Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vanhempana
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
23.12.07, 22:32   #1 (linkki)
Gzeta
(Vierailija)

12-vuotiaan seksielämä

Kuuntelin järkyttyneenä ystävättäreni kertomaa 12-vuotiaan tyttärensä poikakaverista ja on nyt hankkimassa tytölle e-pillereitä! Minä en asu Etelä-Suomessa joten taidan siis olla aika maalainen, mutta itselleni ei tulisi mieleenkään ruveta hankkimaan e-pillereitä vuotta vanhemmalle tyttärelleni. Tosin ei hänellä ole poikaystävääkään ja on ihan lapsellinen vielä. Minä sanon että onneksi on, mielestäni noihin seksipuuhiin ehtii paljon myöhemminkin. Tuli vaan olo että olen ajastani pahasti jäljessä... mutta minusta 12-vuotias on ihan liian nuori sukupuolisuhteeseen ja syömään hormooneja. Mitä mieltä muut Ellit asiasta?
  Vastaa viestiin
23.12.07, 23:06   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2007
Kollit

Itse kyseisessä iässä 80-luvun alussa Jämsänkoskella.Jollekin ehkäisylle tarvetta ja 5:llä opet katto et parempi että annetaan valistusta ja puhutaan hommat selväx ihan siittiöistä sekä munasoluista lähtien.Mitä sittemmin kaupunkiin muuttaessa sain tietää niin jo 4:llä tarpeen mutta itselläni rupesi tosin ruiskuamaan vasta 6:lla.
  Vastaa viestiin
24.12.07, 01:54   #3 (linkki)
4:n äiti
(Vierailija)

On täysin vastuutonta vanhemmilta antaa lapsensa ryhtyä sukupuolisuhteeseen noin nuorena. Oikeuteen pitäisi saattaa moiset vanhemmat lapsen terveyden vaarantamisesta ja lapsi huostaanottaa. Itse en missään nimessä antaisi lapseni pitää tyttö/poikaystävää tuon ikäisenä, enkä hommaisi pillereitä tm vastaavaa. (Tuskin lääkärikään määrää pillereitä, hormonit haittaa jo kasvuakin.)

Ja turhaa on vanhempien kertoa kuinka moista käytöstä ei voi estää. Tavat lapsen pitämisessä LAPSENA täytyy olla vanhemmilla, jos ei ole, on sosiaalitanttojen toimipaikka oikea osoite. Niin paljon vanhempien pitää rakastaa lastaan, että estää vahingoittamasta itseään noin nuorena.

Asun etelä-suomessa.
  Vastaa viestiin
24.12.07, 10:26   #4 (linkki)
kolmen äiti, etelästä myös
(Vierailija)

Oon samoilla linjoilla 4: äidin kanssa. Jotain on pielessä, jos vanhemmat hyväksyy niin nuoren seksi-elämän...
  Vastaa viestiin
24.12.07, 13:45   #5 (linkki)
Aikuinen mieleltäänkin
(Vierailija)

Pielessäpä tosiaan

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti, etelästä myös
Oon samoilla linjoilla 4: äidin kanssa. Jotain on pielessä, jos vanhemmat hyväksyy niin nuoren seksi-elämän...

Ei paljon enemmän pieleen voi mennä, kuin että muijat täällä kiilto silmissä kirjoittelevat pikkulasten "seksielämästä".
Koskahan siirrytte esikouluikäisiin..?
  Vastaa viestiin
25.12.07, 20:12   #6 (linkki)
Herää
(Vierailija)

Aikuinen mieleltäänkin; mitä mieltä sinä olet 12-vuotiaiden seksielämästä? Nähtävästi hyväksyt ja osui vieläpä omaan nilkkaan, vai? Mikset vastannut kysymykseen, aihe on oikeasti vakava eikä siitä kukaan kirjoittele "kiilto" silmissä. Sinulla joko ei ole lapsia, tai olet itse 12-vuotias.
  Vastaa viestiin
26.12.07, 13:38   #7 (linkki)
Milla Maqia
(Vierailija)

Kyllä 12-13 vuotiailla voi olla poika-/tyttöystäviä, mutta silloin ollaan vielä siinä "pidetään kädestä ja hengaillaan samassa seurassa" asteella. Seksi ei kuulu noin nuorten elämään. Ihan kauhistuttaa ajatellakaan, että oma tyttöni (tai poikani) alkaisivat harrastaa noinkin nuorina seksileikkejä. En usko, että lapset voivat ollaa siinä iässä henkisesti tai fyysisestikään valmiita niihin juttuihin.
Muutenkin joskus mietityttää se, että nykynuorilla on niin hirveä kiire kokea kaikki jo teineinä. Aikuistuvatko he niin nopeasti nykyään vai joku muu syy? Joskus tuntuu, ettei mitään jätetä koettavaksi sinne varhaiseeen aikuisuuteen.
  Vastaa viestiin
26.12.07, 18:21   #8 (linkki)
nojust
(Vierailija)

Olin itse 13v kun aloitin seksielämäni kerrostalon takavarastossa sen aikuisen hetkellisen poikaystävän kanssa. Yksi kaverini oli 11vuotias kun oli ekakerran pojan kanssa. Aiheesta voi minun mielestä keskustella ihan asiallisestikkin eikä heti tuomita, syytellä ja hurskastella. Nyt olen muuten kohta viisikymmentä vuotias ja ei minun elämäni mitenkään kauheata ole ollut vaikka seksielämä alkoikin aika aikaseen. Omat tyttäreni aloittivat seksielämänsä huomattavasti myöhemmin, toinen oli 15v ja toinen 17v.
Minustakin 12v on liian nuori syömään hormooneja mutta hyvä on kyllä käyttää kondoomia koska raskaus voi kuitenkin alkaa tuossakin iässä ja sehän ei ole kenenkään kannalta hyvä juttu. Tietysti parasta olisi jos mitään seksielämää ei tuossa iässä olisi mutta, aika vaikea niitä on vahtiakkaan jos on halu saada se homma käyntiin niin sehän sitten tapahtuu, vaikka kerrostalon takavarastossa koulun jälkeen...
  Vastaa viestiin
30.12.07, 11:22   #9 (linkki)
Osa-aikaduunari
(Vierailija)

Edellinen kirjoittaja on oikeassa - kyllä ne seksihommat ovat kautta aikojen luonnistuneet myös nuoremmalla iällä. Ja koska näitä kokeiluja ei mitenkään pysty valvomaan saati sitten estämään, on parempi keskittyä murrosikää lähestyvien tyttöjen ja poikien asialliseen valitukseen ja seksielämän alettua ehkäisystä huolehtimiseen. Mielestäni ehkäisypillerit ovat hormonien mahdollisista haittavaikutuksista huolimatta pienempi paha kuin 12-vuotiaan ei toivottu raskaus. Ensisijaisena ehkäisymuotona näin nuorilla ihmisillä näkisin kuitenkin kondomin, joka suojaa myös sukupuolitaudeilta.
  Vastaa viestiin
30.12.07, 14:37   #10 (linkki)
Tiukkis tätsy
(Vierailija)

Jaa, eikös lapsilla ole suojaikäraja tuossa "seksikokeiluissa". 12 -vuotiaalle se saattaa aiheuttaa niin fyysisiä vammoja kuin vahinkoa myös henkiselle puolelle. Haluatko, että oma lapsesi oppii jo 12-vuotiaana hakemaan hyväksyntää seksin kautta.
  Vastaa viestiin

30.12.07, 19:33   #11 (linkki)
Toinen tiukkis
(Vierailija)

En usko että kukaan lääkäri edes määrää 12-vuotiaalle ehkäisypillereitä ehkäisytarkoituksiin, kasvukausikin vielä menossa. Ja ehkäisypillereiden myötä vanhemmat alkavat selvän luvan 12 vuotiaalle LAPSELLE harrastaa seksiä siellä sun täällä. Minusta se ei ole oikein. Valistava, avoin ja lämmin keskustelu lapsen kanssa tekisi esimerkkiperheelle hyvää.
  Vastaa viestiin
30.12.07, 19:36   #12 (linkki)
Gzeta (ap)
(Vierailija)

Kertomani tyttö on ikäistään vanhemman näköinen johtuen rajusta meikkaus-, hius- ja vaatetyylistä. Minusta tällainen pakkaus ehkäisypillereineen on myös monelle isommalle kollikissalle helppo nakki juuri henkisen kehittymättömyytensä takia. Siinä voi tyttö satuttaa itseään pahemman kerran. Isot pahat sudet vaanivat pikkupissiksiä, oletteko äidit ajatelleet asiaa niin.
  Vastaa viestiin
30.12.07, 21:46   #13 (linkki)
(Vierailija)

En voi mitään ajatukselleni, mutta minun mielestäni kaikki KUNNON KASVATUKSEN SAANEET ystäväni ovat aloittaneet seksielämän vasta aikaisintaan lukio-iässä (16-18v). Jos vanhemmat kasvattavat lapsensa arvostamaan itseään, tuntemaan itsensä rakastetuiksi ja ikänsä mukaisesti käyttäytyviksi, eivät lapset aloita seksielämää 12-15 vuotiaina.

Ja ihan hymistelemättä ja "muka"-ymmärtämättä: se, että antaa hyväksynnän lapsensa seksielämälle tuossa iässä on moukkamaisen ja ala-arvoisen kasvattajan merkki. Kyllä keinot noin pienen lapsen kurissa pitämiselle löytyy, kaikki muu on typerää ja vastuuta välttelevää selittelyä.

Te itsenne vastuulliseksi tuntevat äidit, muiden hölmöilyt voi hyvin todeta julkisesti hölmöilyksi. Jo ihan vain lastenkin oikeuksien lapsuuteen -takia.
  Vastaa viestiin
31.12.07, 11:27   #14 (linkki)
4*mummo
(Vierailija)

VANHEMMILLA ON VASTUU LAPSISTAAN...

Vanhemmat, jotka sallivat 12-vuotiaan seksi elämän yhdyntöjä myöten OVAT VASTUUTTOMIA. Keinoja kyllä löytyy miten 12-vuotias saadaan ymmärtämään, että sukupuolisuhteet tuossa iässä olat JOPA traumauttavia liian aikaisessa vaiheessa.
Onko esim. 12-vuotiaalla "oikeus" itse päättää kotiin tulo ajoista? Mielestäni 12-vuotiaan on oltava kiltisti kotona Viimeistään klo 22.00 ja sitäkin ennen vanhempien on tiedettävä missä lapsi on. MIKÄLI VANHEMMAT EIVÄT PIDÄ ITSE KONTROLLIA LAPSENSA OLEMISISTA JA TEKEMISISTÄ - NIIN HE EIVÄT HOIDA SILLOIN VANHEMMAN VELVOLLISUUKSIANSA JA MIKÄLI LAPSEN ELÄMÄ MENEE HUNNIGOLLE - OSA SYYLLISIÄ OVAT MYÖS VANHEMMAT.
  Vastaa viestiin
31.12.07, 16:25   #15 (linkki)
Rikoslaissa
(Vierailija)

Siellä on riittävät ohjeet, miten noin nuoren seksiin suhtaudutaan. Se on lapseen sekaantumista! Se on raskas rikos.

Vanhemmat, jotka sallivat asian, ovat myös syyllisiä. Rikosnimikettä en osaa sanoa, mutta ainakin siinä täyttyy lapsen laiminlyönnin määre. Sen perusteella lapsi voidaan ottaa huostaan pois vanhemmiltaan.

Onko oikeasti noin sairaita vanhempia meidän maassamme?
  Vastaa viestiin
31.12.07, 17:27   #16 (linkki)
Aikuinen mieleltäänkin
(Vierailija)

Näyttääpä olevan. Riittää niitä tännekin kirjoittelemaan.
  Vastaa viestiin
01.01.08, 02:59   #17 (linkki)
Realismia peliin
(Vierailija)

Mummoni tapasi sanoa, että ennen vahtii kapallisen kirppuja kuin yhden kiimasen tyttölapsen. Ja näinhän se oli, minäkin karkasin 14-vuotiaana poikaystävän luo öisin, kun äiti oli yövuorossa töissä. Järki oli sentään päässä ja kondomia käytettiin, eikä äiti saanut koskaan tietää mitään. Äiti taisi luulla, että olin neitsyt vielä 20-vuotiaanakin, koska en koskaan seurustellut "julkisesti" kenenkään kanssa. Seksistä sen sijaan pidin kovastikin, ja pidän edelleenkin nyt, kun olen nelikymppinen ja ollut jo pitkään onnellisesti naimisissa.
  Vastaa viestiin
01.01.08, 08:11   #18 (linkki)
P:Kustaa
(Vierailija)

Niin, mutta kyse tässä ap:n viestissä olikin vanhempien vastuusta. Kuten esimerkkisi kertoo lapselta sitä on vaikea vaatia.
  Vastaa viestiin
01.01.08, 20:18   #19 (linkki)
Pikku siskolta kuultua
(Vierailija)

Mun pikku siskoni kertoi et hänen kaverin äiti oli tuonnut kapakasta tyttärelleen (14v) 20v ukon. Oli sanonut et ottakaa te minun huone kun siellä on leveempi sänky ja hän nukkuu sitten toisessa huoneessa. kapeemmalla sängyllä.
Jatkoa ei sitten kertonut et onko siinnä sitten menty pidemmälle vai oliko se jäännyt siihen.
Mietityttää tosiaan et mihinkä tää maailma on menossa. Sen ymmärrän toisaalta jos esimurkku ikäinen itekseen kokeilee suurin piirtein saman ikäisen kanssa seksiä. Mutta en sitä et vanhemmat ajaa lapsen/nuoren seksi kokeiluihin.
  Vastaa viestiin
01.01.08, 23:40   #20 (linkki)
(Vierailija)

Ja ihmettelen kovasti myös noita vanhempien miesten äitejä ja isiä. Kyllä jos minun poikani toisi parikymppisenä jonkun pikkulikan ( jo kolmen vuoden ikäero mietityttäisi kovasti tuossa iässä) en varmastikaan moista hyväksyisi. (Hitto, minen anna pojastani (tai tytöistäni) kehittyä mitään pedofiilin alkua.) Kyllä seura pitää löytyä samanikäisistä.

Sitäpaitsi, jos puoliso pitää hakea selvästi itseään nuoremmasta, onko silloin jotain mennyt henkisen iän kehityksessä ihan poskeelleen? ( Ja nyt voimme miettiä jo ihan suhteita missä esim 50 v hommaa itselleen puolison, joka ikänsä puolesta voisi olla oma tytär/poika...) Eikö noihin liittoihin voisi laittaa jotain ikärajoitusta?

Jep, olen konservatiivinen (ja oikeassa)....
  Vastaa viestiin

03.01.08, 13:49   #21 (linkki)
Vanha jäärä
(Vierailija)

Lakia...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rikoslaissa
Siellä on riittävät ohjeet, miten noin nuoren seksiin suhtaudutaan. Se on lapseen sekaantumista! Se on raskas rikos.

Vanhemmat, jotka sallivat asian, ovat myös syyllisiä. Rikosnimikettä en osaa sanoa, mutta ainakin siinä täyttyy lapsen laiminlyönnin määre. Sen perusteella lapsi voidaan ottaa huostaan pois vanhemmiltaan.

Onko oikeasti noin sairaita vanhempia meidän maassamme?
Jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi niin noin nuoren (12v) seksi on rikos VAIN JOS toinen osapuoli on 16 vuotias tai yli. Jos taas molemmat ovat yhtä nuoria (tai heidät voidaan laskea kehitykseltään samalla tasolla oleviksi, mitä se ikinä tarkoittaakaan) niin asia ei ole lain mukaan rikos. Tämä ei poista sitä tosiasiaa että noin nuoren lapsen seksi kuuluu mitä suurimmassa määrin vanhemmille ja heidän tehtävänsä kasvattajina on puuttua asiaan.

Vastaa viestiin
03.01.08, 14:06   #22 (linkki)
Tosiasia
(Vierailija)

TOSIASIAHAN ON,
että luonto sen tikanpojan /tytönkin puuhun ajaa....

Ei yksikään lapsi ( 12-15v) varmaankaan ajattele, onko laillisilla teillä vai ei
silloin kun hormonitoiminta jyllää, ei todellakaan !
JA siinä kyllä keinot keksitään, miten ollaan aikuisilta silmiltä piilossa
ja tietämättömissä.

Itsekin 12-vuotiaana seksielämäni aloittaneena ( e-pillerit sain 14-vuotiaana )
nyt jo 4-kymppisenä,
3:n lapsen äitinä voin vaan sanoa, että mitenkään ei kukaan voi sitä estää,
jos halut on kovat ja seksihommista tykkää.

Aikuisille jää valistustehtävät - ja jos mikään muu ei tepsi,
puututaan asiaan, puhutaan selviksi ne - ja
hommataan ne pillerit.
Kuten joku sanoikin jo; pienempi paha ne hormonit on, kuin 12-13 vuotias äiti...
  Vastaa viestiin
03.01.08, 14:23   #23 (linkki)
Palstailija
(Vierailija)

Hei vaan! Itse olen melko nuori äiti (21-vuotias) ja tuntuu ettei ole pitkä aika siitä kun olin 12-vuotias. Osaan siis helposti vastata kysymyksiin koskien tuota ikää. Itse leikin 12-vuotiaana vielä barbeilla, mutta heti yläasteelle siirtyessä tuli kova tarve "aikuistua". 13-vuotiaana paras kaverikin oli jo aloittanut seksielämän enkä halunnut jäädä kakkoseksi, eli minunkin piti saada mahd. äkkiä kokea ensimmäinen yhdyntäkokemukseni. Ja koinkin. Se oli kamalaa. Sitten jäkin seksikokeilut reilu vuodeksi. Säännöllinen seksielämä alkoi 15-vuotiaana 5 vuotta vanhemman poikaystäväni kanssa. Niin se vaan menee nykyään. Nuoret aloittavat mitä nuorempana seksielämän. Tunnen paljon tyttöjä ketkä ovat tehneet abortin 13-vuotiaana.

Itse pienen tytön äitinä haluan kannustaa häntä kasvamaan kaikessa rauhassa ja olemaan lapsi niin pitkään kuin suinkin. Haluan kuitenkin, että tyttäreni voi puhua lähes kaikesta minulle eikä tarvitse pelätä suhtautumistani. Se on paras tapa varmistaa että puheeni menee perille. Sillä minun porukat olivat vanhoillisia ja kotona kova kuri. Suorastaan pelkäsin heitä. Eivät he hyväksyneet minulle seksikokeiluja 13-vuotiaana, mutta eivät voineet estääkään. Enhän puhunut heille mistään. Valehtelin siitä missä vietin aikaani ja kenen kanssa, kun en uskaltanut kertoa totuutta. Toivon että osaan kasvattaa lapseni niin että pystyn pitämään rajat ja samalla välit läheisinä ja luottavaisina.
  Vastaa viestiin
03.01.08, 14:32   #24 (linkki)
Palstailija vielä
(Vierailija)

Itselleni on jäänyt jonkin sortin traumat tuosta ensimmäisestä yhdynnästä. Ne voivat osittain heijastua nykyiseenkin seksielämääni. Minulla oli vielä pitkään säännöllisen seksielämän aloittamisen jälkeen niin, etten nauttinut seksistä, mutta esitin nauttivani, koska koin että minun täytyisi olla jo aikuinen ja samanlainen kuin ystäväni ketkä olivat aloittaneet seksielämän. Periaatteessa minun oli "pakko" harrastaa seksiä. Seurustelua tämän 5 vuotta vanhemman miehen kanssa en kadu, hän oli ensirakkauteni, mutta liikaa kiirettä seksiin kylläkin.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 10:32   #25 (linkki)
exxoo
(Vierailija)

12-vuotias on ihan liian nuori seksiin. Se on ihan okei, että sen ikäiset pussailevat, pitävät kädestä ja kertovat tunteistaan. Kun niitä taitoja osaa, niin siitä asiat sitten lähtevät etenemään luonnollisesti pikkuhiljaa.

E-pillerit eivät ole missään tapauksessa tuon ikäisen juttu, vaan joka tapauksessa kondomi on aina ensisijainen ehkäisykeino, kun on kyse uudesta sukupuolisuhteesta.

Itse menetin neitsyyteni 16-vuotiaana ja omasta mielestäni liian aikaisin
  Vastaa viestiin