tauti ei tule. rokotuksen tarkoitus on vain tuoda se lievempänä, aika usein kumminkin kuulee että onkin ollut pahempi rokotuksen johdosta ? tiedä häntä kun ei sitten ole verailukohdetta samaan ihmiseen.
| |
| | | | |