Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.01.08, 11:12   #1 (linkki)
mampsu
(Vierailija)

atoopinenihottuma

mulla on 3-vuotias tyttö jolla on atooppinen ihottuma.Olisko jollain vinkkejä tai kokemusta millaista rasvaa tms.vois käyttää ettei reppana raapis itteesä ihan ruvelle.Kortisoni valm. en käytä kun vasta ihan ääritapauksissa ja lääkärin määrämät voiteet on niin lällyjä litkuja että iho ihan imasee ne sisäänsä.Nyt talvellahan iho on tosiaan pahempi kuin muuten mutta tuntuu hassulta että vielä viime talvena mitään ihottumaa ei edes ollut.Onkohan tämä edes atooppista vai ihan jotain muuta???
  Vastaa viestiin

01.02.08, 08:44   #2 (linkki)
jos kutiaa
(Vierailija)

niin käytä niitä kortisonivoiteita!! Itselläni on ollut monta vuotta ja tiedän kuinka iho kirvelee ja kutiaa.. Käytä sitä se viikko kerrallaan ja pidä sitten viikon tauko ja silloin taukoviikolla rasvaat ahkerasti pelkällä perusvoiteella. Jos/kun oireet palaavat, käytä taas viikko korttaria. Hyöty voittaa haitat!

ja tietty voit aina mennä näyttämään iholääkärille jos epäilet onko edes atopiaa..
  Vastaa viestiin
25.02.08, 22:14   #3 (linkki)
Baby oil
(Vierailija)

Minä vetelin itseeni baby oilia vielä reilu kakskymppisenäkin... Kortisonit eivät ikinä ole tehonneet minulla. Juu, ja toinen mitä käytin ihon ollessa tosi pahana oli Helosan.
  Vastaa viestiin
26.02.08, 11:24   #4 (linkki)
heinis07
(Vierailija)

Meillä astmapolikäynnillä lääkäri laitto reseptille (että saadaan kelakorvaus) apobasea ja oikein raavittuun ja tulehtuneeseen ihoon sibicorttia. En vielä oo apteekista hakenu, mutta luotan että näistä olis hyötyä. Tänä talvena on iho kutissu taas itelläki huomattavasti enemmän.
  Vastaa viestiin
26.02.08, 11:52   #5 (linkki)
atoopikko
(Vierailija)

Kortisonivoiteillekin on vaihtoehto. En muista lääkkeen nimeä, mutta lääkärit tietävät sen kyllä. Eivät useinkaan määrää, koska on selkeästi kalliimpi, mutta sillä ei ole kortisonivoiteiden huonoja puolia. (muuten: voiteenhan pitää nimenomaan imeytyä ihoon, joten eikös ole hyvä, että lääkärin määrämäät voiteet imeytyvät helposti sen sijaan, että jäisivät ihon pinnalle ja siitä imeytyisivät vaatteeseen?)

Itse olen hoitanut (ja minua on hoidettu: atopiaa kun oli jo lapsena) apteekista saatavilla alhaisen pH arvon pesunesteillä (ph 4 tai alle). Pahimpaan kutinaan auttaa myös antihistamiinit. Jos on selkeitä ihottumaläsikiä, hoidan ne pois lääkevoiteella.

Joskus lapsena, jos oli oikein pahassa kunnossa iho, äiti voiteli kauttaltaan öljyllä ja vasta sen jälkeen kylpyyn/suihkuun/pesulle. Iho puhdistui, mutta ei kuivunut kun öljystä jäi suojakerros. Vaseliiniakin on käytetty, jos on tarvittu pidempiaikainen ihonsuoja.
  Vastaa viestiin
12.03.08, 14:06   #6 (linkki)
Allergikon äitee
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mampsu
mulla on 3-vuotias tyttö jolla on atooppinen ihottuma.Olisko jollain vinkkejä tai kokemusta millaista rasvaa tms.vois käyttää ettei reppana raapis itteesä ihan ruvelle.Kortisoni valm. en käytä kun vasta ihan ääritapauksissa ja lääkärin määrämät voiteet on niin lällyjä litkuja että iho ihan imasee ne sisäänsä.Nyt talvellahan iho on tosiaan pahempi kuin muuten mutta tuntuu hassulta että vielä viime talvena mitään ihottumaa ei edes ollut.Onkohan tämä edes atooppista vai ihan jotain muuta???
Meille sanottiin allergiapolilla, ettei tavallinen kortisoni tehoa vilja-allergiasta tulevaan ihottumaan... ilmankos ei ole auttanut. Sibicort auttaa paremmin, siinä on tulehdusta laskevaa ainesosaa (joo, en tiedä nimeä). Kannattaa pyytää vaikka omalääkäriltä lähete allergiapolille ja zyrtec (tms.) resepti joka auttaa kutinaan.
Meillä käytetään myös 3-vuotiaalla omaa pyykinpesunestettä (herkkä ihoiselle), suihkussa ei käytetä saippuoita ollenkaan, kylvyssä käytetään muutama tippa natusanin herkkäihoisten pesunestettä (käytän itsekkin). Pesujen jälkeen aina nk. lumipallorasvaus; eli, rasvataan iho kauttaaltaan aivan valkoiseksi, hetken saa olla ja sitten yökkärit päälle. Meillä sopivien perusrasvojen löytäminen on ollut aikamoista etsimistä, ei saa olla liian "litku", muttei kovin rasvanenkaan. Abobasen sininen on meillä nyt se toimiva. Sinkkivoidetta käytän joskus pahimpiin rupikohtiin.

Kyllä nämä on välisteen sellaista säätämistä.. Monet ovat todenneet tänä talvena, että ihottumat ovat ollet tavallista pahempina.. johtuisikohan näistä keleistä..
  Vastaa viestiin
26.03.08, 13:22   #7 (linkki)
"atoopikolle"
(Vierailija)

Se on Protopic, eikä sitä käytetä lapsilla. Olin itse testiryhmässä. Siksi ei käytetä lapsille kun ei tiedetä sen pitkäaikaisvaikutuksia.
  Vastaa viestiin
02.04.08, 10:22   #8 (linkki)
allergikon äiti
(Vierailija)

Aloituksesta ymmärsin, ettei teillä ole lääkärin diagnoosia, joten tilaapa aika allergioihin tai ihotauteihin erikoistuneelta lääkäriltä. Neuvolalääkäri ei ole välttämättä aivan perillä kaikesta. Säännöllinen rasvaaminen ja kortisonivoide tarvittaessa ovat tärkeitä. Muista myös hoitaa allergialääkitys kuntoon. Pyykinpesu hajustettomilla aineilla, eikä ikinä huuhteluainetta!
  Vastaa viestiin
03.03.09, 21:43   #9 (linkki)
AHL15
(Vierailija)

Kyllä ihotautilääkäri lastenlääkärikeskuksessa määräsi 2-vuotiaallemme Protopicia. Käytetään kortisonin tapaan kuureina. Meilläkin käytössä viimeisenä vaihtoehtona (jo kalleutensa puolesta, 50e pieni tuubi) ja vaikuttaa tehokkaalta, kutiamisvinkuilut loppuu yleensä heti kun aine on iholle saatu.
  Vastaa viestiin
03.04.09, 06:22   #10 (linkki)
ehkä D-vitamiini
(Vierailija)

D-vitamiini auttaa atooppiseen ihottumaan

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1099
  Vastaa viestiin
06.04.09, 17:53   #11 (linkki)
D3
(Vierailija)

D-vitamiini on elämän eliksiiriä

http://www.kaleva.fi/plus/juttu752216_page0.htm
  Vastaa viestiin
14.05.09, 17:45   #12 (linkki)
Mammako?ejk.
(Vierailija)

AHL15 kysymys sinulle!!

Kuuluuko tuo protopic kela korvauksen piiriin??
  Vastaa viestiin
14.05.09, 17:49   #13 (linkki)
Mammako?ejk.
(Vierailija)

Vastaankin itse kysymykseen, näytti kela lääkehaun mukaan olevan perukorvattava tuo protopic, elikkä siihen reseptiä pyytämään!
  Vastaa viestiin
20.05.09, 15:44   #14 (linkki)
D-vitamiini auttaa atooppiseen ihottumaan!
(Vierailija)

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1099
  Vastaa viestiin
23.06.09, 08:31   #15 (linkki)
Atopian kanssa taistellut
(Vierailija)

Ap.lle, käy ihmeessä näyttämässä lastasi ihotautulääkärillä tai allergialääkärillä. Atopian lisäksi taustalla saattaa olla jotakin allergiaa, esim. siitepölyallergia tuli mieleen, jos keväällä/kesällä pahenee. Monet atoopikot reagoivat allergioihin myös iholla. Huomioi myös ristiin allergisoituminen (koivun siitepölyaikaan tietyt ruoka-aineet saattavat tuottaa allergisia reaktiota, mutta esim talvella sopivat lapselle hyvin).

Itse en usko jatkuvaan kortisonikäyttöön, vaikka olen itsekin lähes koko ikäni joutunut sitä tekemään. Todella usein taustalla on allergia, ja vasta nyt aikuisemmalla iällä olen itse tutkituttanut itseäni, ja monet allergiat ovat olleet syynä omaan kortisonikierteeseeni. Nyt olen pystynyt olemaan puoli vuotta käytännossä ilman kortisonirasvoja, jopa näin siitepölyaikaan.

Rasvat pitää kokeilla itse, koska rasvojen sopivuus on yksilöllistä. Yleensä suositellaan ostettavaksi hieman pienempi purkki ensin (max 200g), jotta voidaan varmistua rasvan sopivuudesta. Samoin rasvoja pitäisi kierrättää, lapsen iho tottuu rasvaan jollakin aikavälillä (taas yksilöllisesti), jolloin olisi hyvä olla pari hyväksi todettua rasvaa mukana kierrossa. Myös vuodenajasta riippuu kuinka rasvaista rasvaa tarvitsee. Yleensä talvella paksumpaa, mutta teillä kuulosti olevan kesällä pahempana.

Ja meillä lastenlääkäri suositteli pesemään lapsen kosteusvoiteella. Ensin huuhtelee vedellä liat pois, sitten tekee tämän lumiukkorasvauksen (lapsi täysin valkoiseski), jonka jälkeen ylimääräinen, valkoinen osa huuhdellaan kevyesti pois. Tämän jälkeen lapsi tuputellaan pyyhkeeseeen, ei saa hangata tai kuivata vetävin liikkein, jotta ei pyyhi rasvaa pyyhkeeseen. Tarvittaessa voi vielä rasvata jälkikäteen kuivalta tuntuvat kohdat.

Perusteluna tälle oli, että rasvaaminen suihkussa sitoo itse veden tuottamaa kosteutta paremmin ihoon. Samasta syystä iho pitää aina rasvata HETI suhkun jälkeen kun pinta on vielä kostea. Jos iho ehtii kuivumaan, niin silloin menetetään paljon rasvauksen tehoja.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotakin hyötyä, mutta tärkeimpänä näkisin, että ottaisitte yhteyttä aiheeseen erikoistuneeseen lääkäriin.
  Vastaa viestiin
28.07.09, 23:39   #16 (linkki)
mampsu
(Vierailija)

jep, lapsi käytetty tohtorilla mut millekkään testatulle aineelle ei ole allerginen. Mut minä rasvaan ja rasvaan ja on meinaan pikkanen arsenaali eri rasvoja kaapissa jotka eivät ole tehonneet . Ehkä se oikea rasva viel löytyy tai joku mikä tämän allergian aiheuttaa,ei auta kuin toivoa.. ja d-vitamiinit otettu vasta teho käyttöön ja maitohappobakteerit myös. Mut jos tulee mieleen jotain niin ilmotelkaa toki.
  Vastaa viestiin
18.08.09, 11:37   #17 (linkki)
mampsu
(Vierailija)

Heips, en tiedä mitä tässä nyt on tapahtunut mutta meitin juniorin ihottuma on parantunut siihen pisteeseen että rasvaa tai kortisonipitoisia voiteita ei tarvi käyttää kuin ihan miniminimaalisella aluella ,kun kesällä tyttöä rasvattiin kaulasta nilkkoihin 2 kertaa päivässä. Siis ihan mahtavaa, kaikki syömiset ja muu on samaa kuin ennenkin ,hieman on öljyjen ja d-vitamiinin syöntiä lisätty mut muuten entisellä kaavalla mennään.. Niin tai vaihdoin pyykkipulverin pesupähkinöihin, josko ne ovat tehneet tämän. En tiedä mikä on syynä tähän mutta olen tilanteeseen enempi kuin tyytyväinen ja nyt saa lapsi riepukin nukkua yöt rauhassa kun ei tarvi rapsutella itteesä vereslihalle öisin... Että kannatta testata noi pähkinät ,tiä vaikka auttais muitakin. Ennen pesin pyykit hajuttomilla ja allergia testatuilla nestemäisillä pesuaineilla enkä ole koskaa huuht.ainetta käyttänyt. Nyt pyykki pehmeetä ilman mitään mömmöjä. :)
  Vastaa viestiin
24.08.09, 15:21   #18 (linkki)
D-vitamiinista
(Vierailija)

0-4 vuotiaille 10µg D3:sta ruokavaliosta riippumatta
4-10 vuotiaille 25µg ruokavaliosta riippumatta
10-16 vuotiaille 50µg ruokavaliosta riippumatta

aikuuiset 100-125µg ruokavaliosta riippumatta
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä