Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vauvahaaveet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.07.09, 19:29   #1 (linkki)
pohtiva äitee
(Vierailija)

useamman sektion kokeneet?

ikäni lähestyy neljääkymppiä, mutta haluaisin vielä lisää lapsia (nykyisellään on kaksi lasta), mutta haaveita jarruttaa sektioajatus. Toinen lapseni syntyi sektiolla, ja jatkosynnytykset olisivat automaattisesti sektioita, johtuen ensimmäisessä synnytyksessä tulleista pahoista vammoista.

Sektio oli mielestäni vielä epämiellyttävämpi kuin paha alatiesynnytys pahoine repeämineen, laskeumineen ja paarntumattomine vammoineen. Olen jotenkin sellaista "tyyppiä" jolla haavat tulehtuvat, paraneminen kestää ja toipuminen on hidasta. Sektion jälkeen olin n. 3kk aivan invalidi, haava tulehtui pari kertaa, parantuminen vei ainakin 6-8kk ja vielä senkin jälkeen arpialue oli pitkään kipeä.

Mietityttää se, että onko toinen (tai ehkä jopa kolmas) sektio jotenkin erilainen, eli siis kun ikää tulee lisää niin onko toipuminen aina hitaampaa ja vaikeampaa? Kahden lapsen (jo ikääkin omaavana) äitinä en ehkä pystyisi taas siihen että olen vuoteenomana pitkään ja kyvytön hoitamaan lapsiani toipilasajan. Lapset ovat sen verran nuoria että niitä pitää pukea, nostella, potattaa jne joka oli todella tuskallista ja vaikeaa vielä usean kuukauden jälkeenkin leikkauksesta.

Tietääkö kukaan miten monta sektiota ylipäätään voi tehdä? Onko esim. kolmas sektio jo riskiraskaus tai -synnytys?

Asia pitänee päättää pian, sillä jahkailu ei tässä iässä enää auta - toisaalta aiemmat raskaudet ovat alkaneet 1-3kk:n sisällä yrityksen aloittamisesta, mutta toisaalta ikäkin jo sanoo sen että tällä kertaa tärppi voi viedä pitempään.

Kiitos jos joku useamman sektion kokenut jaksaisi vastata ja kertoa toipumisestaan.
  Vastaa viestiin

30.07.09, 08:29   #2 (linkki)
Pieni äiti
(Vierailija)

Itsellä molemmat lapset syntyneet sektiolla ja ensimmäisessä sektiossa meni pieleen kaikki mahdollinen, myös toipuminen.Haava tulehtui ja jouduin sairaalaan jossa haavaa pidettiin auki yli kolme viikkoa ja siitä imettiin monta kertaa päivässä märkää, toipuminen vei kaiken kaikkiaan yli 5 kuukautta.Toisen lapsen odotusaikana minulle vakuuteltiin että nyt kaikki sujuu paremmin kuin ensi kerralla, no ei sujunut. Itse sektio sujui hyvin, puudutus oli riittävä (toisin kuin ensimmäisellä kerralla)ja sain jopa lapsen viereen osastolla hetkeksi, kunnes yleiskunto romahti, kohdussa sisällä oli alkanut vuoto ja uusi reissu leikkuriin ja osastolla olo venyi 10 vuorokauteen.Kotona haava tulehtui taas ja lääkekuureja meni kolme.Toipumisaika oli kaikenkaikkiaan 4kk. Nyt haaveilen kolmannesta lapsesta, mutta lääkäri oli sitä mieltä että kohtu ei kestä ja itse pelkään kohdunrepeämisen lisäksi jo pelkkää sektiota. Olen kyllä kuullut tapauksia joissa on tehty sektioita 4 ja mitään ongelmia ei ole ollut.
  Vastaa viestiin
30.07.09, 16:43   #3 (linkki)
Aurora Vee
(Vierailija)

Harmi että toipumisesi leikkauksesta on mennyt niin pieleen. Sinuna hakeutuisin asiantuntevan lääkärin puheille juttelemaan omasta tapauksestasi ja mikä on todennäköisyys että ongelmia tulee uudestaan.

Leikkaava lääkäri antaa mielipiteensä siitä, kestääkö kohtu vielä uutta raskautta. Toiset kestävät 4-5 sektiota, toisilla kohtu menee jo yhdestä leikkauksesta huonoon kuntoon.

Mulle on tehty kolme sektiota (hätä-, kiireellinen sekä suunniteltu) ja neljäskin on viimeisen leikkauksen suorittaneen lääkärin mukaan mahdollinen, toki kiinnikkeitä tulisi olemaan enemmän vatsapeitteissä.

Ensimmäisestä sektiosta toipuminen oli ylivoimaisesti hitainta johtuen kiireestä ja nukutuksesta. Henkinen puoli vaikutti osaltaan, olin shokissa ja huoli lapsesta oli suuri. Toivuin kuitenkin ilman komplikaatioita, mutta hitaasti. Toinen menikin jo paljon paremmin, ja kolmannen, suunnitellun leikkauksen jälkeen kävelin jo ympäri Naistenklinikkaa seuraavana päivänä. Kipulääkettä toki jouduin syömään, mutta ihan reseptivapaita tulehduslääkkeitä. Jouduin muistuttamaan itseäni haavanhoidosta ja lepäämisestä.

Lapset ovat syntyneet neljän vuoden sisään, joten heidän isänsä piti mahdollisimman pitkän isyysloman joka synnytyksen jälkeen ja hoiti tällöin kaikki raskaat nostot. Kolmen viikon jälkeen pärjäsin jo yksin kaikkien kanssa, kunhan peppupesut yms hoidettiin ennen miehen töihinlähtöä enkä asettanut liian suuria tavoitteita päivän kululle. :-)
  Vastaa viestiin
30.07.09, 18:37   #4 (linkki)
riskaa peliä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pieni äiti
Itsellä molemmat lapset syntyneet sektiolla ja ensimmäisessä sektiossa meni pieleen kaikki mahdollinen, myös toipuminen.Haava tulehtui ja jouduin sairaalaan jossa haavaa pidettiin auki yli kolme viikkoa ja siitä imettiin monta kertaa päivässä märkää, toipuminen vei kaiken kaikkiaan yli 5 kuukautta.Toisen lapsen odotusaikana minulle vakuuteltiin että nyt kaikki sujuu paremmin kuin ensi kerralla, no ei sujunut. Itse sektio sujui hyvin, puudutus oli riittävä (toisin kuin ensimmäisellä kerralla)ja sain jopa lapsen viereen osastolla hetkeksi, kunnes yleiskunto romahti, kohdussa sisällä oli alkanut vuoto ja uusi reissu leikkuriin ja osastolla olo venyi 10 vuorokauteen.Kotona haava tulehtui taas ja lääkekuureja meni kolme.Toipumisaika oli kaikenkaikkiaan 4kk. Nyt haaveilen kolmannesta lapsesta, mutta lääkäri oli sitä mieltä että kohtu ei kestä ja itse pelkään kohdunrepeämisen lisäksi jo pelkkää sektiota. Olen kyllä kuullut tapauksia joissa on tehty sektioita 4 ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Jos lääkäri on jo sanonut etti kohtu ehkä kestä enää, niin empä usko että ne piruuttaan sanoovat sellasta... Jokaisessa sektiossa se edellinen haavan kohta leikataan pois, eli kohtu kapenee/ohenee aina. En kyllä uskaltais ottaa enää riskiä, siinä on henki kyseessä sekä äidillä että vauvalla.

Kuten edellinen sanoikin, on se aina tapauskohtaista kuinka paljon kohtu kestää.
  Vastaa viestiin
31.07.09, 07:38   #5 (linkki)
Pieni äiti
(Vierailija)

Niin tarkoitinkin että haaveilen kolmannesta, mutta en uskalla siihen enää alkaa, johtuen juuri tuosta lääkärin lausonnosta tai itse asiassa kaksi lääkäriä on saman "tuomion"antaneet ja huonoista sektio kokemuksista.
  Vastaa viestiin
05.09.09, 11:07   #6 (linkki)
SYYS VAUVA
(Vierailija)

sektio

Minulla 3sektiota takana.normaali synnytys ei varmaan helppo mutta kohadallani ei ole olleet sektiotkaan,ensimmäisen kohdalla puudutus ei ollut purrut, ja jouduttiin siinä nukuttaa sit, olin 8pv. sairaalassa,toisen kohdalla homma sujui puudutuksen suhteen kuten pitikin mutta henkilökunta oli tosi töykeää eikä ottanut pelkoani huomioon(täydessä paniikissa olin, eikä kukaan yrittänyt edes rohkaista>pelotti ettei taaskaan puudu maha>kerkesivät aukaista ekan kohdalla jo hiukan ennekuin "karjuin " ja nukuttivat),kolmannen kohdalla eivät saaneet hoitajat laitettua katetria , ei käteen" tippa-hommaa"(lääkäri laittoi loppujen lopuksi molemmat!), itse piti leikkaussaliin kävellä(entistä pelottavampaa),kaiken päälle puudutus ylsi kaulalle saakka!voittevaan kuvitella mikä paniikki on kun ei tunne käsiään!eikä rahoittavia voinut antaa ennekuin vauva oli ulos saatu.kaiken päälle vauva kiidätettiin heti keskolaan arvojen takia.olin tosi kipeä 3kk tämän leikkauksen jälkeen,söin 2 kk 2eri kipulääkettä vrk ympäri.imetys ei onnistunut kun vauva joutui olemaan 3vrk keskolassa eli maidon nousun käynnistyminen ei onnistunut eikä vauva jaksanut imeä muusta kuin pullosta.et ei kauhean mukavia kokemuksia sektioista:( . 4vauva käynyt mielessä , mutta sektio on isolla k:lla kauhean pelottavaa, eli mahtanee jäädä haaveeksi:( .meillä vanhin 15, sit 8v, ja nuorin 1v, eli välit on olleet "kunnolliset"(luoja kun ei ole antanut lapsia kui olisi halunnut, viimeisin ivf-hoidolla saatu).no, .lääkärin mukaan kohtu ok, eli 4 sen puolin mahdollinen tosin kuka tietää kestääkö sit kuitenkaan?onko ketään nukutettu tarkoituksella kun sektio tehty?kokemuksia mielellään kuulisin :)
  Vastaa viestiin
02.02.11, 19:00   #7 (linkki)
Onnin äiti
(Vierailija)

nukutus sektiossa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SYYS VAUVA Näytä viesti
Minulla 3sektiota takana.normaali synnytys ei varmaan helppo mutta kohadallani ei ole olleet sektiotkaan,ensimmäisen kohdalla puudutus ei ollut purrut, ja jouduttiin siinä nukuttaa sit, olin 8pv. sairaalassa,toisen kohdalla homma sujui puudutuksen suhteen kuten pitikin mutta henkilökunta oli tosi töykeää eikä ottanut pelkoani huomioon(täydessä paniikissa olin, eikä kukaan yrittänyt edes rohkaista>pelotti ettei taaskaan puudu maha>kerkesivät aukaista ekan kohdalla jo hiukan ennekuin "karjuin " ja nukuttivat),kolmannen kohdalla eivät saaneet hoitajat laitettua katetria , ei käteen" tippa-hommaa"(lääkäri laittoi loppujen lopuksi molemmat!), itse piti leikkaussaliin kävellä(entistä pelottavampaa),kaiken päälle puudutus ylsi kaulalle saakka!voittevaan kuvitella mikä paniikki on kun ei tunne käsiään!eikä rahoittavia voinut antaa ennekuin vauva oli ulos saatu.kaiken päälle vauva kiidätettiin heti keskolaan arvojen takia.olin tosi kipeä 3kk tämän leikkauksen jälkeen,söin 2 kk 2eri kipulääkettä vrk ympäri.imetys ei onnistunut kun vauva joutui olemaan 3vrk keskolassa eli maidon nousun käynnistyminen ei onnistunut eikä vauva jaksanut imeä muusta kuin pullosta.et ei kauhean mukavia kokemuksia sektioista:( . 4vauva käynyt mielessä , mutta sektio on isolla k:lla kauhean pelottavaa, eli mahtanee jäädä haaveeksi:( .meillä vanhin 15, sit 8v, ja nuorin 1v, eli välit on olleet "kunnolliset"(luoja kun ei ole antanut lapsia kui olisi halunnut, viimeisin ivf-hoidolla saatu).no, .lääkärin mukaan kohtu ok, eli 4 sen puolin mahdollinen tosin kuka tietää kestääkö sit kuitenkaan?onko ketään nukutettu tarkoituksella kun sektio tehty?kokemuksia mielellään kuulisin :)
Tää tulee hirmu myöhään, ku viesti laitettu 09, mut laitampa kuitenkin... Eli mut nukutettiin sektiossa tarkotuksella, koska tehtiin hätäsektio. Mulle pistettiin vaan maski naamaan ja sen jälkeen kun aukaisin silmät niin olin heräämössä. Sitä ennen jossain tokkurassa kuulin ku joku sano, että mulle on syntyny poika ja sit nukahin uudestaan. Tavallaan siis hyppäsin koko leikkauksen yli.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku