| |  | | |
18.07.08, 09:08
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | 12-vuotiaan tytön lääkärintarkastus
Kävin viime viikolla meidän 12-vuotiaan neidin kanssa normaalissa lääkärintarkastuksessa ja yllätyin vähän kun tarkastuksen loppupuolella lääkäri kysyi onko koululääkärillä tai muualla jo tutkittu sukupuolielimet. Kun vastaus oli kieltävä niin sanoi että sitten olisi kyllä hyvä katsoa. Nykyään tyyli on kuulemma se että myös tytöiltä pitäisi katsoa jossain vaiheessa murrosikää. Tyttö ei ihme kyllä suuremmin pannut vastaan vaikka osaltaan auttoi varmaan se että kyseessä oli vanha tuttu lastenlääkäri jolla on käyty pienestä pitäen.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Itselle tuli vaan vähän yllätyksenä kun vanhemman tyttären (nyt 16) kanssa tuli aikanaan käytyä lääkärillä mutta housuihin ei koskaan katsottu.
| |
| | |
18.07.08, 12:25
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Katsottiin koululääkärillä
Meillä tyttö sanoi että kuudennella luokalla oli koululääkäri katsonut pikkuhousuihin mutta muilla lääkäreillä ei ole katsottu. Tosin ei ole muilla lääkäreillä kovin paljon edes käyty.
| |
| | |
20.07.08, 11:32
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eipä ole tullut koko asia edes mieleen, mutta pitänee ottaa puheeksi kun käydään seuraavan kerran lääkärillä. Meillä vanhempi tyttö on 12 mutta alapäätä ei ole kukaan edes vilkaissut sitten vaippaiän. Isoveikalla on katsottu useampaankin otteeseen kun on ollut ongelmia esinahan kanssa.
| |
| | |
10.08.08, 21:20
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jo aikanaan minulla katsottiin koululääkärin toimesta kuudennella kaikkien housuihin. Ja siitähän levisi kauhea kohu koululla, että lääkäri on kiinnostunut meistä ;D
| |
| | |
10.08.08, 21:32
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itsekin muistan hyvin että housuihin on katsottu jokaisella kunnon lääkärintarkastuksella aina n. 16 v asti
| |
| | |
18.08.08, 15:03
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meilläkin pojalla on pippeli tutkittu useampaankin kertaan mutta tytöllä ei ainakaan tietääkseni koskaan ole housuihin kurkattu. On tosin vasta 11 eli en tiedä katsotaanko sitten aikanaan kun vielä vähän kasvaa tuosta.
| |
| | |
01.09.08, 10:04
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä molemmat lapset on poikia mutta kummallakin on pippeliä on lapsena tutkittu sekä koululääkärillä että ihan tavallisen lääkärikäynnin yhteydessä. Kyllä kai lääkärin on hyvä katsoa nekin paikat ainakin pojilta ja miksei sitten tytöiltä myös.
| |
| | |
07.09.08, 22:31
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksi pitäisi tytöltä katsoa/tarkistaa? Ei meillä ainakaan ikinä ole näin tehty ja omallekin meinaan opettaa, että edes lääkäri ei sinne katso.
| |
| | |
08.09.08, 12:52
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vähän kaksipiippuinen juttu minun mielestä. Toisaalta en minäkään mielelläni antaisi oman tyttöni pimppiä ronkkia noin pienenä, mutta toisaalta ei ole kyllä hyvä sekään jos lapselle opetetaan että sukupuolielimet on niin salaiset paikat että sinne ei sitten edes lääkäri katso. Siitä voi sitten pahimmillaan tulla lapselle sellainen pelko että ei uskalla mennä lääkäriin isompanakaan vaikka jotai vaivaa alapäässä olisikin. Itse olen omalle esimurrosikäiselle tytölleni jo opettanut alapesut ja muut ja sanonut että sitten joskus kun kasvaa vähän isommaksi niin alkaa käymään "pimppilääkärillä" ihan niin kuin kaikki isot tytöt ja äitikin käy. Parempi että jo etukäteen tottuu ajatukseen ja uteliaisuuttahan se lähinnä herätti ja moneen kertaan kyseli että mikä se sellainen lääkäri on ja mitä siellä tehdää. Mutta 12-vuotiaana nyt onneksi ei varmaan tarvitse vielä gynekologille viedä.
| |
| | |
12.09.08, 09:40
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä ainakin ensimmäisen kerran katsottiin vasta 16 vuotiaana kun kävi gynekologilla. Ihan hyvin meni eikä yhtään ujostellut vaikka olikin eka kerta.
| |
| | |
17.09.08, 16:12
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juttelin tutun lastenlääkärin kanssa ja sanoi että ei ole mitään ohjetta että jossain tietyssä iässä pitäisi katsoa. Riippuu ihan lääkäristä ja tilanteesta kuka katsoo kuka ei. Kuulemma itse yleensä kysyy tietyn ikäisten lasten vanhemmilta etukäteen mitä tehdään mutta ei ala sopimatta kenenkään housuihin kurkkimaan. Jos ei halua että omaa lasta tutkitaan niin kannattaa varmaan mainita asiasta lääkärille etukäteen.
| |
| | |
26.09.08, 14:54
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulle jäi epäselväksi, että millä tavalla sukuelimet oli tutkittu? Siis eihän kurkkaamalla/raottamalla housuja nähdä mitään muuta kuin joko karvat ovat alkaneet kasvaa. Meidän ollessa pieniä ei tutkittu joten en ymmärrä miksi se olisi edelleenkään tarpeellista 12-vuotiaalle tytölle.
| |
| | |
30.09.08, 11:02
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Samaa mietin että ei housuihin katsomalla kyllä mitään selviä ellei sitten katsota karvojen kasvua mutta näkeehän sen tuon ikäisestä tytöstä muutenkin onko alkanut murrosikä vaiko ei. Sitten tietysti eri asia jos on jotain vaivaa mutta silloin varmaan pitäisi tutkia ihan kunnolla ja se varmaan sitten kai jo enempi gynekologin juttja.
| |
| | |
01.10.08, 21:44
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vanhassa Kaks Plus -lehdessä esiteltiin lääkärintarkastusta ja jutussa sanottiin vain :
Tytöiltä katsotaan yleisesti nivukset ja pojilta kivesten koko / kasvaimet. | |
| | |
09.10.08, 09:40
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja 3 Vanhassa Kaks Plus -lehdessä esiteltiin lääkärintarkastusta ja jutussa sanottiin vain :
Tytöiltä katsotaan yleisesti nivukset ja pojilta kivesten koko / kasvaimet. | Kaipa se vähän riippuu lääkärintarkastuksesta ja lapsen iästä. Pojilta kyllä ainakin omien muistikuvien perusteella katsotaan kivekset ja esinahan liikkuminen. En osaa sanoa mitä erityistä tutkimista tytöillä siellä olisi, mutta kaipa sekin voi kuulua kuvaan.
| |
| | |
17.10.08, 21:24
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | ..
Ei siellä mitään ronkita. Kurkkaavat pikkareihin, tarkistavat karvojen kasvun ja kysyvät kuukautisista.
| |
| | |
22.03.09, 20:44
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | NOOBIT
5 LK tarkastus on hirvee! se lääkäri yritti mullakin tonkii kalleuksii -.- eli se lääkäri oli pervo
| |
| | |
19.04.09, 21:19
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
mä ku menin 5 lk tarkastuksee se lääkäri käski riisuu housut otti sakset ja leikkas pallin poikki sit laitto siihe paikalle sellasen pumpuli jutun ja sitä piti pitää siinä tekikö teillä samoin
| |
| | |
10.06.09, 16:02
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | loool
kyl mulki 5 luokalla tutkittii kalleudet vittu ne lääkärit on kyl pervoja ronkkii
| |
| | |
24.11.09, 19:24
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | ghf Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jotain rajaa Miksi pitäisi tytöltä katsoa/tarkistaa? Ei meillä ainakaan ikinä ole näin tehty ja omallekin meinaan opettaa, että edes lääkäri ei sinne katso. |
siis niinku tytöiktä ei pitäs ja pojilta pitäs vai? mee kuule helvettii poikien pippelin tarkastus on monesti nais läkärin kanssa joten sekö ei sitten ole kiusallista
| |
| | |
06.04.10, 23:46
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
meillä viidennellä luokalla jaettiin luokka kahdelle eripäivälle lääkärintarkastukseen, ensimmäisenä päivänä meneville oli mieslääkäri, joka katsoi karvoituksen, (ronkkimaan sieltä ei missään välissä alettu) minä pääsin sitten seuraavana päivänä, jolloin paikalla oli naislääkääri, joka ei katsonut karvoitusta. Ja kun sitten myöhemmällä iällä menin gynegologille, vielä neitsyenä, ei lääkäri silloinkaan alkanut kurkkimaan hameeni alle. Vasta kun olin olllut ensimmäistä kertaa yhdynnässä, lääkäri teki "sisätarkastuksen". Eli ei kyllä mielestäni vielä ala-aste ikäisten tyttöjen tarvitse ruveta paljastelemaan itseään lääkärille, jos siihen ei koe olevan mitään erityistä syytä. en tiedä tuliko epäselvää tekstiä, mutta eiköhän tästä jotain irronnut, jos joku vielä näitä asioita miettii.
| |
| | |
02.12.10, 18:18
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Auttakaa mua!
Mä joudun mennä 9 pv sinne, oon tyttö, en haluu et tongitaan, apua =((((
| |
| | |
27.02.11, 13:25
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | :o
no joo mä olin noi 3 viikkoo sit ja mun piti ottaa vaa paidat pois se lääkäri oli mies, ja se trakisti vaa sydämmen sykkeen ja tutki selkärangan et ei oo mitää. Se ei kattonu onneks housuihi :o
| |
| | |
03.05.11, 19:10
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Help me!
mulla on lääkärin tarkastus huomenna,oon ekojen joukossa.Eilen oli 4-5 henkilöllä tarkastus ja yhdesltä niistä oli pitänyt riisuu paita pois ja sillä oli kosketellu ******** ja housujen altakin pikkasen niitä:() Mä oon ihan paniikissa!!!! apua:kertokaa neuvoja !! nopee
| |
| | |
03.05.11, 20:19
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Omg :o mulla on lääkärin tarkastus huomenna,oon ekojen joukossa.Eilen oli 4-5 henkilöllä tarkastus ja yhdesltä niistä oli pitänyt riisuu paita pois ja sillä oli kosketellu ******** ja housujen altakin pikkasen niitä:() Mä oon ihan paniikissa!!!! apua:kertokaa neuvoja !! nopee | Sinulla on ihan itselläsi oikeus päättää kehostasi. Jos et halua lääkärin koskevan, sanot sen! Halutessasi voit pyytää äidin mukaan lääkärintarkastukseen, sitä ei voida kieltää.
| |
| | | | |