Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vanhempana
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
13.08.12, 11:03   #1 (linkki)
Maikki
(Vierailija)

Äitiyden mukana tullut haluttomuus

Hei! Haluaisin tiedustella niinkin henkilökohtaisesta asiasta kuin vanhemien seksielämästä. Itse olen kahden lapsen äiti ja eskikoisen odotusaikana alkoi jo haluttomuus. Silloin yhdyntä tuotti kipua ja synnytyksen jälkeen pelkoa kivusta. Seksiä oli silloin sun tällöin (harvoin) miehen mieliksi. Nyt toisen lapsen jälkeen mieli ei tee lainkaan. Kaikki fyysinen läheisyys suoraan sanottuna ahdistaa, jopa kädestä pitäminen. Haluan ettei ketään tule "alueelleni".

Kun lapset on saatu nukkumaan, niin haluan olla vain rauhassa ja keskittyä iltateehen ja kirjan lukemiseen. Saunassa käyminenkin on jo epämielyttävää alastomuuden tähden. Kroppani rupsahti todella lapsien saannin tähden, enkä tunne oloani mukavaksi omassa nahassani. Ja senkin tähden kaikki tuntuu vaikealta. En ole koskaan ollut hirmu seksuaalinen ihminen, mutta ennen lapsia minulla oli sentään jonkinlainen halu. Nyt viime kerrasta alkaa olla jo melkein vuosi (välissä kuitenkin raskaus).

Mutta nyt ei mitään, ei yhtikäs mitään. Mies odottaa kiltisti, kunnes olen valmis. Mutta milloin olen? Tällä hetkellä tuntuu etten koskaan ja ettei juuri haittaisi vaikka olisin ilman lopun elämää.
Aihe stressaa ja ahdistaa, koska haluaisin niin haluta.

Mikä neuvoksi? Pitäiskö lähteä jonkun seksitohtorin juttusille?

t. Äiti 36v.
  Vastaa viestiin
13.08.12, 12:11   #2 (linkki)
Kokenut gynekologi
(Vierailija)

Tottakai sinun kannattaa lähteä hakemaan ammattiapua. Syy voi olla moninainen; kuten jo kerroitkin, korvien välistä lähtevä, mutta myös hormonaalinen ja rakenteellinen, myös yhdistelmänä, mikä on todennäköistä.

Kokenut gynekologi vaivautuu etsimään syytä myös kokein ja tietysti huoliasi kuunnellen, sillä siitä hän saa parhaiten käsityksen siitä, mistä ehkä kiikastaa.

Helpotusta löytyy, kun sitä etsitään. Ihanaa, jotta sinulla on noin ymmärtäväinen ja valistunut mies. Moni äijä tyytyisi vain toteamaan, jotta akassa on jotain vikaa ja purkaisi itseään vaikka väkisellä tai menisi muualle. Pidä hanet ajan tasalla tutkimuksista ja hoidoista, jotta hän ei tunne itseään syrjäytetyksi.
  Vastaa viestiin
22.08.12, 19:17   #3 (linkki)
Maikille..
(Vierailija)

Minusta on aivan ymmärrettävää ettei niin kauheasti haluta, kun on pienten lasten äiti. Ihan jo siksikin ettei sitä omaa rauhaa niin ole, ja väsymystä riittää. Olen miettinyt, että haluttomuus voi johtua myös siitä että lapsilta saa niin paljon sitä läheisyyttää, ja ehkä jo imetyskin omalta osaltaan vie sitä energiaa mitä seksiin tarvittaisiin. Uskon että halut palaavat kun lapset isompia. Tietenkin olisi hyvä ettei ihan puolisostaan sinä aikana vieraannu.

Itse kylläkin olin ihmeissäni kun synnytyksen jälkeen seksi tuntui jonkin aikaa jopa paremmalta, orgasmi oli herkemmässä - siis silloin kun siihen ylipäätänsä jaksoi lähteä.

Ei tarvitse mitään ihmeellistä vikaa olla, jos ei haluta. Tietenkin se että saisi itsensä taas muutenkin suht entiselleen raskauksien jälkeen, voisi auttaa.
  Vastaa viestiin
23.08.12, 10:34   #4 (linkki)
Väsymys
(Vierailija)

Ymmärsin että viimeisestä synnytyksestä ei ole vielä kovin pitkä aika. Varmasti vie hetken, että alkaa taas tunta itsensä naiseksi eikä vain äidiksi. Mutta jos tunnet itsesi epäviehättäväksi, voi se olla iso syy tuohon haluttomuuteen. Samoin väsymys, jos arki on kovin rankkaa. Kyllä kannattaa apua hakea, ennenkuin ongelmat kasvavat. Muista kuitenkin antaa miehellesi läheisyyttä ja rakkautta, hän tuntee olonsa varmasti aika neuvottomaksi.
  Vastaa viestiin
23.08.12, 12:36   #5 (linkki)
Sinnikkyys palkitaan
(Vierailija)

[QUOTE=Maikille..;11288238]Minusta on aivan ymmärrettävää ettei niin kauheasti haluta, kun on pienten lasten äiti. Ihan jo siksikin ettei sitä omaa rauhaa niin ole, ja väsymystä riittää. Olen miettinyt, että haluttomuus voi johtua myös siitä että lapsilta saa niin paljon sitä läheisyyttää, ja ehkä jo imetyskin omalta osaltaan vie sitä energiaa mitä seksiin tarvittaisiin. Uskon että halut palaavat kun lapset isompia. Tietenkin olisi hyvä ettei ihan puolisostaan sinä aikana vieraannu.

Totta. Seksihalut ovat palanneet nyt lapset 23 ja 27. Kannattaa odottaa ihanaa aikaa eikä ehkäisy ole enää ongelma.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku