Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.11.06, 17:38   #1 (linkki)
Tutkimus
(Vierailija)

Rintamaito ei suojaa allergioilta!

Michiganissa, USA:ssa allergioiden kehittymistä seurattiin 405 satunnaisesti valitulla lapsella syntymästä 6-7-vuotiaaksi saakka (Ann Allergy Asthma Immunol 2006;97:78-83). Rintaruokinnan pituudella ei ollut vaikutusta allergioiden määrään. Sen sijaan rintaruokituille lapsille kehittyi tutkimusaikana 50% enemmän allergioita kuin pelkästään korviketta saaneille. Allergioita oli enemmän lapsilla, joiden äiti oli atoopikko, joilla ei ollut lemmikkejä kotona ja perheen nuoremmille lapsille. Kirjoittajat pitävät todennäköisenä, että korvikeruokinta pikemminkin suojaa allergioilta kuin lisää niitä.
  Vastaa viestiin

17.01.07, 13:11   #2 (linkki)
Epsu
(Vierailija)

Onkohan Nestlen teettämä tutkimus... No joo, ei suojaa rintamaito allergioilta, ei ainakaan omaa lastani suojannut. Mut eipä nuo korvikkeetkaan allergioilta pelasta. Allergia ja Astma lehdessä tuota tutkimusta on kovasti kritisoitu ja eikä tuota nyt kovin vakavasti pidä ottaa. Pieni otantakin tuossa tutkimuksessa oli. Ei kannata totuutena pitää. Sen vaan sanon!
  Vastaa viestiin
14.03.07, 21:43   #3 (linkki)
maamo
(Vierailija)

imetetyt

Onneksi rintamaidollaPITKÄÄN imetetyt ovat kuitenkin tutkitusti älykkäämpiä kuin lyhyesti imetetyt tahi ei ollenkaan:)
  Vastaa viestiin
16.03.07, 09:32   #4 (linkki)
kfjgkd
(Vierailija)

Tästä asiasta nyt ei juuri kannata kiistellä. Ihan oikeita ihmisiä tulee sekä rintamaidolla että korvikkeella ruokituista. Imetys on luonnollinen tapa ruokkia lasta, mutta monta muutakin asiaa tehdään tässä yhteiskunnassamme epäluonnollisella tavalla. Kukin saa tehdä omat ratkaisunsa.

Minusta tuntuu (tämä siis on VAIN minun näkemykseni, ei mikään tieteellinen tulos) että kaikkein tärkein tekijä imetyksessä on syvemmän siteen syntyminen vauvan ja äidin välille. Minun on vaikea uskoa, että pullosta ruokittuun vauvaan luo yhtä syvän siteen kuin rintaruokittuun.

Toisaalta, mitähän minä asiasta tiedän? Imetin omiani yli vuoden ikään, joten minulla ei ole ensi käden kokemuksia pulloruokituista lapsista. Pulloruokitun lapsen äiti voi hyvinkin olla päinvastaista mieltä.
  Vastaa viestiin
17.03.07, 20:40   #5 (linkki)
syyllistäminen seis
(Vierailija)

Voi, kuinka tyhmä pitää olla jos oikeasti väittää, että pulloruokituilla lapsilla ei ole yhtä syvä suhde vauvaan? En lähde tästä sen enempää väittelemään, mutta voisitte, imetys-terroristit, miettiä, kuinka paljon toi kommentti pahoittaa monen uuden äidin mielen, joilla imetys ei syystä tai toisesta onnistu. Toivottavasti et huutele tota mielipidettäsi uusile äideille...
  Vastaa viestiin
19.03.07, 09:37   #6 (linkki)
kfjgkd
(Vierailija)

Toimi nimimerkkisi mukaan, 'syyllistäminen seis'. Vainko kaltaisesti imetyksen vastaiset terroristit saavat tuoda mielipiteensä julki ja syyllistää toisia? Minä en saa sanoa mitään, ettei vaan jollekulle tule paha mieli. Mutta sinä saat kyllä syyllistää minua joittenkin muitten mahdollisesta pahasta mielestä?

Ja jos lukutaitosi olisi riittänyt kommenttini lukemiseen, niin olisit huomannut että lopussa totesin, että pulloruokitun lapsen äidillä voi olla asiasta täysin päinvastainen kokemus kuin minulla.
  Vastaa viestiin
20.03.07, 15:14   #7 (linkki)
syyllistäminen seis
(Vierailija)

Ihan kolmen lapsen kokemuksesta voin sanoa, että paskaa satoi niskaan kun kaivoi tuttelit ja pullot esiin kerhoissa, tuttavilla. Jopa tuntemattomat ihmiset tuli kommentoimaan kaupan kassalla kun ostin korvike-maitoa. Joten tosiaan jäänyt paha mieli monien kommenteista. Aika tyrmäävää ajatella, että imettävät äidit olisi läheisempiä vauvoillensa. Tiedän erään, "hyvän" imettävän äidin, joka samalla veti lonkeroa ja tosiaan imetti vauvaansa. Hyvä vanhemmuus koostuu paljon muustakin kuin imettämisestä.
  Vastaa viestiin
22.03.07, 09:22   #8 (linkki)
kfjgkd
(Vierailija)

Ja nyt olet sitä mieltä, että kun tunnet YHDEN 'imettävän äidin, joka samalla veti lonkeroa ja tosiaan imetti vauvaansa', niin KAIKKI imettävät äidit ovat huonoja äitejä? Ja koska olet kateellinen imetäville äidille, kun itse epäonnistuit maailman luonnollisimmassa äitiyden ilmentymässä?

Tietysti hyvä vanhemmuus koostuu paljon muustakin kuin imettämisestä, ei tämän ymmärtämiseen tarvitse lukea aforismeja tuttelitölkin kyljestä.

Uskon, että onettomia alkoholisteja löytyy sekä imettävien että imettämättömien seasta. He ovat kemiallisen riippuvuuden riivaamia ihmisparkoja, jotka tarvitsevat apua ongelmiinsa. Mutta sinun heikolle itsetunnollesi he kyllä kelpaavat ovimatoiksi, joihin voi pyyhkiä omat epäonnistumisensa äitiyden saralla, ja näin kohottaa omaa säälittävää itseään. Kivat sulle!
  Vastaa viestiin
22.03.07, 14:41   #9 (linkki)
syyllistäminen seis
(Vierailija)

Antaa olla, et sinä kuitenkaan ymmärrä mun puolta asiasta. Onnea vaan sinulle ja imetyksellesi...
  Vastaa viestiin
04.07.07, 13:00   #10 (linkki)
jiik
(Vierailija)

pullo vs. rinta

Pistänpä lusikkani tähän soppaan... Ehkä joillakin pulloruokituilla lapsilla ei tule samanlaista läheisyyttä hoitajansa kanssa, kuin rintaruokituilla, koska jotkut laittavat tuttipullon vauvan käteen heti kuin se vaan siinä pysyy. Imetettäessä taas ihokontakti ja läheisyys tulee automaattisesti. Eli se on se (iho-)kontakti mikä ratkaisee, ei niinkään se väline mistä maito tulee!
  Vastaa viestiin
10.07.07, 09:19   #11 (linkki)
mäkin osallistun tähän...
(Vierailija)

Ehkä jotkut rintaruokitutkaan eivät saa läheisyyttä jos vaikka äiti ravaa ympäri meluisia ostoskeskuksia, kahviloita hölöttäen ystävien kanssa samalla kun imettää, olkoonkin ihokontaktissa. Tai mitä vauva/taapero oppii, jos aina tungetaan tissi suuhun kun vähänkin inahtaa. Aiheuttaako lohtutissin tarjoaminen myöhemmällä iällä syömisongelmia, mene ja tiedä kuka tekee täydellisen oikein....
  Vastaa viestiin
13.07.07, 18:15   #12 (linkki)
imettäjä..
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja syyllistäminen seis
Ihan kolmen lapsen kokemuksesta voin sanoa, että paskaa satoi niskaan kun kaivoi tuttelit ja pullot esiin kerhoissa, tuttavilla. Jopa tuntemattomat ihmiset tuli kommentoimaan kaupan kassalla kun ostin korvike-maitoa. Joten tosiaan jäänyt paha mieli monien kommenteista. Aika tyrmäävää ajatella, että imettävät äidit olisi läheisempiä vauvoillensa. Tiedän erään, "hyvän" imettävän äidin, joka samalla veti lonkeroa ja tosiaan imetti vauvaansa. Hyvä vanhemmuus koostuu paljon muustakin kuin imettämisestä.
Alkoholin nauttiminen ei vaikuta äidinmaidon laatuun. Alkoholi ei imeydy äidinmaitoon, kuten esimerkiksi nikotiini tekee. Tosin jos paljon ottaa niin lapsi varmasti tuntee olonsa turvattomaksi, eikä lasta juovuspäissään saa missään tapauksessa käsitellä. Itse olen kyllä juonut lasin pari viiniä illalla samalla kun olen tyttöämme imetellyt..
  Vastaa viestiin
20.08.07, 20:58   #13 (linkki)
zxxzxzx
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä..
Lainaus:
Alkoholin nauttiminen ei vaikuta äidinmaidon laatuun. Alkoholi ei imeydy äidinmaitoon, kuten esimerkiksi nikotiini tekee. Tosin jos paljon ottaa niin lapsi varmasti tuntee olonsa turvattomaksi, eikä lasta juovuspäissään saa missään tapauksessa käsitellä. Itse olen kyllä juonut lasin pari viiniä illalla samalla kun olen tyttöämme imetellyt..
Ja kehtaat vielä myöntää asian!!!!!

Vastaa viestiin
30.08.07, 14:27   #14 (linkki)
...........
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja zxxzxzx
Lainaus:
Lainaus:
Rintamaidossa on alkoholia saman verran kuin veressä. Esim. jos äidin veressä on alkoholia 0,5 promillea, sama määrä on rintamaidossa. Ja promillehan on prosentin kymmenesosa. Eli käytännössä maidossa ei ole juuri mitään alkoholia. Ihan hyvin voi imettävä äiti ottaa vaikka pari saunakaljaa.

Vastaa viestiin
14.12.07, 15:29   #15 (linkki)
allergia mamma
(Vierailija)

allergia

Tämä on taas se keskustelu, jossa ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Omasta mielestäni jokaisen äidin pitäisi ruokkia oma lapsensa rintaruokinnalla jos se vain on mahdollista. Jos taas ei ole mahdollista niin onneksi on olemassa korvikkeita.

Meillä tilanne on se, että raskaana ollessani minulle sanottiin (lääkärissä), että meille tulee varmasti lapsi jolla on allergioita, koska itse olen niin pahasti atooppinen. Koko raskausajan stressasin asian kanssa. Söin mahdollisimman monipuolisesti ruokaa ja lisäravinteita. Kun lapsi syntyi (oli terve ja tomera tyttö) imetin lasta kokoaikaisesti puoli vuotiaaksi. ½ vuoteen en siis antanut mitään muuta kuin tissiä. ½ vuotis päivänään sai maistaa perunaa. Sen jälkeen vähitellen annoin ei allergisoivia ruoka-aineita ja sitten kokeiltiin niitä helpommin allergisoivia.

Imettämisen lopetin, kun tyttö oli 1 vuotias. Olemme yrittäneet tarjota lapselle (syömme kyllä samaa ruokaa itsekin) mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa. Esim. luomumaitoa olemme ostaneet aina. Ainoa herkkyys mikä tytöllä on ollut, tuli tomaatista noin 1,5 vuotiaana. Sitä vältettiin noin vuosi ja nykyään (6v:aana) ei siitäkään tule mitään oireita.

Olen sitä mieltä, että luonnonmukainen ruokavalio ja pitkä imettäminen ovat kyllä säästäneet meidät melkoiselta kierteeltä. Omassa suvussa on kyllä niitä kierteitä nähty paljon. Tietysti voi olla matkassa hyvä tuurikin, mutta jos järjellä ajattelee esim. valmisruokia, niin onhan niissä paljon sellaisia ainesosia, jotka eivät ihmisen kehoon kuulu. Niin ja samaan aikaan sitä miettii, että miksi allergioiden määrä on kasvanut?!?

Pienen lapsen / vauvan keho on vielä niin herkkä, että se reagoi herkästi allergisoiviin aineisiin ja siksi niitten antamista liian varhain kannattaa välttää.
  Vastaa viestiin
14.12.07, 15:47   #16 (linkki)
allergia mamma
(Vierailija)

lisää

Niin tuo hygienia-asia tuli vielä mieleen. Nykyään ollaan ehkä liiankin hygienisia ja kaikki hyödyllisetkin bakteerit saadaan kuolemaan. Itse en käyttänyt lapsellani saippuaa, en talkkia, en mitään muuta kuin joskus perusvoidetta, jos oli tarvetta. Kylvetin lapsen mahdollisimman harvoin (meillä kerta viikossa pikakylpy). Pesuaineena vesi ja siellä ei lilluttu pitkään…sen verran vain, että puhdasta tuli. Vastasyntyneen iholla on pihkaa, joka on luonnollista, eikä sitä kannata pestä / hangata pois, sillä se suojaa ihoa.

Pyykin pesin alusta asti allergisille tarkoitetulla pesuaineella ja laiton ohjelmaan vielä lisähuuhtelun, jotta sain kaikki pesuainejäämät pois. Allergioiden syntyy vaikuttaa moni asia, ja uskon, että imettämisellä on oma osuutensa allergioiden ehkäisyssä, mutta niihin vaikuttaa myös moni muu asia.
  Vastaa viestiin
25.02.08, 22:11   #17 (linkki)
Höpön löpön
(Vierailija)

Minua on täysimetetty varmasti riittävän pitkään, mutta kas kas.. Olen atoopikko, minulla on kroonin nuha, olen allerginen mm. pujolle, pajulle, koivulle, huonepölylle, koiralle, kissalle, lehmälle, hevoselle jne.
Meillä oli alkuun kissoja ja koiria, kunnes kaikki lähti, pehmolelutkin. Että ei suojellut imettäminen minua allergioilta.

Toisekseen minua ihmetyttää tämä asenne ei imettäviä kohtaan. Eikös se ole ihan jokaisen oma asia mitä tekee? On niin monia syitä olla imettämättä... Eikä imettämään aina pysty vaikka kuinka haluaisi, näihin ihmisiin todella koskee tämmöiset asiattomat kommentit!
Vai onko mielestänne mies huono isä syöttäessään korviketta kun vaimo kuoli synnytyksessä? Karrikoitu esimerkki, mutta osoittaisitteko miestäkin syyttävällä sormella ja sanoisitte että hänen lapsestaan ei tule älykästä?

Kannattaa välillä miettiä sanojaan ennenkuin syyttää ketään hänen tavastaan toimia. Ette te tiedä välttämättä miksei naapurin Irma imetä. Katsokaa peiliin ja miettikää mitä itse haluaisitte kuulla, jos imetys ei olisikaan teille mahdollista.
  Vastaa viestiin
25.04.08, 11:07   #18 (linkki)
Isä
(Vierailija)

Hei sinä jolla on kokemusta!

Poika on nyt 19 kuukautta ja nauttii yhä täysin siemauksia äitinsä rinnasta. Vaimoni tosin alkaa olla jo vähän kyllästynyt hommaan...

Poika syö myös kiinteää ruokaa hyvin, tosin epätasaisesti, mutta koko päivä tarhassa saa aikaan kovan kaipuun ja heti pitää päästä äidin kikkiin kiinni kun päästään kotiin.
Olemme olleet sillä kannalla, että lopettaa itse kun kyllästyy, mutta kun ei tunnu kyllästyvän ja hän herää kerran kaksi yössä sapuskalle, eikä mikään muu kuin rinta kelpaa silloin.

Tilanne on tosin minusta kaunis, sillä poika tuntuu nauttivan suunnattomasti, kun saa olla lähellä äitiä ja nukahtaa yöllä usein jo heti parin "ryypyn" jälkeen.

Alkaa tosin käydä vähän raskaaksi vaimolle, kun yöunet ovat nyt olleet kohta 2 vuotta niin katkonaisia. Samoin minulla - poika kun tykkää syödessään oikoa jalkojaan minun kylkiluitani vasten...

Testasimme kerran laittaa hieman sinappia nänniin. Aika hauska tilanne, kun poika maistoi aina ensin, naureskeli vähän hämmentyneenä - eikä ollut enää vailla. Meillä ei tosin ollut sydäntä jatkaa tätä "raakuutta"...

Milloin olisi se paras aika panna se lopullinen piste rintaruokintaan, ellei lapsi sitä itse tee???
  Vastaa viestiin
12.06.08, 13:52   #19 (linkki)
ihanaa on muitakin
(Vierailija)

Edelliselle... Meillä tissitakiainen 15kk ja mietin samaa, että koska hommaan tulee stoppi. Imetän iltaisin ja yöllä, välillä meni jo kerran yössä, nyt taas pari kolme kertaa... Poika nauttii kovasti, joten en raaski kovin äkkiä lopettaa tai ainakaan kovin rankalla tavalla. Luontainen vierottuminen tulee yleensä kai 2-4v, mutta niin kauaa ei tosiaan itse jaksa nukkua huonosti ;)
  Vastaa viestiin
14.09.08, 17:31   #20 (linkki)
tuota...
(Vierailija)

Entäpä mitäpäs sanotte siitä, kun vauva allergisoituu äidin maidolle? Meillä juuri 5kk vauva ja allerginen ainakin kotimaisille viljoille, munalle, lehmän maidolla ja iho-oireiden perusteella tomaatille, porkkanalle, perunalle. Ruokavalioni on koostunut viimeisten viikkojen ajan mehukeitosta (itse keitetty, itse kerätty marjat) ja riisikakuista sinisen keijun kera. Juomana vain vesi. Maito on vetistä, eikä täytä vauvaa, hän itkee nälkäänsä. Itse olen väsynyt huonosta ruokavalioista ja unenpuutteesta. Mutta äidinmaitohan on aina ja iankaiken parasta, eikö niin? Vai voisinko suosiolla uskoa lääkäriä joka suositteli imetyksen lopettamista ja siirtymistä apteekista saatavaan erityiskorvikejauheeseen?
  Vastaa viestiin
14.09.08, 17:34   #21 (linkki)
tuota...
(Vierailija)

Piti vielä sanomani, että vauva oirehtii välittömästi ihollaan ja vatsallaan jos poikkean mehukeitto-riisikakku-dieetistä.
  Vastaa viestiin
16.07.09, 22:41   #22 (linkki)
ketta
(Vierailija)

alkoholi äidinmaidossa

Jos imettävä äiti juo alkoholia se imeytyy rintamaitoon. 2% siitä siityy vauvalle imettämisen kautta.
Joten jos äiti juo esim. 2 dl 11-13 % viiniä, niin hänen alkoholin määrä on 22-26ml(etanolia),josta lapselle erittyy rintamaidon mukana 0,44 ml- 0,52 ml alkoholia(etanolia). Pienen vauvan maksa on kehittymätön verrattuna aikuisen maksaan, joten se vaatii kaksinkertaisen ajan puhdistaakseen veren alkoholista. Äiti, joka siis nauttii lasillisen viiniä ja imettää, altistaa vastasyntyneen vauvansa alkoholista johtuville sivuvaikutuksille. Vauvan unen ja valveilla olon tasapaino häirityy.Vauva nukkuu vähemmän (Menelle &Garrish 1998),painonnousu ja vauvan normaali kehitys voi hidastua.
Noin 60 kg painavan äidin ,joka on nauttinut lasillisen viiniä, veren ja rintamaidon alkoholipitoisuus häviää noin 2-3 tunnin kuluttua. Mutta vauva on siis alkoholin vaikutuksen alaisena 4-6 tuntia.
Jokaisen on itse päätettävä,ottaako sen lasillisen vai ei.Jos imettää on järkevää rajoittaa alkoholinkäyttöä,määrää ja kuinka usein sitä ottaa ,jos ottaa ollenkaan.Jos tekee mieli ottaa lasillinen viiniä, niin hyvä sääntö onkin olla imettämättä 2-3 tuntia juomisen jälkeen,jotta rintamaito ehtii "puhdistua" alkoholista. Monet voivat kokea äidiksi tulon ja pienestä lapsesta huolehtimisen 24/7 vaikeana. Elämän muutos on suuri, joten lasillinen viiniä joskus voi rentoutaa. Kuitenkin 1-2 lasillista korkeintaan kerran viikossa ja tietysti mitä harvemmin ja vähemmin sitä parempi pikkuiselle. Se aika, jolloin on omistauduttava vauvan imetykseen ja hoitoon on kuitenkin niin lyhyt että tehkää kaikkenne antaaksenne pienokaisellenne turvallinen ja terveellinen elämä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ...........
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja zxxzxzx
Lainaus:
Lainaus:
Rintamaidossa on alkoholia saman verran kuin veressä. Esim. jos äidin veressä on alkoholia 0,5 promillea, sama määrä on rintamaidossa. Ja promillehan on prosentin kymmenesosa. Eli käytännössä maidossa ei ole juuri mitään alkoholia. Ihan hyvin voi imettävä äiti ottaa vaikka pari saunakaljaa.
  Vastaa viestiin
21.05.10, 11:38   #23 (linkki)
Kohtuus kaikessa
(Vierailija)

Promillet veressä

[QUOTE=ketta;10064816]Jos imettävä äiti juo alkoholia se imeytyy rintamaitoon. 2% siitä siityy vauvalle imettämisen kautta.

Nyt on pakko kommentoida, kun tällaista soppaa saa lukea! Vaikka tuo soopa olikin kirjoitettu jo melkein vuosi sitten. On mennyt laskut hiukan sekaisin, vaikka kirjoittaja yrittääkin esittää asiantuntijaa.
Alkoholi imeytyy rintamaitoon, TOTTA! ”Lainaus: Joten jos äiti juo esim. 2 dl 11-13 % viiniä, niin hänen alkoholin määrä on 22-26ml(etanolia),josta lapselle erittyy rintamaidon mukana 0,44 ml- 0,52 ml alkoholia(etanolia).”  TÄYSIN VÄÄRIN!! Oikeasti vauvan verenkiertoon päätyisi tällaisessa tapauksessa prosentin tuhannesosia alkoholia. Alla selvennys, jos joku jaksaa lukea.
NÄIN: Jos äiti juo esim. 2 dl viiniä, niin siinä LASILLISESSA viiniä on etanolia 22-26 ml, ei suinkaan äidin verenkierrossa/rintamaidossa. Tuosta määrästä imeytyy äidin ruoansulatuskanavan kautta edelleen verenkiertoon todella pieni määrä, ja siten edelleen rintamaitoon. Jos vaikka oletetaan, että 0,5 promillen humalassa oleva äiti imettäisi lastaan (en kyllä suosittele, mutta leikitään ajatusleikkiä), niin tuota promillemäärää varten on täytynyt juoda jo enemmän kuin 2 dl viiniä. Promilleillahan ilmaistaan VEREN alkoholipitoisuutta ja promillehan on 1/10 prosentista.
Jatketaanpa ajatusleikkiä. Jos siis äiti on 0,5 promillen kännissä (rattijuoppouden raja), niin alkoholipitoisuus veressä on 0,05% ja maksimissaan myös sama määrä olisi rintamaidossa (ja ilmeisesti rintamaitoon ei täysin 100% alkoholi mene, joten määrä on varmaan hiukan alempi). Oletetaan, että vauva juo sitten 1-2 dl tissimaitoa tuolta humalaiselta äidiltä, joten lapsi saisi etanolia 0,05-0,1ml eli 50-100 mikrolitraa. Aika vähän. Ja 2 dl tissimaitoa on jo aika paljon, moni vauva juo vähemmän. Edelleen tuosta 0,5-0,1 ml:sta imeytyy vauvan verenkiertoon taas vain pieni osa, joten vauvan elimistöön ja maksan poltettavaksi ei todellakaan päädy kovin paljoa alkoholia, vauvan veren promillemäärät ovat siten aivan eri luokkaa kuin äidillä. ONKIN ihan eri asia juoda alkoholia, kun imettää, kuin silloin kun on raskaana, jolloin sikiön verenkierrossa on sama määrä alkoholia kuin äidillä.
Palataanpa siis siihen lasilliseen viiniä (2 dl). Jos 0,5 promillen kännissä olevan äidin lapsi saa yhdellä tissittelyllä enimmillään 0,1 ml etanolia suolistoonsa (ja siitä vain osa imeytyy), niin lasillisen viiniä juoneen äidin vauvan maksa ei todellakaan joudu polttamaan 0,44 ml etanolia, kuten kirjoittaja esittää. Monissa lääkkeissä on apuaineena etanolia ja lääkkeitä syövät vauvat saavat suolistoonsa varmasti saman annoksen kuin YHDEN lasin viiniä juovien äitien vauvat.
Jokainen siis päättäköön itse! Mielestäni YHDEN lasin viiniä voi juoda, jos ei tee sitä yhtenään, mutta humalainen äiti onkin sitten jo kokonaan toinen juttu, kaikin puolin. Sitä ei voi hyväksyä!! Ja ajatusleikkiä vielä jatkaakseni, jos imettää samalla kun juo lasillisen, niin se ehkä näyttää pahalta, mutta kuinkakohan kauan kestää, että juodun viinin alkoholi on päätynyt ruoansulatuskanavasta rintamaitoon? En tiedä, mutta tuskin saman tien.
  Vastaa viestiin
21.05.10, 14:35   #24 (linkki)
kohtuus kaikessa
(Vierailija)

jatkoa edelliseen

Jatkaakseni vielä tuota Ketan ajatusjuoksua...
Ketan mukaan kaikki viinilasissa oleva alkoholi päätyy ensin äitiin ja sitä kautta rintamaitoon ja vauvaan, 100%:sti. Tuolla logiikallahan jokainen imettävä äiti voisi juoda alkoholia ihan vapaasti, kunhan vain pumppaisi etanolimaidot tissistään ulos, tulematta lainkaan humalaan.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku