|
Olen 24-vuotias sydänaikuinen. Sydänvikani on aorttastenoosi ja olen läpikäynyt kolme leikkausta, joista viimeisin oli kolme vuotta sitten. Sydänvikoja tosiaan on hirveän paljon erilaisia. Joskus sydänvika havaitaan jo raskausaikana, joskus varhaislapsuudessa ja joissakin harvoissa tapauksissa vasta aikuisiällä. Joskus sydänvika saattaa olla oireetonkin. Sydämessä saattaa esimerkiksi läppä vuotaa, vaikka mitään oireita ei olisikaan, kuten itselleni kävi. Läppävuoto havaittiin ulltraäänitutkimuksessa kontrollin yhteydessä. On mahdotonta sanoa, miten sydänvika vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen, mutta valtaosa sydänlapsista voi kuitenkin leikkauksen jälkeen elää aivan normaalia elämää. Usein sydäntä täytyy kuitenkin seurata koko loppuelämän ajan. Haluaisin sanoa sydänlasten vanhemmille, että älkää rajoittako lapsenne elämää turhaan. Olen omille vanhemmilleni kiitollinen siitä, että he eivät rajoittaneet elämääni lapsena, vaan osasivat suhtautua sydänvikaani viisaasti ja rauhallisesti. Olen koko ajan elänyt normaalisti sydänviastani huolimatta enkä ole jäänyt sydänvikani takia mistään paitsi.
|