| |  | |
25.07.05, 15:02
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | raskausajan alku...
Hei!
Tunnen itseni todella typeräksi, mutta en keksi enää mistä muualta voisin saada vastauksen..
Milloin on siis se hetki kun pitää jättää esim. saunaolut pois? Onko se heti (ovuloinnin ja) yrittämisen jälkeen vai? Onko siis joka kuukausi aina muutaman viikon ""musta"" hetki, että pitää ottaa varman päälle vai voiko elää ns. normaalia elämää?? Toivottavasti tämä nyt tuli ymmärrettävästi esitettyä.
| |
| | |
25.07.05, 15:05
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: raskausajan alku...
voit elää normaalia elämää, kaatokänni ei ole normaalia elämää, eikä sitä kannata enää harrastella jos vauvaa yrittää, mutta saunakalja, viinit ruuan kanssa jne. eivät ole vahingollisia. Eli normaali elämä sallittua nyt ja raskaana ollessa. Tsemppiä vaan =). Etkä ole tyhmä, koska ei ihme että sitä menee kaikesta sekaisin kun tietoa vähän liikaakin joka tuutista.
| |
| | |
25.07.05, 15:16
|
#3 (linkki)
Mistähän nimimerkki äippä on selvittänyt, etteivät saunakaljat tai ruokaviinit raskausaikana ole haitallisia? Kun asiaa tutkineet tutkijatkin ovat asiasta hyvin erimielisiä ja alkoholittomuutta raskausaikana suositellaan, koska turvallista rajaa ei yksinkertaisesti ole asiantuntijoiden tiedossa. Mutta tässäkin asiassa on kyse riskeistä ja todennäköisyyksistä (eli ""minulla on kaksi lasta eikä kumpikaan ole kärsinyt alkoholinkäytöstäni"" ei ole tieteellisesti pitävää todistusaineistoa) ja jokainen toimii näissä asioissa oman parhaan näkemyksensä ja tuntemuksensa mukaan.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin hyvin monet ovat kuitenkin lääketieteen asiantuntijoilta saaneet vastauksen, että alkoholinkäytöstä ennen plussatestiä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, koska siinä vaiheessa alkiota ei voi vielä alkoholinkäytöllä vahingoittaa. Eli ainakin niin kauan voi elää ihan normaalia elämä, kunnes plussan tikkuun saa :)
| |
| | |
25.07.05, 15:23
|
#4 (linkki)
Kiitos vastauksista!
Paljon viisampana tästä eteenpäin!
Eikä tietystikkään alkoholia kun menkat myöhässä tai tikku näyttää plussaa!!!
| |
| | |
25.07.05, 15:25
|
#5 (linkki)
No voi herrajumala!!!!Arvasin että taas tulee jostain komenttia tosta helkutin alkoholista... Siis henkilö kysyi uskaltaako saunakaljaa juoda ja elääkö normaalia elämää???? ja vastasin että kaatokänni ei ole normaalia elämää, mutta saunakalja ja viini ruuan kanssa on normaalia ja ei sitä alkua vahingoita, os raskaaksi on sattunut tulemaan. Ja piste.
Ja niin näistä tutkimuksista... Olen kuule sitä mieltä että tutkimuksia tulee ja menee, omaa järkeä voi kyllä ihan käyttää. ja jos lasi viiniä tai yks saunakalja nyt sitten vioittaa jonkun lapsen niin en kuule usko, että tässä voi enää hengittää tavallista ilmaa. Kyllä kohta varmaan raskaana oleville hommataan naamarit yms. ja ulkonaliikkumiskieltokin niin ja paria ruokalajia enää syödään.
Meillä suomalaisilla vaan on tapana vetää sitä viinaa ja olutta kohtuuttomasti niin ilamankos näitä tutkimuksia tehdään niin ahkerasti meillä ja myös amerikassa, joissa alkoholi myös tabu. Mene kuule keskieurooppaan raskaana olessa niin siellä ei alkoholista vouhkata vaan viiniä ruuan kanssa pidetään normaalina asiana.
Joo mutta tämä tästä. Rasittaa nää kaikki vauhkoojat... Onnea alkuperäiselle tässä hullussa maailmassa, ja niinkuin sanoin ei ihme että sekaisin menee kun tätä kaikke tietoa niin tulee koko ajan ja liikaa.
| |
| | |
25.07.05, 16:34
|
#6 (linkki)
Kukahan tässä nyt mahtaa olla se vauhkooja? :) Jos, äippä, hengität rauhallisesti ja luet viestini uudelleen, niin huomaat, etten vauhkonnut yhtään mistään. Totesinpahan vain, ettei raskausajan alkoholinkäytön turvallisia rajoja ole voitu tutkimuksilla todistaa, vaikka asiaa todentotta on tutkittu muuallakin kuin Suomessa ja Yhdysvalloissa. Totesinpa kuitenkin myös, että jokainen toimii omalla kohdallaan kuten parhaaksi näkee.
| |
| | |
25.07.05, 16:49
|
#7 (linkki)
Kuulkas nyt te, jotka vouhkaatte alkoholin vaarallisuudesta. Kyse oli siitä, että alkuperäinen YRITTÄÄ lasta ja miettii, pitääkö joka kuukausi pitää kahden viikon alkoholiton paussi, JOS sattuisikin tulemaan raskaaksi! No ei tarvitse!!! Jos noin alkuvaiheessa onkin sattunut juomaan jotain (enkä nyt tarkoita mitään kaatokännejä, niin kuin ei nimim. äippäkään), ei se alkiota tuossa vaiheessa vielä vaurioita mitenkään. Tämä on kuultu niin neuvolassa kuin lääkärissä ja useammalta eri taholta.
Yhtä lailla pitäisi miettiä, ettei sitten voi yrittäessään raskautua käyttää mitään muutakaan raskauden aikana kiellettyä ainetta. Eli pitäisi jo yritysvaiheessa jättää pois tupakka (kuinka moni jättää?), maksalaatikko, tuorejuustot, Itämeren petokalat, silakat, homejuustot, salmiakki jne. Lista on pitkä. Järjenkäyttö ON sallittua haaveilijoillekin :-)
Plussaonnea kaikille ja iloista ja ennen kaikkea rentoa kesää!
tuleva äiti rv14+4
| |
| | |
25.07.05, 17:46
|
#8 (linkki)
Kannattaisiko lukea alkuperäinen viestini ennen kuin alkaa sitä kommentoida? Nimenomaan olin sitä mieltä, että kaikin puolin voi käyttää alkoholia normaalisti siihen asti, kunnes sen plussan saa. Ja käsittääkseni kaikki muutkin tässä ketjussa ovat olleet tästä asiasta täysin samaa mieltä.
Minun kommenttini koski vain ja ainoastaan äipän toteamista, ettei ruokaviineistä ja saunakaljoista ole ODOTUSAIKANAkaan haittaa. Ja totesinpa vain, että tutkimustulosten perusteella odotusajan turvallista alkoholimäärää ei ole pystytty määrittelemään. Ja totesin myös, että todennäköisyyksistähän näissä asioissa kuitenkin on kysymys eikä siitä, että lapsesi vioittuu varmasti, jos käytät alkoholia, joten jokainen harkitsee riskit itse ja toimii oman parhaan näkemyksensä mukaan.
Koska ammattilaisillakaan ei ole näistä asioista varmaa tietoa, on luonnollista, että me amatööritkin olemme näistä asioista erimielisiä ja se on ihan ok. Mutta olisi mielestäni kohteliasta lukea toisten kirjoitukset ennen kuin alkaa leimata muita vauhkoojiksi tai muiksi.
| |
| | |
25.07.05, 19:42
|
#9 (linkki)
RIITA POIKKI, VOITA VÄLIIN, JOS EI VOITA; MAKKAROITA...
| |
| | |
25.07.05, 20:58
|
#10 (linkki)
No niin ja vauvanhoito puolella kysellään taas imetyksestä ja alkoholista. Taitaa olla iänikuinen aihe.
en nyt mielestäni vauhkonnut mitenkään. Meni vaan hermot kun olen huomannut että joistakin aiheista tällä palstalla tulee aina ylimääräistä hömpötystä ja asian vierestäkin usein. No joo itse en ole tänne vaivautunut kirjoittelemaan kun nyt oli se eka kerta ja vauvanhoitopuolellekin nyt vastailin, mutta parasta olla sekaantumatta näihin suomalaisten alkoholipulmiin...
Onneksi asun täällä saksassa tuntuu, että täällä ollaan jalat maassa, mulla on yksi lapsi 6kk vauva . Niinkuin aikaisemmin mainitsin kannatta mennä keskieurooppaan. joo Kirjoitin "" me suomalaiset"", mutta on alkanut tässä asiassa tuntua siltä että olen kaukana suomalaisesta ajattelusta ja kai jo muutenkin sitten sopeutunut jo hyvin elämään täällä. Ehkä vaan en nyt jotain ymmärtänyt tässä. Mutta mielestäni eka vastaukseni ap:Lle ei ollut mikään mielipide alholinkäytöstä raskaana ollessa sen enempää, vaan vastasin sen mitä olen ymmärtänyt ja kehoitin häntä nyt elämään normaalia elämää ja jatkossakin jos raskaaksi tulee. En sen enempää alkoholista siinä yhteydessä maininnut sen jokainen miettiköön ihan itse kun vauva mahassa on ja järkeään käyttäen.
Vaikea tietty sanoa suomesta mitään muuta kuin nämä keskustelut, kun en ole näkemässä että mikä on tilanne. No joo onnea vaan kaikille ja koitetaan olla hikeentymättä
| |
| | | | |