| |  | | |
01.10.07, 20:20
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | afta
Ei nyt varsinaisesti lastentauti, mutta tytöllä 4v on suussa afta. Tuntuu olevan kovin kivulias. Mikä avuksi?
| |
| | |
01.10.07, 21:45
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Apteekista saa jonkinlaisia aftalaastareita. Omakohtasta kokemusta niistä ei ole. Oon vaan kuullu sellasten olemassaolosta. Luulisin (en tiedä) että puolukkamehu tai sitruunan mehu auttaa myös aftoihin. Sehän neutralisoi myös sammasta. Aftathan ei muutenkaan kyllä vaivaa kun päivän tai pari.
| |
| | |
02.10.07, 14:44
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Okei. Pitää käydä apteekista kyselemässä tarkemmin. Illalla luin netistä aftoista ja joka jutussa mainittiin että kannattaa välttää esim hammastahnaa jossa natriumlauryylisulfaattia 8tai jotain sinnepäin). No yllättäen tsekkasin kaikki meidän hammastahnat, lasten tahnojakin oli 3 er laatua ja jokaisesta löytyy sitä ainetta. Se on joku semmonen mikä aiheuttaa sen tahnan vahtoutumisen tmv. | |
| | |
07.10.07, 09:26
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | aftat
Moi! Meillä tyttärellä tulee ihan jatkuvalla syötöllä aftoja(johtuen hänen lääkityksestään) Kerralla ne kestävät hänellä keskimäärin 4päivää, ja suussa saattaa olla useampiakin aftoja saman aikaisesti. Ja kun edelliset on mennyt, niin uutta jo pukkaa.
No apteekista sain vinkin...aftan päälle voi laittaa ihan vaikka voita tai muuta rasvaista...on kyllä lyhentänyt aftojen elinikää ja tepsii siinä missä laastarit, geelit ja tabletit.
| |
| | |
30.10.07, 10:31
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | AFTOJA USEIN
Mulle tulee aftoja stressistä, kuukautisten aikaan ja kylmästä. Joskus ihan vaan muutenkin. Ja kestävät n. puoltoista viikkoa ja ovat ihan helv..kipeitä. Niitä on yleensä ainakin 2 samaan aikaan, joskus jopa NELJÄ. Syömään ei pysty ja nielu tulehtuu niistä niin kipeäksi, ettei oikein voi syödä mitään. Pää ja hartiat särkee; on syötävä särkylääkkeitä koko puoltoista viikkoa, että pärjää.
Apteekista saa sellasta puuduttavaa geeliä, se auttaa vähän. Ulkomailta saa geeliä, joka puuduttaa paremmin; sillä olen selviytynyt jonkun pakollisen työkeikan yli, muuten en olis pärjännyt.
Karpaloiden ja puolukoiden pureskelu auttaa myös jonkin verran.
Lääkärit eivät osaa auttaa, eikä ketään kiinnosta muutenkaan, kun vaivasta ei ole "tarpeeksi haittaa" tai kun sitä ei luokitella "vaaralliseksi".
Varmaan on vaarallinen, aiheuttaa jotain suusyöpää kuitenkin, saatte vielä nähdä.
| |
| | |
13.11.07, 15:43
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Aftamed sopii lapsille
Aftoja vain tulee, yksittäistä syytä en ole kohdallani huomannut.
Itse olen viime aikoina käyttänyt uutta Aftamed-nimistä valmistetta, jota saa apteekista (omassa apteekissani ei aluksi ollut, mutta tilasivat päivässä) ilman reseptiä. Se kyllä vähensi suun arkuutta ja kipua. Tuote sopii lapsillekin,luulisin spray-muodon olevan soveliain pienemmille. Itse käytän geeliä.
| |
| | |
05.12.07, 12:15
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Alocalir-geeli
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että GUM:in Aloclair-geeli on tosi hyvä aftoihin. Sitä on myös suuvetenä, jos aftoja on runsaasti. Natriumlauryylisulfaattia on useissa tahnoissa, mutta paljon löytyy myös tahnoja ilman sitä.
| |
| | |
05.12.07, 12:16
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Sorry...
... kirjoitusvirhe ed. otsikossa...
| |
| | |
19.12.07, 21:47
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Suuhygienisti Natriumlauryylisulfaattia on useissa tahnoissa, mutta paljon löytyy myös tahnoja ilman sitä. | Olen kärsinyt aftoista lapsesta asti ja toinen pojistani on perinyt taipumukseni. Meillä oli aftoja vähän väliä, monesti useita yhtaikaa ja kipu sen mukainen. Joitakin vuosia sitten vaihdoimme hammastahnan Elmexiin, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia, ja aftat vähenivät hämmästyttävästi. Nyt niitä tulee yksi tai kaksi silloin tällöin, lähinnä flunssan yhteydessä, ja ne paranevat nopeammin. Jokin aika sitten tosin kuulin, että Elmexissä olisi jotain mahdollisesti terveydelle haitallista ainetta, en muista mitä. Hyvä tietää, että muitakin tahnavaihtoehtoja on olemassa. | |
| | |
01.02.08, 01:46
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja riitta29 Ei nyt varsinaisesti lastentauti, mutta tytöllä 4v on suussa afta. Tuntuu olevan kovin kivulias. Mikä avuksi? | Vaihda hammastahna lasten Salutemiin - pääasia, että se ei vaahtoa ollenkaan ja että lapsi sylkee kunnolla hammastahnan pois suusta:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/afta.htm | |
| | |
19.04.08, 14:19
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itselläni oli jatkuvasti aftoja jopa kielessä, joskus jopa viisi aftaa samaan aikaan suussa ja ne kestivät pitkään, eivät meinanneet millään mennä ohi, kunnes minulla todettiin keliakia. Nyt 10 vuotta olen ollut keliaakikon ruokavaliolla, niin aftoja ei enää tule kuin joskus harvoin ja kaikki muutkin kurjat oireet ja tulehdukset ovat poissa. Aftojen syy kannattaa selvittää jos niitä on jatkuvasti.
| |
| | |
02.07.08, 13:46
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | ulkomailta geeliä?? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja aftaliina Mulle tulee aftoja stressistä, kuukautisten aikaan ja kylmästä. Joskus ihan vaan muutenkin. Ja kestävät n. puoltoista viikkoa ja ovat ihan helv..kipeitä. Niitä on yleensä ainakin 2 samaan aikaan, joskus jopa NELJÄ. Syömään ei pysty ja nielu tulehtuu niistä niin kipeäksi, ettei oikein voi syödä mitään. Pää ja hartiat särkee; on syötävä särkylääkkeitä koko puoltoista viikkoa, että pärjää.
Apteekista saa sellasta puuduttavaa geeliä, se auttaa vähän. Ulkomailta saa geeliä, joka puuduttaa paremmin; sillä olen selviytynyt jonkun pakollisen työkeikan yli, muuten en olis pärjännyt.
Lääkärit eivät osaa auttaa, eikä ketään kiinnosta muutenkaan, kun vaivasta ei ole "tarpeeksi haittaa" tai kun sitä ei luokitella "vaaralliseksi".
Varmaan on vaarallinen, aiheuttaa jotain suusyöpää kuitenkin, saatte vielä nähdä. | Osaatko kertoa mikä on se geeli mitä ulkomailta saa ja mistä sitä voisi tilata? | |
| | |
06.07.08, 23:04
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuolla on lueteltu ne hammastahnat, joissa ei ole natriumlauryylisulfaattia:
http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-terveys/suun-hoito/aftat/#Mikaaiheuttaaaftat | |
| | |
31.08.08, 02:08
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Tacato Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja aftaliina Mulle tulee aftoja stressistä, kuukautisten aikaan ja kylmästä. Joskus ihan vaan muutenkin. Ja kestävät n. puoltoista viikkoa ja ovat ihan helv..kipeitä. Niitä on yleensä ainakin 2 samaan aikaan, joskus jopa NELJÄ. Syömään ei pysty ja nielu tulehtuu niistä niin kipeäksi, ettei oikein voi syödä mitään. Pää ja hartiat särkee; on syötävä särkylääkkeitä koko puoltoista viikkoa, että pärjää.
Varmaan on vaarallinen, aiheuttaa jotain suusyöpää kuitenkin, saatte vielä nähdä. | Osaatko kertoa mikä on se geeli mitä ulkomailta saa ja mistä sitä voisi tilata? | xylogain on puudutussalvan nimi ka saa ruåtsista apotekista. | |
| | |
02.09.08, 16:26
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Tacato
Paras aftalääke löytyy Britanniasta "Bonjela Once", sisältää kaksi pumpulipuikkoa, joissa vaikuttavaa ainetta. Lopettaa kivun heti ja tuhoaa aftan pinnan, niin että uusi limakalvo pääsee kasvamaan. Lääkettä saa ilman reseptiä Brittiapteekeista. Näkyy olevan myös nettimyynnissä. Tuotteen ansiosta meidän tuskaiset aftakaudet ovat ohi. Nämä Suomessa myytävät aftatuotteet ovat lähinnä vitsi! Googlaa, niin saat lisää infoa tuotteesta. Sitten vaan kaikille Britanniaan meneville tutuille ostopyyntö.
| |
| | |
04.09.08, 00:46
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Greipinsiemenuute toimii myös hyvin. Laitan sitä vanupuikkoon (en laimenna), ja tökin aftaa muutaman kerran. Kipu loppuu lähes välittömästi ja afta häviää muutamassa päivässä.
| |
| | |
26.10.08, 10:59
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | Uusi aftavalmiste apteekista
Hei,
Oralmedic on uusi valmiste aftojen hoitoon (yli 12-vuotiaille). Voit tilata itsellesi ilmaisen näytteen täältä:
http://www.easyresearch.se/s.asp?WID=698151&Pwd=11741975
Terveisin, Terhi ACOlta
| |
| | |
18.12.08, 13:35
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | aftoista
minulla voi olla aftoja en ole ihan varma. Minulla on valkeita palloja nielussa ne ei kyllä ole oikein kipeitä. Pari kertaa on niitä irronnut. Ne haisee kuvottavan pahalle! Nytkin kun katsoin nieluuni peilin kautta huomasin että on jokin valkea pallero siellä. Minulla on kurkkukipua aamulla koski ihan sikana kurkkuun nyt kipu on lieventynyt. Jos vähän sitä valkeaa palloa ronkkii se irtoaa. Voi olla että kurkkukipu johtuu flunsasta yskittää välillä ja tirskuttaa mutta muuten ihan normaali olo.
| |
| | |
17.01.09, 12:41
|
#19 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja apinamiess minulla voi olla aftoja en ole ihan varma. Minulla on valkeita palloja nielussa ne ei kyllä ole oikein kipeitä. | Olisikohan mullakin niitä? Nyt ollut jo muutamia viikkoja nielussa 3 sellaista pientä vaaleahkoa palloa, jotka tuntuu kovilta koskiessa, mutta eivät satu muuten.
| |
| | |
18.01.09, 18:42
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on ollut aftoja ensikerran ala-asteelle mennessäni. Siitä lähtien niitä on ollut aina yksi muutaman kuukauden välein. Tänä syksynä niitä ei ollut ainuttakaan, kunnes jouluaaton tienoilla suuhuni tuli yksi, sen parannuttua taas uusi. Tammikuun alussa niitä alkoi tulla aina vaan lisää neljän aftan kasaksi alahuuleen. Pian niitä sikisi seitsemän kappaletta kieleni alle, sieltä muutama molempiin poskiin ja ylähuuleen. Seuraavaksi huomasin viisi päivää sitten nielussani kaksi aftaa, jolloin puhuminen ja ruokailu vaikeutuivat kipeyden takia. Tilanetta vaan pahensi kitarisoihin tullut sormenpään kokoinen afta. Eilen sille tuli toiselle puolelle kitarisoja samanlainen, vähän pienempi kaveri. Tänään huomasin niitä tulleen lisää ylähuuleen, kielen alle ja kitarisojen ympärille. Niitä on siis jo ainakin parisenkymmentä.
Ensinhän menin lääkäriin neljä päivää sitten, jolloin minulle määrättiin vaan resepti Voltaren -kipulääkkeeseen. Vaan eivätpä ole särkylääkkeet vaikuttaneet muuta kuin tunnin tai kaksi, jolloin särky taas palaa. Ja näitä pillereitä saa ottaa ainoastaan kolme päivässä. Buranaa koitin ottaa tänään, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kolme päivää sitten menin käymään kouluni terveydenhoitajan puheilla. Hän soitti apteekkiin ja kysyi, että mikähän auttaisi. Sieltä sitten suosittelivat hakemaan Aloclair Sprayta. Kotiin päästyäni sitten koitin sitä ja sain todeta täysin tehottomaksi. Ensin suihkutin sitä sellaisenaan aftaan, mutta se kaikki vaan valui alas ja sekoittui kuolaan. Sitten päätin kuivata aftaa ja laittaa, mutta sama vaikutus. Juuri hetki sitten koitin myös Aloclairin geeliä, mutta eipä sekään pysynyt paikoillaan.
