Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistelevan jutun uhri Mä joudun mennä 9 pv sinne, oon tyttö, en haluu et tongitaan, apua =(((( |
Mielestäni rutiini koululääkärin tarkastuksissa ei kuulu tutkia fyysisesti kenenkään lasten pimppejä. Keskustelu siitä ovatko kuukautiset jo alkaneet on hyväksyttävää, mutta sitä varten ei tarvitse fyysistä tarkastusta.
Enemmänkin tulisi kertoa ihan sanallisesti miten menetellään jos tulee esim. kipuja menkkojen aikana ja mitä tarkoittaa esim. ovulaatio. Ts. varmistaa, että tyttö on saanut oikeaa tietoa siitä mitä hänen kehossaan tapahtuu.
Ei edes lääkärin tarvitse aiheetta ronkkia kenenkään alapäätä ja jokaisella naisenalullakin on oikeus päättää siitä kuka hänen pöksyihinsä kurkkii.
Jokaisella naisella, nuorellakin on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, se on niin pyhäasia ja sitä on kunnioitettava lääkärinkin.
Poikien kohdalla pätee muutoin sama asia, mutta kun heidän kohdallaan sukuelinten kehitys on erilainen - esinahan ahtaus ja kivesten ns. laskeutuminen on asioita, jotka yleensä tarkastetaan jo alle kouluikäisten lääkärineuvolassa. Jos niin ei ole tehty on nuo asiat syytä tarkistaa koululääkärillä. Tosin kyllä kai pojatkin tajuavat ilmoittaa vähintäänkin vanhemmilleen, mikäli huomaavat kehossaan jotain epänormaalia.
Nykyisin ollaan lastenneuvoloissa siksi valistuneita, että hyvin harvoin jää poikienkaan kehitykseen liittyvät poikkeamat huomioimatta.
SIIS PERVOJEN NÄPIT IRTI LASTEN PÖKSYISTÄ.
...JA VIELÄ jokaisella naisella ja naisenalullakin on oikeus valita lääkäri(nainen), ellei itse halua lääkärimiesten sinne kurkkivan edes gynegologisissa tarkastuksissa.