| Tehkää hyvät vanhemmat lasten ylipainolle jotain!!!
Olen nyt 25 v. ja noin 5-6 vuotiaasta asti ollut ylipainoinen. En tiedä mistä painon nousu alkoi, varmaan tykännyt herkuista paljon. Ala-asteella ylipaino ei minua haitannut juurikaan (tosin oisinko 6.-luokalla painanut n. 75-80 kg HUOM ap!) vaikka olihan se arka paikka minulle. Mutta yläasteella kun alkaa pojista kiinnostua ja koulukin vaihtui niin ei se uusien kaverien saaminen ollutkaan niin helppoa. Saman jutun olen todennut myöhemmin elämässä eli että normaalipainoiset eivät halua seurustella tai edes kaverina tutustua ylipainoiseen. Hyvät vanhemmat säästäkää lapsenne tältä henkiseltä tuskalta, koska te voitte hoitaa sen silloin kun se on vielä helppoa!
Vanhempani ovat suhtautuneet painooni välinpitämättömästi. Isäni on sättinyt painoani ja syömisiäni niin kauan kuin muistan, saaden minut häpeämään itseäni. VANHEMMAT!!! EI TODELLAKAAN NÄIN!! Ja äitini taas oli suopeampi ja hyväksyi minut sellaisenaan, sanoi että se menee murrosiässä ohite. No eipä mennyt...
Toivoin että vanhemmat olisivat auttaneet minua, koska eihän nyt ala-asteikäinen lapsi ole vastuussa painostaan. Syy on joka vanhemmissa tai sitten joku sairaus. Ja lapsena kun ylipainoa ei ollut kuin se n. 20 kg sen olisi helpommin saanut pois ja samalla opettanut lapselle terveelliset elämän tavat, mutta ei käynyt näin minun kohdallani.
Nyt otan vastuun omasta painostani, käyn ravintoterapeutilla säännöllisesti ja koitan saada painoani ja syömisiäni hallintaa ihan omaaloitteisesti (toki poikakaverin tuella - vanhemmilleni en puhu asiasta).
Tämä kaikki olisi voitu välttää, jos vanhempani olisit toimineet oikein silloin kuin ongelma ilmeni.
|