| |  | | |
04.01.08, 13:42
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | voinkohan koskaan tulla raskaaksi?
Tässä ensimmäistä kertaa uskaltaudun kirjoittamaan kun livenäkään ei uskalla kenellekkään puhua. Luomu kiertoja takana jo useita (7) eikä raskautumista kuulu, ovulaatiostakaan ei ole mitään tietoa vaikka sitä on testattu. Kuukautis kivut ovat kamalat ja "mahaa" nippailee kierron aikankin. Millä ihmeen ilveellä minä saan sen ovulaation tulemaan, no en ainakaan sen stressaamisella! Mutta silti. Menkat tulevat aina täsmälleen saman päivänä 23pv kierrolla. Olen hoikka, alipainon rajoilla. Syön kuitenkin monipuolisesti ja paljon, paino ei vaan ota noustakseen :(
Alkaa jo pikku hiljaa toivo rappeutua. Onko kellään vastaavia kokemuksia? Olisiko jo aika mennä lääkärin vastaanotolle?
Hyvää alku vuotta kaikille! ja onnistumisen iloa!
| |
| | |
04.01.08, 13:53
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Suosittelen gynelle menemistä ja myös miehesi tutkimista. Koska kuukautisesesi ovat säännölliset, kannattaa myös miehen siittiöt tutkia.
| |
| | |
04.01.08, 13:53
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olisi aika.
Siis mennä lääkärin juttusille.
Todennäköisesti et ovuloi, ainakaan joka kierrolla.
Tuttua muillakin kuin vain alipainoisilla.
Keskustele siellä asiasta, mutta älä hyvä ihminen vielä
7 kuukauden yrityksen jälkeen toivoasi menetä !
Se ei ole edes kauan vielä....
| |
| | |
04.01.08, 13:55
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos olisin sinä, menisin lääkärin juttusille. Ja vielä yksityisellepuolelle gynekologille. Siellä tekevät sisätutkimuksen ja myös ultraavat ja katsovat onko kaikki ok. Voit vaikka aikaa varatessa kertoa tilanteestasi, niin saat tarvittavat tutkimukset.
Kysele myös mieltäsi askarruttavista asioista, osaavat varmasti vastata ja neuvoa miten jatkossa toimia.
Elämä on ihmeellistä, se ei mene aina niin kuin on suunnitellut. Mekin olemme toukokuusta asti yrittäneet vauvaa, tuloksetta, tosin yksi keskenmeno takana. Jos ei tässä kuussa tärppää, otan minäkin yhteyttä lääkäriin... Juu, vuosihan se raja taitaa yrityksessä olla, mutta tämä epävarmuus vaivaa niin kovasti.
Jaksamisia sinulle, toivotaan, että se vauva sieltä jonain päivänä antaa kuulua itsestään! : )
| |
| | |
04.01.08, 14:06
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | kiitos
kiitoksia vastauksistanne. Taidan maanantaina ottaa yhteyttä lääkäriin, nyt sain rohkeuden kerättyä teidän ansiosta! toivottavasti tää fiilis säilyy maanantaihin etten jänistä sen soittamisen kanssa!
| |
| | |
04.01.08, 14:14
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä ja ystäväni ollaan huomattu, että meidän tuttavapiirissä("lapsellisia" pareja kuitenkin sellaiset 8 kpl) on mennyt siihen raskautumiseen ksekimäärin vähän yli vuosi, eli ei luulisi olevan hätää vielä ainakaan sen ajan puolesta.
| |
| | |
04.01.08, 15:25
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemus... Minä ja ystäväni ollaan huomattu, että meidän tuttavapiirissä("lapsellisia" pareja kuitenkin sellaiset 8 kpl) on mennyt siihen raskautumiseen ksekimäärin vähän yli vuosi, eli ei luulisi olevan hätää vielä ainakaan sen ajan puolesta. | Ja minun ystäväpiirini taitaa olla sitten tosi hedelmällistä sorttia kun kaikki yhtä lukuunottamatta ovat raskautuneet 3kk sisällä ehkäisyn jättämisestä ;D (itse myös saanut 2 lasta jotka molemmat ovat tärpänneet heti ekasta ehkäisyttömästä kiekasta). Mutta joo, ei kannata vielä huolestua 7kk yrityksen jälkeen, suurin osa raskautta yrittäneistä pareista raskautuu vuoden sisällä. | |
| | |
04.01.08, 15:54
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin joo olisi ilmeiseti pitänyt kirjoittaa, että raskautumisajan KESKIARVO on ollut ystävillä sellainen n. vuosi, eli on noita vajaassa puolessa vuodessa raskautuneitakin toki, mutta myös sellainen pari, joka yritti lähes 3 vuotta, stressittömästi kylläkin.
Eli pointtini oli se, että siihen kuluva aika on yksilöllistä, mutta tuosta n. puolen vuoden yrittämisestä ei kannata vielä huolestua, vaikka ei ole vielä tärpännytkään.
| |
| | |
04.01.08, 16:22
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2007
|
Täällä yksi joka just viis minuuttia sitten varas ajan gynelle tutkimuksiin...
Meillä on yritystä takana vasta 4 kiertoa, ei tässä sinänsä hätää... MUTTA koska olen jo 35-vuotias, ja vuosia sitten saanut ikävän kohdun limakalvontulehduksen, ja on pari muutenkin mieltä askarruttavaa juttua, haluan vaan saada varmuuden että kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Tai jos ei, niin haluan tietää senkin jo nyt, että osaan henkisesti varautua pitkään yrittämiseen tai ties mihin, enkä kuulla sitä vasta sitten joskus vuoden yrittämisen jälkeen... | |
| | |
04.01.08, 17:39
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen itse nykystandardien mukaan ilmeisesti alipainoinen - en ole silti koskaan laihduttanut ja syön kyllä terveellisesti, mutta myösnapsin lihottavia herkkuja. Paino ei nouse, enkä sitä kyllä toivokaan. Myös äitini on aina ollut hoikka, eli geeneissä kai kulkee. Ja myös hoikka äitini sai lapsia ilmeisesti ilman lapsetomuushoitoja. Hoikkuus ei automaattisesti tarkoita, että ovulaatiossa olisi häiriöitä. Jos kuukautiskierto on normaali, ei todennäköisesti ongelmaa ole (kai).
Itselläni on lapsettomuutta takana jo reilusti yli vuosi ja olen käynyt kaikenlaisissa tutkimuksissa. Jossain vaiheessa kokeilin ovulaatiotestejäkin, mutta KOSKAAN ei niiden mukaan tapahtunut ovulaatiota - kuitenkin yhdessä tällaisessa kierrossa todettiin lapsettomuustutkimusten verikokeissa, että ovulaatio oli tapahtunut! Eli aina ne testit eivät toimi. Koska kiertosi on säännöllinen eikä ylipitkä, voi hyvinkin olla että testit eivät vain ole sinullakaan toimineet. Itselläni on hiukan pitempi kierto (n.28 pvää), ja säännöllinen.
Oman lapsettomuuteni syy on toistaiseksi epäselvä. Kaikkia tutkimuksia ei vielä ole tehty, ja saattaa olla että "vika" voi olla miehessäkin. Itsekin neuvoisin varaamaan ajan lääkärille, koska asia vaivaa sinua kovasti. Lääkäriltä saisit myös asiantuntijatietoa, täällä netissä kun kaikki kuitenkin on ns. toisen käden tietoa. Tutkimusten aloittaminen rauhoittaa mieltä, kun ainakin voi tehdä asioiden eteen jotain.
Toivon, että onnistutte! Koita jaksaa. Vielä ei ole toivoa menetetty, ja saatat ihan hyvin tulla raskaaksi "luomustikin".
| |
| | |
04.01.08, 20:19
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kannattaa mennä tutkimuksiin, niin saa tiedon kautta mielenrauhaa.. Jos jotain on vialla, niin sille voi sitten koittaa tehdä jotain, ja jos ei ole, niin toivottavasti jaksaa uskoa ja toivoa paremmin raskautumista.
Minulla ja miehelläni oli yritystä kaksi ja puoli vuotta. Kävimme tutkimuksissa, mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Sitten tärppäsi kierrossa, jossa olimme kaksi kertaa petipuuhissa!!! Joskus luonto vaan antaa odottaa.. Tiedän, ettei tämä ehkä hirveästi lohduta, ei lohduttanut minuakaan silloin yritysaikana sukulaisten kommentit, että kyllä te vielä sen vauvan saatte... Mutta koita vaan jaksaa!! Tsemppiä!!
| |
| | |
04.01.08, 22:02
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
23:n päivän kierto on liian lyhyt hedelmöittymiseen, koska luteaalivaihe on siis tuolla kierrolla aivan liian lyhyt. Luteaalivaiheen on oltava noin 14 vrk, jotta kiinnittyimen tapahtuisi. Vaikka ovulaatio tapahtuisi, siitä ei ole hyötyä noin lyhyellä kierrolla. Alipainoisilla on usein ongelmana juuri tuo.
Joten varaa aika gynekologilta!
| |
| | |
04.01.08, 22:13
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse olen kuullut, että tuon luteaalivaiheen (eli kuukautiskierto ovulaatiosta kuukautisvuodon alkamiseen) olisi oltava vähintään 10 päivää, jotta mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ehtisi kiinnittymään. Ylaansähän ovulaatio on 10-16 vuorokautta ennen kuukautisten alkamista.
Mutta minustakin kuulostaa siltä, että ap:n kierto saattaa olla liian lyhyt. Kannattaa varmaan käydä gynellä, vaikkei tuo 7 kk yritys nyt vielä varsinaisesti aihetta huoleen annakaan. Vuosihan on vielä normaalia, sitten kehotetaan tutkimuksiin.
| |
| | |
04.01.08, 22:21
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Totta, että 10 vrk saattaa onnistua, mutta ihannetapauksessa luteaalivaihe on tasan 14 vrk. Tähän pyritään. Luteaalivaiheen pidentämiseen on lääkkeitä. Mielestäni on turha odottaa vuoden täyttymistä, jos jo nyt tietää ettei kaikki ole kunnossa.
Itse olen jo 31v. Yritimme vain puoli vuotta kun jo halusin mennä tsekattavaksi yksityiselle. Yleisellehän en olisi päässyt ennen vuoden täyttymistä. Meillä miehen sperma ok, ovulaationi ok, kierto ok, munanjohtimet ok, veriarvot ok. Ja tästä tutkimisesta jo 2 vuotta. Nyt ensi kiertoon sain Clomifenit avuksi sitten alkaa kunnon hoidot. Ja nyt olen siis yleisellä puolella. Mutta siellä asioita nopeuttaa kun niin monet asiat on jo tutkittu. Eli pääsemme seuraavaksi suoraan inseminaatioon.
Ehdotatn, että vaadit itsesi ja miehesi tutkimista. Kannattaa otta selvää asioista, vaikka se vähän maksaakin. Sitten kun vuosi on täynnä, pyydä yksityiseltä gynekologiltasi lähete yleisen lapsettomuuspuolelle. Näin me toimimme. Emme joutuneet jonottamaan perustutkimuksissa, koska ne oli jo tehty ykstyisen toimesta.
| |
| | |
04.01.08, 22:22
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2008
|
Itse raskauduin vasta 14.kierrosta...kävimme jo lääkärintutkimuksissa ja olimme saamassa lähetteen lapsettomuusklinikalle.Ja NAPS,plussa pamahti kun sitä vähiten osasi odottaa.
| |
| | |
04.01.08, 22:32
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ja mikä pointtisi on??? Että älkää stressatko? Vai että älkää hätäilkö, kyllä se plussa sieltä tulee? Ei se kaikille tule ilman lääkärin avustusta! Minkä takia pitää kirjoittaa tällaiseen ketjuun, että kyllä mekin yritettiin 2 vuotta ja sitten ei yhtään stressattu ja yhtäkkiä NAPS?!?!??! Eikö täällä saa kysellä mitään ilman noita turhanpäiväsiä kommentteja? Hienoa että teillä plussataan mutta meillä ei. Saa olla kiinnostunut kehonsa toiminnasta ja funktionaalisuudesta, ja jopa mennä yksityiselle ottamaan siitä selvää. Ei se tee ihmistä huonommaksi tai hermoheikkoisemmaksi.
Terv. nim. hoidoissa 2,5v ja sitten plussa. Mutta plussa tuli hormoneilla, stressaamalla, laskemalla ja yrittämällä.
| |
| | |
04.01.08, 23:04
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | Ja sitten katkeroidut, kun muut pääsi "helpommalla"? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Höh. ja pöh. Ja mikä pointtisi on??? Että älkää stressatko? Vai että älkää hätäilkö, kyllä se plussa sieltä tulee? Ei se kaikille tule ilman lääkärin avustusta! Minkä takia pitää kirjoittaa tällaiseen ketjuun, että kyllä mekin yritettiin 2 vuotta ja sitten ei yhtään stressattu ja yhtäkkiä NAPS?!?!??! Eikö täällä saa kysellä mitään ilman noita turhanpäiväsiä kommentteja? Hienoa että teillä plussataan mutta meillä ei. Saa olla kiinnostunut kehonsa toiminnasta ja funktionaalisuudesta, ja jopa mennä yksityiselle ottamaan siitä selvää. Ei se tee ihmistä huonommaksi tai hermoheikkoisemmaksi.
Terv. nim. hoidoissa 2,5v ja sitten plussa. Mutta plussa tuli hormoneilla, stressaamalla, laskemalla ja yrittämällä. | Ja tulit sitä vielä tänne riehumaan.
Tosiasiahan on, että tuo aloittajan 7kk ei ole vielä mikään huolestumisen aihe ja tähän hän käsittääkseni kommentteja haki. | |
| | |
05.01.08, 00:50
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2008
|
höh.ja pöh.-kirjoittajan kannattaisi lukea kommentini rauhassa uudestaan. Pointtini oli lohduttaa aloittajaa että yli vuodenkin yrityksen jälkeen raskaus voi alkaa ilman hoitoja tai hormoneja. En ole kehoittanut ketään olemaan stressaamatta enkä ole sanonut etten itse olisi stressannut. Itse kävin nimenomaan yksityisellä tutkimuksissa mieheni kanssa ja se rauhoitti mieltäni. Ja lisäys vielä höh.ja pöh.-tekstiin että ei se plussa kaikille tule edes lääkärin avustuksella.
| |
| | |
05.01.08, 09:53
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | NÄITÄ Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Höh. ja pöh. Ja mikä pointtisi on??? Että älkää stressatko? Vai että älkää hätäilkö, kyllä se plussa sieltä tulee? Ei se kaikille tule ilman lääkärin avustusta! Minkä takia pitää kirjoittaa tällaiseen ketjuun, että kyllä mekin yritettiin 2 vuotta ja sitten ei yhtään stressattu ja yhtäkkiä NAPS?!?!??! Eikö täällä saa kysellä mitään ilman noita turhanpäiväsiä kommentteja? Hienoa että teillä plussataan mutta meillä ei. Saa olla kiinnostunut kehonsa toiminnasta ja funktionaalisuudesta, ja jopa mennä yksityiselle ottamaan siitä selvää. Ei se tee ihmistä huonommaksi tai hermoheikkoisemmaksi.
Terv. nim. hoidoissa 2,5v ja sitten plussa. Mutta plussa tuli hormoneilla, stressaamalla, laskemalla ja yrittämällä. | Näitä kilahtaneita riittää ihan joka kerta, kun joku jotain asiallista kyselee........
ÄLKÄÄ PLIIS VÄLITTÄKÖ NÄISTÄ !!
| |
| | |
05.01.08, 17:33
|
#20 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Hei
Me yritettiin ensimäistä lasta vuoden verran. Siinä kyllä kieltämättä tuli monesti epäonnistuneen tunne tutuksi ja pelko, jos ei omaa lasta saakkaan.
Aloitin akupunktio hoidot ja kolmannen hoito kerran jälkeen tein positiivisen raskaustestin. Mulla oli varattuna aika lääkärille lapsettomuushoidon aloittamista varten, mutta tein lääkärille reissun ihan turhaan. En ehtiny peruuttaa aika meni niin mukavasti päällekäin.
Toivotaan, että teitä onnistaa pian raskautumisrintamalla. | |
| | |
05.01.08, 19:56
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kerrot, että kuukautiskipusi ovat kamalat ja nippailuja muulloinkin. En missään tapauksessa halua pelotella, mutta oireet voivat olla myös merkki endosta. Kannattaa siis mennä pikaisesti gynelle, jotta saisit "mielenrauhan". Ja et tuhlaa turhaan aikaa, jos kyse on esim. endosta. Itselleni kovat kivut ovat tuttuja ja tällä hetkellä tilanne on kilpajuoksua endoa ja aikaa vastaan..ensimmäinen ivf tulossa piakkoin.
Onnea yritykseen ja toivotaan että plussa tulee pian..
| |
| | |
06.01.08, 08:04
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hopi Hopi lääkärille, niin saat mielenrauhan itsellesi. Ja kannattaa lopettaa "yrittäminen". Lapsi tulee sitten kun on tullakseen. Lääkäri kertoo, jos jossain on jotain hämminkiä. Mutta muuten kannattaa olla yrittämättä. Rakastelette niin usein kuin huvittaa, ja jossain vaiheessa toivottavasti tärppää.
| |
| | |
06.01.08, 14:12
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Haluan vain lyhykäisesti kertoa mitä oma gynekologini aikoinaan kommentoi raskautumishuoliini. (olimme tuolloin yrittäneet yli puoli vuotta) Hän sanoi suoraan, että onnistunut hedelmöittyminen on kemiallisesti ja fysiologisesti erittäin monimutkainen ja suoranainen ihme, koska prosessissa on niin monta osatekijää, että yhdenkin vaiheen epäonnistuminen vaikuttaa. Ja hän rauhoitteli minua että kyllä se tärppi ennen pitkää tulee. (siis jos kaikki kunnossa!) Että jos gynekin näin sanoo, niin täytyy vaan uskoa että kyllä luonto hoitaa hommansa.
| |
| | |
08.01.08, 12:10
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin no se riippuu tosiaan että onko jommassakummassa vikaa. Me mentiin tutkittavaks jo 9 kk yrityksen jälkeen, kun mun kuukautiskierto on ollut outo ja epäilin että johtuis siitä. Samalla selvis että miehen spermanlaatu on niin huonoa, että joudutaan todennäköisesti keinohedelmöitykseen... Mutta ehkä meidän tapaus oo harvinaisempi.
En halua mitenkään pelotella, varsinkaan kun ette oo yrittäny sen kauempaa, mutta itseäni harmistuttaa kun mulle sanotaan että "luonto hoitaa hommansa", "pitää vaan rentoutua ja ajatella muuta" kun tiedän nyt että ei se luonto meillä vaan hoida hommaansa ilman lääkäreiden apua.
Jos olisin ap niin odottelisin kolmisen kuukautta "luomuna" ja menisin sitten gynikselle tutkittavaks!
| |
| | |
08.01.08, 13:29
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei,
Ketjun aloittaneelle: tuo ovulaation bongaamattomuus ja kivut on hyvä syy mennä lääkärille, tiedonpuutekin lisää tuskaa. Meille on vauva tulossa, yritettii 7 kk ja tärppäs. Tärppi tuli heti kun hermostuin totaalisesti ja päätin lopettaa yrittämisen :) Eli kävi perinteiset :) Eli jos kaikki tuntuisi olevan kunnossa niin odottaisin, mutta noilla oireilla menisin lääkärin.
Voisitko käydä kertomssa sitten kuinka kävi? :)
| |
| | | | |