Huomenna käyn uudelleen lääkärillä ja pyrin saamaan jonkinlaiset paremmat tutkimukset vaikkapa verikokeiden avulla. Vaikka tässä kuinka on lääkkeitä popsinut, niin eipä ole mikään tehonnut.
| |
| | |
20.01.09, 13:22
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on tällä hetkellä 10 aftaa alahuulessa! Ennen ei ole ollut ikinä.. Voitte uskoa että on kipeitä..:/
| |
| | |
23.02.09, 17:43
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Afta vai muu? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Nightlight Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja apinamiess minulla voi olla aftoja en ole ihan varma. Minulla on valkeita palloja nielussa ne ei kyllä ole oikein kipeitä. | Olisikohan mullakin niitä? Nyt ollut jo muutamia viikkoja nielussa 3 sellaista pientä vaaleahkoa palloa, jotka tuntuu kovilta koskiessa, mutta eivät satu muuten. | Ne teidän pallurat taitaa olla propuja..valkoisia bakteerikökköjä jotka haisee todella pahalle. Itellä on molempia. Aftan tunnistaa siitä,että se on aina pirun kipeä rakkula! Proput taas yleensä tulee, menee ja haisee,ikävä vaiva joka johtuu yleensä muhkuraisesta nielusta. Hoitona ainoastaan leikkaus..
| |
| | |
11.04.09, 10:01
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | Pirkan hammastahna
Minulla oli jatkuvasti aftoja vuosia. Siirryin käyttämään Pirkan fluori-hammastahnaa ja sen jälkeen ei ole aftoja näkynyt.
| |
| | |
12.04.09, 19:25
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | ruokakertymiä? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja apinamiess minulla voi olla aftoja en ole ihan varma. Minulla on valkeita palloja nielussa ne ei kyllä ole oikein kipeitä. Pari kertaa on niitä irronnut. Ne haisee kuvottavan pahalle! Nytkin kun katsoin nieluuni peilin kautta huomasin että on jokin valkea pallero siellä. Minulla on kurkkukipua aamulla koski ihan sikana kurkkuun nyt kipu on lieventynyt. Jos vähän sitä valkeaa palloa ronkkii se irtoaa. Voi olla että kurkkukipu johtuu flunsasta yskittää välillä ja tirskuttaa mutta muuten ihan normaali olo. |
Luultavasti kyseessä eivät ole aftat vaan jonkinlaiset "ruokakertymät".
Minulla on ollut kaksi kertaa nielussa valkea isohko alue, joka ei itsessään ole kipeä. Kurkku tuntuu kuitenkin jotenkin kipeältä. Olen käynyt molemmilla kerroilla terveyskeskuksessa nieluviljelyssä ja tulokset olleet negatiivisia. Eräs hoitaja tiesi kertoa, että voisivat olla vaarattomia kertymiä (lapsellaan kuulemma ollut joskus..). Neuvoi syömään näkkileipää tms. Näin ovat irronneetkin ja haju oli kuvottava. Että tämmöistäkin voi olla! :)
| |
| | |
17.04.09, 08:32
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Apuja aftoihin
Kolme 0-4-v. lastani pitävät minut vauhdissa, unet jäävät usein vähiin. Alentunut yleiskunto ja stressi näyttävät altistavan aftoille. Taipumus niihin on ilm. periytyvä, kahdella vanhemmalla lapsellanikin se näkyy olevan. Hampaiden harjaus, suun neutralointi ksylitolipurkkaa puremalla auttaa aluksi, voi jopa parantaa. Pahemmissa on avuksi kuitenkin Oral-B-suuvesi ja erityisesti Oralmedic-suuhuuhde ("kuorii" aftan tulehtuneen pinnan ja tekee suojaavan kalvon: kipu lähtee ja syöminen onnistuu.
| |
| | | | |