Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.05.11, 21:20   #26 (linkki)
Mummuska
(Vierailija)

LAPSILLAKIN ON OIKEUS PÄÄTTÄÄ

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ahdistelevan jutun uhri Näytä viesti
Mä joudun mennä 9 pv sinne, oon tyttö, en haluu et tongitaan, apua =((((

Mielestäni rutiini koululääkärin tarkastuksissa ei kuulu tutkia fyysisesti kenenkään lasten pimppejä. Keskustelu siitä ovatko kuukautiset jo alkaneet on hyväksyttävää, mutta sitä varten ei tarvitse fyysistä tarkastusta.
Enemmänkin tulisi kertoa ihan sanallisesti miten menetellään jos tulee esim. kipuja menkkojen aikana ja mitä tarkoittaa esim. ovulaatio. Ts. varmistaa, että tyttö on saanut oikeaa tietoa siitä mitä hänen kehossaan tapahtuu.
Ei edes lääkärin tarvitse aiheetta ronkkia kenenkään alapäätä ja jokaisella naisenalullakin on oikeus päättää siitä kuka hänen pöksyihinsä kurkkii.
Jokaisella naisella, nuorellakin on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, se on niin pyhäasia ja sitä on kunnioitettava lääkärinkin.

Poikien kohdalla pätee muutoin sama asia, mutta kun heidän kohdallaan sukuelinten kehitys on erilainen - esinahan ahtaus ja kivesten ns. laskeutuminen on asioita, jotka yleensä tarkastetaan jo alle kouluikäisten lääkärineuvolassa. Jos niin ei ole tehty on nuo asiat syytä tarkistaa koululääkärillä. Tosin kyllä kai pojatkin tajuavat ilmoittaa vähintäänkin vanhemmilleen, mikäli huomaavat kehossaan jotain epänormaalia.
Nykyisin ollaan lastenneuvoloissa siksi valistuneita, että hyvin harvoin jää poikienkaan kehitykseen liittyvät poikkeamat huomioimatta.
SIIS PERVOJEN NÄPIT IRTI LASTEN PÖKSYISTÄ.
...JA VIELÄ jokaisella naisella ja naisenalullakin on oikeus valita lääkäri(nainen), ellei itse halua lääkärimiesten sinne kurkkivan edes gynegologisissa tarkastuksissa.
  Vastaa viestiin
11.07.11, 17:01   #27 (linkki)
Hmh!
(Vierailija)

LOUKKAUS

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mimimami Näytä viesti
Meilläkin pojalla on pippeli tutkittu useampaankin kertaan mutta tytöllä ei ainakaan tietääkseni koskaan ole housuihin kurkattu. On tosin vasta 11 eli en tiedä katsotaanko sitten aikanaan kun vielä vähän kasvaa tuosta.

TUO OLI LOUKKAUS! Ai VASTA yksaitoista vuotta, pitäisi SANOA JO 11v.
Joo mutta ei siita sen enempää.
  Vastaa viestiin
23.11.11, 11:46   #28 (linkki)
vierailija
(Vierailija)

Iik

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Omg :o Näytä viesti
mulla on lääkärin tarkastus huomenna,oon ekojen joukossa.Eilen oli 4-5 henkilöllä tarkastus ja yhdesltä niistä oli pitänyt riisuu paita pois ja sillä oli kosketellu ******** ja housujen altakin pikkasen niitä:() Mä oon ihan paniikissa!!!! apua:kertokaa neuvoja !! nopee
Sama juttu ihan kauhee oli :( sain paniikkihäiriötä
  Vastaa viestiin
23.11.11, 11:49   #29 (linkki)
Vierailija
(Vierailija)

Apua

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummuska Näytä viesti
Mielestäni rutiini koululääkärin tarkastuksissa ei kuulu tutkia fyysisesti kenenkään lasten pimppejä. Keskustelu siitä ovatko kuukautiset jo alkaneet on hyväksyttävää, mutta sitä varten ei tarvitse fyysistä tarkastusta.
Enemmänkin tulisi kertoa ihan sanallisesti miten menetellään jos tulee esim. kipuja menkkojen aikana ja mitä tarkoittaa esim. ovulaatio. Ts. varmistaa, että tyttö on saanut oikeaa tietoa siitä mitä hänen kehossaan tapahtuu.
Ei edes lääkärin tarvitse aiheetta ronkkia kenenkään alapäätä ja jokaisella naisenalullakin on oikeus päättää siitä kuka hänen pöksyihinsä kurkkii.
Jokaisella naisella, nuorellakin on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa, se on niin pyhäasia ja sitä on kunnioitettava lääkärinkin.

Poikien kohdalla pätee muutoin sama asia, mutta kun heidän kohdallaan sukuelinten kehitys on erilainen - esinahan ahtaus ja kivesten ns. laskeutuminen on asioita, jotka yleensä tarkastetaan jo alle kouluikäisten lääkärineuvolassa. Jos niin ei ole tehty on nuo asiat syytä tarkistaa koululääkärillä. Tosin kyllä kai pojatkin tajuavat ilmoittaa vähintäänkin vanhemmilleen, mikäli huomaavat kehossaan jotain epänormaalia.
Nykyisin ollaan lastenneuvoloissa siksi valistuneita, että hyvin harvoin jää poikienkaan kehitykseen liittyvät poikkeamat huomioimatta.
SIIS PERVOJEN NÄPIT IRTI LASTEN PÖKSYISTÄ.
...JA VIELÄ jokaisella naisella ja naisenalullakin on oikeus valita lääkäri(nainen), ellei itse halua lääkärimiesten sinne kurkkivan edes gynegologisissa tarkastuksissa.
Oon 11 mulla oli mies ja mä saan kauheita ahdistuskohtauksia kun ei saanu kieltäytyä siitä et se ronklas ;_;
  Vastaa viestiin
14.01.12, 13:01   #30 (linkki)
uy
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija Näytä viesti
Oon 11 mulla oli mies ja mä saan kauheita ahdistuskohtauksia kun ei saanu kieltäytyä siitä et se ronklas ;_;

No yäk! ei tollaista saisi tehdä!
  Vastaa viestiin
24.01.12, 12:07   #31 (linkki)
siveydensipuli
(Vierailija)

Meillä lääkäri kuudennella luokalla koputteli ja paineli alavatsaa, ja sitten samalla "ohimennen/puolivahingossa" pyöräytti sormea pikkareiden renksun alta että näki vilaukselta sisään. Ilmeisesti siis karvankasvun vilkaisi, mutta eihän tuossa kyllä todellakaan mitään muuta voi nähdä? Ja nykyään ihmeen nuoret jo ajelevat karvojaan, joten senkin puolesta ihmettelen tuota karvojenkaan tarkistusta..

Minä en ymmärrä miksi lasten sukupuolielimiä pitää ronkkia lääkärissä jos mitään vaivaa ei ole. En esimerkiksi käsitä, miksi joiltain nuorilta miehiltä vielä armeijatarkastuksessakin katsotaan ne kivekset. -Haloo, pojat on tuollon jo 17-18 vuotiaita, sen ikäiseltä voi jo ihan hyvin kysyä että onko laskeutuneet?!
Ja varsinkin kun ne tarkistetaan jo alakoulussa, niin luulisi että tietoihin voisi jo silloin merkitä että kaikki Ok, ei tarvitse enää ronkkia. Samoin esinahan kanssa, kyllä aikuiselta mieheltä pitää lääkärin voida jo ihan kysyä että liikkuuko hyvin. Ja siis meidän paikkakunnallamme ihan oikeasti tähän inttitarkastukseen kuului nuiden vehkeiden räpläys..

Ehkä olen sitten liian siveyden sipuli, itse en ole suostunut koskaan edes mihinkään sisätutkimuksiin tai muihin vastaaviin (pari kertaa olen yrittänyt, mutta molemmilla kerroilla olen saanut paniikkikohtauksen. Minulla ei ole mitään traumoja, mutta en vaan pysty siihen että joku vieras ronkkii minua ilman että oikeasti on mikään vaiva tai tarve) :/
  Vastaa viestiin
21.02.12, 17:45   #32 (linkki)
Shy, scaredy Girl
(Vierailija)

5lk lääkärintarkastus huomenna

Oon 11 ja mulla on huomenna koulusta 5lk:n lääkärintarkastus. Oon ihan paniikissa, toinen vitosluokka oli tänään ja sanoi et pitää riisua ihan alasti, vain pikkuhousut sai olla, minitoppi/rintaliivitkin pitää ottaa pois! Ja niiden kertomusten mukaan pitää mennä sängylle, ja lääkäri kattoo alushousuihin. Onko niillä oikeutta, jos ei halua? Katotaan kuulemma ''onko kaikki alkanu kunnolla''? Karvoitustako siel katotaan, ja eihän ne koskettele SINNE? Apua!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku