| |  | |
01.07.05, 23:23
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Raskautuneet tuhruilijat
Haluaisin tietää, onko kukaan joka kärsii kuukautisia edeltävästä kolmen tai neljän päivän tuhruvuodosta, tullut raskaaksi luomukeinoin? Olen syönyt Terolut-lääkettä, mutta se ei ole auttanut. :-/
Toiset lääkärit sanovat turhruilun olevan normaalia, toiset taas kehottavat jatkamaan keltarauhasvalmisteen syömistä. Itseäni jatkuva keltarauhasen popsiminen arveluttaa, vaikuttaako hormoni jotenkin negatiivisesti muuten terveyteen?
| |
| | |
02.07.05, 09:31
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Raskautuneet tuhruilijat
Itseäni askarruttaa aivan sama asia! Gyneni sanoi kuukausi sitten, että tuhruttelusta huolimatta voi hyvin tulla raskaaksi ja oli sitä mieltä, että mitään keltarauhashormonikuureja ei vielä ainakaan kannata aloittaa. Meillä on jo yksi lapsi ja ennen häntä pillerien lopettamisen jälkeen tuhrutti päivän tai max pari (Raskaus alkoi kolmen kuukauden jälkeen pillerien lopettamisesta), mutta nyt on kaksi vuotta synnytyksestä ja tuhruttelee selvästi enemmän (3-4 päivää) ja kuukautisetkin ovat mielestäni niukentuneet. Muutama kuukausi sitten lopetettiin ehkäisy ja tarkoitus oli, että yrittämällä ei toista tehdä, vaan annetaan tulla jos on tullakseen. (Itse stressasin ensimmäisen yrityksen kanssa ihan liikaa ja stressi tarttui mieheenkin, vaikka lopulta nopeasti raskaaksi tulinkin.) Mietityttää vain, että onnistuukohan raskautuminen ollenkaan tällaisella tuhruilulla ja jos onnistuu, onko alkuraskausen keskenmenoriski suuri.
| |
| | |
02.07.05, 10:49
|
#3 (linkki)
Itsellänikin on yksi keskenmeno takana, joten siksi varmaan tämän asian vuoksi stressaan. Samaistun hyvin kokemiisi stressin tunteisiin, itseänikin tämä tuhruilu harmitta.
Mielestäni kuukautiskierto oli normaali, kunnes aloin syödä e-pillereitä. Lopetin niiden syömisen jo seitsemän vuotta sitten, mutta tämä tuhruiluvaiva jäi. Kumpa jostain löytyisi apu. Olisin niin kiitollinen jo yhdestä lapsesta.
| |
| | |
02.07.05, 11:02
|
#4 (linkki)
Heipä hei!
Täällä yksi tuhruilija raskautunut =0)
Esikoinen syntyi -99, km 02/04 ja siitä reilu vuosi ja nyt rv 6 +.
Mulle ei lekuri suositellut minkäänmoista ""pilleriä"" tuhruiluun ja syyksi sanoi,että olen raskautunut tuhruista huolimatta 2 kertaa!!
Itse aloin alkuvuodesta turhautua tuhruilun ja ei tuo raskautuminenkaan tuntunut onnistuvan,joten tutkitutin hormoonit sun muut ja kaikki oli ok.Jatkettiin sitten sillä periaatteella että tulee jos on tullaksen, kunnes hierojani suositteli akupunktiota nk luomuhoitona ja sehän tepsi!
Mulla tuhrutteli vielä silläkin kierrolla,kun olin raskautunut,joten ajattelin ettei mulle tuoostakaan kalliista hoidosta apua ole,kunnes tuhruilu loppui kaksi pvää ennen kun menkkojen olisi pitänyt alkaa ja kun menkat oli 3 pvää myhässä tein +testin ja toisen vielä viikon päästä ja + sekin näytti,joten kaikella on aikansa!!
Tsemppiä ja jaksamista yritykseen!
| |
| | |
10.07.05, 21:49
|
#5 (linkki)
Nostan tämän viestin ylemmäksi, jos joku vielä vastaisi... Vaikka ehkä täällä haaveilijoiden puolella ei ole vielä niin kokemuksia raskautumisista.
En ole kuullut kenenkään sellaisen joka kärsii ennen menkkoja monen päivän tuhruilusta tulleen raskaaksi ilmaan mitään apuja. Ja siksi mietityttää, kun gyneni sanoi, että raskaaksi tuleminen on aivan mahdollista. Vaikka tarkoituksemme ei ole nyt yrittämällä saada toista alulle, kummasti sitä kuitenkin aina kuulostelee ovistuntemuksia ja pian stressi onkin jo valmis. Kurjaa ajatella, että jos tämä ""yrittäminen"" on kuitenkin ihan turhaa. Tulitko Emily raskaaksi tuhruilukierrosta? Ja jos tulit, tuhruilitko myös ennen positiivisen raskaustestin tekoa ja missä vaiheessa sait keskenmenon?
Toivottavasti pian pääsisit plussaamaan ja vauva pysyisi matkassa mukana!
| |
| | |
11.07.05, 14:24
|
#6 (linkki)
Samaa olen miettinyt minäkin. Tuhrutellut olen enemmän ja vähemmän jo useamman vuoden ajan ja jopa pillereitä syödessäni. Gynet ovat aina todenneet, että ei ole mikään vakava juttu ja muistan jonkun heistä sanoneen, että sattuu olemaan vain todella aktiivinen hormonitoiminta. Nyt on ensimmäinen yritys takana ja tuhruilu alkoi jo eilen. Saa nyt sitten nähdä alkavatko oikeat kuukautiset tällä viikolla.
Jotenkin vain voisin kuvitella, että jos tuo vaiva olisi pahempi niin gynet siihen myös tarttuisivat. Olen ymmärtänyt jostakin artikkelista, että jos kierto on erittäin pitkä ja tuhruilua esiintyy niin silloin olisi syytä mennä tutkimuksiin nopeasti, jos lasta ei ala kuulumaan. Itsellä kierto vaihtelee 23-28 päivän välillä ja tuhruilua kestää 2-5 päivään.
| |
| | |
11.07.05, 21:46
|
#7 (linkki)
MM76, käy sitten kertomassa kuinka kävi... Toivottavasti tuhruilu ei jatku kuukautisilla!! Itsellä menossa nyt kp 23/26-30 ja koko ajan vessassa käydessä jännitän onko tuhruilu alkanut vai ei (yleensä alkaa 3-4 päivää ennen menkkoja). Jotenkin on vain sellainen fiilis, että nyt olisi voinut tärpätä, mutta sitten taas mietin, että olisiko se kuitenkaan mahdollista tuhruilun takia. Ensimmäisen raskauden alussa tuhruili viikon verran ja lopulta tein raskaustestin, kun kuukautiset eivät vaan alkaneet. Ennen tätä ensimmäistä raskautta en siis ollut kärsinyt monta päivää kestävästä tuhruilusta.
| |
| | |
12.07.05, 16:21
|
#8 (linkki)
Mä kuulun kanssa tuhruilijoihin, 3 päivää ennen menkkoja tuhruttaa. Vaivaa jatkunut nyt reilu puol vuotta. Tällä hetkellä mulla on menossa kp 28/24-28 ja fiilikset korkeella, yleensä tässä vaiheessa on jo tuhrutellu ja alkanu menkatkin.
| |
| | |
13.07.05, 21:18
|
#9 (linkki)
Toivottavasti Novalan kuukautiset ja tuhruilu ei ole alkaneet ja olisit raskaana! Olisi niin kiva kuulla positiivisia uutisia muilta tuhruilijoilta, niin antaisi toivoa itsellekin. Täällä menossa kp 25/26-30 ja tuhruilu alkoi eilen :( Jos osasin tunnistaa oviksen, niin menkkoja odottelen kp 27 eli perjantaina. Tuhruilun alkamisajankohta sopii siis hyvin kuvaan.
| |
| | |
13.07.05, 22:47
|
#10 (linkki)
Laura, muistaakseni silloin kun tulin raskaaksi, en tuhruillut. Sitä edellistä kiertoa en muista, mutta pääsääntöisesti tuhruvuotoa esiintyy kohdallani aina ennen kuukautisia.
Kokeilen hedelmällisyyden parantamiseksi parhaillaan vyöhyketerapiaa. Toiveet ovat kuitenkin korkealla uuden hoidon suhteen. Haluaisin kokeilla pehmeämpiä hoitoja ensin.
Minulla on hyvin samantyyppinen kierto kuin aiemmalla ketjuun kirjoittajalla, juurikin 27-28 päivää kestävä kierto ja 3-5 vrk tuhruvuotoa ennen varsinaisia kuukautisia.
Omituista on, että tunnistan hyvin selkeästi ovulaation ja mielestäni kehoni toimii muutenkin hormonien suhteen voimallisesti. Kierto on tuhruista huolimatta säännöllinen, kuukautiset eivät jää koskaan väliin ja muutenkin olen kai ihan perusterve. Keskenmenon yhteydessä munasarjat ja kohtu on varmaankin perusteellisesti tutkittu ja ultrattu. Ainakaan sairaalasta ei taannoin kuulunut että mitään poikkeavuuksia elimissä olisi.
Voi olla, että yksi syy raskautumisen vaikeuteen on kokonaisvaltainen elämänstressi. Olen epäonnistunut aika monessa asiassa ja muutenkin etsinyt elämälle pitkään suuntaa.
Ihanaa kuulla, että tuhruilusta huolimatta on henkilöitä, jotka ovat tulleet raskaaksi. Toivon niin kovasti, että teitä ketjuun kirjoittaneita onnistaisi raskautumisen suhteen.
| |
| | |
14.07.05, 07:52
|
#11 (linkki)
Ihanaa kuulla tosiaan, että tuhruilijatkin ovat raskautuneet! Itselläni alkoi toissapäivänä tuhruilu, kp 25/28, eli viikonloppuna tulee ilmeisesti täti kylään :P
Mutta ymmärsinkö oikein, että joku oli tuhruillut vaikka olikin ollut raskaana? *elättelee toiveita*
| |
| | |
14.07.05, 18:12
|
#12 (linkki)
Kyllä,totta on!
Itselläni oli raskautumiskierrossa tuhruilua ja nyt rv 8. Kirjoittelin tuossa jo aiemmin omasta tilanteestani ja luulen tosiaan,että akupunktiosta oli kohdallani apua =0)
| |
| | |
17.07.05, 14:31
|
#13 (linkki)
Joo, kyllähän ne tuhrut sieltä alkoivat kp 29 :(. Pari päivää tuhrua, yhtenä päivänä verta (ei kipuja, ei mitään) ja nyt toista päivää tuhrua, on menneet menkat kyllä ihmeellisiksi! Ennen oli aina heti selvää verta, jota tuli 3-5 päivää ja sitten loppuivat kuin seinään, ja kipuja oli myös. Nyt tuntuu, ettei kaikki ole kohdallaan, kun niin ovat muuttuneet. Mähän kävin myös lääkärillä jo keväällä, joka sillon määräs terot. Ne eivät auttaneet, söin niitä 5kk. Nyt viimekuussa kävin taas ja lääkäri meinas, että ei tehä mitään tutkimuksia, kun mulla on jo yks lapsi. Käski varata uuden ajan joulukuussa ja sillon voitas aloittaa clomit.
Olin todella pettynyt, koska lääkäri ei ottanut mua yhtään tosissaan, vaikka meillä yritystä tulee täyteen ens kuussa jo vuosi! Ja esikoinen saanut aikanaan alkunsa heti, että kyllä musta jossain jotain vikaa on oltava! Ja tosiaan nuo tuhrut on ihan uus juttu, ennen esikoista ei ollut mitään häikkää menkkojen kanssa. Että kyllä mun mielestä tuhruilu on merkki jostakin häikästä, varsinkin jos ei sitä ennen ole ollut. Eri asia on silloin, jos se kuuluu jonkun yksittäisen naisen kiertoon ihan normaalina ilmiönä ja on siis aina kuulunut.
Suivaannuin niin sen lääkärin piittaamattomuudeta, että tilasin ens kuulle ajan toiselle lääkärille, lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle. Päätin, että aion vaatia kaikki testit sekä itelle että miehelle, pää sekoaa tän tuhruilun kanssa :(. Testit kyllä tulee maksamaan (siis pelkät labrat) noin 500 euroa, mutta ei haittaa, mun on pakko saada tietää, voinko enää ikinä saada lapsia ylipäätään.
| |
| | |
17.07.05, 17:30
|
#14 (linkki)
minkä ikäisiä olette?? mulla on ainakin alkanut toi ennen menkkoja tuhruttelu vasta yli 30 vuotiaana ,ja olen huomannut että on pitkittynyt nyt iän myötä (ikä nyt 34v.) ja että menkat on jäänyt siten niukka vuotoisemmiksi.
Mua kiinnostaisi se akupunktio ja vyöhyketerapia, missä niitä tehdään ja voisitteko suositella tai neuvoa mistä löytyy?
Katsoin googlesta mutta sieltä en löytänyt ainakaan näihin naistenvaivoihin liittyviä hoitoja, vai miten sinne hakeudutaan ja kerrotaan vaivat?
Novalan, hyvä että varasit sen toisen lääkärin, kuullosti tosi röyhkeältä sen lekurin toimita!! Kyllä jos vuosi on yritystä niin silloin aletaan tutkia ja lääkäri kirjottaa lähetteet niihin tutkimuksiin. Voisit tehdä tosta sinne sairaalan valituksen ja ainakin jos asioit vielä samassa t-a/sairaalassa niin boikotoida sen lääkärin ja jos tarjoavat sitä ajanvarauksessa niin kannattaa mainita että olet saanut huonoa palvelua kyseiseltä ja menisit mielummin jollekkin toisellelääkärille.
No mutta tsemppiä sulle ja meille muille tuhruttarille!
| |
| | |
17.07.05, 19:14
|
#15 (linkki)
Voi harmi, kun tuhruilu taas alkoi Novalan! Toivottavasti toinen lääkäri ottaisi ongelmasi tosissaan. Itsellä myös tosiaan sellainen tilanne, että yksi lapsi on jo (juuri 2-vuotta täyttänyt) ja ennen häntä ei tuhruttanut erityisemmin. Joskus ennen menkkoja yksi tai max kaksi päivää, mutta ei aina sitäkään. Synnytyksenkin jälkeen kuukautiset olivat normaalit, mutta nyt reilu puoli vuotta on vaivannut tämä monen päivän tuhruilu ja olen ihan varma, että tämmöisellä kierrolla ei raskaudu, vaikka gyneni sanoikin muuta, kun minulla kerran jo yksi lapsi on. Ultrassa ja papassa kaikki oli kunnossa, joten varmasti tämä on jotain hormonaalista.
Verensekainen tuhruttelu alkoi nyt tiistaina ja kuukautiset sitten vasta eilen lauantaina. Ja kun olin niin varma, että nyt olisi tärpännyt. (Puuhailtiin sängyssä sattumoisin pari tuntia ennen kuin tunsin munasolun irtoamisen.) Rinnat on aina melko kipeät ennen menkkoja, mutta tässä kierrossa ne olivat ihan erikoisen arat, samanlaiset kuin ensimmäisessä raskaudessa. Vaikka eihän oikea ajoituskaan tietysti takaa raskautumista, vaikkei tällaista tuhruilua olisikaan. Ilman ehkäisyä ollaan oltu vasta huhtikuusta joten eihän tässä mitään hätää vielä ole (ensimmäinen sai alkunsa neljännestä kierrosta), mutta kun päätimme keväällä, että mitään stressiä ei toisen yrittämisestä oteta, niin stressaamisen suuntaan tämä nyt on menossa tämän tuhruttelun takia.
Luultavasti tilaan huomenna ajan eri lääkärille, kun omani tosiaan oli sitä mieltä, että katsellaan tilannetta ajan kanssa. Mutta jos tosiaan on jotain vialla, niin en jaksaisi vuotta pähkäillä tämän kiertoni kanssa. Tai sitten minäkin voisin kokeilla sitä vyöhyketerapiaa. Kolmeakymmentä lähentelen, joten voisikokan silläkin sitten olla osuutta tähän?
Tsemppiä Novalan ja kaikki muut tuhruilusta kärsivät!!
| |
| | |
17.07.05, 19:20
|
#16 (linkki)
Siis akupunktiota, ei vyökyterapiaa...
| |
| | |
17.07.05, 19:43
|
#17 (linkki)
Juu, 30 v tulee täälläkin mittariin vielä tänä vuonna. Synnytyksen jälkeen menkat tuli suht säännöllisesti ja muistaakseni oli heti jotain yhden päivän tuhrua. Kierrot oli 23-30pv. Nyt siis puol vuotta vaivannut tuhru tosissaan. Mulla kans se edellinen lekuri ultras eikä nähnyt mitään ihmeempiä, paitsi kystan toisessa munasarjassa eikä siitäkään sanonut juuri mitään. Tajusin sitten vasta jo lähdettyäni, että eiks niitä yleensä poisteta?
Mulla on ainakin niin kauhea stressi jo päällänsä, että eipä oo ihme vaikkei raskaudukaan, kun koko ajan kehittää itelleen uusia ja uusia vikoja :(. En vaan osaa olla stressaamatta, oli asia mikä hyvänsä! En voi sietää epävarmuutta asioista tai tilanteista missään olosuhteissa, se on ihan yks olennainen luonteenpiirteeni. Niin olepa siinä sitten ""tulee jos on tullakseen""-fiiliksillä, ei onnistu.
Mäkin oon sekä tikuttanut että tuntenut oviksen ainakin kuudessa kierrossa ja puuhailtu on just precis, mutta eipä ole tulosta syntynyt, ei. Kertaakaan ennen tätä ed.kiertoa ei tullut ees mieleen, et vois olla raskaana. Mulla ei kyllä kroppa kehitä mitään kuviteltujakaan oireita, silloin on helppo tietää heti, ettei oo tärpännyt.
Tsemppiä kaikille kovasti!
| |
| | |
17.07.05, 20:02
|
#18 (linkki)
Yleensähän tuo tuhruttelu johtuu jostain hormonaalisesta tekijästä. Ovulaatio voi olla heikko, ts. keltarauhanen ei kehity sen jälkeen riittävän hyväksi. Itse sain ainakin apuja Lugesteronista, ei tuhrutellut yhtään, mutta en silti raskautunut. Minulla tuhrua tulee yleensä n. 1 - max 2 päivää, eli ei kovin paljon, mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Keltarauhanenkin toimii ""moitteettomasti"".
Ikäkin voi vaikuttaa, sillä n. 20-vuotiailla ovulaatio tapahtuu lähes joka kierto (kunnolla), hieman yli ja alle 30-vuotiailla n. 8-10 kertaa vuodessa ja n. 35-vuotiailla, tai yli, n. 5-8 kertaa vuodessa. Jos ovulaatiota ei tapahdu kunnolla, voi rakkulasta muodostua kysta, joka aiheuttaa tuhruttelua. Kystat kuitenkin monesti katoavat itsestään jonkin ajan kuluessa, joten aina niitä ei näy edes ultrassa.
Myös endo voi aiheuttaa tuhruttelua, joten kaikenlaisia mahdollisuuksia kannattaa miettiä. Jos tuhruttelu on kuitenkin määrältään aika niukkaa, enemmän ruskeaa kuin verta, eikä ole kovin pitkäkestoista, n. max 2 päivää, ei välttämättä ole syytä huoleen. Jos terolutista ei ole ollut apua, kannattaa kokeilla Lugesteronia, joka on aitoa keltarauhashormonia (Terolut on synteettinen), jolloin tuosta vaivasta voisi päästä eroon.
| |
| | |
18.07.05, 07:24
|
#19 (linkki)
Jep,näin sanoi mulle hierojani!
Itse kyselin häneltä tuosta vyöhyketerapiasta,mutta suositteli akupunktiota (hierojani on siis fysioterapeutti,antaa aku-hoitoja ja vyöhyketerapiaa).
""Syyksi"" sanoi akun olevan tehokkaampi,kun taas vyöhyketerapia vaatii pitempiaikaista ""hoitoa"".Totesi kyllä myös senkin,ettei akusta välttämättä kaikille ole apua,mutta minä päätin kuitenkin kokeilla =0) Mulla siis auttoi 3 X kuuri,kerta per viikko!! Neulat pistettiin alaselkään ja yksi oli päälaella.Puolessa välissä hoitokertaa neuloja pyöriteltiin,stimuloi kuulemma niiden vaikutusta,itse en tuntenut mitään,ei siis sattunut.
Kannattaa katsoa vaikka puhelinluettelon keltaisilta sivuilta ko. hoidon antajia,siellä ei varmaan mitkään asiasta tietämättömät hirrveemmin ilmottele.
Suosittelen siis edelleen akupunktiota!
Nyt rv 8+4 | |
| | |
18.07.05, 13:24
|
#20 (linkki)
Kiitos vinkistä ASV ,varaan ajan jos tarvista heti ens kierrosta, nyt kp. 21/31. soitinkin just yhteen paikkaan ja olisin kysellyt, mutta heinäkuun suljettu, ja mulla joko alkaa, toivottavasti ei, menkat kuun vaihteessa.Niin hyvin kerkeän sitten alottaan alkukierrosta sen..
Olisin vielä kysynyt että paljonko maksaa käynnit? jostain luin n.55e/kerta?
JA PALJON ONNEA JA TARRASUKKIA ASV !!!!
| |
| | |
19.07.05, 12:17
|
#21 (linkki)
Moi kaikki tuhruilijat! :) Oon jo kauan lueskellu keskusteluja ja nyt sitte iski silmään tää ketju,kun mulla kanssa tuhruttaa joka kierto. Viime kierrossa tuhrutti 6 pvää! Ja joissakin kierroissa vaan pari päivää. Mä hommasin tk lääkäriltä lähetteen verikokeisiin,joista selvii onko hormoneissa häikkää.Meillä ei oo ollu yli 2 vuoteen mitään ehkäisyä,mutta eipä oo vauvaa kuulunu:( Varsinaista yritystä ollu vasta muutama kierto. Mulla toi tuhruilu alko ehkä puol vuotta pillereiden lopetuksen jälkeen,mutta nyt viime aikoina sitä on tullu joka kierrossa,siis 1 1/2 vuotta on tuhruillu. Ja nyt se vasta alkaa oikeesti mietityttään,kun ei se vauva ilmoittele itsestään,kuume on niin suunnaton,että missä vika. Vauva on siis saanu tulla jo 2 vuotta,mut ei ees ""vahinkoa"" oo käyny:(.Nyt menossa kp 9/25-29,kohta pitäs varmaan taas alkaa kylvö puuhiin :) Mites sit jos tulenkin raskaaksi ja mun pitää mennä niihin verikokeisiin n. 7pvää ennen seuraavia menkkoja. Muuttuukohan hormonit jo sit niin aikaseen,että raskaus näkyis jo verikokeissa?Määrääkö tk lääkärit mitään lääkitystä vai pitääkö vielä gynen kautta käydä?
| |
| | | | |