Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Odotusaika
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.07.05, 13:55   #1 (linkki)
marjaana
(Vierailija)

Kokemuksia OYS:sista, oulaskankaasta ja kokkolasta

Moi!
täällä ollaan sillä mallilla, että pitäisi pikaisesti päättää synnytyssairaala ja vaihtoehtona OYS, Oulaskangas ja Kokkola. Olen kuullut monelta huonoa palautetta oulaskankaasta, enkä tiedä uskallanko sinne.. toisaalta Kokkolan huonona puolena pidetään sitä ettei siellä ole vauvalaa. Nämä on vain kaikki kuulo puheita eikä omaa kokemusta vielä mistään, koska esikoista odottelen. Mutta te joilla on kokemusta kyseisistä sairaaloista niin kertokaa ja näin ollen helpottakaa mun päätöksen tekoa!
  Vastaa viestiin
03.07.05, 14:33   #2 (linkki)
vieras
(Vierailija)

Re: Kokemuksia OYS:sista, oulaskankaasta ja kokkolasta

Synnytys-sairaala kriteerinä pidän hätätapausten hallintaa, eli jos menee moni asia mönkään, siellä missä on pelit ja vehkeet, sekä paras osaaminen erikoistapauksien varalta on turvallisinta synnyttää. Vaikka kysymyksessä olisi ns. normaali synnytys osa normaaleista saattaa muuttua itse synnytystilanteessa hätätapauksiksi. Yliopistollisilla keskus-sairaaloilla on paremmat valmiudet hätä tapauksille.
Riippuu tietenkin tavasta ajatella elämää noin yleensä. Jos elämänasenne on fatalistinen, uudelleensyntymää painottava tai hyvin jumaluskoinen ei sairaalalla ole väliä.
  Vastaa viestiin
03.07.05, 16:46   #3 (linkki)
Soft
(Vierailija)

Hei,

Kokemusta ei ole, mutta juttuja olen kuullut sekä Oulaskankaasta että OYS:sista. Oulaskankaasta en mitään negatiivista, ainoastaan positiivisia juttuja (siellä voi tietääkseni synnyttää veteen mitä ei esim. OYS:sissa voi tehdä). Ainakin muutama vuosi sitten Oulaskankaalla oli tarjolla myös muitakin kuin lääkkeellisiä kivunlievityksiä. OYS:sista taas olen kuullut sekä negatiivisia että positiivisia juttuja. Itse tulen synnyttämään OYS:sissa koska asun Oulussa.
  Vastaa viestiin
03.07.05, 18:00   #4 (linkki)
Meemi
(Vierailija)

Itse synnytin OYS:ssa viime syksynä, ja tykkäsin! Mielestäni Oysin positiivinen puoli on se, että isossa yliopistollisessa sairaalassa on paras (osaavin) apu yllättävissä hätätilanteissa kaikkein lähimpänä.

En ole itse synnyttänyt muissa sairaaloissa, mutta oysissa kyllä osastollakin oli ihan ok olla. Tietty hoitajilla on kiirettä varmasti joka sairaalassa, mutta vaikka näin olikin, niin itse en silti tuntenut kärsineeni mitenkään. Kätilöt olivat mukavia, ottivat vauvan yöksi jos tunsi itsensä väsyneeksi, auttoivat ja neuvoivat. Olivat valmiita auttamaan, ja soittokelloakin uskalsi aika herkästi soittaa.

Synnytyksessä kätilö oli varsin mukava, auttoi, kertoi mitä tapahtuu, mitä tekee, neuvoi. Lääkärin hälyttivät paikalle todella herkästi, synnytyksen alussa jopa vain ja ainoastaan sen vuoksi, että pelkäsin ettei vauva mahdu ahtaan lantion vuoksi tulemaan! :O Siis ihan turha syy, omaa mielikuvitukseni tuotetta pelko, että lapselle sattuu synnytyksessä jotain... Ja sain lääkärin paikalle rauhoittelemaan minua!

KPKS ja Oulaskangas ovat varmasti myös ihan hyviä sairaaloita, mutta itse en ainakaan hetkeäkään epäröisi mennä synnyttämään uudelleen oys:iin!
  Vastaa viestiin
04.07.05, 21:01   #5 (linkki)
nosto
(Vierailija)

nosto
  Vastaa viestiin
05.07.05, 22:10   #6 (linkki)
iina
(Vierailija)

Itsellä on kokemusta vain Oulaskankaasta ja sukulaisen kertomaa OYS:sta, Kokkolasta ei tietoa.

Oulaskangas oli ainakin mukava kokemus. Se on pienempi paikka kuin OYS, joten siellä hoitajilla ei ole niin kiire ja he ovat helposti lähestyttäviä ja muistavat aina kysyä, että onko jotain kysyttävää ja tarvitseeko jotain.

Ruoasta tulee kyllä erityismaininta! Sitä on runsaasti tarjolla. Aamupala, lounas ja päivällinen tarjoillaan sänkyyn ja jääkaapilla saa vapaasti käydä syömässä ja juomassa jos vielä jää nälkä. OYS:ssa ruoka pitää kuulemma itse hakea ja syödä ruokailutilassa.

Oulaskankaalla on kaksi perhehuonetta.

Hoitajat ovat mukavia, mutta tottakai joukkoon mahtuu aina joku ei niin mukava tai joku, jolla sattuu olemaan huono päivä.

p.s. Oulaskankaalla on paremmat sairaala-asut....
  Vastaa viestiin
05.07.05, 22:28   #7 (linkki)
iina
(Vierailija)

Tuota piti vielä kommentoida, että Kokkola ei kyllä sitten kuulosta kovin hyvältä, jos siellä ei ole vauvalaa. Koska juuri vauvalan tädeiltähän sitä juuri saa parhaat neuvot, että mikä vauvalla nyt on hätänä ja vaipanvaihtoneuvoja yms. Ja jos jättää vauvan sinne nukkumaan, niin heiltä kuulee, että miten se on nukkunut vai onko ollut vatsavaivoja. Ja jos on väsynyt, niin saa yöt nukkua muuten paitsi, että vauva tuodaan sitten syömään, kun sillä on nälkä. (Ja sekin taisi olla, että korkeintaan kaksi kertaa yössä) Että Oulaskankaalla sanottiin oikein, että kannattaa nyt nukkua, kun vielä on paikka, jonne vauvan voi jättää yöksi....
  Vastaa viestiin
05.07.05, 22:28   #8 (linkki)
Vera
(Vierailija)

Synnytin Oyssissa 2003. Kiva paikka mielestäni oli, ei mitään valittamista.
On siellä vaihtoehtoista kivunlievitystä, esim itselleni laitettiin selkään ja korviin niitä pikku magneetteja eli olikos ne sitten joitain akupunktiopisteitä vai? Oli kuitenkin todella rentouttavia.

Synnytyshuone oli todella rauhallinen ja hoitohenkilökunta ystävällistä ja osaavaa. Ruokaa jatkuvasti tarjolla ja olisin viihtynyt useammankin päivän. Olimme 3 päivää osastolla.
  Vastaa viestiin
06.07.05, 09:48   #9 (linkki)
Belle rv 34
(Vierailija)

Synnytin esikoiseni 1999 Oysissa. Olen samaa mieltä kuin moni muu, että Oyssin hyvä puoli on siellä oleva erikoisosaaminen. Tosin en tiedä tarkkaan pienempien sairaaloiden valmiudesta hoitaa esim. keskosia. Oma vauvani joutui vuorokauden jälkeen syntymästä lastenosastolle, koska ei syönyt ollenkaan. Onneksi lapsi oli kuitenkin loppujen lopuksi terve, mutta kaikki mahdolliset tutkimukset vauvalle tehtiin ja huolehdittiin hänestä parhaalla mahdollisella tavalla.
Ruuan syömisestä osastolla: ruuan sai ainakin silloin kuusi vuotta sitten huoneeseen, jos ei pystynyt menemään saliin syömään. Muutenhan liikkuminen heti kun pystyy synnytyksen jälkeen edistää toipumista ja vatsankin toimintaa. Minulle ei jäänyt Oysista mitään negatiivista mieleen, mitä nyt joku hoitaja ei ollut niin mukava kuin toiset. Mutta hoitajatkin ovat vain ihmisiä.
  Vastaa viestiin
18.07.11, 15:54   #10 (linkki)
nostelija
(Vierailija)

Nostelen nostelen... Kokemuksià?
  Vastaa viestiin

19.07.11, 13:19   #11 (linkki)
oys
(Vierailija)

Kaksi synnytystä OYS:ssa, joten en osaa verrata muihin. On ollut ihania ja kamalia kätilöitä (pitkät synnytykset, vuorot vaihtuneet). Ei hirveästi (=yhtään) ole kannustettu muuhun kuin sängyllä synnyttämiseen ja kivunlievityksistä perinteiset ilokaasu, epiduraali/spinaali, kohdunkaulanpuudutus ehdotettu. Ei siis mitään "ekstraa", mutta varmasti ihan kätilöstä kiinni. Ammeen on saanut käyttöön molemmilla kerroilla.

Osastolla sitten ollut ihan ok, ruoka tosiaan hyvää ja sitä on paljon tarjolla. On saanut syödä omassa huoneessa mutta itse hain, en tiedä olisivatko tuoneet jos olisi pyytänyt. Oikein ystävällistä kaikin puolin. Esikoisen kanssa neuvottiin paljon, kakkosen kanssa sai olla ihan rauhassa niinkuin halusinkin.
  Vastaa viestiin
16.05.12, 16:15   #12 (linkki)
(Vierailija)

oys

Oys:in lapsivuodeosastolla ei ainakaan mieltä ylentävää hoitoa saanut. Muilla voi olla paremmat kokemukset. Oys:issa lääkärit kyllä joita kohdalleni sattui oli osaavia ja hyvin kiitos heille vaan.
  Vastaa viestiin
28.06.12, 10:51   #13 (linkki)
Hs
(Vierailija)

Kpks

Kokkolan synnäri ja osasto on juuri remontoitu ja otettu käyttöön, henkilö kunta on mukavaa ja apua saa kun vain pyytää. Sairaalan vaatepuoli ei ollut kehuttava kun olen siellä viimeksi ollut ennen remonttia, mutta jospa sitäkin puolta ollisi uudistettu. :) Vaihtoehtoina myös veteen synnytys. Paikalla kyllä osaavaa väkeä hädänkin sattuessa. Turhaa pelottelua että pienessä sairaalassa ei osattaisi. :)
  Vastaa viestiin
08.08.12, 15:16   #14 (linkki)
Susiekuu
(Vierailija)

Ehdottomasti Kokkola

Meidän ensimmäinen lapsemme syntyi 2009 Kokkolassa ja olin ikionnellinen; niin ihana henkilökunta, kätilöt, lääkärit yms. tukevat ja opettavat hyvin. Ja hei, siellä ei ole vauvalaa mutta on lastenosasto ja vastasyntyneiden osasto siellä. Meidänkin tyttäremme joutui olemaan 2 ekaa yötä siellä tarkkailussa (infektio/lapsivesi vihreää) ja tämä on synnytysosaston alakerrassa, joten vierailut ja oleminen lapsen lähellä tuolloinkin oli tehty helpoksi. OYS:ssä tämä ei onnistu ja mikäli vastaava olisi tapahtunuyt Oulaskankaalla, olisi viety Ouluun. Oulaisissa kun ei ole aina vuorossa lastenlääkäriä ym. henkilökuntaa yötä päivää kuten Kokkolassa tai Oulussa. Nyt toista odotamme ja suuntaamme taas Kokkolaan. Oulaskankaalta olen kyllä muutoin kuullut hyviä ystäviltä, pieni ja mukava ja loistava ylilääkäri nykyään, mutta itselläni tuo mahdollisten komplikaatioden varalta, haluan semmoiseen paikkaan missä on henkilökuntaa aina.

Toki, kannattaa miettiä matkaakin synnytyssairaalaan. Miten pitkästi on valmis supistellessa matkustamaan tai sitten käymään kotoa katsomassa kun vauva on syntynyt?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku