Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vauvahaaveet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.07.05, 11:50   #1 (linkki)
Lauriina
(Vierailija)

Laihdutus?

Kertokaa, miten äidin ylipaino ja muu fyysinen kunto voivat vaikuttaa raskauden alkamiseen ja odotusajan terveyteen. Mulla on ylipainoa aika paljoan, ainakin 20-25 kiloa ja nyt kun vauvahaaveet ovat tulossa ajankohtaisiksi, olen ruvennut miettimään, voiko raskaus ja ylipaino olla jopa oikeasti vaarallinen yhdistelmä?
Netistä löytyy tosi huonosti tietoa asiasta tai sitten olen etsinyt vääriltä sivuilta. Painosta huolimatta olen fyysisesti hyvässä kunnossa: verensokerit, verenpaine jne ovat ok ja harrastan liikuntaa säännöllisesti pari kolme kertaa viikossa jne.
  Vastaa viestiin

01.07.05, 12:05   #2 (linkki)
shh
(Vierailija)

Re: Laihdutus?

Kyllähän ylipaino aina rasittaa elimistö ylimääräisesti, joten mainitsemasi veroinen ylipaino kannattaisi saada ainakin pienemmäksi. Raskautta suunniteltaessa millekään kauhealle nälkäkuurille ei pidä ryhtyä, siinä voivat hormoonit mennä ihan sekaisin, mutta normaalia ruokaa syömällä ja herkut pois jättämällä luulisi sinun tapauksessasi jo olevan apua :)
Raskauden alkamiseen ylipaino vaikuttaa negatiivisesti. Erityisesti jos kärsii ovulatorisista häiriöistä. Ovulaatio saattaa puuttua ja ainakin PCO:sta kärsiville ensimmäinen ohje lääkäriltä on mahdollisen ylipainon pudottaminen. Jo muutama kilo voi auttaa.
Sen tiedän, että reilusti ylipainoiset sairastuvat muita usemmin raskausajan diabetekseen.
  Vastaa viestiin
03.07.05, 14:50   #3 (linkki)
joku
(Vierailija)

alkupaino 106kg, ennen synnytystä 117.5kg. ei ongelmia koko raskauden aikana, joten kaikki meni ok. lihavampiakin synnyttäjiä on ollut. onnea sulle! (turhaa mäkästystä laihduttamisen suhteen) ristiriitaa, sillä alipainossakin voi olla ongelmansa:)
  Vastaa viestiin
03.07.05, 16:38   #4 (linkki)
xxl
(Vierailija)

totta, ikä se on mikä ratkaisee eniten.
Eli jos olet yli 25v. niin kandee tiputtaa hiljalleen se ylipaino,ainakin 5kg.
  Vastaa viestiin
03.07.05, 17:57   #5 (linkki)
..
(Vierailija)

Onhan se totta, että alipainossakin on omat ongelmansa mutta yleensä keho voi parhaiten suunnilleen normaalipainoisena. 20-25 kgg ylipainoa on todella paljon ja tuossa määrässä varmaan jo pienempikin pudotus auttaa. Kuten joku jo mainitsi, on ylipainoisella kasvanut riski raskausajan diabetekseen, samoin tietysti muitakin komplikaatioita voi tulla. Jaksaminen voi olla ihan toista luokkaa normaalipainoisena. Tietysti poikkeuksia löytyy, joku voi hyvin ylipainoisena, joku huonosti normaalipainoisena. Ei se ole koskaan painosta kiinni yksistään.
Sellainen kannattaa muistaa, että äidin reilu ylipaino voi estää vauvalle ennen syntymää otettavan vakuutuksen saamista lisääntyneiden komplikaatio-riskien vuoksi.
Itsellä ei ole tarkempia tietoja ylipainon vaikutuksesta, mutta yleensä ns. normaalipainoisilla hormonitoiminta on säännöllisempää ja raskaus voisi alkaa helpommin. Itse olen täysin normaalipainoinen, mutta olemme selittämättömästi lapsettomia eli raskaus ei ole alkanut helposti :(
  Vastaa viestiin
04.07.05, 16:07   #6 (linkki)
ikä jne.
(Vierailija)

Ei välttämättä vaikuta paino, eikä ikäkään.

Itse tulin raskaaksi 120 kg ja 37 vuotta.

Paino laitokselta lähtiessä 103 kg.

Laihtuminen jatkui monta vuotta pääsin 82 kg.

Sitten kaikki paino tuli muutamassa vuodessa takaisin.

Mulla diabetes ennen raskautta jo, mutta selvisin raskauden ajan ruokavaliolla ja todella laihduin koko ajan, vaikka söin.
  Vastaa viestiin
19.07.05, 14:27   #7 (linkki)
XXL
(Vierailija)

Moi
siis oliko sulla tosiaan 120 kg ja laihduit raskauden aikana ? Wau !
Mulla on painoa 100- 106 kg nyt. Vähän kesällä heittelee. Olen laihduttanut 26 kg, ja vauvaa toivottaisiin, mutta en uskalla jättää pillereitä ennen kuin laihtuisin toiset 20 kg.

Mutta tekis mieli alkaa jo suunnittelemaan ja jättää pillerit, jos vaikka se ei olisi niin helppo tulla raskaaksi.

Olitko muuten neuvolan tarkkailussa painon vuoksi ?

Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku