|
Hedelmäsokerin eli fruktoosin haitoista ollaan montaa mieltä. Näitä ainakin epäillään: fruktoosi nostaa veren triglyseridipitoisuutta (aiheuttaa sydänsairauksia) sekä kolesterolia (LCL eli "pahaa kolesterolia"), fruktoosi (ainakin ruokaan lisättynä) vähentää insuliiniherkkyyttä ja muutenkin "sotkee" sokeriaineenvaihduntaa, fruktoosin syöminen saattaa saada aikaan leptiini-resistenssin joka puolestaan johtaa helposti nopeaan lihomiseen, fruktoosi muuttuu elimistössä rasvaksi (jos sitä ei saman tien käytetä polttoaineena) nopeammin kuin muut sokerit, fruktoosin nauttiminen lisää riskiä sairastua kihtiin. Nämä edelliset liittyvät enemmän tosiaan lisättyyn fruktoosiin, mutta osittain samat haitat liitetään myös hedelmien syömiseen.
En minä mitään yleispätevää osaa kasviksista ja juureksista sanoa, muuta kuin että ne kaikki sisältävät hyvin kohtuullisissa määrin hiilihydraattia. Osoitteesta www.fineli.fi voi tarkistaa eri ruokien ravintoarvoja helposti.
Haluaisin painottaa, että ITSE uskoisin jo sillä olevan vaikutusta, että jättää ns. nopeat hiilihydraatit pois ruokavaliosta (kaiken "valkoisen" sokerin, puhdistetut jauhot, valkoisen riisin jne.). Olen kokenut vähähiilihydraattisen ruokavalion edut itselleni, mutta en väitä että se välttämättä sopisi kaikille tai auttaisi välttämättä raskaaksitulossa.
|