Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Perhe > Vauvahaaveet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.09.10, 18:43   #1 (linkki)
Pinnola
(Vierailija)

Hormonitukea jos lyhyt luteaalivaihe vaikka ovis ok?

Terve,

yritystä kohta vuosi täynnä, yksi km saldona.

Kiertoni on säännöllisesti noin 25-26 pv, ovisplussa melko säännöllisesti kp11-12, kuukautisia edeltävä tuhruvuoto alkaa kp22-23 tienoilla, eli joskus DPO9 paikkeilla. Kävin gynellä pari vkoa sitten, ja hänen mielestä mulla kaikki ok, enkä tarvi mitään hormonaalista tukea, kun ovulaatio testien mukaan tapahtuu (kotitestinä Clear Blue)... eikä keltarauhashormonilääkkeen vaikutuksista kuulema näyttöä. Aukiolotutkimusta ei tarvinne, kun kerta kerran raskautuminen onnistunut. Mitään kokeita ei siis otettu.

Seuraavaksi miehen simppatutkimus ja lääkäri neuvoi mahdollisten hoitojen osalta siirtymään suoraan inseminaatioon joskus vuodenvaihteessa.. Mietin vaan kun tälläkin palstalla niin moni käyttää clomeja yms... oisko jostain clomi+luge yhdistelmästä kuitenkin hyötyä, vaikka ovis mitä ilmeisimmin tapahtuu..?

Onko muuten kellään muulla alkanut ottaan kovastikin päähän koko vauva-projekti? Seksi on nykyään ihan suorittamista kalenteri kädessä. SIis olen kyllä ihan 100% tähän sitoutunut, siihen asti että kaikki vähätkin perinnöt on jo etukäteen kiinnitetty hoitoihin. Joo vitsi, vitsi... Mutta että hieman hiipuu sellainen "voi että kun vauvat on niin ihania, ja äitiys on niin mahtavaa, nääs, nääs.." -touhu. Siis, vaikea kuvata, mutta ehkä se on jotain itsesuojelua, että ajattelee, että en tässä mitään vauvaa oikeasti halua. Toisaalta ihan tietoisestikin ajattelen muita asioita kuin raskautumista, siis en ajattele raskautumista, paitsi kp1, kuten tänään. Kyllä silloin ottaa päähän. Toki vähemmän kuin muutama kuukausi sitten.... mutta jotenkin vaan sekin, että miten sitten jos/kun joskus on raskaana, pääsee siihen onnen tilaan, joka oli silloin ekassa raskaudessa, kun niin helposti se silloin onnistui. Ja miten onnellinen silloin olikaan... Tuntuu,ettei sellaista onnea tämän raskautumis/raskausprojektin osalta voi enää kokea. No, aika näyttää tietysti, ja toivottavasti olen väärässä.
  Vastaa viestiin

22.09.10, 09:40   #2 (linkki)
Nel.
(Vierailija)

Näistä asioista kirjoitellaan lisää tuolla lapsettomuuspuolella.

Aika outoa kun lääkärisi ei enempää testejä ottanut...ei siis tainut olla lapsettomuuslääkäri. Itsekin ensin gynellä käytyäni päädyin vielä lapsettomuuslääkärille kunnon klinikalle, ja sillä tiellä ollaan. Luteaalivaiheesi on kyllä liian lyhyt, ja se voisi hyvinkin tarvita lugesteronihoitoa. Jos päädytte inseminaatioon niin silloin kyllä sinulle annetaan samalla hormonitukihoitoa esim clomeja. Siltikin sanotaan että onnistumisprosentti on siinä 20%.
  Vastaa viestiin
23.09.10, 14:23   #3 (linkki)
AP.
(Vierailija)

Up...

Huhuu, kukaan muu kärsinnyt samasta vaivasta/ saanut apua siihen hormonilääkityksellä? Kiitos jo etukäteen..
  Vastaa viestiin
23.09.10, 22:16   #4 (linkki)
sama ongelma
(Vierailija)

Hei

Mulla sama ongelma, eli lyhyt luteaalivaihe.
Ovis on tosin aina myöhään eli n.kp 18-21 ja luteaalivaihe on 9-10pvä...
kerran pari on tullut 11pvä luteaalivaiheeksi =)
mutta 5 kertaa raskaana olen ollut. tai 5 kerta on juuri menoillaan.

Kävin itse samasta asiasta gynellä esikoisen jälkeen ja kysyin lugeja mutta hän sanoi ettei missään nimessä suosittele sitä kun ei ole tutkittua tietoa etteikö siitä olisi jotain haittaa sikiöön. eikä myöskään kiistatonta tulosta että olisi oikeasti apua raskautumiseen.
tosi monet - varsinkin vanhemmat gynet - määräävät lugeja tosi helposti ja muutama ystäväni on "niiden avulla" raskautunut heti.
ja olisi tämäkin gyne mulla niitä määrännyt jos olisin välttämättä halunnut mutten sit uskaltanutkaan ottaa sitä miniminiminiriskiä, että JOS niistä olisikin ollut haittaa sikiölle.
ja sanoi myös ettei siis ole mitään tutkimusta että niistä jotain haittaa olisi koskaan todettu, mutta silti... siinä oli se oli se yksi mutta liikaa itsellenil.

mutta tsemppiä raskautumiseen !
  Vastaa viestiin
26.07.11, 18:16   #5 (linkki)
kärsimätön
(Vierailija)

Ketju on vanha mutta törmäsin siihen nyt..täällä kärsitään myös lyhyestä lh-vaiheesta, sain luget kuitenkin kokeiluun. Minusta on ihmeellistä että loppukierrolle ei määrätä tukea jos on selkeä puute päivissä. Joka paikassahan kerrotaan että hedelmöittynyt munasolu kiinnittyy 6-12 pv kuluessa hedelmöityksestä kohtuun. Mitä jos onkin sellainen solukko tulossa joka ois kiinnittymässä vasta dpo12? Mihin se kiinnittyy kun menkat on jo alkaneet 10-11 pv hedelmöityksestä??!!! Ei kiinnity mihinkään..
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku