| Re: (ei otsikkoa)
Kyllähän tuo perheen perustaminen, tai haave siitä, on sen verran iso juttu, että tulee sitä mietittyä. Olen ollut mieheni kanssa pitkään, lähes 10 vuotta ja olemme n. 30-vuotiaita. Opiskelin korkeakoulussa ja nyt olen ollut muutamia vuosia valmistunut ja työelämässä, vakituisessa työssä. Kaikki on siis ulkoisesti hyvin, omistusasunto jne. Lapsi on ollut toiveissa kohta vuoden, mutta ei näy eikä kuulu. N. 2 vuotta sitten minulla ei ollut minkäänlaisia haluja perustaa perhettä, vielä silloin, vaan vaadin aika pitkän ajan kypsyttelyyn. Olemme tehneet paljon asioita kaksistaan, matkustelleet jne. Nyt olisin valmis, mieheni on ollut jo useamman vuoden. Tässä vaiheessa ei enää epäröintejä ole tullut, kyllä se pieni tulokas on ollut niin kauan toiveissa. Eri asia on sitten, jos joskus siihen raskaustestiin ilmestyisi 2 viivaa - silloin voisi iskeä hetkellinen paniikki, että miten pärjää.
Omaa elämää ei kannata verrata keneenkään toiseen, ei omaan äitiin eikä keneenkään muuhunkaan. Asunnon kokoa tai asumismuotoa (vuokra, omistus jne) tärkeämpiä ovat vanhempien keskinäinen hyvä parisuhde ja valmius ottaa ja kantaa vastuu omasta lapsesta loppuelämänsä ajan. Asioilla on usein tapana järjestyä. Onneksi luonto on ollut niin fiksu, että odotusaika on pitkä, siinä sitä kypsyy.
Kukaan muu ei voi tietää teidän tilannettanne. Vuoden seurustelu on vielä aika lyhyt aika ja nuorena mieli voi muuttua, samoin kuin jokainen meistä ihmisistä muuttuu radikaalisti 20 ja 30 ikävuoden välillä. Ikä ei tietenkään ole ainoa kriteeri sille, onko perheenlisäykselle kypsä vai ei, moni nuori voi olla hyvä vanhempi ja moni iäkkäämpi heikompi.
Kuuntele sydämesi ääntä, tämä on kuitenkin erittäin iso asia. Raskaus voi alkaa heti tai sen alkamiseen voi mennä pitkä aika, siihenkin kannattaa varautua. Epäröinti on täysin normaalia, huolestuttavampaa olisi, jos mitään epäröintiä ei olisi :)
|