| |  | | |
23.11.06, 15:51
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Hypospadia
Onko ketään jonka pojalla olisi ollut lievä hypospadia eli haittana lähinnä peniksen kuroutuminen saumankohdalta käyräksi? Millainen oli korjausleikkaus, mitä kautta se tehtiin ja näyttikö penis leikkauksen jälkeen normaalilta. Miten kävi esinahalle?
| |
| | |
16.12.06, 07:43
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Hypospadia
Oma poikani leikattu kaksi kertaa lievän hypospadian takia. Nyt hän on kuusivuotias ja kaikki pitäisi olla ok. vastaan mielummin s-postilla ja voin kertoa kokemuksistamme enemmän jos haluat.
[email moderoitu]
| |
| | |
16.12.06, 15:49
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Hei vaan
Jostain syystä tuo suomi24 postilaatikkoni ei toimi.
Meidän poijalla hypospadia oli niin lievä, että sitä on seurattu viimeksi hän kävi kirurgilla 8-vuotiaana. Nyt hän on 14-vuotta. Hänellä on virtsputken pää avautunut 1-1,5 mm normaalia alemmas ja siitä ei ole mitään haittaa. Peniksessä on sen verran kuroumaa, että sen pää on hieman alaspäin koukussa, itseään se ei ainakaan vielä ole vaivannut. Ajattelinkin että, kun hän on murrosiässä ja peniskin kasvaa jos se alkaa vaivaamaan niin millainen operaatio sen korjaus on ja millaista lopputulosta voi odottaa?
| |
| | |
06.08.07, 19:14
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | ???????????
Millainen oli teidän pojan lievä hypospadia?
| |
| | |
19.11.07, 21:29
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2007
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja marraskuu@jippii.fi Juu juuri tossa sunnuntaina 30.7 meijän pojalla leikattiin lievä hypospadia TAYS:issa. Nyt kolme päivää poika ollut jaloista ja käsistä sängyssä kiinni, kun pippelin ympärillä olevaa pakettia ei saisi räpeltää. Neljäntenä päivänä pääsee jo turvaistuimen tyyliseen häkkyrään istumaan ja kulkemaan käytävillä.... enempää ei vielä kokemuksia asiasta, mutta koko ajan kokemusta karttuu lisää... Laittakaa sähköpostia jos kiinnostaa niin vastailen oman kokemukseni mukaan...
Isukki |
Hei! Meidän poika syntyi reilu viikko sitten ja hänellä todettiin myös lievä hypospadia.
Olen ahkerasti googleillut tietoa ja vertaistukea asiasta.
pippeli on noin 2.5 cm pitkä, hieman alaspäin kaareutuva ja päässä pieni halkio, virtsaputken suu n. 2 mm alempana kuin pitäisi. virtsasuihku hyvä ja kivekset laskeutuneet. syntymäpaino oli hieman alempi kuin esikoistyttärellä n. 3100 g, muuten pikkumies voi hyvin!
Kuulisin mielelläni kokemuksia muiden pikkumiesten vanhemmilta!
Terv. tivicano | |
| | |
19.11.07, 21:31
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2007
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Hypospadia pojan äiti Millainen oli teidän pojan lievä hypospadia? |
Hei! Meidän poika syntyi reilu viikko sitten ja hänellä todettiin myös lievä hypospadia.
Olen ahkerasti googleillut tietoa ja vertaistukea asiasta.
pippeli on noin 2.5 cm pitkä, hieman alaspäin kaareutuva ja päässä pieni halkio, virtsaputken suu n. 2 mm alempana kuin pitäisi. virtsasuihku hyvä ja kivekset laskeutuneet. syntymäpaino oli hieman alempi kuin esikoistyttärellä n. 3100 g, muuten pikkumies voi hyvin!
Kuulisin mielelläni kokemuksia muiden pikkumiesten vanhemmilta!
Terv. tivicano | |
| | |
12.06.08, 11:13
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | rahallista tukea???mistä???
Haluaisin tietää mistä olette hakenut rahallista tukea, kun olette hoitaneet poikaa kotona, ettekä ole voineet tietenkään käydä töissä. onko se KELA tai mitä muita vaihtoehtoja on. Pojalleni tehdään hypospadia leikkaus....
| |
| | |
13.05.09, 14:39
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
onko linjoilla ketään kuka voisi kertoa leikkauskokemuksista? miten paha tilanne oli korjaantuiko se? millainen oli sairaala-aika? meillä pojalla lievä hypospadia ja leikkaus ajankohtainen noin vuoden päästä. pelottaa moni juttu, joutuuko leikkauskierteeseen ja entä jos käykin niin että leikkaus pahentaa tilannetta. pojan aikuisuus myöskin huolettaa. oletteko kertoneet omien lastenne hypospadiasta muille? vai annatteko lapsen itse päättää kertooko kun asian ymmärtää murrosikäisenä?
| |
| | |
12.07.09, 13:54
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Kokemuksia?
Taas täällä olisi yksi äiti vailla kokemuksia yo. asioihin liittyen, etenkin jos löytyisi KYS: ssa viime aikoina leikattujen poikien vanhempia? Ensi viikon jälkeen mennään KYS: an leikkuuttamaan 1,5 -vuotiaan lievää hypospadiaa ja ahdistaa niin valtavasti...
| |
| | |
07.09.09, 20:56
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Beebe, tulisitko kertomaan miten teillä leikkaus meni?
| |
| | |
07.09.09, 21:36
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Moi!
Hyvin meni, kuitenkin :) Polin kautta sisään ja seur. aamuna leikkaus, kesti reilu kolmisen tuntia heräämöineen. Neljä vrk oli poika sidottuna selälleen, flanellisella liivillä josta naruilla sängyn kaiteisiin. Pari eka yötä jalat oli "lepositeissä", sitten ei tarvittu enää. Viimeisenä sairaalayönä poika ei suostunut sänkyyn kun oli saanut pari pvää olla rattaissa, nukkui sitten niissä ja hyvin nukkuikin...Kuusi vrk oltiin reissussa yhteensä. Kipua hoidettiin oikein hyvin ts. ei kipuitkuja, hoitajat olivat kultaisia. Vaikka itse olin vieressä yöpymässä, hoitsu oli joka yö ns. koko ajan pikkupotilaan vieressä. Kuudentena päivänä siis "paketti" purettiin eli taitokset ja katetri ym. pois, odotettiin parit pissat normaalisti vaippaan ja päästiin kotiin. "Lääkityksenä" kotona oli bakteereja tappava voide. Poika asettui samantien kotirytmiin eikä vaikuttanut välittävän koko operaatiosta. Jälkitarkastus puolen vuoden päästä, mahd. korjausleikkaukseen saadaan kanta tuolloin.
Etuuksista sen verran kun tuossa yllä on joku kysellyt, että Kelasta voi hakea erityishoitorahaa sekä matka- ja yöpymiskustannuksiin korvausta. Kelan sivuilta löytyy lisää tietoa menettelystä ja suuruudesta ym.
| |
| | |
10.09.09, 22:06
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Itselläni on vielläkin. Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Hypospadia pojan äiti Onko ketään jonka pojalla olisi ollut lievä hypospadia eli haittana lähinnä peniksen kuroutuminen saumankohdalta käyräksi? Millainen oli korjausleikkaus, mitä kautta se tehtiin ja näyttikö penis leikkauksen jälkeen normaalilta. Miten kävi esinahalle? | Nyt ikää on 40v ja se on ollut aina käyrä alaspäin. Minut on ympärileikattu 3v ja häpesin käyryyttä nuorena kun ei ollut tietoa asiasta. Nyt käyryys on mielestäni helpottanut ja asian kanssa tulee toimeen.
| |
| | |
15.09.09, 13:42
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos Beebe. Mukava kuulla että teillä meni kaikki hyvin! Toivotaan että leikkaus onnistui ja jatkoleikkauksia ei enää teidän pikkuiselle tarvita. Meillä on vielä muutama kuukausi aikaa operaatioon, täytyy yrittää vielä etsiä tietoa asiasta. Todella paljon jännittää kyllä koska ennen pojan syntymää en ollut kuullutkaan koko asiasta. Tuli hyvä mieli teidän puolesta että kaikki meni hyvin.
| |
| | |
26.09.09, 14:09
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meidänkin pojalla todettiin hypospadia heti syntymän jälkeen. En tiedä onko lievä vai pahempi? Paljon asioita pyörii päässä, mutta nämä 4kk on nyt mennyt aika hyvin, ilman että oon murehtinut asiaa. Mennään ensi viikolla keskussairaalaan lastenpolille käymään ja siellä katsotaan jatkotoimenpiteiden tarve, leikkaus yms.. Operaatio olisi kai tiedossa vuoden iässä. Minusta oli hirveää kun synnytyksen jälkeen ei oltu varmoja tuleeko virtsasuihkua ollenkaan, ja jos ei olisi tullut, olisi poika kiidätetty Tampereelle siltä istumalta. Noh, pissa tulee normaalisti, virtsa-aukko avautuu peniksen juureen melkein. Huolestuttaa, jos tuo vaatii paljon operaatioita ja vaivaa poikaa isompanakin.
Henk.koht. en ole kertonut asiasta juuri kenellekkään. Äitini tietää, ja muutamat mieheni puolelta myös. Ei oo vaivannut meidän elämää vielä mitenkään ja haluan että poitsu on niin kuin kuka tahansa vauva. Minäkään en tiennyt koko asiasta mitään ennenkun sattui omalle kohdalle.
| |
| | |
11.10.09, 00:29
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | ONKO KELLÄÄN OLLU
Onko kellään ollut käyristyvää penistä joka korostuu erektiossa. Meillä pojalla on ja seurataan leikataanko.Jonkinlainen jänne kiristää virtsaputken puolella ja vääntää peniksen. Ympärileikattu on 3vanhana,nyt 5 vuotta.
| |
| | |
13.10.09, 21:44
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Korjausleikkauksesta
Hei,
Pojan ollessa 2,5 vuotta, hänelle tehtiin korjausleikkaus. Heräämöstä tultua poika huusi ja yritti riehua, mutta rauhoituttua yllättävän hyvin ne muutamat päivät meni vaikka joutui sängyssä makaamaan. Yöksi kädet ja jalat köytettiin, muuten oli irti kun niin rauhassa selällään makasi ja leikki. Kolme päivää leikkauksesta, nukutuksessa poistettiin tukikatetri ja teipit pippelin ympäriltä. En muista olisiko saanut samana vai vasta seuraavana päivänä pissata mutta poika ei suostunut pissaamaan. Sitä pissaamista yritettiin muutama päivä, ei oikein tiedetty käykö kipeää vai pelkääkö vain että käy kipeää. Hoitajat välillä tyhjensivät rakkoa mahakatetrin kautta kun poika ei millään pissannut. Muutaman pissaamisen jälkeen lähimme kotia. Suostumisessa pissaamaan on ollut jonkun verran ongelmia kotonakin. 4kk leikkauksesta oli tarkastuskäynti, jossa sovittiin korjausleikkauksesta koska ylimääräisiä suihkuja on 2-3. Ne suihkut mielestäni tulevat vanhasta reiästä. Nyt kuukauden päästä pitäisi olla korjausleikkaus. Paljon olen miettinyt että kannattiko tähän leikkausjuttuun lähteä, me kun saimme päättää, liekkö lievähkö hypospadia. Mutta olen varma että poika on tyytyväinen aikuisena että asia korjattiin. Meille puhuttiin lapsen teon hankaluudestakin, kun homma menee suomeksi sanottuna reisille :)
| |
| | |
14.10.09, 13:28
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Varmasti jokainen joutuu koville miettiessään kumpi vaihtoehto on parempi, leikkaus vai "luonnontila". Me perustelimme asian sillä, että onpahan yritetty korjata asiaa ns. tavallisemmaksi kuin se, että lapsi saisi negatiivista huomiota poikkeavuudellaan. On nuo navanalusjutut vielä muutenkin herkempiä asioita. Ja juuri tuo lapsenteko- pointtikin jota harvemmin tulee vielä mietittyä hänen kohdallaan, asia kun ei ole pelkästään kosmeettinen.
| |
| | |
25.11.09, 18:48
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Lievä hypospadia
Meillä poika 3v ja virtsaputki aukeaa normaali paikalle mutta penis vääntyy alaspäin.Lääkäri sanoi että ei korjata mutta isona saattaa vääntää peniksen alaspäin käyräksi erektiossa.
| |
| | |
21.12.09, 17:26
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Käyrä Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jotila Meillä poika 3v ja virtsaputki aukeaa normaali paikalle mutta penis vääntyy alaspäin.Lääkäri sanoi että ei korjata mutta isona saattaa vääntää peniksen alaspäin käyräksi erektiossa. |
Käyryys pitäisi olla yli 45 astetta ennenkuin leikataan.
| |
| | |
16.01.10, 22:41
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen tosi yllättynyt miten vähän kirjoittajia aiheen piiristä löytyy, mutta harvinaisempi diagnoosi kai tämä onkin. Me olemme nyt käyneet kirurgin konsultaatiossa ja leikkausaika loppukeväällä. Äitiä jännittää hirmuisesti, isä on täysin vakuuttunut siitä että ehdottomasti leikkaukseen mennään jo pojan tulevaisuuttakin ajatellen, hän itse on sitä mieltä että vanhempien velvollisuus on tehdä päätös ja edes yrittää saada hänelle normaalitila, nämä intiimiasiat ovat kuitenkin sitten aikanaan nuorelle miehelle rankkoja ilman hypospadiaakin. Edelleen pelottaa ns leikkauskierre, jos heti ensimmäinen leikkaus epäonnistuukin. Pelottaa myös pojan nukuttaminen. Kuitenkin kiitos 'beeben' , 'pojallani myös' kertomusten en ihan niin paljon pelkää sairaalassa olo aikaa.
| |
| | |
01.02.10, 13:09
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | käyryys Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös Olen tosi yllättynyt miten vähän kirjoittajia aiheen piiristä löytyy, mutta harvinaisempi diagnoosi kai tämä onkin. Me olemme nyt käyneet kirurgin konsultaatiossa ja leikkausaika loppukeväällä. Äitiä jännittää hirmuisesti, isä on täysin vakuuttunut siitä että ehdottomasti leikkaukseen mennään jo pojan tulevaisuuttakin ajatellen, hän itse on sitä mieltä että vanhempien velvollisuus on tehdä päätös ja edes yrittää saada hänelle normaalitila, nämä intiimiasiat ovat kuitenkin sitten aikanaan nuorelle miehelle rankkoja ilman hypospadiaakin. Edelleen pelottaa ns leikkauskierre, jos heti ensimmäinen leikkaus epäonnistuukin. Pelottaa myös pojan nukuttaminen. Kuitenkin kiitos 'beeben' , 'pojallani myös' kertomusten en ihan niin paljon pelkää sairaalassa olo aikaa. | Onko teillä ongelmana pelkkä käyryys vai millainen hommeli.Meillä penis on alaspäin käyrä ja alapinnalla jänne joka kiristää .Nyt ikää pojalla 7v ympärileikattu 3v jolloin tilannetta jäätiin seuraamaan.Kyseessä lievä hypospadia jossa virtsaaukko normaalilla paikalla.Ympärileikkaus on suomessa harvinainen mut joskus välttämätön.
| |
| | |
16.03.10, 01:15
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös Äitiä jännittää hirmuisesti, isä on täysin vakuuttunut siitä että ehdottomasti leikkaukseen mennään jo pojan tulevaisuuttakin ajatellen, hän itse on sitä mieltä että vanhempien velvollisuus on tehdä päätös ja edes yrittää saada hänelle normaalitila, nämä intiimiasiat ovat kuitenkin sitten aikanaan nuorelle miehelle rankkoja ilman hypospadiaakin. | Olen 22-vuotias mies ja itselleni on tehty tämä kyseinen leikkaus ja ainakin omasta puolestani voin sanoa ettei tarvi turhaan murehtia tuota asiaa. Koko leikkauksesta sain edes tietää vasta joskus 15 vuotiaana kun äidin kanssa tuli sattuman kautta puheeksi leikkaus joka oli tehty kun olin kaksivuotias. Voin myöskin taata sen, ettei hypospadia ole häirinnyt missään vaiheessa elämääni eikä vaikuta seksuaaliseen kehitykseen, sen harrastamiseen eikä siitä hoidettuna koidu mitään itsetunto-ongelmia. Leikkauksen jäljestä en osaa sanoa muuta kuin sen, että murrosikään ehdittäessä ei siitä ole enää edes arpia todisteena.
Eli oon aika lailla teidän tapauksessa isän puolella. Itse ainakin olen kiitollinen siitä että tämä asia omalla kohdalla hoidettiin aikanaan kuntoon. :)
| |
| | |
16.03.10, 22:46
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja koettu on Olen 22-vuotias mies ja itselleni on tehty tämä kyseinen leikkaus ja ainakin omasta puolestani voin sanoa ettei tarvi turhaan murehtia tuota asiaa. Koko leikkauksesta sain edes tietää vasta joskus 15 vuotiaana kun äidin kanssa tuli sattuman kautta puheeksi leikkaus joka oli tehty kun olin kaksivuotias. Voin myöskin taata sen, ettei hypospadia ole häirinnyt missään vaiheessa elämääni eikä vaikuta seksuaaliseen kehitykseen, sen harrastamiseen eikä siitä hoidettuna koidu mitään itsetunto-ongelmia. Leikkauksen jäljestä en osaa sanoa muuta kuin sen, että murrosikään ehdittäessä ei siitä ole enää edes arpia todisteena.
Eli oon aika lailla teidän tapauksessa isän puolella. Itse ainakin olen kiitollinen siitä että tämä asia omalla kohdalla hoidettiin aikanaan kuntoon. :) | Suuri kiitos kun kerroit kuinka olet asian kokenut!
Meillä tilanne tällä erää stabiili, jälkitarkastus oli puolisen vuotta leikkauksen jälkeen eikä mitään hämminkiä ole ilmennyt. Seurava kontrolli vuoden kuluttua, mahd. esinahan korjausta (nyt vielä ns. huppumainen siksi, josko olisi tarvittu paikkatarpeita mahd. fistelien korjaamiseksi) harkitaan sitten isompana.
Voimia teille muillekin vanhemmille ketkä tämän asian tiimoilta pähkäilette!
| |
| | |
09.05.10, 23:33
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | leikkaus Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Beebe Suuri kiitos kun kerroit kuinka olet asian kokenut!
Meillä tilanne tällä erää stabiili, jälkitarkastus oli puolisen vuotta leikkauksen jälkeen eikä mitään hämminkiä ole ilmennyt. Seurava kontrolli vuoden kuluttua, mahd. esinahan korjausta (nyt vielä ns. huppumainen siksi, josko olisi tarvittu paikkatarpeita mahd. fistelien korjaamiseksi) harkitaan sitten isompana.
Voimia teille muillekin vanhemmille ketkä tämän asian tiimoilta pähkäilette! | Oliko virtsaputkessa kiristystä joka operoitiin.Erektiossa vääntyy alaspäin.
| |
| | |
16.08.10, 21:01
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Kokemuksia epäonnistuneesta ja sitten uusintaleikkauksesta?
Mulla on vähän surkeampaa kerrottavaa..
Poju operoitiin hieman alle 2-vuotiaana ja jo sairaalassa masukatetriin alkoi tihkumaan verta. Verta tuli koko se aika kun paketti pipulissa oli. Myös siihen pippelipaketin kärkeen (ns. vaahtomuovin pinnalle) tihkui verta. Osastolla olivat asiasta ihmeissään ja loppujen lopuksi (viimeinen yö) pikku katetrikin meni tukkoon. Pojulla oli aika tuskaisat oltavat kun pisua ei saanut virtsarakosta pois. Onneksi viimein pippelin päässä olevan katetrin avaaminen toi avun.
Seuraavana päivänä paketti sitten otettiin pois ja odoteltiin normaalia pissaa. Se tuli hienosti ja päästiin kotiin - onnellisina ja helpottuneina, että piinaviikko, operaatio ja asia nyt takana.
Mutta.. Kun pipulissa oleva rupi lähti pois ja turvotus lasketui, jouduimme kauhuksemme toteamaan, että tilanne on sama kuin alussa - pissa tulee edelleen pippelin alapinnalta, ei kärjestä kuten se tuli silloin kun rupi oli vielä paikallaan. Arpi ei siis ollut umpeutunut kunnolla.
Nyt tarkoitus mennä uusintaoperaatioon ja voitte arvata, että pelottaa onnistuuko tämäkään vielä.. Ainakin jos katetriin lähtee tippumaan jälleen verta, on piinaviikko tooodella piinallinen jälleen.
Onko teillä muilla kokemusta tällaisesta verenvuodosta? Entä leikkaushaavan täydellisestä avautumisesta?
Haluaisin vielä kysyä tieltä, joilla poika operoitu yli 3 v - miten lapsi on asiaan suhtautunut? Eka operaatiohan tehdään siksi alle 2-vuotiaana, ettei mitään traumoja asiasta tulisi (lapsi ei enää muista sitä myöhemmin). Mietityttää myös, miten touhuava yli 3 v jaksaa pötkötellä niin pitkää aikaa.
Kiitos "koettu on" kun jaoit kokemuksesi. Helpottavaa kuultavaa :)
| |
| | | | |