| |  | | |
28.07.08, 19:43
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Ohjeita raskauden alkuunsaamiseksi
Kun kerroin vauvaprojektin aloittamisesta gynelle ja terkkarille,kuulin kummaltakin sitten saman kommentin : Jos ei ala tärpätä, kannattaa laihduttaa. Vastaavasti luin sitten jostakin, että laihduttaminen aiheuttaa kropalle lisästressiä, eikä sitä kannata ainakaan vauvaa yrittävän ottaa projektiksi, koska se taas sitten saattaa vain vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
Onko teillä kokemuksia asiasta tai muista samanlaisista "ohjeista", tai oletteko saaneet jostakin kaistapäisiä ohjeita tai vinkkejä raskauden alkuunsaamiseksi?
Olisi kiva kuulla myös mikäli joku konsti on hyväksi havaittu!
| |
| | |
28.07.08, 20:38
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eiköhän ne ammattilaiset tiedä asiat. Ainakin PCO:sta kärsivien kannattaa laihduttaa. Jos tuo toinen ohje on jostakin keskustelupalstalta, niin suhtautuisin äärimmäisellä varauksella.
| |
| | |
29.07.08, 07:50
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos ylipainoa on reilusti, maltillinen laihdutus todella lisää hedelmällisyyttä. Maltillisella tarkoitetaan siis max. 1 kg viikossa, mikä saadaan aikaan ruokavalion järkeistämisellä ja kevyen liikunnan lisäämisellä. Näin olen tutkimustuloksia lukenut.
| |
| | |
29.07.08, 14:20
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä se laihduttaminen on hyvä ja asiallinen vinkki. Ylipainoisena hormonitoiminta on epävakaampaa kuin normaalipainossa ja laihtuminen edistää hedelmöittymistä. Kunhan et alipainon puolelle mene.
| |
| | |
29.07.08, 14:30
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ovulaatiotestistä, (joita saa apteekista) oli ainakin minulle apua. Netistä löytyy myös ovulaatiolaskuri, sitäkin kannattaa kokeilla. Jotkut vannovat greippimehun nimeen, sitä en ole kokeillut, sillä en pidä hedelmästä. Foolihapon syöntiä suositellaan raskaudesta vasta haaveilevillekin.
| |
| | |
29.07.08, 22:03
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
jos olet tautisen ylipainoinen niin kyllä se raskautumisen mahdollisuus paranee pikkasen kevyempänä. Jos olet lähempänä normaalipainoindeksiä niin toi neuvo ei ollut mistään kotoisin. Yhteenvetona: liiallinen lihavuus ja liiallinen laihuus hankaloittavat raskaaksi tulemista!
| |
| | |
30.07.08, 07:35
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sehän tässä onkin naurattanut, kun en oikeastaan ole edes lihava, pyöreä kylläkin, mutta lyhyenä ihmisenä sekin näyttää niin paljon pahemmalta kuin itse asiassa on. Ihan normaalissa kuljetaan.
Tuosta greippimehusta olen kuullut itsekin, ja kokeiltu on. Jotkut vannovat tosiaan ovistestien nimeen, ja foolihappoa olen syönyt yrittämisen alusta asti, niitä suositteli sen verran moni.
Tämähän oli mielenkiintoista. Lisää vinkkejä, kukaan?
| |
| | |
30.07.08, 07:43
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
No kyllä kai terveelliset elämäntavat kaiken kaikkiaan edesauttavat. Jos painoindeksisi tosiaan pyörii esim. 25 kieppeillä, en varsinaista laihduttamista aloittaisi, vaan ihan lisää kasviksia ruokavalioon. Etsipä muuten netistä, mistä kasviksista saa esim. tuota foolihappoa, tuollaista lisää ainakaan meikäläisen ruokavaliolla ei tarvitse. Greippimehusta olen kuullut sellaista, että myös tomaateilla olisi sama vaikutus... Itse kuitenkin koin tässä kierrossa greippimehun todella lisänneen ainakin ovislimoja, muuten en sen vaikutuksista ole kovin vakuuttunut. ;)
Tosiaan alkuperäiseen kysymykseen vielä: kova laihduttaminen on tosiaan elimistölle stressitila, ja tällöin lapsensaanti ei ole kovin todennäköistä (elimistö kokee "nälänhätää" eikä lasta ole järkevää panna alulle niissä tilanteissa). Kunkin elimistö tosin on erilainen... Mutta kevyestä liikunnasta on myös tutkimusten mukaan hyötyä hedelmällisyyden kasvattamisessa niille, jotka eivät muutoin liikuntaa harrasta. Joten kasviksia, hyvää rasvaa, täysjyväviljaa ja tarpeeksi proteiineja ruokavalioon, sekä lisäksi liikuntaa. Siinä kai se resepti!
| |
| | |
30.07.08, 12:31
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse kyllä vannon tuon greippimehun nimeen. Yritimme lähes kaksi vuotta ilman minkäänlaisia tuloksia ja sitten luin tuosta greippimehusta ja join yhden kirron sitä. Ja silloin juuri tärppäsi. Tiedä sitten saiko se oikeasti raskauden aikaanvai ihanko luonnostaan tapahtui. ;)
Terveelliset elämän tavat ja iloinen mieli ovat varmasti ne parhaat avut. Onnea yritykseen!
| |
| | |
30.07.08, 17:29
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Missä tosta greippimehusta on juttua? Joku hyvä saitti...?
| |
| | |
30.07.08, 17:42
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vehnänalkioöljyllä pitäisi kans olla positiivista vaikutusta. En muista enää, mikä oli perustelu, mutta itselläni tärppäsi (tosin varmaan sattumaa) siitä kierrosta, jossa aloin käyttää...
| |
| | |
30.07.08, 22:19
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos ei raskautta ala kuulumaan, kannattaa hakeutua hoitoihin. Itse raskauduin usean vuoden toivomisen jälkeen kun sain ekan clomireseptin kouraan gyneltä..! Näitä samanlaisia tarinoita kuulee jatkuvasti. En siis kerinnyt syödä yhtään nappia, en päässyt apteekkiinkaan asti. Olin tavattoman pettynyt kun menkat myöhästyi siinä kierrossa kun viimein olin saanut haettua apua vuosia itkettäneeseen asiaan.. :)
No joo, tää puoliksi vitsinä. Mutta oikeasti jatkuvaan kuulee kun raskaus alkaakin adoptiojonossa tai joillakin kun hoidoista on jo luovuttu yms.
| |
| | |
31.07.08, 07:13
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä minun raskautumiseni kiertoon liittyviä puuhasteluja, joita kuullut myös äidin ja aikoinaan mummin tehneen ;) :
-Seksiä joka ilta, niin johan on tavaraa sisällä ja eloisaa sellaista, jos ovis vaikkapa myöhästyy, eikä tartte stressaa ja laskea koska ovis on :)
-Joka ikisen kerran jälkeen jää sängylle makaamaan, nosta jalat seinälle (itse pidin vain kattoa kohti, treenasin samalla vatsoja :) ) ja pidä noin 30 min, + tyyny pyllyn alla -->Nostoa :)
-Greippimehu päivittäin ekat 15-20 pv kierrosta
Eikä muuta kuin urheilua niin pysyy hyvä mieli ja paaaaljon ihanaista seksiä, niin ei tuu homma pakkopullaksi :) Meistä oli ainakin hauskaa nostaa jalat ja mies otti aikaa ja huutelin "Joko voin laskee?" sit mies huuteli "EI VIELÄÄ!!!! " :D heheheh :)
Suosittelen, pitää mielen virkeänä ja vauvahaaveen astetta lähemåpänä :) JA MUUTEN TOIMII! | |
| | |
02.08.08, 13:11
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juu itelläkin painoindeksi 25 kieppeillä, ja lapsettomuus tutkimuksissa kehotti lääkäri pudottamaan muutaman kilon. Jo ihan se että kävi (vaikka sen ukon kanssa) kävelyllä iltaisin ja alkoholin sekä herkkuruokien kulutus minimiin, niin on jo suuri vaikutus hedelmällisyyteen.
Meillä varsinainen "vika" oli miehessä, ja tälläisten muutoksien jälkeen olen raskautunut silti luomusti 2x, eli meillä siittiöitä oli vähän ja ne olivat huonosti liikkuvia, itsellä oli epäsäännöllinen kierto.
-tupakan polton lopettaminen, molemmat (heikentää siittiöiden liikkuvuutta), ja naisen hyvä lopettaa vuosi ennen raskautumista että myrkyt ehtivät poistua elimistöstä.
-kännykkä pois miehen housun taskusta, siirtyi käyttämään vain boxereita, ei enää tiukkoja housuja (kuumentaa palleja liikaa, joka jälleen heikentää liikkuvuutta), yöllä ilman housuja kokonaan
-Saunassa vain kerran viikossa (taaskin pallien viileyden vuoksi)
-seksiä vain korkeintaan joka toinen ilta, ja jos on erittäin tarkka kierto niin kannattaa olla ilman seksiä 4-6 päivää (jolloin pallit ovat todella latingissa) ja yhdyntä 1-2 päivää ENNEN ovulaatiota, sillä siittiöiden pitää olla jo tyrkyllä kun ovis tapahtuu.
-itse käytin Mulimen tippoja, epäsäännöllisen kierron vuoksi, niitä saa luontaistuote kaupasta ja minulle olivat avuksi.
-jalat ja lantio ylös rakastelun jälkeen ettei yksikään siimahäntä karkaa
-seksiä vain silloin kun oikeasti huvittaa, jos menee pakkopullaksi stressaannutte enemmän ja hedelmällisyys laskee.
tässä nämä mitä tuli yhtäkkiä mieleen..
| |
| | |
02.08.08, 21:20
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eikä muutaman kilon pudotus liene vaikeaa, jos vain alkaa kiinnittää huomiota terveelliseen ruokavalioon, joka tekee tulevalle lapsellekin hyvää!
| |
| | |
03.08.08, 18:05
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | joitain
löytyy mm. babyplussan sivuilta, tietoa raskaudesta ja sieltä sitten hedelmälisyydestä juttua. Itse käytän ovistestejä ja yritän liikkua ja nukkua kunnolla. Pupuilua joka toinen päivä.
| |
| | |
03.08.08, 18:40
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä laihdutin 15 kg ja tulin samantein raskaaksi. Tarkoitus oli alkuaan laihduttaa reilut 20 kg, mutta tulin raskaaksi tuossa 15 kg:n tippumisen jälkeen... :) Joten laihdutus jäi. Raskauden jälkeen on tarkoitus jatkaa siitä mistä jäin + raskauskilojen kera tavoitteesenin asti. Tuli raskaaksi siinä vaiheessa kun painoni alkoi juuri ja juuri olla normaalipainon ylärajoilla. Muhun tuo vinkki ainakin tehosi. :)
| |
| | |
15.09.09, 19:15
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja harkitsija Ovulaatiotestistä, (joita saa apteekista) oli ainakin minulle apua. Netistä löytyy myös ovulaatiolaskuri, sitäkin kannattaa kokeilla. Jotkut vannovat greippimehun nimeen, sitä en ole kokeillut, sillä en pidä hedelmästä. Foolihapon syöntiä suositellaan raskaudesta vasta haaveilevillekin. | Greippimehun idea on kropan happamuuden vähentäminen, saman tekee Valmarin. Happamaan kohtuun alkion on vaikea kiinnittyä. Mulle suositeltiin maidon, sokerin ja vehnäjauhon poisjättämistä, kun ollaan toista lasta yritetty jo 1,5 vuotta (eka tuli heti, kun jätetettiin ehkäisy pois).
| |
| | |
16.09.09, 13:08
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Myös tämä
Myös orgasmilla on osansa raskautumiseen. Kun nainen kiihottuu ja saa orgasmin laajenee emättimen pohjassa osa ns. "malja", joka sitten pitää siittiöt sisällä pidempään. Eli naisen orgasmilla on myös tehtävä hedelmöittymistä ajatellen ;)
| |
| | |
17.09.09, 00:16
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
9 luomukierron jälkeen tulin raskaaksi, kun a) käytin clearbluen digitaalista ovistestiä ja b) olin ollut yli kuukauden syömättä sokeria.Sokerin poisjättäminen on auttanut kuulema muitakin pitkään yrittäneitä, siitä ei vain usein puhuta.
| |
| | |
17.09.09, 08:11
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jätitkö sokerin siis kaikissa muodoissaan pois? Kerrotko vielä tarkemmin asiasta.
| |
| | |
26.09.09, 19:13
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eipä tullut käytyä täällä enää..Jätin sokerin pois sillä tavalla, että jätin pois makeiset,leivonnaiset,kahvisokerin,limsat,jätskin. Sokeri kuulema vaikuttaa joillakin hormonitoimintaan niin paljon,että tosiaan ainakin hankaloittaa raskautumista.En ole googlettanut asiaa,mutta lähipiirissä parille kaverille oli neuvottu näin.Ja mulla siis toimi.Hedelmiä muuten söin,eli hedelmäsokeri oli ok.
| |
| | |
28.09.09, 22:45
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mielenkiintoista tuo sokerin poisjättö aiheena. Mulla kun todettiin lievästi munasarjojen monirakkulaisuutta ja sitten googletin aihetta ja monella pco:hon auttoi hiilareiden vähentäminen. No itse olin aika sokerisyöppö, kuitenkin hoikka. Päätin, että nyt saa jäädä karkit vähäksi aikaa ja kuukauden päästä tulin raskaaksi. Oiskohan ollu todella vaikutusta!?
| |
| | |
29.09.09, 08:30
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vehnänalkioöljy! Tunnetaan myös nimellä hedelmällisyysöljy/hedelmällisyysvitamiini
| |
| | |
01.10.09, 11:27
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
mita tuo sokerin poisjatto kaytannossa tarkoittaa? saako syoda edes tummaa leipaa? leipahan on hiilihydraattia. ja Emp kertoi etta jatti maidon pois, saiko talloin syoda esim juustoa sitten?
| |
| | | | |