Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Lastentaudit
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
24.07.08, 14:10   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2008
Ennenaikainen murrosikä

Tytölläni alkoi kasvaa rinnat jo toisluokkalaisena juuri kahdeksan vuotta täyttäneenä. Kävimme lääkärissä asian johdosta. Hän ei sanonut juuta eikä jaata.

Nyt tyttö on täyttänyt kesäkuussa 9 ja häpykarvoitus on näkyvää... pituutta on tullut huimasti, on noin 147 senttiä pitkä. Paino ei ole kolmeaviittäkään, joten on todella hoikka. Lihauvuushan altistaa aikaiselle murrosiälle, mutta nyt ei ole siitä kyse.

Perinnöllisyyskään ei minun puoleltani (äiti) vaikuta selitykseltä, koska omat kuukautiseni alkoivat ollessani lähemmäs 15.

Tänään huomasin myös hienhajua uutena merkkinä. Aivan liian nuorena minusta. Mitä tehdä? Onko teillä kokemuksia jarrutuksesta... ? Tätä menoa kuukautiset ovat viimeistään vuoden kuluttua nippa, nappa kymmenvuotiaalla, ei hyvä!

Vastaa viestiin

24.07.08, 14:31   #2 (linkki)
Hattitatti
(Vierailija)

Miten niin ei hyvä? Itselläni alkoivat kuukautiset kuukautta ennen kuin täytin 10.En muuten silloin tietänyt mitä ne ovat..
  Vastaa viestiin
24.07.08, 15:50   #3 (linkki)
miksi ei..
(Vierailija)

Kysyppäs anopilta miten sen puolen suvussa .. Tytärhän voi saada myös isänsä puolelta geenit vaikka sukupuoli ei täsmääkkään... :)
Ei tuo nyt niin ihmeellistä ja kamalaa ole. Minulla alkoi myös menkat 10v ...
Äläkä nyt hemmetti vie ihmettele sitä ainakaan tyttäresi kuullen ettei luule olevansa jotenkin viallinen!! Kaverini äiti onnistui siinä niin hyvin että paras ystäväni vihaa vieläkin ihan kivannäköistä kroppaansa.
BTW
Onhan tuo vähän aikaista, mutta empä tiedä onko järkeä alkaa jarruttelemaan, jos ei ole ihan pakko....
  Vastaa viestiin
25.07.08, 14:16   #4 (linkki)
..,g
(Vierailija)

Heip. Minulla alkoi murrosiän merkit hyvin aikaisin, muistan sen selvästi. Rinnat kasvoivat tosiaan n. 9 vuotiaana ja kuukautiset alkoivat hieman ennen kun täytin 10. Olihan se vähän outoa, mutta ei se pilannut minulta lapsuutta. Kyllä minä leikin samalla tavalla yms.
Tosiaan, keskustele jo nyt lapsesi kanssa kuukautisista, itse en tiennyt mitä ne on kun alkoivat ja yritinkin salata asiaa äidiltäni, kun pikkuhousut olikin yhtäkkiä veressä.
  Vastaa viestiin
10.08.08, 21:12   #5 (linkki)
Varhainen meilläkin
(Vierailija)

Jarrutushoito tulee kyseeseen ennenaik. puberteetissa ja sen katsotaan olevan kyseessä jos lapsi alkaa fyysisesti kehittymään alle 8 vuotiaana. Jos on vain vähän aikaa siihen, kun täyttää 8 v. niin silloinkaan ei hoitoa enää yleensä anneta. Tyttöjen pubertetti-ikä on hyvin vaihteleva ja kaikki n. 8 - 15 välillä on normaalia. Tyttöjen vaihteluväli murrosiän ja sen merkkien suhteen on laajempi kuin pojilla.

On vain hyväksyttävä, että kyseessä on varhainen murrosikä. Lapsi on silti lapsi. Tulee selvittää kehitystä ja kuukautisia ennemmin kuin muille ja lisäksi pitäisi koittaa tukea lapsen itsetuntoa, ettei se kärsi, kun on kuitenkin kiusallista, jos muiden luokkalaisten rinnat eivät vielä lainkaan kasva ja kuukautisetkin alkavat muita kiinnostaa vasta vuosi pari myöhemmin.

Meillä on myös läpikäyty tämä varhainen murrosikä. Ei siinä ihmeitä ole, mutta vaatii tietysti vanhempien pinnaa, kun myös lapsen mielialat alkavat heilahdella jo hyvin nuorena murrkkujen tapaan. Kuitenkin lapsi on vielä TÄYSIN lapsi, siis ei mitenkään esim. 12 v. tasolla.
  Vastaa viestiin
10.08.08, 21:16   #6 (linkki)
Varhainen meilläkin
(Vierailija)

J.K.

Vielähän ei ole edes tietoja miten jarrutushoito (eli vahvat hormonit) vaikuttavat myöhemmin kyseiseen henkilöön. Lihominen on kuulemani mukaan yksi hoitojen aikainen sivuoire (sivuoire/-et ei tietysti tule kaikille, mutta on yleistä). Itse en lähtisi väkisin mitään ylimääräisiä hormoneja antamaan, jos kehitys kuitenkin katsotaan olevan ns. normaalien rajojen sisällä.

Ihan eri juttu, jos kehitys lähtee käyntiin esim. 5 - 6 v.
  Vastaa viestiin
09.06.09, 22:51   #7 (linkki)
kokemusta löytyy
(Vierailija)

heip

Minulla on ollut tuo kyseinen jarrutushoito. En kyllä lihonut ollenkaa sen aikana mut jälkioireet eivät ole kovinkaan mukavia itsetunnolle.

Hoito lopetetii minulla reilu 3 vuotta sitten. Sen jälkeen en kasvanut pituutta kuin 2 cm ja aikuispituuteni on 145 cm. Mulle ei koskaa tulla ns. kasvupyrähdystä jota olin odottanut. Suurin haittani onkin rinnat. Ne eivät kehittyneet juuri ollenkaa. Vain hieman ennen menkkojen alkamista. Minun kuppikokoni on 70aa ja sekin hieman liian iso. Tuntuu kuin murrosikää ei olisi ollenkaa ollut.
  Vastaa viestiin
12.11.09, 11:25   #8 (linkki)
LimeCandy
(Vierailija)

mä oon 10v

täytin kesällä 10v ja mun menkat on alkanu....
  Vastaa viestiin
15.10.11, 21:50   #9 (linkki)
Fintelligens<3
(Vierailija)

Oon 10v ja mulla alko kuukautiset!

Oon 10vuotias. Mulla siis alko kesälomalla kuukautiset. Äiti käski käyttää terveyssiteitä. koulussakaa ei on kuukautisita puhuttu,mikä vähän ärsyttää. Oon nyt jotain 143cm pitkä ainaski ehkä pikkase pitempi. Rinnatkin on alkanu kasvaa. Tuntuu silt et oon meidän luokalta erinlainen ku muut :(
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku