Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vauvahaaveet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.10.09, 13:06   #26 (linkki)
hiilareista
(Vierailija)

Jos sokeria haluaa kokonaan välttää, täytyy tosiaan jättää kaikki hiilihydraatti pois, siis myös ruisleipä ja hedelmät. Eri asia sitten on, riittäisikö sokerin selkeä rajoittaminen jo. Monella tuntuu riittäneen. Siirtyisin siis käyttämään vain ja ainoastaan kokojyvätuotteita, ja itse kyllä jättäisin suosiolla myös hedelmät väliin. Hedelmäsokerilla kun on tavallistakin "valkoista" sokeria haitallisempia ominaisuuksia, joista ei kovin yleisesti puhuta. Diabeetikkona tiedän joka tapauksessa, että KAIKKI hiilihydraatti nostaa verensokeria ja melkeinpä vielä yhtä nopeastikin. Verensokerin nousuun vaikuttaa kylläkin muu samalla kerralla syöty ruoka, eli esim. rasvan syöminen hidastaa verensokerin nousua.

Maidossa on maitosokeria, mutta juustossa ei yleensä ole lainkaan hiilihydraattia. Nykyään elintarvikkeissa on melkoisen kattavasti ravintotiedot esillä; ei muuta kuin tankkaamaan pakkausten kyljistä! Ja tsemppiä kaikille yritykseen!
  Vastaa viestiin
01.10.09, 15:57   #27 (linkki)
kyssäri.
(Vierailija)

Saako tuo sokereiden poisjättö ihmeitä aikaan vain niillä, joilla todettu pco? Vai onko sillä muutenkin hedelmällisyyttä parantava vaikutus?

Itse olen normaalipainoinen (saisin painaan enemmänkin), eikä ole vielä mitään erityistä vikaa todettu.
  Vastaa viestiin
01.10.09, 19:10   #28 (linkki)
hiilareista
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri.
Saako tuo sokereiden poisjättö ihmeitä aikaan vain niillä, joilla todettu pco? Vai onko sillä muutenkin hedelmällisyyttä parantava vaikutus?

Itse olen normaalipainoinen (saisin painaan enemmänkin), eikä ole vielä mitään erityistä vikaa todettu.
Kyllä hoikillakin voi olla sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, joskin se on harvinaisempaa. Samoin hoikalla voi olla pco. Nämä ovat asioita, jotka tiedän. Sitä en tiedä, auttaako sokerin poisjättäminen täysin tervettä henkilöä, jolla sokeriaineenvaihdunta pelittää hyvin.
  Vastaa viestiin
01.10.09, 21:50   #29 (linkki)
kysymyksia??
(Vierailija)

minkalaisia haitallisia ominaisuuksia hedelmasokerilla on? en ole kuullut aiemmin, mutta on mielenkiintoista. sehan on jarkeenkaypaa miksei siita puhuta, hedelma-bisnes on sekin iso bisnes... onko sitten joitain hedelmia mita 'voi' syoda? onko kaikki kasvikset ja juurekset ok? voisin kuvitella etta esim porkkanassa on paljon hiilareita?

Vastaa viestiin
02.10.09, 14:52   #30 (linkki)
hiilareista
(Vierailija)

Hedelmäsokerin eli fruktoosin haitoista ollaan montaa mieltä. Näitä ainakin epäillään: fruktoosi nostaa veren triglyseridipitoisuutta (aiheuttaa sydänsairauksia) sekä kolesterolia (LCL eli "pahaa kolesterolia"), fruktoosi (ainakin ruokaan lisättynä) vähentää insuliiniherkkyyttä ja muutenkin "sotkee" sokeriaineenvaihduntaa, fruktoosin syöminen saattaa saada aikaan leptiini-resistenssin joka puolestaan johtaa helposti nopeaan lihomiseen, fruktoosi muuttuu elimistössä rasvaksi (jos sitä ei saman tien käytetä polttoaineena) nopeammin kuin muut sokerit, fruktoosin nauttiminen lisää riskiä sairastua kihtiin. Nämä edelliset liittyvät enemmän tosiaan lisättyyn fruktoosiin, mutta osittain samat haitat liitetään myös hedelmien syömiseen.

En minä mitään yleispätevää osaa kasviksista ja juureksista sanoa, muuta kuin että ne kaikki sisältävät hyvin kohtuullisissa määrin hiilihydraattia. Osoitteesta www.fineli.fi voi tarkistaa eri ruokien ravintoarvoja helposti.

Haluaisin painottaa, että ITSE uskoisin jo sillä olevan vaikutusta, että jättää ns. nopeat hiilihydraatit pois ruokavaliosta (kaiken "valkoisen" sokerin, puhdistetut jauhot, valkoisen riisin jne.). Olen kokenut vähähiilihydraattisen ruokavalion edut itselleni, mutta en väitä että se välttämättä sopisi kaikille tai auttaisi välttämättä raskaaksitulossa.
  Vastaa viestiin
06.10.09, 00:06   #31 (linkki)
kysymyksia??
(Vierailija)

Kiitos valaistuksesta, enpa tosiaan ole ennen tormannyt tahan tietoon. Ja kiitos linkista, sielta tosiaan loytaa hyodyllista tietoa!
Tiedan omalta kohdaltani etta olisi jarkevaa vahentaa hiilaireita, mutta kaytannossa se on niin vaikeaa ku kaupan hyllyt notkuu niita.... en ole ylipainonen mutta tunteehan sen omassa kunnossaki kun syo epaterveellisesti.
  Vastaa viestiin
17.06.11, 19:38   #32 (linkki)
tollukka
(Vierailija)

hedelmällisyysöljy(kö)

ei ainakaan minulla auttanut vehnänalkio öljy mitään,vuoden sitä litkua nieleskelin ja mies myös,ei mitään vaikutusta. ei siis kannata kovin toiveikkaana rynnätä kauppaan,se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi itsellä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku