Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Odotusaika
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
27.06.11, 21:48   #1 (linkki)
Anjariitta
(Vierailija)

45-v. ja ensiraskaus

En oikein tiennyt mihin palstalle tämä kuuluisi, mutta fakta nyt kuitenkin on, että olen raskaana ja odotan esikoiseni syntymää.

Miten tässä näin kävi? Ensin avomieheni kanssa ei saatu lasta, vaikka yritettiin. Kuusi vuotta oltiin yhdessä. Eron jälkeen en aloittanut mitään ehkäisyä, pysyin tiukasti kondomissa. Tapasin miehen, mentiin naimisiin, pysyteltiin kondomissa. Joskus tapahtui vahinkoja - useinkin - ja ajateltiin että lapsi on tervetullut jos tulee. En koskaan tullut raskaaksi, vaikka vahingot tapahtui pahoina aikoina. 10 vuoden jälkeen erottiin.

Nyt olen 45-vuotias yksineläjä. Jo pari vuotta olen arvellut vaihdevuosien alkaneen lähestyä. Vuotovälit harventuivat, vuodot niukkeni, minusta alkoi tulla äksy (saattoi johtua miehen puutteestakin ;) ), ja jotenkin vain siltä tuntui. En käynyt asiaa varmistamassa kun ajattelin että 45-vuotiaana sitten...

Keväällä sitten tapahtui yksi harmiton yhdenyön juttu, humalassa kuinkas muuten. Sen seurauksena tulin raskaaksi. Tällä historialla, tässä iässä ja ensikertalaisena! En olisi ikinä uskonut, kun tuo hormonitoimintakin on vähän ollut niin ja näin. Aborttia en jostain syystä kyennyt edes harkitsemaan. Lääkärin mukaan olen hyvässä kunnossa ikäisekseni, mutta varoitti että keskenmenokin on mahdollista.

Ja entä jos niin ei tapahdu... Siis onko lukijoissa tai heidän lähipiirissään ketään joka 45-vuotiaana olisi tullut ensiraskaaksi ja saanut terveen vauvan? Lääkäri kyllä kannusti kyselemään ja olemaan yhteydessä jos on epätietoisuutta, mutta olen jotenkin vain niin järkyttynyt edelleen, että kykenen vain ihmettelemään kroppani muutoksia... Uskomatonta.
  Vastaa viestiin
28.06.11, 15:42   #2 (linkki)
nuorempi
(Vierailija)

...

Kannattaisko postata vaikka tuonne 50+ osastolle. Siellä taitaa olla enemmän kokemusta vaihdevuosiin liittyvästä hormonitoiminnasta..... Mutta kaikkea onnea odotukseen, miten siinä sitten käykään.
  Vastaa viestiin
28.06.11, 16:00   #3 (linkki)
Onnea!
(Vierailija)

Tiedän ainakin yhden 47-vuotiaana täysin terveen lapsen synnyttäneen tuttavani. Hänellä oli 20 vuotta taukoa lasten välissä.

Minun oma äitini oli 40, kun synnytti toisen lapsensa. Tätini aloitti lasten teon 43-vuotiaana, teki toisen 46-vuotiaana.

Muistat vaan teettää kaikki tutkimukset, mitä mahdollista, jos/kun haluat varmistaa, että lapsesi on terve. Jos raskaus menee kesken, ajattele niin, että se oli sitten luonnon tapa, jos sikiö oli sairas. Mutta en usko jälkimmäiseen mahdollisuuteen, olethan terve ja hyvässä kunnossa.

Onnea odotukseen!
  Vastaa viestiin
28.06.11, 16:25   #4 (linkki)
Onnea!
(Vierailija)

Hieno juttu

Onnea tulevalle äidille!

Ensimmäinen raskaus on äimistelyn aikaa kaikille naisille, oli sitten 15 tai 45. Ja vaikka ikä tuo riskejä, niin enemmän siellä plussakorissa on.

Sinä voit tuntea itsesi jotenkin tosi vanhaksi juuri nyt, ja toki sinä ENSIsynnyttäjäksi aika vanha oletkin. Mutta kun otetaan huomioon iltatähden odottajat ja muuten vaan uusperheiden tulokkaiden kanssa pullistuvat, niin et ole ollenkaan ainoa ikäryhmässäsi.

Ilmeisesti odotat yksin. Se on omanlaisensa tilanne. Suosittelen että valmistelet kaiken materiaalisen hyvissä ajoin. Ihan pienenä lapsi ei tarvitse kovin paljon kampetta, mutta ne on hyvä olla valmiina ja hyvä jos voit varustautua myös tulevaan. Tarkoitan ihan perusjuttuja, kuten vaunut, sänky, vaatteet kokoluokassa 50 cm - 80 cm (isompia ei tarvitse olla paljon, mutta minusta on hyvä jos ei tarvitse missään vaiheessa rynnätä pakolla etsimään mitään). Osta vaikka huutonetistä paketit pojalle ja tytölle ja sitten myyt turhat pois :-). Turvaistuin on hyvä varustaa autoon jo kuukausi ennen laskettua aikaa, jos on tarkoitus että kotiudut omalla autolla. Varaa itsellesi vaatetta ja säilyvää purtavaa kotiin. Nämä vinkit voi tuntua aliarvioivilta, mutta jos tosiaan joudut yksin selviytymään, niin nuo valmistelut ovat niitä jotka voi tehdä kun vielä on joutoaikaa. Lapsen synnyttyä on hyvä saada levätä mahdollisimman paljon eikä esim. istuinta voi sitten sieltä sairaalasta käsin edes hommata. Ja synnytys voi alkaa ennen laskettua aikaa tai kunto voi olla sellainen että rajoittaa toimintaa.

-> älä siis pelkää keskenmenoa tms ja siksi lykkää esim. lastenhuoneen sisustamista.

Ota jo nyt selvää paikkakuntasi avoimesta varhaiskasvatuksesta. Onko esim. avoin päiväkoti, johon voi poiketa ja ehkä kahvitella? Onko muskaria? Onko mamma-ajalle jumppaa? Jumpasta voisi löytyä joku kaverikin, vaunuja rinnalle lykkimään sitten kun se aika on.

Onko tuttavapiirissä mahdollista vaunulenkkiseuraa tai joku, joka voisi poiketa päiväsaikaan sitten kun olet kotona? Miten hyvin olet tutustunut naapureihin? Minulla ainakin suuri muutos lapsen myötä oli se, ettei päivätyössä olevia kerta kaikkiaan voi tavata juuri lainkaan. Sen sijaan tutuiksi alkoivat tulla naapuruston mummot ja papat, jotka käpöttelivät ulkosalla samaan aikaan kuin minä ja muksu. Minulla nyt lapsi parivuotias ja iltatoimet alkavat 18.30 eli ei oikein onnistu iltatreffit kenenkään kanssa.

Itse sain lapsen 37-vuotiaana. Nuorien äitien kanssa en ole samalla aaltopituudella, mutta sanotaanko n. 10 v itseäni nuoremmat ja siitä vanhemmat ovat ihan ok seuraa todennäköisemmin. Eihän se pelkkä äitiys takaa kaveruutta, joidenkin kanssa on luonteva höpötellä ja joidenkin kanssa ei.

Varaudu siihen että ystävyyssuhteet lapsettomien kavereiden kanssa menevät vähän jäähylle. Ihan alussa voi jutella vaikka puhelimessa, kun lapsi on paljon unessa ja vaunuissa jne. Sitten alkaa tahti kiihtyä ja ainakin minun on hankala puhua, kun pitää usein lopettaa kesken kaiken ja ei vaan ole jaksua keskittyä toisen asioihin. Ystävät ovat edelleen rakkaita, mutta ei vaan ole resursseja nyt.

Onnea sinulle ja nauti raskaudesta ja tulevasta lapsestasi. Malja elon ylläreille!
  Vastaa viestiin
29.06.11, 18:56   #5 (linkki)
Anjariitta
(Vierailija)

Kiitos

Kiitos kannustavista vastauksistanne. Tämän kanssa nyt on vain pärjättävä. Edelleenkään en tajua, että kun lapsi olis ollut tervetullut koko viriilin ikäni, niin sitten kun en enää oikein vauvaa jaksais varsinkaan yksin, ja luulee vaiheen menneen jo ohi, niin sitten kyllä... Noh, elämä on tällaista. Niin, ent. avokillani on kaksi lasta uuden naisensa kanssa ja ex-miehelläni oli kaksi lasta edellisestä suhteesta. Että miehissä ei ainakaan vika ollut.

Tänään tapasin ohimennen entisen työkaverini, 41 v., sinkku hänkin. Kertoi olleensa juhannusaattona erään miehen kanssa "sillai", eikä käyttäneet ehkäisyä. Oli sitten tänäaamuna vasta laskeskellut että parhaat päiväthän siinä oli ollut. On nyt aivan paniikissa, kun sitten luki että jälkiehkäisykin on otettava 72 tunnin kuluttua. Toivotin tervetulleeksi klubiin.
  Vastaa viestiin
30.06.11, 03:11   #6 (linkki)
ehdotus
(Vierailija)

Moi!
Kaksplussan sivuilla ainakin on +40 -odotusaika -ketju. Ehkä sinä voisit kirjoitella sinne?
  Vastaa viestiin