| |  | |
04.04.07, 15:27
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Kihomatohysteriaa!
Totesin iselläni kihomatoja, tai siis näin yhden ulosteessa kiemurtelemassa ja sitten koko perhe otti Pyrviniä. Nyt kun olen nettiä tutkinut,niin tieto tuskaa lisää. Pääseekö noista iljetyksistä koskaan eroon? Lapset eivät ymmärrä miksi äiti kiljuu koko ajan että peskää kädet, peskää kädet! Kun laitan pyykkiä koneeseen, näen sieluni silmin miljoonia madonmunia jotka tartuvat vaatteisiini, hiuksiini... Eihän sitä voi koko ajan olla vaatteita vaihtamassa ja suihkussa käymässä. Kai aamuin illoin sentään riittää, vai riittääkö sittenkään. Pitääkö karkkipäivän karkit syöttää lapsille lusikalla? Entäs kahvipöydän kastamiset? Vieraille ja omalle väelle kumihanskat käteen? Netissä moni tuntuu valittavan että aina vain uusii ja uusii. Ennen olin sitä mieltä että normaali paska normaalis huushollis, mutta nyt jynssään paikkoja kloritilla ja hermoilen kun lapset tunkee suuhunsa mitä sattuu. Purevat kynää, nuolevat lelua. Karvaelukat ja vauvan lelut on jo takavarikoitu. Bratsit sentään jätin, pitäähän lasten jollain leikkiä. Ja entä näppis, kaukosäätimet, ulkovaatteet, kai niitä munia on kaikkialla.... Hysteria iskee! Toivon kommentteja ja kokemuksia muilta saman kokeneilta!
| |
| | |
05.04.07, 09:35
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mun kokemuksen mukaan alussa kannattaa siivota "hysteerisesti" ja pitää huoli, ettei syö mitään paljaiden käsien kautta. Kyllä se hysteria helpottaa, kun pääsee niistä eroon.
| |
| | |
06.04.07, 18:56
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä oli kihomatoja pari, kolme kertaa. Apteekista lääkettä ja hieman tarkempaa pesua ja vuodevaatteiden pesua. Häipyvät kyllä
Pienillä lapsilla ei vielä omaa vastustuskykyä noihin matoihin, kehittyy myöhemmin. Riesa vaivaa yleensä vain pikkulapsiperheitä.
Älä huoli, menee ohi teilläkin. Käsien pesu on hyvä tapa oppia lapsiperheissä, säästyy monelta tartunnalta myöhemminkin.
| |
| | |
06.04.07, 20:41
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joku kertoi täällä pitävänsä madot poissa jollain ruokalajilla - en vain muista millä. Löytyisiköhän aikaisemmista kirjoituksista.
| |
| | |
09.04.07, 12:00
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Kyllä te pääsette niistä eroon!
Minä myös olin aivan hysteerinen, kun lasten hoitopaikasta ilmoitettiin, että siellä on ollut kihomatoja. Muutaman viikon päästä löysin matoja omien lasteni ulosteissa ja siitä se hygieniarumba sitten lähti... Kirjoituksesi oli kuin omasta kynästäni... Mulla tuli juuri nuo samat jutut mieleen pyykkiä pestessä!
Meillä laitettiin myös kaikki pehmolelut kellariin... Onneksi oli talvi, joten vuodevaatteet, alusvaatekorit jne. viettivät monta yötä ulkona pakkasessa. Sieltä sitten aamulla haettiin kohmeisia pikkuhousuja lämpenemään sisälle...
(kun kuulemma pesu ei tapa aina kaikkia munia...) Vessat pesin viikon/parin ajan joka päivä. Rätin ja tolun kanssa kuljin taloa läpi aina kun ehdin. Legot ym. muovilelut desinfioin... Lapset eivät saaneet saunailtoina kylpeä ammeessa, koska kuitenkin juovat sitä vettä missä istuvat...
Tuo käsien pesu kuitenkin varmaan on se ihan paras keino. Kyllä meilläkin lapset ihmettelivät, kun koko ajan piti läträtä käsiä, mutta nopeasti siitä tuli tapa. Ja hyvä tapa tietenkin. Edelleen pesemme käsiä enemmän kuin ennen kihomatotartuntaa ja täytyy myöntää että olemme muutenkin sairastelleet nyt paljon vähemmän.
Meillä kävi niin, että kihomadot uusivat kuukauden/ parin kuluttua. Emme tietenkään voi olla varmoja mistä uusi tartunta tuli vai jäikö matoja jollekin perheestämme. (hoitopaikassa oli ainakin yksi hoitamaton lapsi, jonka vanhemmat eivät lääkinneet, koska oireita ei ollut) Kuitenkin päätimme koittaa reseptilääkettä, jota on sanottu tehokkaammaksi kuin Pyrviniä. Lääke on nimeltään Vermox, oletkin varmaan siitä lukenut. Pääsimme sitten madoista eroon ja pian tulikin kesäloma, eikä uusia tartuntoja ainakaan hoitopaikasta voinut tulla. Oli ihanaa, kun tiesi että se on nyt itsestä kiinni pääseekö madoista eroon. Emmehän voi tietää miten hyvä hygienia hoitopaikassa on ja ehtiikö siellä jokaisen lapsen käsipesun tarkistamaan. Tuskinpa.
Nyt matoja ei ole ollut vuoteen. Kuitenkin joka kerta kun jompi kumpi lapsi raapii läheltäkään peppua tai valittaa vatsakipua tai herää yöllä...niin takaraivoon iskee pelko uudesta matokierteestä. Nyt kuitenkin olen levollisempi asian suhteen. Olemme kerran päässeet niistä vihulaisista eroon. Se on siis mahdollista!
Tekin pääsette eroon niistä, usko pois! Olet varmasti tehnyt juuri sen kaiken mitä pitääkin ja paljon enemmän mielenrauhasikin vuoksi. | |
| | |
10.04.07, 21:54
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voi. Niin tuttua!! Aivan kuten edellinen sanoi, voisi olla minun kynästä! On niinihanaa (kamala minä) että muillakin on ollut näitä samoja tuntemuksia. En siis ollutkaan aivan hullu. Rätti kädessä tuli käveltyä ympäri asuntoa ja tolulla jynssäsin aivan kaiken. Hammasharjatkin varmuuden vuoksi vaihdoin... Ja vuodevaatteet joka ikinen aamu.. Aamut alkoivatkin pitkään minun hysteerisellä kiljunnalla, että ensin petään kädet kynsiharjalla!!!!
Ja kyllä, vieläkin, melkein pari vuotta tapahtuneen jälkeen, edelleen sydän jättää lyönnin väliin jos joku lapsista nukkuu yön rauhattomasti, hieroo takamusta tai selkää, tai jos vatsa on kipeä... tai mitä milloinkin...
En ole kyllä kuullut että matoihin voisi saada vastustuskyvyn..? niin kuin joku tuolla ylempänä sanoi.
Tsemppiä sinne teille. Pääsette eroon niistä madoista. Ja ehkäpä se pelko uudesta tartunnastakin joskus helpottaa... =) | |
| | |
12.04.07, 10:41
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Olkaa onnelisia
Meillä se kierre kesti 11 vuotta, nyt matoja ei ole näkynyt vähään aikaan, mutta en vieläkään uskalla tuudittautua siihen uskoon, että ne ovat lopullisesti kadonneet.
Kaikki mahdollinen tehtiin pesut, pakastamisen, silitykset, desinfioinnit, luontaistuotteet, kaalit, reseptilääkkeet erilaisilla kuuriversioilla mistään ei ollut apua.
Uskonkin vahvasti, että on olemassa lääkkeille resistanssi kihomatokanta. Koko ajan on pelko sydämessä milloin madot taas tulevat:((
| |
| | |
12.04.07, 12:57
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Luontaistuotteet? Mitä luontaistuotteita on olemassa kihomatoja vastaan?
| |
| | |
12.04.07, 17:12
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Kihomatoasiaa on kaiketi tutkittu aika vähän?
Olen minäkin kuullut epäilyjä kihomatokannasta, johon eivät lääkkeet tehoa. Toinen vaihtoehto jonka olen kuullut on se, että perheenjäsenistä jollakin on niin mutkainen suoli, että sinne jää matoja/munia "piiloon". Toisaalta, jos oireet eivät kuureista huolimatta lopu edes hetkeksi, niin täytyyhän se uskoa, että lääke ei auta.
Meillä madoista on päästy eroon molemmilla kerroilla, kun niitä on ollut. Jotenkin haluan uskoa, että pääsemme niistä vast'edeskin, jos niitä kuvotuksia tulee. Hope not!
| |
| | |
13.04.07, 11:01
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Kiitos kaikille vastanneille!
Kiitos kovasti kaikille vastanneille! Vertaistuki helpottaa! Nyt on taistelumieli. Tänään otamme uusintalääkkeen ja sitten vaan jännitämme kuinka käy.... Mutta joku kirjoitti jollakin palstalla että ne on vaan matoja eli jäitä hattuun. Moni perhe tuskailee paljon suurempien ongelmien kanssa. Kaikki on suhteellista...Keskustelu saa kyllä mielellään jatkua ja ideoita taisteluun otetaan edelleen kiitollisena vastaan!
| |
| | |
01.08.07, 15:36
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | ääh
Ääähh mie oon 12 wuotias ja mulla on kihomatoja hoidetaan niitä justiinsa minua pelottaa ettei madot häivy koskaan pois ;'< ne todellakin ärsyttää minua . Mie en edes tiedä koska ne tuli miulle ;'< . Tai siis itse asiassa en oo vielä saanut sitä lääkettä mutta mennään hakemaan sitä. ENTÄ JOS NE TULEE TAAS JA OLEN JO NÄIN VANHA? ;<
| |
| | |
01.08.07, 15:41
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | hysteeria
Voiko kihomadit tulla housujen/pikkuhousujen läpi ja tarttua vaikkapa lakanaan ja sit jos kaveri istuu siihen niin meneekö ne sen housujen läpi? :( MIKS EI MISSÄÄN LUE KIHOMADOISTA TARPEEKSI TIETOA KUTEN ESIM TUOMMOISTA TIETOA? :(
| |
| | |
08.08.07, 22:09
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Madot tarttuvat vain jos onnistuu saamaan madon munan suuhunsa. Munat sitten kehittyvät suolistossa madoiksi jotka munivat peräaukolla. Ja sieltä kulkeutuvat joka puolelle... Pesu 60 tai sauna tai pakastus riittävän pitkän ajan (muistaakseni tunti) tuhoaa munat. | |
| | |
12.08.07, 22:51
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | hysteeriaa
Okkei, kiitos. ; )
| |
| | |
22.11.07, 16:35
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Pikkuhiljaa jo kyllästyttää
Joku tuossa sanoi olevansa 12 vuotias ja vanha kihomatojen uhriksi. Ei se ole iästä kiinni varmaankaan. Jos ne pirulaiset tulevat sitkeästi niin ei ne helpolla lähde... itse olen jo 18 vuotias ja käynyt läpi 7 pyrvin kuuria. en muista monta vuotta olen saanut näistä kärsiä, mutta sen saman seitsemän kertaa on aina tullut se hirveä tunne, kun kutina on alkanut... Vieläkään en ole päässyt niistä eroon, jä tällä hetkelläkin istuessani tässä kärsin niistä.
| |
| | |
23.11.07, 14:06
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
voiskos joku viisaampi kertoa mistä ne kihomadot alunperin tulee? onko niitä ihmisissä aina jossain? ei muuten, mutta tänään eräs äiti sanoi minulle niitä matoja tulevan, jos lapsi syö likaista (=kakkaista) lunta. ihan en kuitenkaan jaksa tuohon uskoa, enkä googlellakaan löytänyt faktaa.
| |
| | |
23.11.07, 17:39
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | Juu, ei tule lumesta eikä mullasta!
Tuo uskomus, että kihomatoja saa kun syö lunta tai multaisia porkkanoita on niiiiiin väärä. Kihomato on ihmisen loinen, joka tarttuu ihmiseltä toiselle. Tartunta tapahtuu siten, että madon munia kulkeutuu suuhun. Joku siis raapii peppuaan ja koskee pesemättömin käsin toisen käsiin tai esineeseen johon joku toinen sitten koskee saaden madon munia omiin käsiinsä. Kädet viedään suuhun syötäessä, kynsiä pureskellessa tai peukkua imiessä... Ja tartunta on saatu. Viimeistään parin kuukauden päästä alkaa kutittaa. Todennäköisesti jo aiemmin.
Ja kylläpä muuten googlettamalla saa kovastikin faktatietoa kihomadoista. Outoa, ettet onnistunut.
| |
| | |
24.11.07, 18:35
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
kiitos tiedosta tyyneli :). minä en googlella löytänyt kuin näitä keskusteluja. tosin nyt vähän myöhemmin löysin jostain keskustelusta tartuntatautiliiton, jonka sivuilta sitten löysinkin samaa faktaa, jonka sinäkin nyt kerroit. ilmeisesti esim. neuvolalla olisi vähän töitä, kun niin vahvasti elää nuo uskomukset likaisesta lumesta ja multaisista porkkanoista!
| |
| | |
11.05.09, 22:22
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Kamalaa
Miul on vissiin kanssa,yhen madon oon löytäny ja nyt en ees pissalla uskalla käydä.Mitä teen
| |
| | |
12.01.11, 07:49
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
menee elämän halu ajatellessa niitä. Ei huvita tehdä MITÄÄN vaikka madot lähti.(??) Tuntuu että olen tälläinen kihomato pylly en voi tehdä mitään enää ikinä.
| |
| | |
08.02.12, 21:37
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | kihomadot-.-'
oon 12 v ja mul kihomatoi, mite ne tulee?
en viitti kertoo porukoille siit se on noloo..
miten ne saa pois ilma lääkekuurii pliis auttakaa
| |
| | |
18.04.12, 10:22
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | neilikka häätöä http://keskustelu.plaza.fi/ellit/per.../#post11191699
Katso tuolta neilikka kuurista.
Olet pieni ja lapsi, aloita todella pienellä määrällä haudutus vettä...
Otin itse ehkä liikaa tyhjään vatsaan ensi kerrallani en tiedä alkoi selkä särkeä.. Join siten vettä n. 2 litraa tunnin sisällä helpotti..
Syö mahdollisemman vähän mitään makeaa, kuitupitoista ruokaa ruista leseitä..
Vatsan saa toimimaan vauhdilla Magnesiumvalmisteilla..
| |
| | | | |